صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 31 مرداد ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زن اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم و مكرّم شمرده بشود، بخش مهمی از مشكلات جامعه حل خواهد شد. باید كاری بكنیم كه بچه‌ها دست مادر را حتما ببوسند؛ اسلام دنبال این است. كما اینكه در خانواده‌های مذهبی‌تر و اخلاقی‌تر و نزدیک‌تر به مفاهیم مذهبی، اینها مشاهد می‌شود. محترم باید باشد زن در درون خانواده.(1392/2/21) www.basirat.ir
 
▼حرف روز       
قدرت دفاعی پیش‌برنده
روز تأسیس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در روز 31 مرداد، «روز صنعت دفاعی کشور» نامیده شده است. امروز را به همه افتخارآفرینان عرصه صنایع دفاعی کشور به ویژه مجاهدان خاموش وزارت دفاع و صنایع دفاعی سایر نیروهای مسلح کشورمان که روزآمد برگی بر برگ‌های اقتدار دفاعی و تهاجمی میهن‌ عزیزمان می‌افزایند، تهنیت و تبریک می‌گویم. این نامگذاری فرصتی است برای تقدیر از تمام کسانی که دفاع، امنیت، اقتدار و صلح امروزمان را مدیون ذهن طراح، رشادت‌ ساختن، شجاعت ایستادن و شهادت‌ ثمربخش آنها هستیم.
نکات تحلیلی: 1ـ عرصه دفاعی کشور بدون تردید بهترین تجلی‌گاه دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ چرا که کشورمان از یک انحطاط و عقب‌ماندگی تاریخی و در ادامه از وابستگی زمان پهلوی در این عرصه و به عبارتی از «هیچ» به «همه چیز» و اقتدار در «بازدارندگی» و قدرت «ضربه متقابل» رسیده است. 2ـ شگفتی و عظمت قدرت دفاعی امروز ما در این است که همزاد با روند تصاعدیابنده تحریم‌ها، به این نقطه از خوداتکایی و نوآوری در عرصه‌های تخصصی و فناورانه دفاعی همانند توانایی موشکی، پهپادی، سایبری، لیزری و دفاع نامتقارن رسیده‌ایم. یعنی از جایی سلاحی نخریده‌ایم و اساسا هیچ کشوری از بیم تحریم‌های آمریکا و اروپا حتی به چند برابر قیمت هم به ما سلاح نمی‌فروخت. البته اگر لیست مخارج ما را با فهرست بلندبالای مخارج نظامی کشورهای کوچک دوروبر ایران مقایسه کنید، با این که از کمیت عددی آن تعجب می‌کنید اما در عمل کیفیت دفاعی ما رشک‌برانگیز است و کسی جرات نگاه چپ به تمامیت و استقلال ملت ایران ندارد. 3ـ برخلاف نظر خناسان و شبهه‌پردازان، در نگاه جمهوری اسلامی ایران توسعه توان دفاعی کشور نه تنها منافاتی با تأمین امنیت و معیشت مردم ندارد، بلکه زیربنای امنیت و سبب تأمین و تضمین اقتصاد کشور است. تصور کنید ایران از مؤلفه‌های قدرت دفاعی خود بنا بر اصرار و تلاش‌ همین کشورهای مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای و کسانی که در داخل می‌خواستند جای سکوهای دفاعی و موشکی، گفتمان بکارند و صلح درو کنند، تهی و تخلیه می‌شد، آیا سرنوشتی متفاوت از سوریه، سودان، لیبی و اوکراین متصور بود؟! 
نکته راهبردی: مرور تجارب گران‌سنگ انقلاب در این چهار دهه نشان می‌دهد تقویت توان دفاعی، خواسته و جزء منافع حیاتی مردم است؛ چرا که قدرت دفاعی بومی و متکی به خود است که ایران اسلامی را به قله کنونی رسانده، تهدیدات منطقه‌ای و جهانی را از ما دفع کرده، در الگوگیری از جمهوری اسلامی برای برخی کشورها و گروه‌های جهادی الهام‌بخش بوده و برای مذاکرات و تعیین‌کنندگی ایران در بازی‌های مختلف پشتوانه‌سازی کرده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)
 
▼گزارش روز                 
چرخش آشکار ترکیه درباره سوریه 
اخیرا رئیس‌جمهور ترکیه در موضعی کاملا خلاف یک دهه گذشته سیاست‌های این کشور علیه سوریه، اعلام کرد که خواهان گسترش روابط با دولت این کشور است. اردوغان گفته است که گفت‌وگو و دیپلماسی با دولت سوریه را نمی‌‌توان رد کرد و این جدیدترین نشانه از این است که آنکارا ممکن است مایل به اصلاح روابط با همسایه جنوبی خود باشد و دیپلماسی بین کشورها هرگز نمی‌‌تواند به‌طور کامل قطع شود. این تغییر موضع اردوغان نسبت به سوریه به چند دلیل و با اهداف ذیل صورت گرفته است: 1ـ ترکیه به این گزاره رسیده که سیاست‌های این کشور در یک دهه گذشته علیه سوریه ناکارآمد و با ناکامی مواجه شده است و نیاز به یک تغییر راهبرد در امور سوریه دارد. 2ـ باتوجه به مخالفت ایران و روسیه با گسترش عملیات‌های ترکیه در شمال سوریه، اردوغان حداقل در مقطع فعلی خواهان افزایش تنش با سایر بازیگران به ویژه روسیه نیست. در نتیجه هر عملیاتی از جانب ترکیه در شمال سوریه با واکنش سایر بازیگران مواجه خواهد شد. 3ـ باتوجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و نیاز اردوغان به کسب آرای عمومی، وی سعی دارد نظر رأی‌دهندگان را به خود جلب کند؛ زیرا اکنون و براساس آمار چیزی نزدیک به ۳ میلیون آواره سوری در ترکیه وجود دارد و نارضایتی عمومی از سیاست‌های اردوغان منجر به این شد که اردوغان بعد از ۲۵ سال در انتخابات سال ۲۰۱۹،  شهر استانبول را به مخالفان خود واگذار کند. بنابراین این مسئله می‌تواند پاشنه آشیل اردوغان برای انتخابات آینده باشد. 4ـ‌ ترکیه برای نفوذ در کشورهای هدف خود از دو روش فرهنگی و اقتصادی، بیشتر استفاده می‌کند. باتوجه به گرایش بیشتر کشورهای منطقه به سمت سوریه و طرح عضویت این کشور در اتحادیه عرب، اکنون آنکارا خود را در موضعی می‌بیند که نسبت به سایر بازیگران عقب افتاده است. در نتیجه ترکیه برای کسب نفوذ در سوریه و به نوعی به دست آوردن حوزه نفوذ، به سمت سوریه گرایش پیدا کرده است تا این عرصه را به سایر بازیگران واگذار نکند. 5ـ سناریوی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن تحلیل می‌شود، چرخش ترکیه به صورت مقطعی است و در حال حاضر انتخابات برای اردوغان از همه مهم‌تر است. هرچند این تحلیل با واقعیت‌های ممکن سازگار نیست.
در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که ترکیه به سیاست‌های اشتباه خود در سوریه پی برده و به دنبال آن است که حوزه نفوذ جدیدی در سوریه با برقراری روابط سیاسی ایجاد کند و سپس آن را به سایر عرصه‌ها به ویژه بحث اقتصادی نیز سوق دهد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه 
مدیر حوزه‌های علمیه: جدا شدن حتی یک نخبه از کشور فاجعه است
«آیت‌الله علیرضا اعرافی» در دیدار رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور، ضمن تأکید بر حمایت دولت از نخبگان گفت: «در تعریف نخبه و شاخص‌های آن کارهای علمی زیادی شده، اما بر حسب تجربه، این امور را کافی نمی‌دانم؛ باید دائما سنجه‌های خود را اصلاح و در توسعه کمی نخبگان وسواس خرج ندهیم و این که منابع ما کم است، نباید مانع توسعه این امر مهم شود. نکته دیگر که نتایج خوبی در یک دهه گذشته داشته، بحث راهبری قلمروهای دانشی است، لذا تخصیص منابع و برنامه‌ریزی بنیاد نخبگان باید به سمت حوزه‌های دانشی همچون هوش مصنوعی هدایت شود. راهبری حوزه‌های دانشی کار مهمی است که ابزار آن شرکت‌های دانش‌بنیان هستند». وی کار در حوزه مطالعاتی مرتبط با نخبگان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: «بحث تعامل با نخبگان در راستای تکریم معرفتی، ذهنی و علمی، مهم‌تر از مباحث معیشتی و رفاهی است که این امر در پایبندی به مباحث دینی ملی و کشور مؤثرتر خواهد بود، لذا این تعامل انسانی امر مهمی است که نیاز است کار بیشتری صورت بپذیرد». وی گفت: «جدا شدن حتی یک نخبه از کشور یک فاجعه است که ضروری است موانع و چالش‌های موجود در تحقق این امر مورد بررسی قرار بگیرد و سعی شود در مسائل رشد و تربیت جامعه، نخبه و استاد، مرجع و الگو باشند، همانطور که این امر مهم در همه عرصه‌ها در حوزه علمیه حاکم بوده است».
 
▼ اخبار
وزیر ارشاد: معیار حجاب در سینما و تلویزیون باید یکسان باشد
اسماعیلی در برنامه جهان‌آرا با انتقاد از تفاوت‌ها در پوشش بازیگران گفت: «شبکه نمایش خانگی را یک فرصت کار دانش‌بنیان در حوزه فیلم و سینما می‌دانم ولی باید وضعیت موجود را اصلاح کنیم. به نظر من باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باشد، نه اینکه یک نوع حجاب را در تلویزیون ببینیم ولی در سینما جور دیگری باشد؛ تدوین اصلاحیه آیین‌نامه نمایش به اتمام رسیده و در مسیر ابلاغ نهایی است. در اصل نظارت بر تولیدات تصویری، مخالفتی با صدا و سیما نداریم ولی در نهاد نظارت‌کننده اختلاف نظرهایی داریم. نود درصد مباحث در جلسات مشترک با صدا و سیما حل شده و بقیه موارد هم به زودی حل خواهد شد».

ایران با کمک روسیه، انسان به فضا می‌فرستد
پس از آشکار شدن همکاری ایران با روسیه برای پرتاب ماهواره خیام، هم‌اکنون رئیس سازمان فضایی کشور اعلام کرده طی یک برنامه ده ساله قصد داریم فضانوردان ایرانی را با کمک روس‌ها به فضا ارسال کنیم. حسن سالاریه گفته است: «اعزام انسان به فضا به معنای قرار گرفتن در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا سایر ایستگاه‌هایی که به تدریج ساخته می‌شود است و باید همراه با یک برنامه علمی مبتنی بر حوزه زیست فضا این برنامه را اجرایی کنیم. این‌طور نیست که فقط به دلیل این که یک انسان را فرستاده‌ایم و به همه اعلام کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، بلکه این برنامه برای ما باید آورده‌ای داشته باشد». به اعتقاد رئیس سازمان فضایی کشور، مهم‌ترین دستاوردی که این برنامه دارد توسعه زیست فضا خواهد بود. وی افزود: «برنامه ارسال انسان به فضا، در حال حاضر در برنامه ۱۰ سال فضایی ما در حوزه زیست فضا گنجانده شده و سال به سال مشخص است که به چه هدفی باید برسیم؛ برای مثال امسال یک پرتاپ کپسول زیستی زیرمداری داریم و سال بعد نیز آزمایشگاه فضایی خواهیم داشت». به گفته حسن سالاریه هم‌اکنون در حال مذاکره با روس‌ها برای ارسال انسان به فضا هستیم و قرار است یک دوره آموزشی مفصل آکادمیک در روسیه برگزار شود. در این دوره نحوه انتخاب بهترین فضانورد برای انجام مأموریت و مجموع آموزش‌هایی که باید به وی داده شود صحبت خواهد شد.

گزینه‌های پیش روی رژیم صهیونیستی درباره ایران هسته‌ای
شبکه المیادین گزارش داد: «معاون وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفته، توافق هسته‌ای کنونی با ایران همانگونه که مشخص است، از توافقی که نتانیاهو ترامپ را برای خروج از آن تشویق کرد بدتر است. رسانه‌های صهیونیستی نیز گفته‌اند، در واقع هیچ گزینه نظامی واقعی علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. اسرائیل باید به صورت جدی به زیستن با توافق هسته‌ای عادت کند. کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی و آمریکا، بین دو انتخاب تلخ قرار گرفته‌اند. یا توافق هسته‌ای را قبول کنند و ایران را قوی، و یا آن را رد کنند و به وضعیت بحرانی بازار انرژی دامن بزنند».

ضعف و ترس؛ دلایل تأخیر بایدن در توافق با ایران
«دیوید یعقوبیان» استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «ضعف داخلی بایدن و ترس از واکنش جمهوری‌خواهان و همچنین دموکرات‌ها در مورد توافق با ایران عوامل بسیار مهمی در به تأخیر انداختن بازگشت آمریکا به توافق بوده است. بازگشت به برجام یکی از وعده‌های اصلی مبارزات انتخاباتی جو بایدن بود. با توجه به فهرست بلندبالایی از ابتکارات سیاست داخلی و خارجی که وی قول داده بود در مبارزات انتخاباتی دنبال کند و متعاقباً نتوانست به آن عمل کند، بازگشت به برجام مهم خواهد بود. بازگشت به برجام برای صلح و ثبات منطقه در غرب آسیا و همچنین برای بحران انرژی و اقتصاد جهانی مهم خواهد بود و می‌تواند جایگاه داخلی بایدن را بهبود بخشد».
 
▼اخبار کوتاه
اروپا در انتظار شوک گازی دیگر!/ هنوز ۲ ماه از آخرین دور تعمیرات در خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا نگذشته که شرکت دولتی گازپروم بار دیگر از برنامه خود برای توقف صادرات گاز به اروپا به‌ مدت ۳ روز خبر داده است. آلمان مجبور شده به شرکت یونیپر که بزرگ‌ترین واردکننده گاز از روسیه است، کمک مالی ۱۵ میلیارد یورویی بدهد تا گاز را از منابع دیگری حتی با قیمت‌های بسیار بالاتر تأمین کند. توقف صدور گاز به اروپا درست زمانی اتفاق می‌افتد که آلمانی‌ها به‌دنبال افزایش ذخیره گازی خود تا ۹۵ درصد بودند.
 
رئیسی: در مذاکرات از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم/ رئیس‌جمهور در هجدهمین اجلاس جهانی روز مسجد گفت: «در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود. سفرهای استانی را حتما ادامه خواهیم کرد و دور دوم این سفرها به فاصله کوتاهی آغاز خواهد شد.

ناکامی دشمن در عرصه تهدیدات سخت/ فرمانده کل سپاه گفت: «دشمن از قدرت نظامی، تحریم‌ها، نبرد‌های نیابتی، نبرد اطلاعاتی، ترور، خرابکاری، دستکاری در نظام امنیت داخلی ما و تمامی ابزار‌های تهدیدات سخت استفاده کرده، اما راه بسته است و راهی برای غلبه دشمن وجود ندارد».

پرداخت وام ازدواج به تمامی زوج‌ها در بانک‌های دولتی/ معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: «در دو ماه نخست امسال ۳۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشت. زوج‌هایی که در بانک‌های دولتی بانکی زیرمجموعه وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده و درخواست وام ازدواج داده‌اند و پرونده‌های آنها تا روز ۲۹ مردادماه تکمیل شده است در هفته دولت تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد».

بورس ایران چند می‌ارزد؟!/
رئیس سازمان بورس گفت: «در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور. برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است».

شبکه ۱۲ اسرائیل:
نخست‌وزیر فاسد است!/ شبکه ۱۲ اخبار رژیم صهیونیستی با انتشار سندی اعلام کرد «لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی از جایگاه خود به نفع پیشبرد فعالیت‌های انتخاباتی‌اش سوءاستفاده می‌کند. این سند شامل اقداماتی است که مشاوران لاپید در دفتر نخست‌وزیری برای قرار دادن وی در کانون توجهات برنامه‌ریزی می‌کنند. به نوشته این رسانه، سند مذکور با این هدف تهیه شده است تا لاپید را به عنوان شخصیتی که رفتارها و اقداماتی متفاوت از اسلاف خود انجام می‌دهد، نشان داده شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات