صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۶۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۰ فروردین

روزنامه کیهان**

وال استریت ژورنال: ایران تخصص دور زدن تحریم‌ها را به روسیه می‌آموزد
تهران متخصص دور زدن تحریم‌های غرب است و می‌تواند این تجربه را به مسکو بیاموزد.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی قابل تامل نوشت: مهمترین تجربه‌ای که تهران می‌تواند با مسکو به اشتراک بگذارد، تخصص در دور زدن تحریم‌های غرب است. طبق گزارش‌ها، ایران در حال گفت‌وگو با کرملین در مورد همکاری با یکدیگر برای دور زدن محدودیت‌هایی است که هر دو با آن رو‌به‌رو هستند. اگر آمریکا و متحدانش می‌خواهند این نوع همکاری‌ها را محدود کنند، باید از اشتباهاتی که هنگام اعمال تحریم‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مرتکب شدند، درس بگیرند.
 ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب کمک خواهد کرد. تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسیار پیچیده، حرفه‌ای و گسترده است. ماه گذشته فاش شد که تهران یک «سیستم بانکی و مالی مخفی برای مدیریت ده‌ها میلیارد دلار تجارت سالانه که تحت تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده ممنوع شده است» ایجاد کرده است.
 تهران می‌تواند به مسکو هم بیاموزد که چگونه این معماری مالی را ایجاد کند یا می‌تواند به عنوان رابط کرملین عمل کرده و تجارت پنهانی از طرف روسیه را تسهیل کند. ترکیب تخصص روسیه و ایران در فعالیت‌های مالی می‌تواند پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین شبکه دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در جهان ایجاد کند. اگر تحریم‌های غرب تاثیر خود را از دست بدهد، فشار بر مسکو برای پایان دادن به حمله به اوکراین و سایر تهدیدها هم کاهش می‌یابد و این ابزار مهم فشار دیگر کارایی خود را از دست خواهد داد.
وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: اولین اقدام در برخورد با ایران این است که موسسات مالی اصلی این کشور از جمله بانک مرکزی ایران را «بانک‌دار مرکزی تروریسم» نامید. کنگره باید به طور قانونی برای محافظت از سیستم‌های مالی آمریکا و همچنین سیستم بین‌المللی مداخله کند. 
این تحلیل در حالی منتشر می‌شود که بانک مرکزی ایران هم اینک مورد تحریم‌های مصوب کنگره قرار دارد و طبیعتاً یک حربه کُند شده را دوبار نمی‌توان به کار بست!

پیش‌بینی رشد 50 درصدی؛ خبرآنلاین: بورس از رکود خارج می‌شود
خبرگزاری وابسته به برخی مدیران دولت سابق از قول کارشناسان پیش‌بینی کرد: دوره رکود بازار سرمایه تمام شده و شاخص کل بورس امسال رشد 50 تا 80 درصدی را تجربه می‌کند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر متوسط بیست ساله را در نظر بگیریم شاخص کل بورس در سال جاری ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد خواهد کرد و اگر اقبال بیشتر شود ممکن است این رشد به ۸۰ درصد برسد.
خبرآنلاین با اشاره به افزایش شاخص بورس در چند روز اخیر، از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: دوره رکود در بازار سرمایه به اتمام رسیده است. در همه بازارها ما یک دوره رونق و یک دوره رکود داریم، بازار سرمایه از مرداد ماه ۱۳۹۹ وارد رکود شده و این رکود تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشته و به عبارتی بازار سرمایه نزدیک به یک سال و هشت ماه در رکود به سر می‌برده است. در حال حاضر رکود بازار سرمایه به اتمام رسیده است و اگر بیست سال گذشته بازار را مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که بازار سرمایه همواره یک و نیم تا دو سال در رکود بوده است و سپس برگشت خورده است. از طرفی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب جذابیت بیشتری دارد و با توجه به ثبات نرخ ارز و قیمت‌های بالای طلا و رکود حاکم شده در بازار مسکن، بازار سرمایه بیشترین جذابیت را دارد.
در نتیجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه سال خوبی خواهد بود و این نوید می‌رود که از ابتدای امسال با توجه به اینکه مسئله بودجه نیز حل شده و سایر سیاست‌های اقتصادی شفاف است بازار مثبت شود و بازگردد و شرکت‌های صادرات محور بازار سرمایه نیز به دلیل بحران اوکراین و روسیه رشد‌های چشمگیری را داشته‌اند و فروش و سود خیلی خوبی را پیش رو دارند و مطمئن باشید امسال سال بورس است.
اگر متوسط بیست ساله را در نظر بگیریم شاخص کل بورس در سال جاری ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد خواهد کرد و اگر اقبال بیشتر شود ممکن است این رشد به ۸۰ درصد برسد.

انضباط مالی دولت: توقف استقراض و تسویه بدهی 54 هزار میلیاردی
دولت سیزدهم ضمن حرکت به سمت حاکمیت انضباط مالی موفق شد 54 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های انجام گرفته توسط دولت دوازدهم را تسویه کند.
در این زمینه روزنامه جام جم نوشت: دولت سیزدهم در حالی در ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰، روی کار آمد که نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت استفاده شده بود، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه نیز در ماه‌های ابتدایی سال، به مصرف رسیده بود و کسری بودجه بزرگی که از ابتدا در دل قانون بودجه وجود داشت، فشار سنگینی را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی دولت ایجاد می‌کرد. با این حال در ۲۹ اسفند دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند؛ یکی از موضوعات بسیار مهم برای کاهش تورم و کاهش نقدینگی سرگردان در کشور، انضباط مالی دولت است.
سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در این حوزه تاکنون مسیر درستی را طی کرده و تلاش داشته‌است هم زمینه عدم استقراض جدید برای پرداخت هزینه‌های جاری را فراهم آورد و هم بدهی‌های گذشته از دولت پیشین را تسویه کند.
الان هر ماه حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سررسید اوراقی است که دولت‌های گذشته واگذار کردند و دولت سیزدهم باید پرداخت کند.همچنین بخشی از بدهی‌ها هم معوقه بوده و این بدهی‌های معوقه اثری نامطلوب بر اقتصاد کشور می‌گذارد. تسویه این بدهی‌ها و نظم بخشی به حوزه پولی کشور، کمک شایانی را به ثبات اقتصادی و انضباط مالی می‌کند.
روزنامه ایران نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: دولت فعلی 54 هزار میلیارد تومان را که توسط دولت قبل استقراض و خرج شده بود، تسویه کرد.
دولت دوازدهم درابتدای سال گذشته به‌دلیل افت شدید درآمدهای مالیاتی و نفتی خود با اتکای بالا به تنخواه منابع بودجه را تأمین کرد. رقمی که به 54 هزارمیلیارد تومان می‌رسید و همین رقم تأثیر منفی زیادی بر متغیرهای اعتباری مانند پایه پولی و نقدینگی داشته است. سقف استفاده دولت از تنخواه گردان خزانه براساس قوانین و مقررات رقمی بالغ بر 41.2 هزار میلیارد تومان بود ولی براساس مصوبه شماره 33604/ت 58740 ه مورخ 29 خردادماه 1400 هیأت دولت، این رقم به مبلغ 54 هزار و 950 میلیارد تومان افزایش یافت و دولت با استفاده از ظرفیت همین مصوبه، توانست کسری بودجه در خردادماه را جبران کند.
بدین ترتیب درحالی دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد که ضمن افت شدید درآمدهای اصلی بودجه از جمله مالیات و صادرات نفت، تمام تنخواه پیش‌بینی شده نیز توسط دولت قبل خرج شده بود. بنابراین دولت سیزدهم باید مسیر متفاوتی را برای تأمین کسری بودجه شدید 1400 درپیش می‌گرفت.
برهمین اساس نخستین گزارش‌ها از عملکرد بودجه در نیمه دوم سال حاکی از بهبود شرایط داشت، درآمدهای مالیاتی رو به افزایش گذاشت و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز رکورد شکست. بدین ترتیب دست دولت سیزدهم در محدود‌ترین شرایط باز شد و در نهایت درآخرین روز از سال گذشته موفق شد تا ضمن تراز کردن منابع و مصارف بودجه، تنخواه 54 هزار میلیارد تومانی هزینه شده توسط دولت قبل را نیز به‌صورت نقدی تسویه کند. اتفاق مهمی که تأثیرآن را می‌توان درنزولی شدن شاخص تورم و پایه پولی جست‌و‌جو کرد.
هرچند خبر صرف تسویه کامل 54 هزارمیلیارد تومان استقراض دولت قبل از بانک مرکزی به تنهایی مثبت و نشانه اقدامات کارای دولت سیزدهم است، ولی نحوه تسویه این مبلغ نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
نگاهی به سخنان وزیراقتصاد نشان می‌دهد که تسویه تنخواه
54 هزارمیلیارد تومانی با اتکا به افزایش بیش از 100 درصدی درآمدهای مالیاتی، افزایش 2.5 برابری وصول درآمدهای نفتی و چهاربرابر شدن صادرات نفت انجام شده است. درواقع درمدت شش ماهی که دولت سیزدهم سکان هدایت اقتصاد و بودجه کشور را برعهده داشت، تغییری معنادار در اعداد و ارقام بودجه ایجاد کرد. در حالی که عملکرد بودجه در پنج ماه ابتدایی سال گذشته حاکی از عدم تحقق درآمدها و منابع بودجه بود، دولت سیزدهم توانست از طریق رشد درآمدهای پایدار و واقعی هم منابع و مصارف بودجه را تراز کند و هم بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را بپردازد.

نیویورک‌تایمز: آمریکا از موضع ضعف درباره برجام مذاکره می‌کند
روزنامه نیویورک‌تایمز تأکید کرد: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای توافق برجام، در موضع ضعف قرار دارد.
این روزنامه می‌نویسد: برخلاف آنچه گفته می‌شود، مذاکرات وین ارتباط مستقیم با تحولات اوکراین دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده فکر می‌کند که از یک توافق تازه با ایران، چه چیزی به دست خواهد آورد؟ یک سال پیش، پاسخ به این پرسش برای دولت آمریکا روشن به‌نظر می‌رسید. اما اکنون، در جهان متفاوتی زندگی می‌کنیم، جهانی که روسیه و چین، قطعا خیرخواه آمریکا نیستند و جهانی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها به تلفن جو بایدن آن هم در هنگامه بدترین بحران ژئوپولیتیک قرن 21، جواب نمی‌دهند. اینجاست که چه بسا دولت آمریکا باید پیش از امضای دوباره برجام، کمی دقیق‌تر به پیامدهای گسترده‌تر توافق تازه با ایران بیندیشد.
تا اینجا، چنین اتفاقی رخ نداده و گفته می‌شود که توافق با ایران تقریبا به سرانجام رسیده و تنها معطل چانه‌زنی‌های دقیقه آخر بر سر حذف سپاه پاسداران از فهرست تحریم گروه‌های ‌تروریستی است، حال آنکه واشنگتن خود می‌گوید که این گروه مسئول قتل صدها آمریکایی است.
برخلاف نظر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که می‌گوید رخدادهای اوکراین هیچ ارتباطی با گفت‌وگوهای وین ندارد، باید گفت که اینها کمابیش با هم ربط دارند، چه تاکتیکی و چه راهبردی. آمریکا حتی با ایران گفت‌وگوی مستقیمی هم ندارد و ایرانی‌ها، آمریکا را به اتاق راه نمی‌دهند، اما دولت آمریکا با کمال شگفتی موافقت می‌کند و متکی به میانجی‌هاست. یکی از این میانجی‌ها، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه است که اوایل همین ماه گفت که «خیلی صادقانه بگویم که ایران در گفت‌وگوهای وین، خیلی بیشتر از آنچه انتظار داشت، دریافت کرد، خیلی بیشتر.» شاید اولیانوف بزرگنمایی هم کرده باشد اما مسکو، با یا بدون توافق، قادر به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران خواهد بود بی‌آنکه تحریم‌های جنگ اوکراین، مانع آن شوند و پکن که قراردادی 25 ساله و شراکتی چهارصد میلیارد دلاری با ایران دارد، قادر خواهد بود به تجارت لوکس خود بدون کمترین نگرانی‌ای از تحریم‌های آمریکا ادامه دهد.
روشن نیست که توافق تازه هسته‌ای با ایران، به هیچ‌کدام از دو هدفی که سال پیش وعده داده شد، یعنی توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر، دست یابد. نمی‌گوییم هیچ دستاوردی نخواهد داشت و چنانچه توافق به سرانجام برسد، دولت آمریکا به سختی تلاش خواهد کرد تا نشان دهد که این توافق یک پاسخ خوب و کافی به مشکلی است که دیگر گزینه‌هایش همه بدتر بوده‌اند. البته تأکید هم خواهد کرد که چنانچه ایران به سراغ بمب هسته‌ای برود، همه گزینه‌ها روی میز خواهند بود.
مشکل این است که هیچ‌کس در منطقه، این استدلال و نیز تضمین‌های امنیتی آمریکا را باور ندارد و به همین دلیل به تلفن‌های کاخ سفید جواب نمی‌دهد. دستیابی به چنین توافقی، یک شکست راهبردی است هنگامی که تأثیری بیش از به تاخیر انداختن یک بحران و در مقابل تقویت فوری دشمنانمان ندارد. ایران همین چند روز پیش با موشک‌های بالستیک، عراق را هدف قرار داد و در ژانویه هم گروه حوثی مورد حمایت ایران با موشک و پهپاد به ابوظبی حمله کرد. حال وقتی که تهران با میلیاردها دلار درآمد نفتی، سرحال شود، همسایگانش چه احساسی خواهند داشت؟
واقعیت این است که امروزه چالش اصلی ژئوپولیتیک پیش روی ایالات متحده همان ذهنیتی است که دوست و دشمن به آن رسیده‌اند: اینکه آمریکا ضعیف، بدون اعتماد به نفس، آشفته و دچار شکاف است. ضرورت دارد که دولت باید، به فوریت پیام این قدرت را ارسال کند. توافقی با ایران که در قیاس با توافق پیشین، ما را ضعیف‌تر و خفیف‌تر می‌کند، پیام وارونه‌ای می‌دهد آن هم در لحظه‌ای که نمی‌توانیم یک پسرفت دیگر را
تحمل کنیم.

 

 

***************

 روزنامه وطن امروز **

قالیباف با اشاره به بودجه 1401:
فرصتی تاریخی برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی فراهم کردیم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «یکی از مهم‌ترین تصمیمات مجلس که فرصتی بزرگ و تاریخی برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی برای دولت محترم فراهم کرده است، در ‎بودجه۱۴۰۱ محقق شده است. فعالان حوزه‌های محرومیت‌زدایی و کنش‌گران عرصه آسیب‌های اجتماعی بخوبی مطلعند موانع قانونی بر سر راه تغییر وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی چه نقشی در تبدیل شدن حاشیه‌نشینان و ساکنان بافت‌های مساله‌دار به شهروندان درجه ۲ و بی‌اثر شدن اقدامات حمایتی داشته است. مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۱، الف: به وزارت راه‌و‌شهرسازی نسبت به واگذاری اراضی در اختیار خود با قیمت‌های نازل منطقه‌ای به اقشار ضعیف که از سال‌های دور ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، مجوز داده است. بر این اساس مشکل اخذ پروانه ساخت (با رعایت طرح‌های توسعه شهری)، بهره‌مندی از امکانات عمومی و باز شدن دست شهرداری‌ها در ارائه خدمات، حل شده و همچنین با حل مشکل اسناد مالکیت، امکان اخذ وام برای این شهروندان فراهم خواهد شد. ‏ ب: ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های بازآفرینی اختصاص یافته است. ج: همچنین وزارت راه‌و‌شهرسازی مکلف به واگذاری ۲۰ درصد از زمین‌های در اختیار خود برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شهر است. تحقق این هدف در چارچوب قانون، ضمن رفع مشکلات چندین ساله اقشار ضعیف جامعه و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده، امکان صدور پروانه مقاوم‌سازی و نوسازی واقع در این محدوده‌ها را فراهم کرده، امکان ایجاد تعریض شبکه ارتباطی و دسترسی‌پذیری بیشتر این بافت‌ها را در راستای ارتقای کیفیت زندگی و بهبود ایمنی و توانمندسازی ساکنان این سکونتگاه‌ها فراهم می‌کند و به محدودیت دستگاه‌های عمومی برای ارائه خدمات عمومی در این مناطق پایان خواهد داد. مجلس ریل‌گذاری قانونی لازم برای حل اصلی‌ترین معضل سراسری و دامنه‌دار بافت‌های ناکارآمد شهری و حاشیه‌نشینی را که همانا تعیین‌تکلیف مالکیت اراضی در اختیار مردم است فراهم کرده است. ‏با توجه به تجربه‌ و‌ شناختی که از این موضوع دارم و با توجه به گستردگی آن در سراسر کشور، انتظار می‌رود با اهتمام دولت محترم در میان‌مدت، تحولی شگرف در بحث محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و افزایش کیفیت زندگی میلیون‌ها هموطن آسیب‌پذیر و کمتر برخوردار پدید آید».
***
امام جمعه موقت تهران:
در مسأله برجام نباید مانند قبل کلاه سرمان برود
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در مساله برجام نباید مانند قبل کلاه سرمان برود، اظهار کرد: برجام چه به نتیجه برسد و چه نرسد، این دولت و ملت زیر پرچم ولایت فقیه به داخل تکیه کرده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه دیروز تهران در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به مذاکرات برجام با بیان اینکه برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند حمله به نیروهای آمریکایی مانع برجام است، اظهار کرد: قبل از برجام نیز پهپاد گران‌قیمت آمریکایی شکار شد و در سوریه و عین‌الاسد نیز هدف‌های آنها مورد اصابت قرار گرفت اما اینها مربوط به برجام نیست، بلکه معلول حضور نامشروع آنها در منطقه است و تا این حضور نامشروع وجود دارد، حملات همچنان ادامه خواهد داشت. 
وی ادامه داد: در مساله ادامه مذاکرات برجامی توصیه‌های مقام معظم رهبری، عدم اعتماد به طرف مقابل، گرفتن تضمین‌های مناسب و راستی‌آزمایی است که این توصیه‌ها خواست عموم مردم نیز هست. انرژی هسته‌ای جزو نیازهای اصلی ما در ابعاد مختلف است و در مساله برجام نباید مانند قبل کلاه سرمان برود. امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برجام چه به نتیجه برسد و چه نرسد، این دولت و ملت زیر پرچم ولایت فقیه به داخل تکیه کرده‌اند اما دولت سعی و تلاشش را می‌کند که رفع تحریم اتفاق بیفتد و تا آنجا که توان دارد درباره این موضوع می‌کوشد. 
***
پاکستان قانون نهایی برای تجارت تهاتری با ایران را ابلاغ کرد
رسانه‌های پاکستانی به نقل از وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری این کشور اعلام کردند قانون نهایی برای اجرای سازوکار تهاتر با ایران ابلاغ شد. بر اساس گزارش العالم، گفته شده دولت پاکستان برای نخستین‌بار برای تقویت تجارت با کشورهای منطقه اجازه واردات و صادرات تحت تجارت پایاپای (تهاتر) با ایران را داده است. بر اساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است. 
این وزارتخانه گفت: اجرای تهاتر اهمیت فوق‌العاده‌ای برای افزایش تجارت منطقه‌ای و غلبه بر چالش‌های ارزی و دیگر مسائل دارد. سفیر پاکستان در ایران این تصمیم را یک اتفاق خوشایند خواند و گفت: این امر باعث افزایش صادرات پاکستان به ایران بویژه برنج خواهد شد. «رحیم حیات قریشی» از بخش خصوصی پاکستان خواست قدم پیش گذارند و از فرصت جدید استفاده کنند. 
 

**************

روزنامه خراسان**

خودرو، سال جدید را با گرانی آغاز کرد
مهر - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: با بازگشایی بازارها، شاهد افزایش قیمت در خودروهای مختلف بودیم که این افزایش در خودروهای مدل ۱۴۰۱ میانگین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود.
 
تشکیل پرونده مالیاتی برای 2.2 میلیون مؤدی جدید
فارس - رئیس سازمان مالیاتی در توئیتی نوشت: هر چند تور مالیات فراگیر است ولی فرار مالیاتی هم به طور گسترده صورت می گیرد. ماموریت اصلی سازمان ،امسال جلوگیری از فرار مالیاتی است. در سال گذشته برای بیش از دو ‌میلیون و 200 هزار مؤدی جدید پرونده مالیاتی تشکیل شد.
 
توافق لبنی ایران و روسیه
ایسنا - ایران و روسیه توافق کردند که برخی از محصولات لبنی از ایران به روسیه صادر شود. این توافق در دیدار کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت و مدیران تعدادی از شرکت‌های لبنی و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با مقامات روسی رقم خورد. دو طرف درخصوص توسعه همکاری‌ در زمینه نظارت بر استانداردها در تولید و تجارت محصولات لبنی، آبزیان، نباتات، گوشت دام و طیور به مذاکره پرداختند.
 
انتقاد رستم قاسمی از مسکن مهر
تسنیم -رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی سه هزار میلیارد تومان برای توسعه راه‌های استان البرز خبر داد و گفت:‌ در مسکن مهر به جای شهرسازی، مسکن سازی شد. وی با اشاره به این‌که پروژه مسکن مهر اگرچه یک کار بزرگ محسوب می شود اما به جای شهرسازی فقط مسکن سازی شده است، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن 30 مشکل زیر ساختی برطرف شده و در صندوق ملی مسکن برای زیرساخت ها و نیازها نیز اعتباری را پیش بینی کرده ایم.
 

 **************

 روزنامه ایران**

سخنگوی دولت اعلام کرد
۴۰ برنامه دولت برای اصلاح نظام اقتصادی در بودجه ۱۴۰۱
 
سخنگوی دولت 40 برنامه دولت در بودجه 1401 برای بازسازی اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم را تشریح کرد.
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در مطلبی با عنوان «چهل برنامه به نفع مردم در بودجه 1401» که در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این برنامه‌ها را به ترتیب زیر اعلام کرد:
۱. پیش‌بینی ساماندهی حقوق و مزایای کارکنان و مدیران شرکت‌های دولتی و انتشار آنها در سامانه‌های در دسترس
۲. الزام کلیه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه‌های برخط و تعیین نحوه احراز صلاحیت مدیران و ساماندهی حقوق و مزایا
۳. کاهش میزان بدهی‌های دولت در سال آتی از طریق کاهش انتشار اوراق مالی و افزایش بازپرداخت اوراق پیشین
۴. پیش‌بینی سازوکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
۵. حمایت از صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و منطقه با ارائه یارانه حمل و نقل هوایی
۶. واریز مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژه‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی
۷. واریز مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور به حساب خزانه استان ذی‌ربط
۸. اختصاص منابع ویژه جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی
۹. لغو معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام به منظور جلوگیری از خام فروشی و اشتغالزایی حاصل از ایجاد صنایع تبدیلی مواد خام به فرآورده
۱۰. کاهش حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی از چهار درصد به یک درصد
۱۱. پیش‌بینی گام‌های لازم و برنامه عملیاتی و زمانی مقرر برای ایجاد بسترها و الزامات قانونی دستگاه‌ها به منظور تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک در راستای کاهش مراجعات مردمی
۱۲. امکان پذیرش پروانه چرای دام، ضــمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه به‌عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی عشایر از بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی
۱۳. اختصاص درصدی از عوارض ارزش افزوده هر استان به محرومیت‌زدایی و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و محیط‌های اسکان واقع در حاشیه شهرها و تأمین زیر ساخت و فراهم کردن حداقل خدمات عمومی برای ساکنان آنها
۱۴. تکلیف به گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی‌مانده با اولویت مناطق محروم و صعب‌العبور
۱۵. پیش‌بینی احداث پتروپالایشگاه به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده
۱۶. شفافیت در پرداخت تسهیلات بانک‌ها و ایجاد امکان نظارت عمومی مردم در این حوزه
۱۷. الزام وزارت نفت به اجرای طرح‌های جلوگیری از اتلاف ترکیبات گازی و احداث واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاه‌ها و افزایش درصد میعانات گازی در خوراک پالایشگاه‌ها
۱۸. اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بخش حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل
۱۹. پیش‌بینی منابع برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری
۲۰. توسعه شبکه ملی اطلاعات
۲۱. اختصاص منابع به صندوق ملی مسکن برای اجرای قانون جهش تولید مسکن
۲۲. اختصاص منابع ویژه برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
۲۳. تسهیل فرایند نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت و برخط شدن فرایند تعویض پلاک
۲۴. اختصاص منابع ویژه به درمان ناباروری
۲۵. تکلیف وزارتخانه‌های مربوطه به تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی با اولویت متأهلین
۲۶. معافیت مالیاتی (مالیات با نرخ صفر) سود تقسیم نشده شرکت‌های بورسی در صورت افزایش سرمایه
۲۷. کاهش ۵ واحد درصدی مالیات عملکرد صنوف دارای کمتر از یک میلیارد ریال درآمد سالانه
۲۸. کاهش ۵ واحد درصدی مالیات عملکرد واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری
۲۹. معافیت مالیاتی (مالیات با نرخ صفر) برای نقل و انتقال دارایی به صندوق‌پروژه‌ها در بورس
۳۰. حذف معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکوری
۳۱. اولویت واردات محصولات کشاورزی از شرکت‌های فعال ایرانی حوزه فراسرزمینی
۳۲. اختصاص منابع ویژه برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی
۳۳. پرداخت مطالبات قطعی طلبکاران طرح‌های عمرانی از محل واگذاری همان طرح به آنها (به‌شرط اتمام در زمان مقرر)
۳۴. افزایش حداقل دریافتی ماهانه کارکنان دولت به ۵۶ میلیون ریال
۳۵. افزایش حداقل دریافتی ماهانه بازنشستگان به ۵۰ میلیون ریال
۳۶. افزایش قابل توجه حقوق سربازان
۳۷. افزایش دو برابری حق عائله‌مندی مزدوجین جدید و ۳ برابری حق اولاد متولدین ۱۴۰۱
۳۸. ممنوعیت پرداخت حقوق‌های بیش از سقف تعیین‌شده (حقوق‌های نجومی) در هر قالب و به هر شکل
۳۹. الزام دستگاه‌های اجرایی به ثبت اموال غیرمنقول در سامانه سادا به منظور شناسایی اموال مازاد و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی
۴۰. موظف شدن شرکت‌های بورسی به پرداخت سود سهامداران بورس از طریق سامانه سجام.

**************

روزنامه جوان**

«شهادت در حرم» حجت‌الاسلام دارایی را نیز برگزید

‌حجت‌الاسلام دارایی از طلبه‌های مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی (ع) عصر پنج شنبه در بیمارستان کامیاب مشهد مقدس به شهادت رسید.

به گزارش تسنیم، در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان و در روز خاکسپاری شهید اصلانی، دوست و همراه ایشان حجت‌الاسلام دارایی از طلبه‌های مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی (ع) در بیمارستان کامیاب مشهد مقدس به شهادت رسید. وی از روز سه شنبه و به‌دنبال حادثه سوءقصد عامل تکفیری در حرم مطهر رضوی با چاقو، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بود، اما در نهایت بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات متعدد چاقو، دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.
آیین تشییع پیکر دومین شهید جنایت تروریستی حرم امام رضا (ع) روز گذشته با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد. پیکر این شهید، در کنار حجت الاسلام اصلانی دیگر شهید جنایت تروریستی حرم امام رضا (ع) در صحن جمهوری و در کنار شهدای انفجار تروریستی حرم مطهر رضوی در سال ۷۳ به خاک سپرده شد.
حادثه مشهد حاصل آموزش‌های تکفیری
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با ایرنا در واکنش به حادثه مشهد اظهار داشت: حادثه‌ای که در صحن مطهر پیامبر اعظم در حرم رضوی رخ داد حادثه بسیار ناگواری بود که به دست یک تبعه بیگانه با تفکری داعشی در حمله به سه این روحانی صورت گرفت که حاکی از این است که آن‌ها به صورت خاص حمله به روحانیون شیعه را مبنا قرار داده‌اند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: کسانی که در جهان مسئله حقوق بشر را علم می‌کنند، درباره این اتفاق هم باید به میدان بیایند و آن را محکوم کنند چراکه حریمی که حرمت دارد از سوی یک جنایتکار که تحت تأثیر القائات شیطانی جریان تکفیری است بدون مقدمه و مسئله پیشینی شکسته شده است. وی با بیان اینکه این سه روحانی افرادی جهادی بوده‌اند که در محروم‌ترین مناطق مشهد مشغول خدمت و جهاد تبیین بودند، یادآور شد: پس از این حادثه زائران حرم این جنایتکار را که دست به چنین اقدامی زد دستگیر کردند که باید به آن افراد دست مریزاد گفت. مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: آنچه بسیار مهم است محکوم کردن این اقدام از سوی دستگاه‌های امنیتی داخلی و نهاد‌های بین المللی است، بنده نیز به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت این اقدام جاهلانه و سبعانه را محکوم می‌کنم و امیدوارم با دقت دستگاه‌های امنیتی این موضوع ریشه‌یابی و مشخص شود آیا ریشه آن تحریک این افراد به دست جریان خاصی در درون و بیرون کشور بوده یا اینکه برخی قصد داشته‌اند حرمت حرم رضوی را زیر سؤال ببرند.
آتش جریان‌های تکفیری دامن حامیانش را خواهد گرفت
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با فارس، با اشاره به اتفاقات اخیر در حرم مطهر رضوی و لزوم مقابله با گسترش جریان‌های وهابی و تکفیری اظهار داشت: ارائه الگوی اسلام ناب از سوی جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب مورد توجه بوده و در مقابل، دشمنان ما همواره تلاش کرده‌اند تا با ارائه الگویی ناقص از اسلام، مانع از پیشرفت جریان فکری، رفتاری و توسعه‌ای نظام اسلامی شوند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، نباید به سنگ‌پراکنی عادت کنند و ادامه دهند؛ درواقع، کسانی که از داعش و دیگر جریان‌های تکفیری حمایت کردند، آتشی را برافروخته‌اند که شعله‌های آن دامن خودشان را هم خواهد گرفت.
یک تروریست تکفیری روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا (ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرده و آنان را به شدت مجروح کرد. هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفته بودند از فعالان جهادی و فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد در منطقه شهرک شهید رجایی (قلعه ساختمان) بودند. به دنبال این اقدام تروریستی حجت الاسلام محمد اصلانی، که برادر دو شهید بود، در همان لحظات اولیه به برادران شهیدش پیوست و حجج اسلام پاکدامن و دارایی پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که سرانجام حجت الاسلام دارایی نیز پنج شنبه بر اثر جراحات و صدمات وارده به لقای معبود شتافت، اما به گفته پزشکان معالج حال حجت الاسلام پاکدامن رضایتبخش است و به وضعیت نسبتاً پایدار رسیده است.

 

**************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات