صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۹۵
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل :

چرا آمریکا در اعلام نظر خود تعلل می‌کند؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه داخل آمریکا در زمینه رفع تحریم ها و خواسته های ایران دیدگاه های مختلفی وجود دارد که بیشتر مخالف هستند، گفت: رسانه های آمریکایی و جریان های وابسته به لابی های صهیونیستی از جمله عوامل فشار بر دولت آمریکا به شمار می روند که از مخالفان رسمی امضای توافق هسته ای به وسیله دولت آمریکا هستند و مانع دولت آمریکا برای امضای توافق بر سر رفع تحریم ها شده اند.

 کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهاراتی گفت: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصاً آمریکا پاسخی دریافت نکردیم. زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف مقابل نیز پاسخ خود را ارائه دهد.
وی افزود: تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی، فشار تندروها در داخل آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی یا فرسایشی کردن مذاکرات باعث نخواهد شد ایران از مسیر خود بایستد. اگر نیاز به توافق است طرف آمریکایی و اروپایی هستند که بیشتر به مذاکره نیاز دارند.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره چرایی تعلل آمریکا در اعلام نظر خود در زمینه مذاکرات رفع تحریمها و توافق بر سر متن پیشنهادی اروپا گفت: آنچه در موضوع موضع نگرفتن و بیان پاسخ روشن و شفاف از سوی آمریکا در زمینه رفع تحریم ها اثر گذاشته، مخالفت های جدی داخل و خارج آمریکا نسبت به توافق و موضع گیری دولت جو بایدن است.
رسانه های آمریکایی، جریان های وابسته به لابی های خارجی به ویژه لابی های صهیونیستی ازجمله عوامل فشار بر دولت آمریکا به شمار می روند که ازجمله مخالفان رسمی امضای برجام به وسیله دولت آمریکا هستند
وی افزود: داخل آمریکا در زمینه رفع تحریم ها و خواسته های ایران دیدگاه های مختلفی وجود دارد که بیشتر مخالف هستند. این مواضع علاوه بر آنکه درون حزب دموکرات که کاخ سفید و کنگره را در کنترل خود دارد، دیده می شود با شدت بیشتری در حزب جمهوری خواه به عنوان حزب اپوزیسیون که در کنگره در اقلیت به سر می برد، وجود دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: رسانه های آمریکایی، جریان های وابسته به لابی های خارجی به ویژه لابی های صهیونیستی ازجمله عوامل فشار بر دولت آمریکا به شمار می روند که ازجمله مخالفان رسمی امضای برجام به وسیله دولت آمریکا هستند و مانع دولت آمریکا برای امضای توافق بر سر رفع تحریم ها شده اند.
وی درباره فشار کشورهای منطقه بر دولت آمریکا گفت: با وجود اینکه از فشار کشورهای منطقه مانند عربستان سخنی به میان آورده نمی شود، اما سعودی ها و برخی کشورهای متحد عربستان غیر علنی مخالف امضای توافق رفع تحریم ها هستند و از این نظر دولت فعلی آمریکا با خیل عظیمی از مخالفان قطعی مواجه است، لذا دولت بایدن کار دشواری تا رسیدن به مرحله نهایی توافق پیش رو دارد.
ابوالفتح با بیان تغییر رویه آمریکا در هفته ها و ماه های گذشته تصریح کرد: پیش از این آمریکایی ها به گونه ای سخن می گفتند و خود را به گونه ای مشتاق نشان می دادند که گویی به سرعت آماده امضای توافق هستند، در حالی که در مرحله عمل نشان داده اند میان حرف تا عمل آنها دره عمیقی فاصله وجود دارد.
در تعلل اخیر غرب تنها نباید آمریکا را بانی دانست، بلکه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز تعلل زیادی به خرج داده اند
این کارشناس سیاست خارجی گفت: فرصت دو روزه به ایران و آنچه از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان شنیده شد، حاکی از آن است که ایران در مدت زمان اعلام شده 48 ساعته نظر و پاسخ خود را به طرف غربی داده است، در حالی که آمریکا و اروپا بعد از گذشت پنج روز، همچنان پاسخی نداده اند و توافق را به تعویق انداخته اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان مشخصی برای امضای توافق می توان عنوان کرد، گفت: به هیچ وجه. طبق سخنان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا زمان مشخصی برای بررسی این موضوع در نظر گرفته نشده است. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، اینکه در تعلل اخیر غرب تنها نباید آمریکا را بانی دانست، بلکه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز تعلل زیادی به خرج داده اند. علاوه بر این، خروجی صحبت تلفنی رئیس جمهور آمریکا با سه کشور اروپایی همچنان مشخص نشده و فقط بخش های مربوط به بررسی موضوع اوکراین رسانه ای شده است.
ابوالفتح عنوان کرد: با توجه به اینکه خروجی مشخصی از سوی دولت های غربی در موضوع نهایی شدن نظر آمریکا و کشورهای اروپایی برای امضای توافق منتشر نشده است، امیدواریم خروجی نتیجه مذاکرات در روزها و هفته های آتی مشخص شود.
منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات