صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۹۸

یادداشت روزنامه های شنبه، 1مردادماه

نیکی هیلی: دولت بعدی آمریکا هر توافقی با ایران را پاره خواهد کرد

  سرویس سیاسی-«نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» گفت، دولت بعدی کشورش، هرگونه توافق دولت فعلی با ایران را پاره خواهد کرد.
به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز» هیلی در سخنرانی نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس‌جمهور هرگونه توافقی را امضا کند به شما قول می‌دهم که رئیس‌جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.»

این مقام سابق جمهوری‌خواه ادعا کرد: «متأسفانه آمریکا به صورت ناخواسته در حال کمک به ایران در رسیدن به دیدگاه شرورانه آن است. رئیس‌جمهور ما برای برگشتن به توافق هسته‌ای با ایران مستأصل است.»
نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل درباره بایدن افزود، او به طور روشن بیان کرده هر کاری می‌کند که ایران توافق را امضا کند.
او همچنین از دولت بایدن به دلیل آنکه به زعم او به دولت روسیه اجازه داده رهبری مذاکرات هسته‌ای را در اختیار بگیرد انتقاد کرد.
هیلی گفت: «ما اجازه می‌دهیم یکی از دشمنانمان با یکی دیگر از آنها پشت درهای بسته مذاکره کنند و قرار است که باور کنیم هرچه در آنجا به توافق می‌رسند برای ما و اسرائیل خوب است؟ چقدر باید ساده‌لوح باشید؟ آمریکا باهوش‌تر از این است.»
این مقام سابق آمریکایی گفت، نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه این شجاعت را داد که به اوکراین حمله کند و کشورهای دیگری مانند چین و ایران نیز بدون نگرانی از عواقب، دست به اقداماتی بزنند.
وی در ادامه اظهاراتش بیان داشت: «رهبران ایران فکر می‌کنند که می‌توانند به اسرائیل حمله کرده و کارشان بدون پاسخ بماند و رهبر جهان آزاد کاری نخواهد کرد که نظر آنها را عوض کند.»
هیلی افزود، بایدن در سفر به فلسطین اشغالی گفت: آخرین گزینه آمریکا در برابر ایران گزینه نظامی است و کاری کرد که آمریکا ضعیف به نظر برسد و این درحالی است که در ایران مرگ بر آمریکا و اسرائیل می‌گویند.
آن‌طور که فارس نوشته، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: «آمریکا همیشه باید با قدرت صحبت کند. در حال حاضر متحدان به ما اعتماد نداشته و دشمنان نیز از ما نمی‌ترسند.»
اظهارات نیکی هیلی حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ابزار تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را کنار بگذارند. از یک‌سو طرح رسمی و علنی این اظهارات نشان می‌دهد که نباید بدون گرفتن تضمین زیر بار هر توافقی با غرب رفت. بر اساس همین واقعیت «غیرقابل اعتمادبودن» آمریکاست که ایران در این دور از مذاکرات در دولت سیزدهم شروطی مانند لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و از همه مهم‌تر ارائه تضمین‌ها از سوی آمریکا را مطرح و بر آن پافشاری کرده است.
جوبایدن از آغاز روی کار آمدن خود وعده بازگشت به برجام را مطرح کرد. او ضمن طرح این وعده، سعی کرد از یک‌سو از زیر بار مسئولیت خروج یک‌جانبه از برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی فرار کند و از سوی دیگر با مقصرنمایی جمهوری اسلامی ایران، توپ را در زمین ایران بیندازد.


وزارت خارجه آمریکا: کاملاً آماده‌ایم به برجام برگردیم!
همزمان با اظهارات نیکی هیلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «کاملاً آماده‌ایم به برجام برگردیم!»
«ند پرایس» در نشست خبری روزانه با خبرنگاران گفت: «برای تشخیص دادن این واقعیت که ایران در حال حاضر تصمیم‌های سیاسی لازم برای بازگشت دوجانبه به برجام را نگرفته نیاز به داشتن تأییدهای امنیتی ندارد.» ند پرایس همچنین مدعی شد که اگر ایران می‌خواست به توافق برگردد فرصت‌های زیادی از جمله مذاکرات وین، مذاکرات دوحه و رایزنی با واسطه‌های اروپایی داشته است.
او در ادامه باز هم مدعی شد: «ما کاملاً آماده‌ایم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم. همچنان معتقدیم که دیپلماسی ماندگارترین راه [درخصوص برنامه هسته‌ای ایران] است.»
شایان ذکر است که دموکرات‌ها با اینکه بارها به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران اعتراف کرده‌اند اما بازهم نه در مذاکرات وین و نه در دوحه حاضر نشدند به ایران تضمین بدهند. آنها نه تنها تضمین ندادند بلکه طی یک‌سال گذشته راه ترامپ را از سر گرفته و به تشدید تحریم‌ها و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دادند.
بدون تردید مسئله اصلی که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر آن وحدت نظر دارند مقابله با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت برتر منطقه و جلوگیری از تقویت بلوک ضداستکباری و همگرایی با قدرت‌هایی مانند چین و روسیه است.


لس‌آنجلس‌تایمز:
هدف برجام، اقتصادی نیست بلکه راهی برای توقف جمهوری اسلامی ایران است!
روز گذشته روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز» در تحلیلی نوشت که هدف برجام، رساندن منافع اقتصادی به ایران نیست بلکه هدف آن راهی برای توقف جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن مؤلفه‌های قدرت در آن است!
«لس‌آنجلس‌تایمز» در تحلیلی این موضوع را که برجام هدفی فراتر از حل و فصل چالش‌ها بر سر مسائل هسته‌ای ایران را دنبال می‌کرده تأیید کرد و نوشت که برجام در دولت باراک اوباما بر منطق نفوذ به ساختار تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران استوار شده و به همین سبب، سبک خاصی از رفع تحریم‌ها را می‌طلبد که در نهایت نباید به انتفاع اقتصادی ایران منجر شود.
بر اساس این گزارش، زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ به برجام دست یافت در برابر منتقدانش که معتقد بودند این توافق با سرازیرکردن پول به ایران باعث افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی تهران خواهد شد همواره این نکته را روشن می‌کرد که برجام بر «منطق نفوذ» به ساختار تصمیم‌گیری‌های سیاسی ایران استوار شده و نه تنها «منطق انتفاع» اقتصادی برای ایران را دنبال نمی‌کند، بلکه
ساز‌و کارهایی برای جلوگیری از آنها دارد.
لس آنجلس تایمز این‌طور نوشت که اوباما راهبرد مدنظرش را این‌طور تشریح می‌کرد که برجام با تقویت «تصمیم‌گیران غرب‌گرا در ایران» -به زعم او- زمینه‌های ورود به توافق‌های متعاقبی در سال‌های آینده برای محدود کردن سایر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد. او مضاف بر این توضیح می‌داد که از طریق سیاست‌های دیگری نظیر حفظ معماری تحریم‌ها از ورود پول‌های هنگفتی به ایران که می‌تواند به افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی ایران منجر شود هم جلوگیری خواهد کرد.


به خاطر خروج ترامپ از برجام ایرانی‌ها به آمریکا اعتماد ندارند
این تحلیل همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تصریح کرده است: «به لطف خروج ۲۰۱۸ از برجام ایران دیگر اعتمادی به این ندارد که واشنگتن قادر است به وعده‌هایش عمل کند. در ایران به نظر می‌رسد باور گسترده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در آینده هر آنچه در توافق دارد را برای پاره کردن توافقی که بایدن به آن دست پیدا می‌کند به کار خواهد گرفت.»
گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس همین گزاره یعنی غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، نمی‌خواهند مانند دولت قبل زیر بار هر توافقی بروند. تیم دیپلماسی دولت سیزدهم بر این باور است که اولاً نباید کشور را معطل برجام کرد و ثانیاً) اگر قرار است توافقی صورت گیرد باید با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و جبران خسارات تحمیل شده به ملت ایران و تحقق شروط اصلی (لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل) منعقد شود.


امیرعبداللهیان: نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم / 
آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند
بر همین اساس بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پنجشنبه ۳۰ تیر ماه هنگامی که در برنامه صف اول شبکه خبر به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت، اعلام کرد که نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم و آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این‌گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند. وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خودش را به کار بگیرد، ولی از طرف دیگر وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها باید در میز مذاکره حضور داشته باشد که این نه یک مذاکره بلکه یک کارزار مذاکراتی است.
وزیر خارجه بیان کرد: ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از ۹۵ الی ۹۶ درصد محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخوردار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. این طور نیست که بگوییم در قرارداد بین‌المللی تضمین معنا ندارد، قرارداد برای اجرا نوشته می‌شود و برای قاب کردن در طاقچه خانه که قرارداد نمی‌خواهیم. برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم.
وی گفت: در تبادل پیام‌ها به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه گفته‌ایم که توافقی می‌خواهیم با مختصات خوب بودن، قوی بودن و پایدار بودن. توافقی یک طرفه هم نمی‌خواهیم که همه منافع ما را تأمین کند و طرف‌های مقابل را هم می‌فهمیم و برای این تلاش می‌کنیم و برای اینکه به این ویژگی برسیم هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکردند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم. این برخوردار بودن شاخص‌هایی دارد که در حال تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا و غیرمستقیم با آمریکا هستیم تا شاخص‌های مورد نظر ما به صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید و بتوانیم اعلام کنیم که در نقطه خوب توافق قرار داریم.
امیرعبداللهیان خطاب به همتای قطری: آمریکا زیاده خواهی را کنار بگذارد
امیرعبداللهیان همچنین پنج شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد اشاره قرار داد و ضرورت کنار گذاشتن زیاده‌خواهی‌از سوی طرف آمریکایی و لزوم واقع بینی در مسیر دستیابی به راه‌حل و حصول توافق را مورد تاکید قرار داد.


کنعانی: بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهم‌ترین مانع رسیدن به توافق است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه با انتشار مطلبی در توئیتر نوشت: «دوگانه کاذب میان برجام (که ایران، بر خلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهم‌ترین مانع رسیدن به توافق است.»
وی تصریح کرد: «سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.»


اظهارنظر گروسی درباره فاصله گرفتن ایران از تعهدات هسته‌ای
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جمعه درباره فاصله گرفتن جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای اظهارنظر کرد. این مقام سازمان ملل متحد در مصاحبه با نشریه اسپانیایی «آل پایس» گفت، فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته‌ای به این معنا نیست که آنها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «چارچوبی حقوقی برای محدودیت‌های داوطلبانه برای ایران وجود داشت که بخشی از برجام بود. از زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت به صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شود، این‌ها کنار گذاشته شدند. از آن زمان ایران تدریجاً و مرحله به مرحله تعهدات مختلف خود را کنار گذاشت. امروز برنامه هسته‌ای را شاهدیم که به شکل عظیمی گسترش یافته و بسیار فراتر از توافق سال ۲۰۱۵ رفته است و رشد آن فقط کمی نیست بلکه کیفی هم هست. و سطح غنی‌‌سازی را نیز شامل می‌شود.»
گروسی افزود: «این وضعیت بر این دلالت ندارد که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است اما هیچ کشوری که برنامه هسته‌ای غیرنظامی دارد، غنی‌‌سازی را در حد ۶۰ درصد انجام نمی‌دهد. بنابراین در وضعیت پیچیده‌ای قرار داریم زیرا ایران نه‌تنها به سرعت و قاطعانه در حال توسعه برنامه هسته‌ای است بلکه به‌طور همزمان نظارت آژانس در تمام این حوزه‌ها را کاهش داده است و به نظر من این اتفاق موجب شرایطی حساس شده است. مسائل دیگری نیز در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که شفاف‌‌سازی نشده‌اند.»
او درباره مذاکرات وین، بدون اشاره به دخالت‌های سیاسی آژانس که فقط وظیفه فنی دارد گفت: «ما مذاکرات را مدیریت نمی‌کنیم اما به‌طور دقیق آن را دنبال می‌کنیم زیرا در نهایت ما کسی هستیم که به آن نظارت خواهیم کرد. آنچه اکنون شاهد هستیم این است که عزم مثبتی مشاهده نمی‌شود. معتقدم در مورد بخش هسته‌ای، توافق محکمی در دسترس بود اما حوزه‌های دیگری هم هست که شامل بخش‌های اقتصادی، سیاسی و مالی می‌شود و در این زمینه توافقی نشده است.»
مدیرکل آژانس افزود: «نتیجه این است که دید ما برای مدت پنج هفته بسیار تیره بوده و برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشروی است و در نتیجه اگر هم توافقی حاصل شود، برایم بسیار دشوار خواهد بود تکه‌های پازل تمام این دوره‌های زمانی را کنار هم قرار دهم. این کار غیرممکن نیست اما کار پیچیده‌ای است و ممکن است نیازمند توافقات خاصی باشد.»
گروسی با انتقاد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام گفت: «این کار اوضاعی را ایجاد کرد که عواقب مختلفی داشت که خود دولت ترامپ هم از آن بی‌نصیب نماند. تصمیمی [ترامپ] گرفته شد، ایران پاسخ داد و ما خود را در این وضعیت پیچیده‌ای دیدیم که نیازمند اقدام سریع برای بازگشت به مسیر اصلی است».


سرویس جاسوسی انگلیس: توافق بهترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است
ریچارد مور، رئیس‌سرویس جاسوسی خارجی انگلیس در اظهاراتی گفت: «من همچنان معتقدم علی‌رغم محدودیت‌های توافق هسته‌ای-برجام- توافق همچنان بهترین روشی است که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هنوز در دسترس است.»
رئیس‌سرویس جاسوسی خارجی انگلیس در ادامه بدون اشاره به کارشکنی‌های طرف‌های غربی در به سرانجام رساندن مذاکرات رفع تحریم‌ها مدعی شد که ایران خواستار توافق نیست.
ریچارد مور مدعی شد که توافق برای احیای برجام آماده روی میز است و آمریکا و اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار بازگشت به آن هستند.


« ابتکار» از حضور تانک‌ها در خیابان‌های استان هنان چین گزارش می‌دهد اژدهای زرد در یک قدمی بحران

گروه بین الملل - برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به تازگی با انتشار تصاویری از حضور تانک‌های چینی در خیابان‌های استان هنان این کشور خبر دادند.
گفته می‌شود تصاویر منتشر شده از حضور تانک‌های چینی در خیابان، برای حفاظت از بانک‌ها در استان هنان چین بوده است. به دلیل اینکه شعبه استان هنان “بانک چین” اعلام کرده که پس‌انداز مردم در شعب این بانک اکنون سرمایه‌گذاری محسوب شده و افراد امکان برداشت وجوه خود را نخواهند داشت.
چرا تانک ها به خیابان آمدند
در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی در شهر ژنگژو در استان هنان چین جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر با پلیس در مقابل شعبه بانک مرکزی چین در اعتراض به مسدود شدن سپرده‌های خود توسط بانک درگیر شدند.

مسدود کردن سپرده‌های بانک در آوریل ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد. سپرده گذاران از آن زمان به بعد علیرغم وعده‌هایی که درباره امن بودن پول های‌شان از سوی مسئولان ارائه شده بود قادر به برداشت پول خود از بانک نبودند.
درگیری در ۱۰ ژوئیه منجر به حمله و ضرب و شتم بسیاری از معترضان توسط مردان ناشناس شد که بعدا به عنوان پلیس دولتی شناخته شدند و سپس معترضان بازداشت شدند. معترضان بعد از ظهر همان روز آزاد شدند. روز بعد مقام‌های دولتی اعلام کردند که مقداری پول با حداکثر ۵۰۰۰۰ یوان (۷۴۳۴ به دلار) آزاد خواهد شد.
مقام‌های دولتی اعلام کردند که سپرده‌های مسدود شده بالاتر از این مقدار در نهایت آزاد خواهند شد هرچند هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی و زمان آزاد شدن آن ارائه نشده است.
بانک‌ها در نتیجه رکود در بازار املاک و مستغلات چین تحت فشار قرار گرفته‌اند. بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی به شدت در بازار املاک چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و با فروپاشی آرام بازار املاک و مستغلات آسیب به آرامی به بخش مالی چین نفوذ می‌کند.


بحران فراگیر
چین برای تقویت اقتصاد خود یک بسته زیرساختی ۱.۱ تریلیون دلاری اعلام کرده است. این نمونه‌ای از اقتصاد چین است که نهاده‌هایی را به اقتصاد خود اضافه می‌کند تا رشد را تحریک کند، اما ورودی صرفا به معنای ایجاد بدهی بیش‌تر است. بسته محرک به اوراق قرضه بستگی دارد که بانک‌های استانی قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنند. به گزارش فرارو، با بحران بازار املاک و مستغلات در چین و با نشت خسارت‌های جانبی به صنعت بانکداری چین با مسدود شدن وجوه به جایی که سپرده گذاران نمی‌توانند به سرمایه خود دسترسی پیدا کنند یک بحران جدی در حوزه املاک و بانکداری در چین در حال گسترش است.
با سقوط بازار املاک و مستغلات در چین، و آغاز سقوط سیستم بانکی چین به نظر می‌رسد که زمان اصلاح اقتصادی اجتناب ناپذیر فرا رسیده است.


کاهش جمعیت و رکود اقتصادی
در همین رابطه پل مورلند، جمعیت‌شناس دانشگاه لندن و عضو ارشد کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد، اخیراً در مطلبی برای دیلی تلگراف نوشته است: تا آنجا که می‌توانیم بگوییم چین از ابتدای تاریخ بیش‌ترین جمعیت را در بین هر کشوری داشته است. اندازه و شکل چین در طول زمان تغییر کرده است همان طور که اندازه و شکل سایر کشور‌ها نیز تغییر کرده، اما می‌توان گفت که چین دست کم برای چند هزار سال پرجمعیت‌ترین کشور جهان بوده است. در هجده ماه آینده این جایگاه توسط هند تصاحب خواهد شد. واقعیتی که از پیش از زمان ژولیوس سزار وجود داشته در شرف تغییر است.
ما نمی‌توانیم دقیقا بدانیم که این رویداد مهم در چه تاریخی رخ خواهد داد. افراد زیادی در این دو غول جمعیتی وجود دارند تعداد تولد‌ها و مرگ و میر‌های زیادی در روز وجود دارد که اجازه نمی‌دهد تا مطمئن شویم چین دقیقا چه زمانی تاج جمعیتی خود را از دست خواهد داد. برخی معتقدند که این روند از پیش رخ داده است.
به ناچار باید این پرسش را مطرح کرد که آیا این موضوعی مهم است؟ چین در حال حاضر بسیار ثروتمندتر از هند است و از نظر نظامی بسیار قدرتمندتر است. آخرین باری که دو کشور وارد جنگ شدند بیش از نیم قرن پیش چینی‌ها توانایی خود را به اثبات رساندند و از آن زمان تنها می‌توان شکاف را افزایش داد. در هر صورت، یک جنگ در سراسر هیمالیا دورنمای محتملی نیست چرا که زمامداران جهان مسائل فوری‌تری برای رسیدگی دارند که باید نگران آن باشند.
با این وجود، در دراز مدت کاهش جمعیت چین اهمیت خواهد داشت. چین با کاهش جمعیت در سن کار مواجه است. رویداد مشابهی می‌تواند برای ژاپن نیز رخ دهد و آن کشور را در دهه‌ها رکود اقتصادی قرار دهد. این در حالی است که چین هنوز نسبتا فقیر است.
با این وجود، واقعیت آن است که نرخ باروری در چین پیش از اجرای سیاست تک فرزندی در حال کاهش بود و نرخ زادوولد تقریبا از شش به سه فرزند در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافت. در جوامع چینی نیز که مشمول محدودیت زاد و ولد نبوده‌اند مانند مواردی که در هنگ کنگ و تایوان وجود دارد سقوط نرخ رشد جمعیت رخ داده است. در واقع، تنها چینی‌ها دچار این مسئله نیستند.
ژاپن و کره جنوبی مدت‌هاست که با کاهش نرخ باروری مواجه بوده‌اند و اکنون این نرخ حتی به کشور‌های فقیر آسیایی مانند تایلند نیز تعمیم یافته است. در چین به نظر می‌رسد که کاهش کنترل‌ها بر فرزند آوری تاثیر کمی بر نرخ باروری داشته است. به نظر می‌رسد که خط مشی تک فرزندی یک اجبار سیاسی ناخوشایند بود که بر فراز یک تغییر اجتماعی عظیم و بنیادین قرار داشت.
در حال حاضر میانگین جمعیت شهروندان چین از میانگین جمعیت شهروندان امریکایی مسن‌تر است و تقریبا پانزده سال از سال ۱۹۹۰ میلادی پیرتر می‌باشد. با کاهش شدید تعداد جوانان، تعداد سالمندان نیز در حال افزایش است. چین با کمبود نیروی کار رو به رو خواهد شد و بر خلاف بسیاری از کشور‌های غربی باز کردن مسیر مهاجرت یک گزینه مطرح برای تصمیم گیرندگان چینی نیست. چین برای بقیه جهان بزرگ‌تر از آن است که بتواند به اندازه کافی کارگر جوان برای آن کشور فراهم کند و هنوز هم برای جذب تعداد مهاجر بسیار ضعیف است.
سایر نقاط جهان نیز در شرف وقوع آن پدیده‌ای هستند در چین در حال رخ دادن است و از نظر مقیاس و سرعت در تاریخ جهان بی‌سابقه محسوب می‌شود. درست است که اروپا اگر بخواهد می‌تواند مهاجران را جذب کند تا شکاف‌های موجود در بازار کار خود را پر کند. با این وجود، کشور‌های اروپایی نیز در حال پیر شدن هستند و جمعیت آنان رو به کاهش می‌باشد. حتی به نظر می‌رسد هند نیز در آستانه کاهش نرخ باروری قرار دارد اگرچه چنین دهه به طول می‌انجامد تا به وضعیتی مشابه چین برسد.
در حال حاضر، درمورد بالا بودن نرخ باروری و زاد و ولد تنها کشور‌های جنوب صحرای آفریقا یک استثنای واقعی محسوب می‌شوند. زمانی که صحبت از پیری و کاهش جمعیت می‌شود نپرسید که این زنگ برای چه کسی به صدا در می‌آید. اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که تقریبا برای همه پیامد‌هایی به همراه خواهد داشت.


غرق شدن 2/1 میلیارد دلار در دریای عمان

پایانه‌ای که قرار بود روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند،‌بعد از گذشت یکسال،‌ هنوز در مجموع یک میلیون بشکه هم صادر نکرده است
پیشرفت طرح گوره– جاسک در زمان افتتاح کمتر از ۸۲ درصد بود و چند ماه است که صادرات از این پایانه غیرممکن شده است

 گروه اقتصادی/ «طرح خط انتقال نفت گوره - جاسک» طرحی است که یک سال قبل و در پایان دولت دوازدهم، پیش از تکمیل افتتاح شد. این طرح قرار بود زمینه صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را از شرق تنگه هرمز فراهم کند، اما بررسی‌های «ایران» نشان می‌‌دهد که افتتاح زودهنگام این طرح آن هم در اوج تحریم‌ها و بدون ضرورت، موجب شده تا طرح از حیز انتفاع ساقط شود و چند ماه است که حتی یک بشکه نفت نیز از این پایانه به بازارهای بین‌المللی صادر نمی‌شود.

در این باره، محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به «ایران» می‌‌گوید: «بهره‌برداری از طرح گوره-جاسک فعلاً به دلیل شرایط تعمیراتی متوقف است و تلاش می‌‌شود که با رفع مشکل پیش آمده در گوی شناور spm پایانه صادراتی جاسک، بتوان دوباره ظرفیت صادرات نفت از این پایانه را احیا کرد.»
بررسی های «ایران» نشان می‌دهد که همان پاییز سال ۱۴۰۰، گوی شناور بارگیری پروژه دچار اشکال، نیمه مغروق و صادرات نفت متوقف شد. در مجموع 3 شناور در حد فاصل مرداد و شهریور ۱۴۰۰ بارگیری شد که اولین شناور به دلیل وجود آب‌های راه‌اندازی در آن امکان صادرات نداشت به پالایشگاه‌ بندرعباس ارسال شد. این در حالی است که مردادماه 1400، در مراسم افتتاح این پروژه بیژن زنگنه، وزیر نفت وقت، پیشرفت پروژه در حال افتتاح را حدود 82 درصد عنوان و اعلام کرده بود که این پروژه برای انتقال 300 هزار بشکه نفت از گوره به جاسک و صادرات آن آمادگی دارد، در شرایطی که طرح انتقال نفت از گوره در استان بوشهر به پایانه جاسک در استان هرمزگان برای یک میلیون بشکه در روز طراحی شده بود. 


هزینه در پروژه‌ای که اولویت نبود
در زمان افتتاح گفته می‌‌شد که در بخش تأسیسات صادراتی به طور کلی 3 گوی‌ شناور برای بارگیری نفت، خطوط لوله دریایی ارسال نفت به گوی‌های شناور و اسکله پشتیبانی آماده نبوده و در این بخش فقط یک گوی شناور موقت و مستعمل از عسلویه به جاسک آورده شده که‌ خطوط ارسال نفت به آن نیز به صورت غیراستاندارد و حتی بدون پوشش در خاک دفن شده است. حالا مشکل توقف صادرات نیز همین گوی شناور و افتتاح زودهنگام است. اما مسأله فقط به افتتاح زودهنگام طرح 2 میلیارد دلاری گوره-جاسک خلاصه نمی‌شود، طرحی که شامل یک خط لوله هزار کیلومتری، 5 تلمبه‌خانه بزرگ در فواصل مختلف، 10 پست برق، 2 ایستگاه توپکرانی، پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام بود؛ اما پیش از ایجاد بسیاری از این زیرساخت‌ها و بلافاصله بعد از ساخت خط لوله افتتاح شد تا افتتاحیه آن به عمر دولت دوازدهم برسد. موضوع اولویت‌دهی به پروژه گوره-جاسک نیز آن هم در شرایط تحریم، از نظر بسیاری از کارشناسان مورد انتقاد جدی است و کارشناسان می‌‌گویند که برای ایران ضرورت نداشت در اوج تحریم‌ها و کمبود منابع مالی، طرحی را اجرایی کند که ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. ضمن آنکه این طرح برای دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و اجرای آن در حال حاضر چندان به تحقق اهدافی مانند دور زدن تنگه هرمز  و صادرات ایمن کمک نمی‌کند.
در این خصوص، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به «ایران» می‌‌گوید: «طرح گوره-جاسک و ایجاد این پایانه صادراتی در مجاورت دریای عمان طرحی است که در زمان جنگ تحمیلی مطرح شد. آن زمان حملات هوایی عراق به پایانه خارک موجب شد تا جرقه ضرورت ساخت این پایانه در شرق تنگه هرمز زده شود، چراکه دور زدن تنگه هرمز و دور شدن از عراق و پایانه خارک، زیرساخت تداوم صادرات نفت کشور را فراهم می‌‌کرد. آن زمان هواپیماهای دشمن تا مسافت مشخصی را  می‌توانستند بمباران کنند. مانند امروز نبود که پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن در دسترس باشند و بتوانند هر نقطه‌ای را مورد هدف قرار دهند.»
او ادامه می‌‌دهد: «الان یک جبهه مانند انصارالله یمن هر جا را اراده کند، با همین پهپادهای نقطه‌زن، مورد هدف قرار می‌‌دهد. آیا در چنین شرایطی داشتن یک پایانه در غرب تنگه هرمز می‌‌تواند ضامن امنیت صادرات نفت کشور باشد؟ به نظر می‌‌رسد که دولت قبل در اولویت‌دهی به این پروژه دچار خطای محاسباتی شد، آن هم در اوج تحریم‌ها که شاید روزی 250 هزار بشکه نفت هم از ایران صادر نمی‌شد. از سوی دیگر کشور با کمبود منابع مالی حتی برای پرداخت یارانه‌ها مواجه بود. اما بیش از 2/1 میلیارد دلار از 2 میلیارد دلار مصوب را هزینه کرد تا پروژه را پیش از اتمام دولت به افتتاح برساند. حتی در اولویت‌دهی به این طرح از اعتبار شورای امنیت ملی خرج کرد.»
او با اشاره به اینکه این طرح حتی در دوره‌ای که ایران تحریم نباشد هم به بی‌نیازی ایران از تنگه هرمز کمک نخواهد کرد، می‌‌گوید: «ایران در دورانی که تحریم نباشد حداقل 2.6 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌‌کند. اما این خط انتقال و مخازن آن در صورت تکمیل، ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را در اختیار کشور می‌‌گذارد. به عبارتی هنوز 1.6 میلیون بشکه نفت کشور پشت تنگه هرمز می‌‌ماند. لذا به نظر می‌‌رسد که وزیر نفت دولت قبل در تبیین اهمیت این پروژه برای تصمیم‌سازان کشور اغراق می‌‌کرده است. درحالی که با این 2 میلیارد دلار می‌‌شد طرح‌های مهم‌تری مانند فاز 11 پارس جنوبی را توسعه داد.»

برش
چقدر نفت از جاسک صادر شد؟
​​​​​​​پیگیری‌های «ایران» از میزان نفت صادر شده نشان می‌‌دهد که کل صادرات نفت انجام شده از این پایانه ۶۵۵ هزار بشکه معادل ۹۲ هزار متریک تن بوده است. به این ترتیب، میزان صادرات نفت خام کشور از پایانه جاسک تا پیش از توقف صادرات و مشکلات پیش آمده برای گوی شناور در پاییز 1400 نیز رقم قابل توجهی نبوده است. به طوری که مجموع نفت صادر شده از این پایانه حتی از صادرات نفت یک روز کشور (بر اساس میزان صادرات کنونی) هم کمتر بوده است. به عبارتی بیش از 2/1 میلیارد دلار از منابع مالی کشور در شرایط سخت تحریم، صرف ساخت خط لوله و پایانه‌ای شده که قرار بود روزی یک میلیون بشکه نفت صادر کند، اما تاکنون حتی به هدف صادراتی یک‌روزه خود هم دست نیافته و در مجموع کمتر از یک میلیون بشکه نفت از آنجا به بازار جهانی نفت ارسال شده است؛یعنی تقریبا برابر با صفر.
اما در مقابل، با سرمایه‌گذاری این 2/1 میلیارد دلار در پروژه‌های دیگری مانند فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی، میادین مشترک غرب کارون، پتروپالایشگاه‌ها، یا حتی تکمیل و بازسازی خطوط دیگر لوله و ساخت مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی، اکنون شاهد پیشرفت طرح‌هایی در صنعت نفت بودیم که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌‌کرد. ولی این اتفاق نیفتاد و تلاش دولت قبل برای ایجاد یک پروژه خط لوله بیش از 2/1 میلیارد دلار کشور را در پروژه‌ای حبس کرد که نتیجه آن چیزی جز صادرات ۶۵۵ هزار بشکه نفت نبود.


 

برق خورشید از خمین وصل می‌شود

رئیس‌جمهور در بیست و نهمین سفر استانی خود، روز گذشته به استان مرکزی رفت و بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در خمین را افتتاح کرد. اهمیت این خط تولیدی از آن روست که اکنون در تمام دنیا برنامه‌ریزی برای آینده و تأمین انرژی‌های پاک حول انرژی‌های هسته‌ای و خورشیدی می‌چرخد و انرژی‌های فسیلی به سرعت جای خود را به این دو خواهند داد. جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و سیاستگذاری در این زمینه از سال‌های گذشته آغاز شده و اکنون یکی از آن‌ها به مرحله بهره برداری رسیده است.
جهان شتابان به سوی تسخیر آفتاب و انرژی پاک و ارزان و لایزال می‌رود. ایران از بهترین نقاط کره‌خاکی برای سیم‌کشی از آفتاب به درون صنایع و خانه‌هاست. حتی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت‌و‌گاز جهان برای تولید برق از آفتاب برنامه گسترده دارند. دیروز رئیس‌جمهور در خمین بزرگ‌ترین خط تولید پنل خورشیدی کشور را که می‌تواند سالانه به اندازه توان تولید برق دو نیروگاه بزرگ گازی و اتمی، پنل بسازد، افتتاح کرد. به موازات این اقدام، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم که به خنداب رفته بود، از برنامه ریزی این سازمان برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور خبرداد.
رئیسی همچنین به هپکو رفت که استقبال و تشکر کارگران از او مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ هپکویی که دچار تعطیلی بود و کارگرانش چند سال پیش روی ریل آهن سفره خالی پهن کردند و همین رئیسی در دوره‌ای که رئیس‌قضا بود، بازگشت این شرکت بزرگ دولتی را به تولید کلید زد و حالا برای توسعه بیشتر آن ضرب‌الاجل تعیین کرد.

رئیسی در اولین برنامه سفر خود به استان مرکزی با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواست‌های آنها، با تأکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است، اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.
رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط مأموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست، واگذار شود. رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تأکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت ۳ هزار نفر سابق بازگردد. رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نماد‌های غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند. مجتمع عظیم صنعتی آذرآب در سال‌های گذشته طی فرایند خصوصی‌سازی واگذار شده بود، اما به دلیل تخلفات گسترده در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه توسط آیت‌الله رئیسی، مالکیت این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شده بود، اما این بانک نیز نتوانسته به خوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.


خصوصی‌سازی ناموفق بلای جان مجتمع‌های تولیدی
رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.
رئیسی با تأکید بر مقابله با مافیای واردات گفت: وارداتی که موجب ایجاد مشکل برای تولید داخل شود ممنوع است و با آن مقابله می‌کنیم، چرا که این مهم از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است. وی همچنین در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند. وی با قدردانی از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.
افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در خمین
سید ابراهیم رئیسی همچنین با حضور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تأمین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمامی اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد. این شرکت خصوصی همچنین در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی (مزرعه خورشیدی) کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در شهرستان محلات استان مرکزی است.


کلید حل مشکلات در دستان مردم است نه بیگانگان
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی (ره) گفت: افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. شخصیتی که در این شهرستان پا به عرصه گذاشت، منشأ تحول بزرگی در جهان اسلام شد؛ تحولی که نه فقط در دوران حیات امام خمینی (ره) بلکه پس از رحلت ایشان نیز استمرار یافت.
رئیس‌جمهور بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام (ره) تأکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام (ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد. وی با بیان اینکه جمله معروف «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای اندیشه امام (ره) بود، گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود. رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آرا و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است.


قطب صنعتی کشور نباید واحد نیمه تعطیل داشته باشد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزو مهم‌ترین اهداف سفر‌های استانی دولت مردمی خواند و با تأکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تأکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحد‌های صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحد‌های صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدید‌ها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است.


برای اصلاح بستر‌های فسادزا سراغ علت‌ها رفتیم نه معلول‌ها
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تأکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به عنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بستر‌های فسادزا را اصلاح کنیم. ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بستر‌های فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.


نمای نزدیک
برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به شهرستان خنداب اظهار کرد: وجود مجتمع آب سنگین و رآکتور خنداب در این شهرستان موجب ایجاد ظرفیت بزرگ علمی، صنعتی و پژوهشی و همچنین سبب ارتقای سطح دانش و فناوری کشور شده و این مرکز به سهم خود برای جذب نخبگان محلی و منطقه‌ای تأثیرگذار بوده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص برنامه سازمان برای تولید برق هسته‌ای و توسعه نیروگاه‌های اتمی اظهار کرد: موضوع مهم، برق هسته‌ای است که بر اساس اراده‌ای که در کشور وجود دارد و همچنین به لطف الهی و آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده؛ تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است که این پروژه اکنون در دست اقدام قرار دارد و به سمت تولید آن در حرکت هستیم؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی یک نیروگاه هزار مگاواتی فعال در بوشهر داریم که به عنوان انرژی پاک و بدون آلایندگی و همچنین برق پایدار در طول شبانه روز و به صورت ثابت به شبکه تزریق می‌شود که برق هسته‌ای تولیدی در تنظیم بار شبکه بسیار مؤثر بوده است. وی اضافه کرد: از چند ماه قبل و پس از سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر، برنامه‌های اجرای پروژه واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر شتاب گرفته است.
اسلامی خاطرنشان کرد: با تأکیدات رئیس‌جمهور، این پروژه وضعیت متفاوتی یافته و امیدواریم بتوانیم سرفصل‌های دیگر در همه جبهه‌هایی را که متصور است فعال کنیم و در نظر داریم تا واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر از این پس پیشرفت بیشتری را ثبت کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان سخنانش گفت: برنامه دیگری که در دست اجرا داریم، پروژه توسعه خنداب است که طرح‌های توسعه خنداب را آغاز خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات