صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۴۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۸ بهمن

روزنامه کیهان **

توافق سریع و به هر قیمت یا پرهیز از تکرار عبرت برجام!
روزنامه حامی برجام در گذشته، بی‌آنکه به خسارت‌های آن روند نامتوازن اشاره کند، نوشت: تصمیمات مهم ملی را نباید به تاخیر انداخت و باید به همان سیاق دولت سابق توافق کرد(!)
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: تصمیمات مهم ملی را باید در بهترین زمان گرفت. به تأخیر انداختن و در بدترین زمان ممکن تصمیم گرفتن که متأسفانه به بخشی از روش‌های مدیریتی ما تبدیل شده، زیان‌های بزرگی به کشور و مردم می‌زند. 
در بعضی موارد، به‌دلیل محاسبات نادرست از تصمیم‌گیری به موقع باز‌می‌مانیم و در مواردی هم دچار مشکلاتی از قبیل رقابت‌های سیاسی هستیم و منافع افراد را بر منافع ملی ترجیح می‌دهیم. اینها همه خطاهای استراتژیک هستند و اقدام صواب را باید در لایه‌ای بالاتر از این قبیل محاسبات جست‌وجو کرد و منافع ملی را باید اصل و محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داد.
این روزنامه می‌افزاید: انتظار منطقی این است که ماجرای احیای برجام که مذاکراتش اکنون در وین جریان دارد، دچار رسوبات زمانی نشود و هرچه زودتر به نتیجه منطقی برسد. 
کاملاً روشن است که هیئت جدید ایرانی مذاکره‌کننده چیزی بیش از آنچه هیئت قبلی به دست آورده بود را نمی‌تواند به دست بیاورد و اطلاعات موجود هم همین واقعیت را نشان می‌دهند. با اینحال، به تأخیر افتادن توافق، چه از جانب ایران باشد، چه از طرف مقابل، وجهی ندارد. ادامه دور ماندن از برجام به نفع آمریکا هم نیست، زیرا منطقه خاورمیانه در شرایط ویژه‌ای قرار دارد که ادامه تنش‌ را نمی‌تواند تحمل کند و بی‌ثباتی در این منطقه بیش از همه به ضرر آمریکاست.
طرف ایرانی هرچند با کنار گذاشتن هیأت مذاکره‌کننده قبلی عناصر توانمندی را از دست داده، ولی هم‌اکنون نیز می‌تواند از تجربیات آنها استفاده کند و راه رسیدن به نتیجه را کوتاه نماید. این درست است که آمریکا هم به توافق برای احیای برجام نیازمند است ولی نباید تصور شود این نیاز، یکطرفه است. انکار تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشورمان که متأسفانه افرادی تلاش می‌کنند آن را به ابزاری برای سوداگری‌های سیاسی و اقتصادی خود قرار دهند، مشکلی را حل نخواهد کرد. سخن این نیست که عامل دیگری در مشکلات اقتصادی ما دخالت ندارد، ولی سهم قابل ملاحظه تحریم‌ها را در آن نباید نادیده گرفت. برخلاف نظر کاسبان سیاسی و اقتصادی تحریم، ما می‌توانیم در مذاکرات برجامی به توافقی دست یابیم که منافع کشور و مردم حفظ شود و به هیچیک از اصول و ارزش‌هایمان نیز کمترین خدشه‌ای وارد نشود. ما باید این واقعیت را بپذیریم که تصمیمات ملی را نباید به بدترین زمان موکول کرد».
حکم صادر کردن در قالب این تحلیل برای توافق سریع‌تر و به سیاق دولت سابق، در حالی است که نویسنده از خود نمی‌پرسد: توافق چرا زیر پای دولت‌های اوباما و ترامپ رفت و دولت بایدن هم ظرف یک سال گذشته حاضر نشد به تعهدات خود بازگردد؟ چه چیزی به 3 دولت آمریکا اجازه داد که با برجام هرطور خواستند، معامله کنند و اجزای آن و سپس کلیت برجام را زیر پا بگذارند؟! اگر در تنظیم برجام سر دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده آن کلاه رفته، که واقعیت هم همین است، چگونه نویسنده تحلیل مذکور، نقطه ضعف بزرگ آن تیم و دولت را نقطه قوت وانمود می‌کند و مجدداً - بدون گرفتن تضمین‌های کافی - خواستار سرهم‌بندی یک توافق جدید و دادن اجازه بازگشت آمریکا به برجام (دسترسی به مکانیسم ماشه) می‌شود؟!
نکته جالب این است که به هنگام مذاکره برجام نیز طیف بزک‌کننده «توافق به هر قیمت» با آمریکا، خواستار عجله، توافق هرچه سریع‌تر بودند. اما وقتی کلاهبرداری‌های آمریکا در دور زدن برجام و افزایش تدریجی تحریم‌ها آغاز شد و تا پایمال کردن کامل آن پیش رفت، آنها هیچ توضیح و توجیهی برای شراکت در کلاهبرداری آمریکا نداشتند.
یادآور می‌شود در آخرین دور مذاکرات دولت سابق، نه تکلیف لغو موثر تحریم‌ها به شکلی که ایران بتواند به صورت موثر و پایدار منتفع شود، معلوم شده بود، نه راستی‌آزمایی زمان‌‌بر لغو تحریم‌ها مورد تایید طرف غربی و آمریکایی قرار داشت (ادعای راستی‌آزمایی 48 ساعته را مطرح می‌کردند) و نه این ارائه تضمین درباره عدم تکرار عهدشکنی برجامی تعیین تکلیف شده بود. 
بنابراین اکنون باید از تیم مذاکره‌کننده حل و فصل درست و هوشمندانه این مسائل را مطالبه کرد و نه مطالبه سرهم‌بندی یک توافق خسارت‌بار مثل برجام که به راحتی قابل نقض و دور زدن و زیر پا گذاشتن حقوق ایران باشد.
 
شرق: تحریم‌های آمریکا به ضد خود تبدیل شده است
روزنامه سوپرغربگرای «شرق» اذعان کرد: سیاست تحریم‌های آمریکا، بی‌اثر و به ضد خود تبدیل شده است.
در حالی که طیف غربگرایان، تحریم‌های آمریکا و غرب را بهانه‌ای برای اصرار بر تسلیم شدن قرار داده‌اند، روزنامه شرق در گزارشی مربوط به تحولات جهانی نوشت: آمریکا به سیاست تحریم‌های بی‌اثر خود ادامه می‌دهد اما این سیاست به ضد خود تبدیل شده است.
سیاست استفاده از تحریم به عنوان یک سلاح اقتصادی، تجسم قدرت جهانی امروز ایالات متحده است. اکنون از این اهرم فشار علیه دولت‌هایی در سراسر جهان استفاده می‌شود؛ از کره شمالی و ونزوئلا تا ایران و بلاروس. به ندرت می‌توان بحرانی در حوزه سیاست خارجی را پیدا کرد که در آن سیاست‌گذاران ایالات متحده به تحریم متوسل نشوند.
 همین حالا هم دولت جو بایدن و متحدان اروپایی‌اش سعی دارند با تهدید به تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را از حمله به اوکراین باز دارند. این روزها تصور دنیای سیاستی که در آن آمریکا از اهرم فشار استفاده نم‌کند، سخت است اما همیشه این طور نبوده است.
در اوایل قرن بیستم آمریکا ابا داشت از تحریم استفاده کند، در حالی که اروپایی‌ها مشتاق استفاده از این سلاح اقتصادی بودند؛ امروز اما ورق برگشته است. در حالی که آمریکایی‌ها آزادانه از تحریم‌ها استفاده می‌کنند، اروپا اغلب برای پیوستن به این تحریم‌ها تمایلی نشان نمی‌دهد. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از تجارت خود با ایران حفاظت کند و تداوم بلاتکلیفی آلمان درباره آینده خط لوله نورداستریم۲ (با وجود تهدیدهای اقتصادی آشکار آمریکا علیه روسیه) نشان‌دهنده اختلاف ائتلاف آمریکایی اروپایی درباره تحریم‌هاست.  تاثیرات چشمگیر تحریم‌ها، از جمله بر تاریخ نظام بین‌الملل در قرن بیستم قابل انکار نیست. اما واقعیت این است که اثرگذاری آنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به تغییرات سیاسی محدود بوده است. همین ترکیب، یعنی تاثیرات منفی گسترده در کنار اثرگذاری‌های محدود سیاسی است که امروز چالش‌برانگیز شده است؛ هرجا که تحریم ظاهر شده به جای فراهم کردن شرایط برای حل منازعه یا حداقل نزدیک شدن شرایط به حل منازعه، آن را در بن‌بستی پرهزینه رها کرده است.
توانایی واشنگتن در تحمیل هزینه‌های سنگین بر دولت‌های رقیب با دستاوردهایش در تغییر رفتار آنها تناسب ندارد که البته جای تعجب هم ندارد. تحقیقات درباره تحریم‌های اعمال شده در قرن بیستم نشان می‌دهد تنها یکی از هر سه تحریم، آن هم تا حدی، موفقیت‌آمیز بوده است. موارد کاملا موفق که تقریبا نادر است.
 هرچه اهداف تحریم‌ها ساده‌تر باشد، شانس بیشتری برای کارآمدی دارند؛ اما داده‌ها حاکی از این است که تاریخ هم نشان‌دهنده ناکارآمدی تحریم‌هاست. چیزی که درخور توجه بوده، این است که کارایی محدود تحریم‌ها هیچ اثری بر دفعات استفاده از آن نداشته است. برعکس، تحریم‌ها در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نسبت به دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۵ دو برابر شده و این رقم در دهه ۲۰۱۰ نیز بار دیگر دو برابر شده است.
تاکید بر استفاده از ابزار تحریم در عرصه سیاست آمریکا در حالی بود که شانس موفقیت این اهرم از ۳۵ تا ۴۰ درصد در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۸۵ به کمتر از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده بود. ایالات متحده روزگاری ابزار تحریم‌ها را از دولت‌های اروپایی گرفت، ولی همان کشورها امروز ابا دارند که از چنین ابزاری با تمام توانشان استفاده کنند. اما تغییرات و شوک‌های دهه اخیر نشان می‌دهد مشکلات دوگانه کاهش اثربخشی تحریم‌ها و ریسک عواقب ناخواسته آن، با شدت بیشتری بازگشته است. آنچه یک قرن پیش به عنوان پادزهر جنگ آغاز شد، به چیزی تغییر ماهیت داده که می‌تواند خود آغازگر آن باشد؛ حالا تحریم ابزاری است برای جنگ اقتصادی بی‌پایان با فتوحات اندک و چشم‌اندازی عاری از صلح.

***************************************

روزنامه خراسان**

سازندگی-سید مصطفی محقق داماد با این روزنامه از وضعیت ایران امروز سخن گفت وافزود:هر روز عده ای در کشور پیدا می‌شوند که پزشکی، فیزیک و... را به مبانی دینی منتسب می‌کنند. این انتساب، تحقیر دین و دینداران است. نتیجه طرح مباحث طب اسلامی و فیزیک اسلامی، منجر به وهن دین و دینداران می‌شود.
جمهوری اسلامی – این روزنامه نوشت : تصمیمات مهم ملی را باید در بهترین زمان گرفت... از جمله انتظار منطقی این است که ماجرای احیای برجام که مذاکراتش اکنون در وین جریان دارد، دچار رسوبات زمانی نشود و هرچه زودتر به نتیجه منطقی برسد. کاملاً روشن است که هیئت جدید ایرانی مذاکره‌کننده چیزی بیش از آن چه هیئت قبلی به دست آورده بود ، نمی‌تواند به دست بیاورد و اطلاعات موجود هم همین واقعیت را نشان می‌دهند. با این حال به تأخیر افتادن توافق، چه از جانب ایران باشد، چه از طرف مقابل، وجهی ندارد.
اعتماد- این روزنامه با اشاره به طرح صیانت نوشت : سال ٧٣ قانونی در مجلس برای برخورد با ماهواره تصویب شد تا به زعم طرفدارانش از فرهنگ مردم صیانت شود. امروز اگر به بام ساختمان‌های ایرانی مراجعه کنید، تصویر یک‌دستی از دیش‌های ماهواره‌ای را می‌بینید که به ملت خوراک فکری و رسانه‌ای می‌دهند. رویای محدودسازی اینترنت نیز بدون تردید یک چنین سرانجامی خواهد داشت.
جوان – این روزنامه با اشاره به فایل صوتی منتشر شده نوشت : نمی‌توان ادعا کرد هر چیزی که او در این فایل گفته ،حقیقت است، چون اولاً روایت یک‌طرفه و قبل از رسیدگی قضایی است و از سویی خود این فرد گوینده نیز مصون از خطا نیست و ثالثاً این که ایشان صوت گفت‌وگوی خود با فرمانده وقت سپاه را ضبط   و بعد این فایل صوتی به فضای مجازی درز کرده بر ابهامات ماجرا افزوده و از اعتبار سخنان این مسئول کاسته و آن را خدشه دار می کند.
شرق- این روزنامه نوشت : «تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز برای توسعه شاهچراغ»؛ طرحی که در دولت قبل کنار گذاشته شده بود، اما با روی‌کار‌آمدن دولت  رئیسی دوباره سر زبان‌ها افتاده و نگرانی را به جان مردم و فعالان فرهنگی این شهر انداخته است. بر اساس این طرح، قسمت زیادی از بافت تاریخی شیراز که در آن ٢٠٠ خانه تاریخی قرار دارد، تخریب می‌شود تا حرم شاهچراغ گسترش یابد.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

جزئیات سفر رئیس‌جمهور به قطر
سفیر ایران در قطر اعلام کرد: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به قطر علاوه بر دیدار و رایزنی با مقامات این کشور عربی خلیج‌فارس در نشست اپک گازی نیز شرکت می‌کند. 
به گزارش ایسنا، حمیدرضا دهقانی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «‏سفر رسمی دوجانبه آیت‌الله جناب آقای رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به قطر در هفته آینده. ایشان و هیات عالی‌رتبه همراه، علاوه بر دیدار و ملاقات‌های دوجانبه، در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهند کرد».
***
وزیر دفاع:
تحریم و فشار هرگز ما را از تلاش پایدار منصرف نمی‌کند
وزیر دفاع گفت: تحریم و فشار از ناحیه‌ نظام سلطه و استکبار، هرگز قادر نخواهد بود ما را از راه و تلاش پایدار منصرف کند. 
امیر آشتیانی در دومین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات الکترونیک و میکروالکترونیک با بیان اینکه همه صنایع به نوعی به صنایع الکترونیک وابسته هستند، افزود: این صنعت یک صنعت ویژه و راهبردی است و لازم است در راستای خودکفایی و عدم وابستگی کشور، توسعه فناوری‌های برترساز در حوزه الکترونیک، توجه به صادرات و شناسایی ظرفیت‌های درونی و توسعه‌ همکاری‌های دوسویه (انتقال سرریز فناوری به بخش‌های ملی و خصوصی) با جدیت و اهتمام کامل مدنظر قرار گیرد. وی تأکید کرد: تحریم و فشار از ناحیه‌ نظام سلطه و استکبار هرگز قادر نخواهد بود ما را از راه و تلاش پایدار منصرف کند و ان‌شاءالله در راه اعتلای آرمان‌ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرافرازی ملت عزیز و شریف ایران با شتاب فزاینده مسیر پیشرفت را ادامه خواهیم داد. وزیر دفاع با بیان اینکه صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی این ۲ دستگاه پزشکی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار در سال است، ادامه داد: صاایران آماده است در کنار وزارت بهداشت درباره تولید محصولات فناورانه پزشکی و چالشی، تجهیز بیمارستان‌ها، راه‌اندازی خدمات سلامت از راه دور و تأمین سایر نیاز‌ها در حوزه صنایع الکترونیک با استفاده از شبکه نخبگان این سازمان و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان خدمتگزار مردم حاضر باشد. 
***
رئیس کل دادگستری استان تهران:
بیشترین گله‌مندی مردم اطاله دادرسی است
رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر لزوم کنترل ورودی‌ها به نقش مقامات ارجاع در این زمینه اشاره کرد. 
علی القاصی‌مهر گفت: در آسیب‌شناسی انجام‌شده در اکثر حوزه‌های قضایی، چه در سطوح بدوی و چه در سطوح تجدیدنظر، آنچه همکاران از آن رنج می‌برند و نسبت به آن گله‌مند هستند و مردم نیز نسبت به آن ناراضی هستند، «اطاله رسیدگی‌های قضایی» است و علل و عوامل گوناگونی در این امر دخیل و موثر است؛ بخشی از این موضوع به کمبود قاضی یا افزایش وارده‌ها در خیلی از شعب بازمی‌گردد. 
وی با تاکید بر لزوم حرکت در چارچوب برنامه‌ها و محورهای ابلاغی به‌ منظور بهبود شرایط در فرآیندهای قضایی گفت: در این راستا، «برنامه عملیاتی با راهبرد کاهش اطاله دادرسی» از همان روزهای اول در ‌دوره مدیریت جدید با تلاش همکاران تدوین و ابلاغ شد و انتظار این است همکاران تلاش خود را در چارچوب دستیابی به اهداف مشخص شده در این برنامه مضاعف و بیشتر کنند. 
القاصی‌مهر تصریح کرد: در این جلسه قصد داریم با حضور مدیران صف و میدانی در اجرای فعالیت‌ها، بازنگاهی به عملکرد خود در طول ۲ ماه گذشته داشته باشیم تا مشخص شود در راستای پیشبرد «برنامه عملیاتی برای کاهش اطاله دادرسی» چه میزان پیشرفت داشته‌ایم و در کجا و به چه علت عقب هستیم و در نهایت برای یک ماه پایانی سال باید چه کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم به هدف‌گذاری خود دست پیدا کنیم. 
***
امکانات زیرساختی مراسم اربعین حسینی تقویت می‌شود
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امکانات زیرساختی و لجستیکی در ۳ استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان با هدف تقویت رفاه حال زائران حسینی تقویت می‌شود. 
سیدمجید میراحمدی در هشتاد‌و‌هفتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی در سال پیش رو داشته باشیم. وی افزود: اربعین 1401 مصادف با فصل گرم سال است و برای همین باید تمهیدات لازم را به لحاظ زیرساختی برای برگزاری مراسم داشته باشیم. 
میراحمدی ادامه داد: تامین آب شرب به‌موقع برای زائران حسینی از جمله ضرورت‌هاست و در این راستا احداث کارخانه‌های یخ‌سازی در ۳ استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان باید دنبال شود. 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امسال پیش‌بینی 5 میلیون زائر حسینی را داریم و البته تصمیمات متناسب با شرایط کرونایی و اتخاذ اصول بهداشتی اتخاذ می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون باید به نحو مناسبی اطلاع‌رسانی شود تا کسانی که مشتاق زیارت در مراسم اربعین حسینی هستند حتما تزریق ۲ دوز واکسن را داشته باشند. 
معاون وزیر کشور گفت: ممکن است با توجه به تاکید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، شرط تزریق 3 دوز واکسن هم الزامی باشد اما در هر صورت تزریق ۲ دوز واکسن الزامی است و عاشقان اهل‌بیت باید این امر را در نظر داشته باشند. 

***************************************

روزنامه ایران**

مطالبه دانشجویان از وزارت خارجه

 خبر اول اینکه، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور، اتحادیه‌ دفاتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام دولت هند درباره ممنوعیت ورود زنان محجبه به مراکز آموزشی، خواستار واکنش صریح از سوی وزارت امور خارجه و حمایت از حرکت اعتراضی دختران معترض هندی شدند.

اظهارات ضد ایرانی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در تل‌آویو

 خبر دیگر اینکه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا که با هدف رایزنی درباره مذاکرات وین وارد فلسطین اشغالی شده است، پس از ورود اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرد. پایگاه خبری شبکه «آی۲۴» گزارش داد که نانسی پلوسی و هیأت همراه او روز گذشته از کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دیدن کردند و با «میکی لیوی» رئیس این پارلمان و پس از آن با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به گفت‌و‌گو نشستند. رئیس مجلس نمایندگان امریکا پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی طی سخنانی برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای جهان خواند. وی در این بخش از سخنانش در کنست، گفت: «امیدوار هستیم که بتوانیم گنبد آهنین را تأمین مالی کنیم و با تهدید ایران در منطقه به مقابله بپردازیم». به گزارش فارس، این مقام امریکایی همچنین شکل‌گیری رژیم صهیونیستی را «بهترین دستاورد سیاسی» خواند و افزود : بایدن به «امنیت اسرائیل» متعهد است. وی در ادامه اتهاماتی را نیز علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد: «برنامه هسته‌ای ایران، امنیت جهان و اسرائیل را تهدید می‌کند.»

ارتش هند مجبور به عذرخواهی شد

 دست آخر اینکه، رجانیوز نوشت: یکی از افسران هندی حین عملیات سرشماری یکی از شهرهای کشمیر با ورود به منزل یکی از شهروندان عکس شهید سلیمانی را که در خانه او بود، به آتش می‌کشد. این خبر کافی بود تا خون مردم مسلمان این منطقه در توهین به اعتقادات انقلابی و دینی‌شان به جوش بیاید و تظاهرات گسترده‌ای را تدارک ببینند. مردم منطقه بدگام کشمیر به خیابان‌ها ریختند و در حمایت از سردار سلیمانی شعار سر دادند و  با مأموران پلیس درگیر شدند و اقدام مأمور هتاک را محکوم کردند. پس از این اتفاقات، فرمانده پلیس محلی با حضور در میان مردم و در دست گرفتن تصویری از شهید سلیمانی و رهبر انقلاب رسماً از آنها بابت اقدام ناشایست مأمورش عذرخواهی کرد و مردم نیز شعار «لبیک یا خامنه‌ای» سر دادند و به سردار سلیمانی و رهبر انقلاب ادای احترام کردند.

***************************************

 روزنامه شرق **

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای به حداقل رساندن تشریفات و هزینه‌ها
پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه: با توجه به تأکیدات مؤکد حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای مبنی بر مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصارف در همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه قضائی، رئیس عدلیه طی دستوری خطاب به «مرکز رسانه قوه قضائیه»، «اداره کل تشریفات» و «یگان حفاظت قوه قضائیه»، بر لزوم تقلیل و به‌حداقل‌رساندن هزینه‌ها و تشریفات در برنامه‌های مربوط به رئیس قوه قضائیه تصریح کرد.
بر همین اساس، رئیس دستگاه قضا مجموعه‌های فوق‌الذکر را مکلف کرد تا در اقدامات و برنامه‌های خود ضمن تلاش برای بازدهی مناسب، نسبت به تقلیل و کاهش محسوس مخارج و هزینه‌های خود اقدام کنند.
رئیس عدلیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها و بخش دیگر به دلیل سوء‌مدیریت‌ها بوده، تصریح کرد: امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود؛ این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که باید به خاطر برخی تنگنا‌ها طرز کار خود را اصلاح کنیم و مدیریت ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شود.
رئیس دستگاه قضا، به ذکر نمونه‌هایی در این خصوص پرداخت و گفت: اگر مسئولی چهار سال پیش برای حفاظت و تشریفات، محل سکونت و یا دفتر کار خود هزینه‌های مضاعفی داشت، باید این رویکرد تغییر کند و دیگر شاهد «بَرج‌ها» نباشیم؛ اگر تاکنون در یک دستگاهی 10 دستگاه خودرو استفاده می‌شد و امکان آن است که با شش خودرو کار‌ها پیگیری شود، باید هزینه‌هایی که برای ساختمان‌ها و تشریفات و تشکیلات می‌شود کاهش یابد.
وی در همین راستا خطاب به مرکز رسانه قوه قضائیه، اداره کل تشریفات و یگان حفاظت تأکید کرد تا جای ممکن هزینه‌ها و تشریفات را در برنامه‌های رئیس قوه قضائیه کم کرده و به حداقل ممکن برسانند.
بر همین اساس، سفر اخیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به استان اصفهان بدون انجام هرگونه تشریفات مرسوم صورت گرفت، به گونه‌ای که رئیس دستگاه قضا بدون همراهی اعضای شورای عالی قوه قضائیه و حتی رئیس و مسئولین حوزه ریاست با یک پرواز عمومی به اصفهان عزیمت کرد و بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه در فرودگاه اصفهان نیز استقبال‌های متداولی که از مقامات عالی‌رتبه صورت می‌گیرد، انجام نگرفت. گفتنی است با توجه به دستور اخیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای جهت مدیریت و کاهش هزینه‌ها در دستگاه قضائی، زین پس سفر‌های رئیس قوه قضائیه حتی‌الامکان بدون اِعمال پروتکل‌های مرسوم در زمینه‌های حفاظت، رسانه و تشریفات صورت خواهد گرفت.

مدیر روابط عمومی دادستانی کل کشور:
فضای مجازی به حکم عقل و شرع باید ساماندهی شود

ایسنا، به نقل از دادستانی کل کشور: حجت‌الاسلام سید‌محسن هاشمی درخصوص آسیب‌های فضای مجازی و هشدارهای متعدد و دغدغه‌های دادستان کل کشور به مسئولان امر درخصوص مدیریت صحیح این فضا اظهار داشت: بر اساس برخی گزارشات، پرونده‌های مرتبط با فضای مجازی حجم قابل‌توجهی پیدا کرده و این پرونده‌ها در حال افزایش است. در‌حالی‌که اگر به هشدارها توجه و عنایت لازم می‌شد و مراقبت‌های لازم اعمال می‌شد، از وقوع بسیاری از جرائم پیشگیری به عمل می‌آمد.
هاشمی اظهار کرد: دادستان محترم کل کشور هم با توجه به مسئولیت مهم خود در جایگاه مدعی‌العمومی، درخصوص مسئله فضای مجازی و مدیریت این فضا دائما هشدار داده و یادآوری کرده‌اند که فضای مجازی کنونی کشور از نظارت کافی و جامع برخوردار نبوده و برخی افراد به صورت افسارگسیخته علیه دین و آرمان‌های انقلابی در حال جولان‌دادن هستند و منشأ بخش قابل‌توجهی از پرونده‌های وارده به دستگاه قضائی صرفا از بستر فضای مجازی است.
مسئول دفتر دادستان کل کشور افزود: عده‌ای از روی ناآگاهی و برخی هم متأسفانه مغرضانه در تلاش هستند هشدارهای دادستان محترم کل را صرفا به مسدودسازی، فیلتر و محدودکردن این فضا قلمداد کنند، این در حالی است که مسائل فضای مجازی مربوط به یک یا دو برنامه خاص شبکه اجتماعی نیست، بلکه منظور ضابطه‌مندشدن و سالم‌سازی این فضا است که از مطالبات رهبر معظم انقلاب و در حقیقت تبدیل تهدیدها به فرصت‌های طلایی در جهت خدمت به مردم عزیز کشورمان است.
سید‌محسن هاشمی به مسئله قمار و شرط‌بندی در فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: برای مثال در سال‌های اخیر به علت عدم مدیریت صحیح، شاهد کلاهبرداری گسترده از هم‌وطنان در فضای مجازی و فریب مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان عزیز در قمارخانه‌های آنلاین هستیم که از آن‌سوی مرزها طراحی و اجرا می‌شود.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات