صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۱۸

تکرار یک بازی بی شرمانه/ این آخرین فرصت به سئول است!

به نظر می رسد مقامات آمریکایی و اروپایی در راستای القای حس "انتظار توافق هسته ای " در جامعه ایران، بازیگری دم دست تر از کره جنوبی پیدا نکرده اند!
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

به نظر می رسد مقامات آمریکایی و اروپایی در راستای القای حس "انتظار توافق هسته ای " در جامعه ایران، بازیگری دم دست تر از کره جنوبی پیدا نکرده اند! حدود 5 ماه قبل نیز در آستانه ماه مارس 2021( جایی که به سبب زیاده خواهی های آمریکا مذاکرات متوقف ماند)، مقامات آمریکایی بلافاصله با مقامات کره ای دیدار کرده و با رسانه ای کردن گسترده این دیدار، آزادسازی 7 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده غیر قانونی کشورمان در خاک این کشور آسیایی را در دسترس و مرهون احیای توافق هسته ای قلمداد کردند. این بار نیز دوباره آمریکا در حالی که هنوز پاسخ نهایی جمهوری اسلامی ایران و ملاحظات حقوقی  و منظقی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در قبال نقاط اختلافی باقیمانده را نداده است، سراغ سئول رفته تا به قول خود، مزه توافق را به نظام بین للملل بچشاند!

ملاقات رابرت مالی و کره ای ها
چو هیون دونگ، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا، میانجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ای انجام داد تا از آخرین پیشرفت‌ها در مذاکرات احیای برجام آگاه شود. در این گفت‌وگوهای تلفنی، «چو» بر حمایت سئول از احیای برجام تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند به حل‌وفصل مسائل معلق میان کره جنوبی و ایران کمک کند. روابط سئول و تهران به دلیل ۷ میلیارد دلار وجوه مسدودشده ایران در دو بانک کره‌ای کمی به تیرگی گرایید. سئول می‌گوید تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از آزادسازی دارایی ایران است. تهران مدت‌هاست که از سئول می‌خواهد این مبلغ را آزاد کند.
سوال اصلی اینجاست که چرا علی رغم عدم مشخص شدن پاسخ نهایی آمریکا نسبت به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و ملاحظات غیر قابل تغییر ما در متن نهایی، واشنگتن و اتحادیه اروپا پای بازیگر بدعهد دیگری به نام سئول را به میان کشیده اند؟

واقعیت امر این است که مذاکره‌کنندگان غربی‌ سعی دارند با فضاسازی بیرونی و حواشی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی فشار بیاورد و ایران را وادار به عقب‌نشینی از مطالبات خود کنند.درست در زمانی که در رسانه‌های غربی، ایران محکوم به بی‌عملی در مذاکرات وین می‌شود، شاهد انتشار اخباری مبنی‌بر دیدار  معاون وزیر امور‌خارجه کره با مقامات آمریکایی و اروپایی  آزاد‌سازی اموال بلوکه‌شده ایران در کره هستیم. احتمالا کشورهای غربی در پازل تحلیلی خود این‌گونه برنامه‌ریزی کرده‌اند که با بالا بردن فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ایران می‌توانند فضای اجتماعی کشورمان را نسبت به آینده مذاکرات در‌حالت بیم و امید نگه دارند.به عبارت بهتر، دیدار اخیر کره ای ها و رابرت مالی و انریکه مورا، مصاق عینی بازی روانی و محیطی غرب با هدف تضعیف متن و اصل مذاکرات می باشد. به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی و اروپایی قصد دارند بازی خود در ماه مارس 2021 را بار دیگر در آستانه ماه سپتامبر تکرار کنند.مهره این بازی نیز به مانند همیشه کره جنوبی است!

واقعیاتی در خصوص کره ای ها
کره جنوبی یکی از اصلی ترین متحدان آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود. عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده کشورمان از سوی دولت سئول، منبعث از برجام یا مذاکرات هسته ای نبوده و بالعکس، مصداق نوعی گروکشی آشکار غرب از جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. اگرچه کره ای ها بارها در پیامهای مستقیم و غیر مستقیمی که به ایران مخابره کرده اند، عدم آزادسازی این اموال بلوکه شده و خروج از بازار ایران را مرهون فشارهای دولت آمریکا دانسته و به این وسیله تلاش کرده اند خود را از اتهام "انفعال و بی تعهدی مطلق " مبرا سازند، اما جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین توجیهی را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت!

هشدار تهران به سئول
مقامات کشورمان به کره جنوبی هشدار داده اند که با توجه به بلوکه شدن غیر قانونی 7 میلیارد دلار از اموال متعلق به ملت ایران، آزادسازی این اموال متغیری وابسته به احیای توافق هسته ای نخواهد بود. به عبارت بهتر، هدایت این پرونده به ذیل پرونده مذاکرات وین، نوعی شیطنت آشکار از سوی غرب محسوب می شود و کره ای ها نیز این بازی وقیحانه را پذیرفته اند.کره ای ها تحت تاثیر همین مسئله، تاکتیک خرید زمان را درپیش گرفته اند. نخست وزیر سابق کره جنوبی مدعی شده بود که سئول قصد دارد راه‌حلی را ایجاد کند که بتواند در آینده نیز با ایران همکاری داشته باشد زیرا کره‌جنوبی منافع اقتصادی و تجاری بالایی در ایران دارد و تحریم‌ ایران به ضرر اقتصاد کره‌جنوبی خواهد بود. این پول‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بلوکه شده است. حتی جمهوری اسلامی ایران راههای بازگرداندن این پول را نیز به سئول ارائه کرده و کره ای ها نیز بارها در این خصوص وعده هایی را داده اند!

اکنون آخرین فرصت است
آنچه مسلم است اینکه فارغ از احیا یا عدم احیای برجام، دیگر بیش از این نمی توان به کره ای ها در خصوص عدم بازپس دادن پولهای بلوکه شده ایران فرصت داد! در هر حال، رمزگشایی از بازی جدید کره ای ها در زمین غرب چندان دشوار نیست! طرف مقابل یعنی آمریکا، تروئیکای اروپایی و شبکه‌های متصل به این دو کاری که دارند انجام می‌دهند غلبه فرامتن بر متن در مذاکرات است. یعنی می‌خواهند عوامل موجود در مذاکرات را به‌گونه‌ای دستکاری کنند یا در بیرون از فضای مذاکرات و با استناد به مولفه‌ها و عواملی که جزء موضوعات مذاکره نیستند، به‌گونه‌ای شرایط را تغییر دهند که ایران از آن حدود قرمز خودش، یعنی تضمین و راستی‌آزمایی و مباحث فنی و رفع‌تحریم‌ها عقب‌نشینی کند.
پیام ایران مشخص است
پیام جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی خطاب به طرف مقابل مشخص است!  خطوط‌ قرمزی که در اینجا ترسیم شده یا مطالباتی که ایران به لحاظ حقوقی و منطقی پای میز مذاکره مطرح می‌کند، مواردی هستند که با عوامل و فضاسازی‌های بیرونی نمی‌شود آنها را تغییر داد. به‌هرحال این یک رویه مرسوم بین طرف‌های غربی و متحدان‌شان هست که سعی می‌کنند از عوامل بیرونی برای تاثیرگذاری در عوامل درونی و حقوقی مذاکره استفاده کنند.در هر حال، بهتر است وزارت خارجه کشورمان ضمن انتشار بیانیه ای محکم، از کره جنوبی بخواهد تا فارغ از آنچه در مذاکرات وین و خروجی آن رخ می دهد، به آخرین ضرب الاجل کشورمان در این خصوص پایبند باشد!
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات