صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۷۸
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل :

پلوسی آتش زیر خاکستر روابط آمریکا و چین را شعله‌ور می‌کند؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه درگیری‌های مختلف داخلی، اقتصادی، انرژی و خارجی تمایلی به باز کردن پرونده‌ای تازه با نام تشدید تنش با چین ندارد، گفت: پلوسی در سفر به شرق آسیا با شرکای آمریکا در منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. در این میان دغدغه آمریکا درباره چین و مقابله با این کشور مهم‌ترین برنامه رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست.

در هفته های اخیر تنش های میان آمریکا و چین شکل تازه ای به خود گرفته و به سطح درگیری های لفظی و بده و بستان های تنش آمیز میان دو کشور رسیده است. محور این تنش ها چیزی نیست جز سفر قریب الوقوع نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شرق آسیا. اما آنچه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به سوژه های فراوان تنش زا میان پکن و واشنگتن افزوده، احتمال سفر پلوسی به تایوان است.
تایوان منطقه ای است که جزو خطوط قرمز جدی چین به شمار می رود و همواره در طیف گسترده موضوعات مورد تنش میان دو کشور جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. پکن، تایوان را بخشی از قلمرو خود با عنوان «چین واحد» می داند و به هیچ وجه استقلال این منطقه از سوی پکن قابل پذیرش نیست. دولت چین بارها درباره گسترش روابط میان آمریکا و تایوان هشدار داده و به واشنگتن یادآور شده بود عبور از خط قرمزهای این کشور را امتحان نکند؛ موضوعی که با احتمال سفر پلوسی به تایوان از سوی آمریکا و مقام ها نادیده انگاشته می شود.
دغدغه آمریکا درباره چین و مقابله با این کشور مهمترین برنامه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شرق آسیاست
با توجه به گزارش رسانه ها به نظر می آید کاخ سفید نیز موافق سفر پلوسی به تایوان نیست و گویی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه درگیری های مختلف داخلی، اقتصادی، انرژی و خارجی همچون بحران اوکراین تمایلی به بازکردن پرونده ای تازه با نام تشدید تنش با چین ندارد. هرچند برنامه به اصطلاح مهار چین از اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن است، اما در ظاهر کاخ سفید در حال حاضر توان مقابله با تنش جدی با چین را ندارد؛ به ویژه اینکه چین این روزها رزمایشی را در دریای جنوبی چین برگزار کرده و برای حضور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایوان خط و نشان نظامی کشیده است.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ابعاد و اهداف سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شرق آسیا به «راهبرد معاصر» گفت: نانسی پلوسی قصد دارد به چهار کشور آسیایی سفر کند و قرار است در تور منطقه ای خود از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور بازدید کند.
وی اهداف سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه شرق آسیا را مربوط به طیف وسیعی از موضوعات دانست و افزود: پلوسی  در این سفر به دنبال گسترش همکاری های منطقه ای و تقویت روابط میان متحدان آمریکاست. همچنین مباحث مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی ازجمله محورهایی است که این مقام ارشد دموکرات در شرق آسیا دنبال می کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: به هر حال از دوران قبل از شیوع کرونا برخی کشورهای مقصد سفر پلوسی شرکای اصلی تجاری آمریکا بودند که نیاز است همکاری های دوجانبه میان آنها با واشنگتن در دوران پساکرونا تقویت شود.
ابوالفتح به دغدغه بزرگ این روزهای کشورهای غربی درباره تأمین انرژی و سوخت که ناشی از جنگ اوکراین است، پرداخت و گفت: پیگیری موضوع بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین از دیگر موضوعاتی است که پلوسی در این سفر با شرکای آمریکا در شرق آسیا گفت وگو خواهد کرد. در این میان دغدغه آمریکا درباره چین و مقابله با این کشور مهمترین برنامه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شرق آسیاست.
وی افزود: پلوسی در این سفر به دنبال ایجاد هماهنگی میان آمریکا و متحدان این کشور در منطقه شرق آسیا علیه چین است و می توان آن را اصلی ترین هدف سفرش دانست. آمریکا به واسطه سفر مقام ارشد دموکرات خود در تلاش برای مهار چین با ایجاد همگرایی میان متحدان خود در منطقه است.
این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: بیانیه دفتر نانسی پلوسی که به تازگی منتشر شده، حکایت از این موضوع دارد که تایوان در فهرست مقاصد سفر وی در شرق آسیا نیست و در این بیانیه فقط نام چهار کشور آسیایی بیان شده است. البته برخی خبرها حکایت از این دارد که احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان وجود دارد و برای کاهش تنش اطلاع رسانی نشده است.
ابوالفتح درباره شرایط شکننده دموکرات ها در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر عنوان کرد: درباره انتخابات آمریکا شواهد و قرائن حکایت از این دارد که دموکرات ها شکست می خورند یا کرسی از دست می دهند. به طور سنتی حزبی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، در نخستین انتخابات میان دوره ای این کشور متحمل شکست می شود. به دلیل شکننده بودن برتری دموکرات ها در هر دو مجلس نمایندگان و سنا کافی است چند کرسی در اختیار جمهوری خواهان قرار گیرد تا در دوره بعدی کنگره یکی یا هر دو مجلس کنگره را در دست بگیرند.
این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است، در صورتی که دموکرات های یک یا هر دو مجلس کنگره را از دست بدهند، دو سال پایانی ریاست جمهوری جو بایدن با تشدید تنش ها و درگیری های سیاسی و جناحی در واشنگتن همراه خواهد شد و شرایط برای دولت حاضر در کاخ سفید به مراتب بدتر از قبل خواهد شد.
ابوالفتح با توجه به شرایط کنونی دولت بایدن و دست به گریبان بودن با مشکلات اقتصادی، انرژی و جنگ اوکراین تأکید کرد: جامعه آمریکا در حال حاضر به شدت دوقطبی شده است و جمهوری خواهان از قبل اعلام کرده اند به محض اینکه قدرت را در دست بگیرند، هر آنچه دولت بایدن یا دموکرات ها انجام داده اند، معکوس می کنند. این موضوع به طور قطع تنش را در جامعه آمریکا تشدید می کند.
این کارشناس مسائل آمریکا گفت: ناکامی دموکرات ها در انتخابات پیش روی کنگره در ماه نوامبر تقریبا محتمل است؛ اما اینکه چقدر این شکست سنگین است می تواند آینده سیاسی آمریکا را دست کم تا دو سال باقی مانده ریاست جمهوری بایدن تغییر بدهد.
جامعه آمریکا در حال حاضر به شدت دوقطبی شده است و جمهوری خواهان از قبل اعلام کرده اند به محض اینکه قدرت را در دست بگیرند، هر آنچه دولت بایدن یا دموکرات ها انجام داده اند، معکوس می کنند
ابوالفتح عنوان کرد: دو حالت درباره آینده سیاسی آمریکا محتمل است؛ نخست، اینکه جا به جایی حداقلی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا انجام شود و برتری شکننده میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در مجالس کنگره  جا به جا شود و جمهوری خواهان تنها با دو یا سه کرسی بیشتر اکثریت مجالس را به دست بگیرند.
وی درباره حالت دوم توضیح داد: ممکن است به اصطلاح سونامی قرمز به راه بیندازند (رنگ شاخص حزب جمهوری خواه) و پیروزی قاطع برای جمهوری خواهان اتفاق بیفتد که در آن صورت شانس جمهوری خواهان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت و بایدن نیز همانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور تک دوره ای خواهد شد. 
منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات