صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 1 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هویت ایرانی‌ـ اسلامی مردم ما و ملت ما، به برکت انقلاب اسلامی، به برکت حضور مردم در صحنه و شراکت مردم در مسائل اساسی نظام، یک واقعیت جاافتاده است. امروز دنیا ملت ایران را به مسلمانی همراه با آگاهی و بصیرت و پیشگامی و پیشرفت در میدان‌های مختلف می‌شناسد؛ این چیز کمی نیست. www.basirat.ir
▼ حرف روز
مذاکره زیر غرش توپ
هر چند تا به امروز مذاکرات احیای برجام به نتیجه نهایی نرسیده است ولی خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد که اگر آمریکایی‌ها از ذهنیت اشتباه خود دست کشیده و حاضر به پذیرش متن پیش روی خود باشند چشم‌انداز برای توافق در زمان کوتاه فراهم است. اما مرور آنچه در چند سال گذشته در مذاکرات اتفاق افتاد می تواند یک کلاس واقع‌بینانه برای دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل باشد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین درس،  استفاده و پای کار آوردن همه ظرفیت‌های موجود در کشور است از ظرفیت‌های نظامی گرفته تا ظرفیت‌های مردمی و وضع قوانین. کاری که در تیم مذاکره‌کننده قبلی یا به صورت کلی نفی شد و یا از آن غفلت گردید.
مثلاً قانون اقدام راهبردی مجلس با موظف ساختن دولت به انجام اقداماتی مانند حرکت به‌سمت ایجاد زیرساخت برای ظرفیت 190 هزار سو غنی‌سازی، آغاز غنی‌سازی 20 درصدی و تولید سالانه 120 کیلوگرم از آن، ایجاد آمادگی برای غنی بیش از 20 درصدی و همچنین انباشت گسترده مواد هسته‌ای و موارد این چنینی برخلاف رویه تیم سابق که نگاهی منفعلانه به عرصه مذاکرات داشتند موجب ارتقای داشته ها و توانمندی‌های ما در میز مذاکرات گردید.
یکی از ظرفیت‌های دیگری که در مذاکرات به نحو احسن از آن استفاده شد استفاده از ظرفیت نظامی ایران است. متأسفانه ما در دولت قبل به صراحت شاهد بودیم که توان نظامی و دفاعی در تضاد با مذاکرات هسته‌ای قلمداد می‌شد و در برخی سالیان گذشته بودجه برخی از مجموعه‌های دفاعی ما به علت مذاکرات کاهش یافت. این در صورتی است که در فضای رئالیستی و واقع‌بینانه افزایش مؤلفه‌های قدرت نظامی و دفاعی موجب تقویت دستگاه دیپلماسی می‌شود. منطق مذاکرات غربی‌ها همان چیزی است که بیسمارک صدراعظم آهنین آلمانی می‌گفت که «حرف حق را باید از دهان توپ شنید.»
نکته مهم اینکه عرصه بین‌الملل بر اساس واقعیات موجود و به اذعان بسیاری از فلاسفه غرب فضای بین‌الملل حالتی آنارشیستی و شبیه جنگل دارد؛ در این شرایط آنکه ضعیف باشد قطعاً به زوال کشیده خواهد شد و آن کسی می‌تواند حق خود را از حلقوم مستکبرین غربی همچون آمریکا بستاند که روز به روز بر مؤلفه‌های قدرت و توانمندی خود بیفزاید و بتواند از این مؤلفه‌های قدرت در میز مذاکرات امتیاز کسب کند و این شعر یک حقیقت است که برو قوی شو اگر راحت جهان‌طلبی؛ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز     
چالش‌های بزرگ ارتش رژیم‌ صهیونیستی 
ارتش رژیم‌ صهیونیستی که روزگاری در جهان عرب به شکست‌ناپذیری معروف بود و در اکثر جنگ‌های اعراب با این رژیم، کشورهای عربی شکست می‌خوردند و رژیم صهیونیستی اراده خود را بر آنها تحمیل می‌نمود، امروز در وضعیتی قرار دارد که در مقابل گروه‌های کوچک مقاومت در فلسطین اشغالی نمی‌تواند از خود دفاع کند! 
گزاره‌های خبری: «تال لِو رام» تحلیلگر صهیونیستی روزنامه معاریو در یادداشتی می‌نویسد: «رئیس ستاد مشترک ارتش در آینده با پنج چالش روبه‌رو خواهد بود؛ اولین چالش ایرانی است که در آستانه امضای توافق هسته‌ای است؛ موضوعی که ممکن است فرصت گزینه نظامی علیه ایران را کاهش دهد. چالش دوم بحران نیروی انسانی در مؤسسات نظامی به ویژه رده‌های میانی است که فرسایش آن همچنان ادامه دارد. چالش سوم که شاید خطرناک‌ترین باشد، حزب‌الله است؛ با افزایش تنش‌های اخیر درباره مرزهای آبی اقتصادی با لبنان و میدان گازی‌ـ نفتی کاریش و علی‌رغم تلاش سال‌های اخیر ارتش برای بهبود آمادگی در راستای نبرد در جبهه شمالی با آموزش یگان‌های نخبه، نیروی هوایی و خرید سلاح، احتمال درگیری با آن (حزب‌الله) بالاست. چالش چهارم از بین رفتن «آزادی مطلق» نیروی هوایی ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر است. چالش پنجم، نوار غزه و کرانه باختری است. اسرائیل بارها و بارها خود را گرفتار غزه دیده است. ارتش اخیراً از امکان آتش‌بس طولانی‌مدت سخن گفته اما به نظر می‌رسد بیشتر آرزو باشد تا تحلیل هوشمندانه». 
گزاره تحلیلی: تحولات میدانی در فلسطین اشغالی و درگیری‌های سال‌های اخیر رژیم‌ صهیونیستی با گروه‌های مختلف اسلامی در نوار غزه از جمله در دو جنگ اخیر یعنی سیف‌القدس و جنگ چند هفته پیش به خوبی نشان می‌دهد که ارتش رژیم‌ صهیونیستی به رغم ظاهر توانمند و سلاح‌ها و تجهیزات و امکانات قدرتمندی که در اختیار دارد؛ اما از درون دچار ضعف شدید شده است که اگر این‌گونه نبود در مقابل جهاد اسلامی که جزو گروه‌های کوچک مقاومت در فلسطین است، می‌توانست مقابله کند. اما سؤال اینجاست که واقعاً چه عنصر یا عناصری در تضعیف ارتش رژیم‌ صهیونیستی که رکن اصلی بقای این رژیم تا به امروز بوده، دخیل است؟ در پاسخ به این پرسش دو عنصر «بیرونی» و «درونی» مهم قابل شناسایی است: عنصر نخست که بیرونی است، به قدرت رو به رشد مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی و محیط پیرامونی آن مربوط می‌شود. این قدرت نه تنها در ابعاد دفاعی و تهاجمی و تجهیز شدن به موشک‌های نقطه‌زن و روش‌های نوین جنگی، بلکه در حوزه بازدارندگی نیز به سطوح قابل توجهی دست یافته است. عنصر بعدی را باید در درون ارتش رژیم‌ صهیونیستی جست‌وجو کرد. ارتش صهیونیستی در تمام ابعاد وجودی، اعم از ساختاری، منابع انسانی، به ویژه «روحیه» و توان رزمی، با آسیب‌های بزرگی روبه‌روست. به عنوان مثال جنگ‌های سال‌های اخیر سربازان صهیونیستی با مقاومت اسلامی باعث شده است که شمار زیادی از آنها دچار اختلال‌ها و بیماری‌های حاد روانی شده و این شرایط نه تنها کم نشده، بلکه روزبه‌روز در حال افزایش است. کار به جایی رسیده است که ارتش صهیونیستی در حوزه جذب نیز با مشکل مواجه است و کمتر جوانی حاضر است به خاطر تنش‌های موجود در اراضی اشغالی، در آن به کار گرفته شود. این در حالی است که بحران‌های درونی رژیم اشغالگر از جمله بحران در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی اثرات مخربی بر این ارتش گذاشته و آن را تضعیف نموده است. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)
 
▼ اخبار
جنگنده‌های قراضه؛ سهم کشورهای عربی از خرید تسلیحات آمریکایی
پایگاه عبری‌زبان ناتسوه نت گزارش داد: «هواپیماهای جنگی که آمریکا به کشورهای عربی فروخته است، همگی هواپیماهای از رده خارج و قراضه هستند و فقط به درد دور ریختن می‌خورند. ایالات متحده پیش از تحویل جنگنده‌ها به کشورهای جهان سوم به‌ویژه کشورهای عربی، تغییراتی را در آنها ایجاد کرده است تا آنها توانمندی پایین‌تری پیدا کنند. تقریباً تمامی سامانه‌های الکترونیکی و موشک‌های پیشرفته از روی جنگنده‌های فروخته‌شده برداشته شده‌اند و در عین حال شرایط بسیار سختی را برای نحوه به‌کارگیری و استفاده از آنها بر کشورهای عربی و جهان سوم خریدار تحمیل شده است».

دولت رئیسی؛ فرصت طلایی برای کشورهای عربی!
«موسویان» دیپلمات پیشین کشورمان در کنفرانس دوحه گفت: «دولت آقای رئیسی یک فرصت طلایی است که قدرت‌های جهانی توافق احیای برجام را با دولت او نهایی کنند و کشورهای عرب شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران گفت‌وگو کنند تا به تنش‌ها و خصومت‌های ۴۰ سال گذشته پایان داده شود و مسیر صلح و همکاری و دوستی پایدار بین ایران و اعراب فراهم شود. منطقه‌گرایی، احیای برجام، نهادینه کردن روابط کلان با بلوک شرق، سه محور مهم سیاست خارجی ایران در دوره یک ساله ریاست‌جمهوری آقای رئیسی بوده است».

بزرگترین الهام‌بخش حزب‌الله لبنان در عصر کنونی!
«سیدحسن نصرالله» در سخنرانی خود به مناسبت ۴۰ سالگی حزب‌الله گفت: «نیروهای حزب‌الله دنباله‌روی امام‌خمینی و سیره ایشان هستند و ایشان را بزرگ‌ترین الهام‌بخش حزب‌الله در عصر کنونی می‌دانند. یکی از وظایف ما در مرحله آینده، ایجاد معادلات بازدارندگی برای حفاظت از سرزمین، مردم و ثروت لبنان است. ما مشکلی برای توسعه روابط لبنان به خصوص در حوزه خلیج‌فارس نداشتیم؛ اما برخی می‌خواهند لبنان را به یک دست‌نشانده تبدیل کنند و این چیزی است که ما نمی‌پذیریم. از برادران سوری و مسئولان جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم که ۳۰‌ـ ۴۰ سال از ما حمایت کردند؛ به ویژه از برادران سپاه که از روز نخست در اردوگاه‌ها در کنار ما بودند».

حرکت جالب حجت‌الاسلام قرائتی در اجلاس آموزش و پرورش
«حجت‌الاسلام قرائتی» رئیس ستاد اقامه نماز کشور در سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: «رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت 40 هزار نفر آمده‌اند گزینش شده‌اند، می‌خواهند معلم بشوند ولی خوابگاه نداریم. طرح تحول یعنی کسی مثل شهید رجایی می خواهیم که بیاید و همین سالنی را که داخل آن هستیم به دانشگاه فرهنگیان بدهد. تمام سالن‌های وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و باشگاه‌ها تعطیل شوند. طرح تحول چنین جگری می‌خواهد. امام زین‌العابدین(ع) در حال سخنرانی بود جمعی هم نشسته بودند یک نفر آمده بود جا نبود و سر پا ایستاده بود. امام پا شد عبای خود را جمع کرد گفت «بسم‌الله روی عبای من بشین». چند تا آخوند اینطوری داریم؟! چندتا معلم این طوری داریم؟! الان ظهر می‌شود چند نفر از شماها جگر دارید الله اکبر بگویید؟! مدام کنگره، مدام سمینار، بررسی، جمع‌بندی، هماهنگی... با اینها به جایی نمی‌رسیم. آن چیزی که می‌خواهیم جگر است».

صدور گذرنامه موقت برای زائران اربعین حسینی ممکن شد
رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: «افرادی که گذرنامه آنها زیر ۶ ماه اعتبار دارد، مهر اعتبار آنها توسط پلیس گذرنامه ثبت خواهد شد». وی در خصوص افرادی که قصد سفر به عتبات در ایام اربعین را دارند، اما گذرنامه ندارند، گفت: «برای این افراد، گذرنامه موقت صادر می‌شود. در رابطه با کسانی که هیچگونه گذرنامه‌ای را ندارند و برای اولین بار برای اربعین می‌خواهند گذرنامه دریافت کنند، با طرف عراقی توافق نهایی شد که یک گذرنامه مخصوصی را برای اربعین صادر کنیم و این را می‌توانیم به سرعت برای همه متقاضیان صادر کنیم و تقریبا هم بدون هزینه این کار توسط فراجا صورت خواهد گرفت و در مورد کم و کیف آن پلیس گذرنامه ظرف یکی دو روز آینده اطلاع‌رسانی خواهد کرد».
 
▼ اخبار کوتاه
تفاهم‌نامه و قراردادهای ۸۰ میلیارد دلاری صنعت نفت در دولت رئیسی/ وزیر نفت گفت: «خوشبختانه در دولت سیزدهم تا کنون نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار در صنعت بالا دست و پایین دست وزارت نفت تفاهم‌نامه و قرارداد به امضاء رسیده است. هر چه نفت فروخته‌ایم، در موعد مقرر پولش را گرفتیم و طلب‌های ایران در زمینه گاز هم به روز است. علی‌رغم ادعاهای مطرح شده، نه تنها نفت را از دولت قبل ارزان‌تر نمی‌فروشیم بلکه ابتکاراتی داشتیم که هزینه‌های انتقال پول هم کاهش یافت».

کلاهبرداران فضای مجازی کم شدند!
/ «منتظری» دادستان کل کشور اعلام کرد: «در سه ماهه نخست امسال، در مجموع با کاهش ۴۹ درصدی کلاهبرداری در فضای مجازی مواجه بودیم. با اقداماتی که از ابتدای سال 1398 تا به امروز انجام شده، مجموعا بیش از ۳۲ هزار شماره کارت و حساب بانکی و همچنین تعداد ۱۲ هزار و ۸۲۴ سیم کارت و سریال گوشی تلفن همراه که در اختیار کلاهبرداران بوده، مسدود شده. طبق اعلام پلیس فتا، در سه ماهه نخست امسال، آمار کلاهبرداری‌های فضای مجازی در برخی استان‌ها به عدد صفر رسیده است».

شهیدی که در شلمچه رخ نمایان کرد!
/ مسئول مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه خوزستان گفت: «پیکر پاک و مطهر شهید هشت سال دفاع مقدس، هنگام آماده‌سازی مواکب اربعین حسینی در شلمچه در خرمشهر کشف شد. پیکر این شهید که با لباس نظامی و پیشانی بند است پس از کشف به محل امن منتقل شد». تیمی از تفحص شهدا اعزام شده تا منطقه را کاوش کنند. احتمال پیدا شدن پیکرهای دیگر وجود دارد.

پیش‌بینی وقوع «بحران انسانی» در انگلیس/ کنفدراسیون خدمات بهداشت ملی انگلیس هشدار داد که اگر دولت این کشور اقدام فوری برای افزایش قبوض انرژی انجام ندهد، بریتانیا ممکن است با یک «بحران انسانی» همراه با مرگ و میر بیش از حد مردم و افزایش نابرابری مواجه شود. به گفته کنفدراسیون، اگر مردم توانایی قبوض برق و گاز خود را نداشته باشند، تمام انرژی بخش‌های مراقبت‌ بهداشتی و اجتماعی این کشور صرف رفع و رجوع کردن این فاجعه خواهد شد.

نباید از آمریکا غافل شد!/ «خوش‌چشم»، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: «قول‌های شفاهی همه باید مکتوب شود؛ امضای کری، بلینکن و حتی ۳۳۰ میلیون آمریکایی هم تضمین نیست! تیم ایرانی چک لیستی از تضامین را آماده کرده که خروج از برجام را برای طرف غربی هزینه‌مند کند».
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات