صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۰۴

ماجرای نیم روز!

واقعه عظیم عاشورا به منزله نقطه عطف تاریخ‌ساز در فرهنگ اسلامی بعد از گذشت حدود 1400 سال از آن، سرچشمه همیشه جوشان آگاهی و بیداری، عزت و آزادگی و غیرت و مردانگی است[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری

واقعه عظیم عاشورا به منزله نقطه عطف تاریخ‌ساز در فرهنگ اسلامی بعد از گذشت حدود 1400 سال از آن، سرچشمه همیشه جوشان آگاهی و بیداری، عزت و آزادگی و غیرت و مردانگی است و حکایت نیم روز تاریخی و ماندگار در تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است که با توجه به زمینه‌ها و بسترهای آن، توانسته سرمشق و الهام‌بخش حرکت‌های ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه در ادوار مختلف باشد.
عاشورا یک روز در تقویم سال 61 هجری نیست؛ بلکه آغازی برای حرکت در مسیر بیداری اسلامی است که با گذشت صدها سال نه تنها از اثرگذاری آن کاسته نشده، بلکه روز به روز ابعاد گوناگونی از تأثیرات این واقعه در بین ملت‌ها مشاهده می‌شود. بنابراین، از هر منظری که به این حادثه بزرگ نگاه کنیم، شاهد یک جریان رسانه‌ای خواهیم بود که از روز حادثه شروع شده و پویا و فعال در مسیر تاریخ تداوم پیدا کرده است. اگر عاشورا را به خودی خود یک رسانه ندانیم، باید بگوییم که نهضت رسانه‌ای امام حسین(ع) هم همزاد نهضت عاشورایی اوست و این نهضت به روز عاشورا منحصر نمی‌شود و با هدایتگری عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب(س) و یادگار امام حسین(ع)، یعنی امام سجاد(ع) ادامه پیدا می‌کند. پیام عاشورا از سوی چنین پیام‌رسانانی که برای این مأموریت و رسالت خطیر برگزیده شده بودند، از کربلا و شام به گوش جهانیان مخابره می‌شود.
لحظه لحظه رویدادهای کربلا، پیام‌های رسانه‌ای سرشار از محتوای غنی برای انسان‌هاست. شجاعت، شهامت، مقاومت و پایمردی و شهادت در کنار اسارت، مظلومیت، عطش و صبر از کلیدواژه‌های پیام ارزشمند عاشورا هستند که هر یک ظرفیت تبلیغی وسیعی دارند. البته پیام‌های آن نیم روز تاریخی به اینها خلاصه نمی‌شود و عاشورا و کربلا همچنان پیام خلق می‌کنند و رسانه عاشورا برخط‌ترین رسانه‌ای است که هر لحظه جویندگان حقیقت را از منبع پرفیضی که نشئت گرفته از قرآن و عترت است، سیراب می‌کند.
امروز این فرهنگ بی‌بدیل الگو، میزان و معیار گویندگان، پیام‌رسانان و خبرنگاران و صاحبان کرسی و قلم است. فرهنگی که از دل آموزه‌های آن خبرنگاران شهید دوشادوش رزمندگان به عرصه نبرد رسانه‌ای در جبهه حق علیه باطل پا می‌گذارند. از شهید «غلامرضا رهبر» در دفاع مقدس تا شهید «محمود صارمی» در مزار شریف، از شهید «هادی باغبانی» و «محسن خزایی» در مقابله با داعش تا شهدای هواپیمای سی یکصد و سی در مسیر اقتدار و امنیت کشور و شهید «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره که به تازگی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و ده‌ها و صدها خبرنگار جهادگری که شبانه روز آرامش خود را وقف خدمت به جامعه و همنوعان خود کرده‌اند؛ از گزارش سیل و زلزله و کرونا گرفته تا پیام‌رسانی و مطالبه‌گری و در کنار آن امیدبخشی و انتشار خبر خوب، نقش و مأموریت مهمی را در قبال مردم و جامعه بر عهده دارند.
در یک کلام، فرهنگ عاشورا منبع لایزالی است که در کنار نشر معارف بلند اسلام، تشیع و اهل بیت(ع)، رسانه جاودان حق و حقیقت و آزادگی و انسانیت است که هیچگاه پیام آن کهنه نخواهد شد و نسل‌های امروز و فردا را از این سرچشمه زلال سیراب خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات