اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۴۵

رمزگشایی ابعاد پنهان باند بزرگ فرار مالیاتی در ۳شرکت فولادی/ معادل ۲میلیارد دلار معامله با ۲۳۶ "شرکت صوری" ردزنی شد

با هوشمندشدن نظام مالیاتی بخش مهمی از فرار‌های مالیاتی شرکت‌های صوری شناسایی شده و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده و اسامی این شرکت‌ها نیز در فهرست سیاه سازمان قرار گرفته است.

شناسایی نحوه فعالیت سه شرکت فولادی که اقدام به معاملات صوری کلان کرده بودند و مرتکب فرارهای مالیاتی سنگینی شده‌اند، خبرساز شده است. این سه شرکت اقدام به معاملات صوری به‌طرفیت شرکت‌های کاغذی کرده بودند که با توجه به عدم معرفی ذی‌نفعان اصلی شرکت‌های صوری از طرف شرکت‌های فولادی سه‌گانه، برای این سه شرکت پرونده قضایی تشکیل شده است.

محاسبه مالیات و وصول بدهی‌های معوق شرکت‌های صوری یادشده، با توجه به تعهد شرکت‌های فولادی در پرداخت بدهی مالیاتی شرکت‌های صوری به‌استناد ماده 182 قانون مالیات‌های مستقیم، از سه شرکت فولادی فوق در حال اجراست و هم‌اکنون پس از وصول اصل مالیات‌ها، در مرحله وصول جرایم (چند صد میلیارد تومانی) قرار دارد.

 این سه شرکت فولادی در مجموع طی سال‌های 91 لغایت 97، تعداد 598 رکورد از مجموع معاملات اقتصادی خود را به‌مبلغ 57 هزار و 721 میلیارد ریال به‌طرفیت 236 شرکت کاغذی در سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی کشور درج کرده بودند، بر این اساس با توجه به نرخ ارز در سنوات مذکور حدود 2 میلیارد دلار معامله صوری با شرکتهای مورد اشاره صورت گرفته است.

پس از رسیدگی در دادسرای جرایم اقتصادی تهران و تعهد پرداخت، هم‌اکنون پس از وصول مبلغ 296 میلیارد ریال بابت اصل مالیات، مانده اصل و جرایم مالیاتی بابت معاملات صوری و جرایم مالیات عملکرد و ارزش افزودهشرکت‌های یادشده به‌مبلغ چند صد میلیارد تومان در جریان وصول قرار دارد، این مهم با حمایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در صدور احکام نمایندگی و پیگیری مؤثر دادسرای ناحیه 32 (مفاسد اقتصادی) به نتیجه رسیده است.

با هوشمند شدن نظام مالیاتی، بخش مهمی از فرارهای مالیاتی شرکت‌های صوری شناسایی شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است و اسامی این شرکت‌ها نیز در فهرست سیاه سازمان قرار گرفته است.

اداره‌کل بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی تهران تاکنون پرونده‌های بسیار مهمی از فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ را دردستور کار قرار داده است. در روزهای آتی ابعاد تازه‌تری از مبارزه با فرار مالیاتی و احقاق و وصول مالیات منتشر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات