صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۲۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مدبر: تقویت بدنه کارشناسی دولت چهاردهم راهکار توسعه تجارت خارجی است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: بدنه کارشناسی دولت چهاردهم باید قوی شود باید کارشناسانی وارد شوند و از آن‌ها استفاده شود که واقعیات را به تصویر بکشند و تحلیل‌های درستی ارائه دهند چرا که این تحلیل‌ها نقشه راه ماست.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با روح الله مدبر

به گزارش بصیرت، توسعه اقتصاد یکی از موضوعات مهم و مطالبات مردم از دولت هاست، چرا که توسعه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش رفاه و برخورداری و بهره مندی مردم جامعه از فرصت‌های برابر ایجاد می‌کند به این خاطر است که عموما یکی از مهمترین مطالبات مردم از دولت‌ها ناظر به این موضوع است. آنچه در این مساله حائز اهمیت است نوع نگاه دولتمردان به توسعه تجارت خارجی است بخصوص در شرایط تحریمی. با توجه به اهمیت این موضوع و تامل در این محور که دولت چهاردهم چه رویکردی در توسعه سیاست خارجی باید در دستور کار قرار دهد تا از این باب عواید اقتصادی نیز ایجاد شود با کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل به ویژه در زمینه روسیه و اوراسیا گفت و گویی داشتیم که در ادامه آمده است.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل و کارشناس تجارت خارجی در حوزه روسیه در گفتگو با کائنات به موضوع توسعه تجارت خارجی و اهمیت رویکرد به این سمت در دولت بعدی گفت: یکی از موضوعات مهم در زمینه رشد و رونق اقتصادی حرکت به سمت توسعه پایدار تجاری با سایر کشورهاست از جمله کشور‌های همسایه، دوست ومتحدان منطقه‌ای و فرامنطقه ای.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات با کشور‌های مختلف از جمله روسیه و اعضای حاضر در سازمان‌های همکاری مثل شانگ‌های و بریکس زحمات زیادی کشیده شد، اما مساله مهمی که ما را به هدف و مقصود مورد نظر می‌رساند فراهم سازی زیرساخت‌های لازم است درغیر این صورت در زمینه توسعه تجارت خارجی موفق نمی‌شویم.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل روسیه یادآور شد: با اینکه روابط راهبردی با روسیه داریم و دولت سیزدهم در زمینه توسعه تجارت خارجی با روسیه گام‌های خوبی برداشت، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم چرا که صادرات ما به روسیه به شکل خاصی افزایش نداشته است.

وی در این باره یادآور شد: به رغم اینکه برخی مسولین مدعی هستند صادرات ایران به روسیه ۲۰ درصد افزایش یافته، اما ۲۰ درصد از چه رقمی موضوع بسیار مهمی است که باید روشن شود و بدان بپردازیم تا متوجه شویم در حوزه تجارت خارجی با روسیه وسایر کشور‌ها در چه وضعیتی قرار داریم و سایر کشور‌ها در این زمینه چه جایگاهی دارند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: برای فهم بهتر این موضوع باید گفته شود که تبادلات تجاری روسیه با سایر کشور‌ها حتی ترکیه ۳۰ میلیارد دلار است، اما در ایران رقم‌ها بسیار پایین است به این خاطر توصیه می‌شود در دولت آینده افرادی روی کار بیایند که رقم‌ها را بشناسند و تیمی برای این منظور در نظرگرفته شود که اولویت را برمبنای توسعه تجارت خارجی قرار دهد.

روح اله مدبر کارشناس مسائل روسیه یادآور شد: بدنه کارشناسی دولت چهاردهم باید قوی شود ناظر بر این موضوع که کارشناسان مجیز گو از دولت دور شوند، بلکه کارشناسانی وارد شوند واز آن‌ها استفاده شود که واقعیات را به تصویر بکشند و تحلیل‌های درستی ارائه دهند چرا که این تحلیل‌ها نقشه راه ماست.

وی در این باره تصریح نمود: کار باید به دست افرادی کاردان که تجارت خارجی؛ بایدهاد ونباید‌های آن را می‌شناسند داده شود چرا که مشکلات تجارت خارجی کشور با سفر و پرواز‌های بی حاصل و حضور دراجلاس‌های مختلف حل نمی‌شود بلکه باید پای کار بود و از بازار ونیاز‌های کشور‌های مختلف اطلاعات قابل توجهی داشت.

وی در این باره یادآور شد: از سوی دیگر باید زیر ساخت‌های لازم بخصوص در لجستیک را فراهم کرد. با توجه به اینکه صراحتا می‌توان گفت خط طلایی همکاری ایران آستاراخان است باید روی توسعه حمل و نقلی دراین مناطق کار شود تا دستاورد‌های زیادی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های این ناحیه داشته باشیم.

روح اله مدبر معتقد است: تجارت خارجی مقدماتی دارد که باید مهیا شود. توسعه تجارت خارجی به حرف نیست و تصویب قوانین وقتی زیرساخت‌ها و مجریانی آماده نداشته باشد به کار نمی‌آید، بنابراین دولت بعدی باید به صورت جدی در این موضوع ورود کند تا درادامه شاهد رشد تجارت خارجی؛ درآمد زایی بیشتر و بهره وری اقتصادی کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات