صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۲۴

دستاوردهای ایران در مذاکرات جدید

فرهیختگان نوشت: «دولت ایران فارغ از تفاوت‌های کلانی که توافق به خود دیده است در مذاکرات احیای برجام به دستاوردهایی رسید که پیش از این در نسخه اولیه حاصل نشده بودند. این دستاوردها شامل موارد ذیل است:
1. باقی‌ماندن زیرساخت سانتریفیوژهای پیشرفته
سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده در دوره تعدیل تعهدات برجام به یک عامل اختلافی بزرگ تبدیل شده بودند به‌گونه‌ای که غرب بر نابودی آنها اصرار داشت. با این وجود این دستگاه‌ها پس از جمع‌آوری در داخل ایران انبار خواهند شد. 
2. بالارفتن حجم کیک زرد دریافتی مابه‌ازای اورانیوم غنی‌شده
طبق توافق ۲۰۱۵ به‌ازای خروج ۱۱ تن سوخت، ۱۹۷ تن کیک زرد وارد شد. در مذاکرات احیای برجام نیز در مراحل اولیه قرار بود درازای مواد غنی‌شده فعلی که از لحاظ حجمی کمتر از سال ۲۰۱۵ است، ۱۳۰ تن کیک زرد دریافت شود که این میزان اکنون به 250 تن رسیده است.
3. برداشته شدن تحریم‌هایی با برچسب غیرهسته‌ای
درصورت احیای برجام در دوره کنونی، آمریکا بسیاری از تحریم‌های نهادهای حاکمیتی را به‌همراه تحریم‌های 17 بانک که براساس موضوعات غیرهسته‌ای مورد تحریم قرار گرفته بودند، برمی‌دارد.
4. وجود راستی‌آزمایی
در دوره جدید، احیای برجام به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده است که دوره راستی‌آزمایی آن تا 4ماه طول می‌کشد. در این دوره قرار نیست ابتدا ایران تمام تعهدات خود را انجام داده و سپس غرب پس از تایید آنها وارد اجرای تعهداتش شود. اساسا راستی‌آزمایی یک موضوع جدید در برجام است.
5. افزایش زمان معافیت شرکت‌ها درصورت خروج مجدد آمریکا
براساس مذاکرات احیای برجام اگر آمریکا بار دیگر به‌صورت یکجانبه از توافق خارج شود شرکت‌های درحال همکاری با ایران تا 5سال از معافیت برخوردار خواهند بود.
6. مهار اهرم بی‌افسار رهاشده اسنپ‌بک
اهرم موسوم به «اسنپ‌بک» که یک کشور عضو برجام درصورت استفاده از آن می‌تواند بدون قیدوشرط و به‌راحتی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند، در مذاکرات احیای برجام از مهار برخوردار شده است. بر این اساس شکایت یک عضو برجام درباره تخطی ایران از تعهداتش باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات