صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۰۴

نبرد با خشکسالی

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
سال‌های سال است که کشورمان با معضلات و تنش‌های آبی‌ مواجه است؛ تنش‌هایی که در نتیجه خشکسالی‌های پی‌درپی و کاهش بارندگی در کنار استفاده نامتعارف از منابع آبی‌ و سوءمصرف در بخش‌های کشاورزی و صنعتی وضعیت را وخیم‌تر کرده و حالا کار را به جایی رسانده است که حتی آب شرب هم دچار بحران شده است چه رسد به آب مصرفی در دیگر عرصه‌ها. امری که تنها با مدیریت منابع آبی ‌قابل حل است و در این میان دولت‌ها بهترین و مهم‌ترین نقش را در مدیریت منابع آبی ‌برای خروج از تنش‌ها دارند.
 
تلاش‌های امروز
دولت سیزدهم همانند خیلی از عرصه‌های دیگر در مسئله آب و تنش‌های آبی ‌هم خیلی انقلابی ‌وارد میدان شد؛ در حالی که دولت کوتاهی‌های انباشته شده دولت‌های گذشته را در پیوند با خشکسالی‌های اخیر تحویل گرفته بود، موضوعی که مشکلاتی را در گستره اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی ایجاد کرده و تا کنون چندین استان کشور از جمله خوزستان، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و سیستان‌وبلوچستان را به‌گونه‌ای گسترده درگیر کرده و سبب اعتراض‌ها و گلایه‌مندی مردم شده است. 
 
طرح‌های بر زمین مانده
تأخیرهای چند ساله در سدسازی و آب‌رسانی به روستاها و اراضی زراعی، تنها یکی از کوتاهی‌های مسئولان گذشته در تشدید تنش‌های آبی‌ بوده است. برآوردهای کارشناسان و هشدارهای پیشین نشان می‌دهد، در حوزه آب و طرح‌های مربوط به آن، با تعلل‌های گسترده از جمله تأخیر ۲۵ ساله در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح رهبر معظم انقلاب در خوزستان و ایلام مواجه بوده‌‌ایم.
اما آقای رئیسی در ماه‌های آغاز به کار دولت سیزدهم با بازدیدهای میدانی گام‌های بلندی در مسیر حل تنش‌های آبی‌ برداشته و سیاست‌ها و طرح‌های لازم را سرعت بخشیده است. در کنار مشکلات و کوتاهی‌های مدیریتی گذشته در حوزه آب و تنش‌های آبی، کاهش بارندگی در سال‌های اخیر نیز مزید بر علت شد و آغاز به کار دولت سیزدهم با کاهش بی‌سابقه بارش در سال آبی‌ قبل از آن همراه بود؛ اما دولت سیزدهم با درک این مشکلات و کوتاهی‌ها، در روزهای نخست فعالیت خود، اولویت ویژه‌ای را برای مسئله آب در کشور تعریف کرد و در همین مدت، اقدامات مؤثر بسیاری را انجام داد.
 
آب شیرین‌، دیپلماسی فعال
در این راستا رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان سه استان خشک کشور (اصفهان، سمنان و قم)، توزیع عادلانه منابع آب موجود و استخراج از منابع آب ژرف را دو راهکار برای کاهش مشکلات کم‌آبی ‌در کوتاه‌مدت عنوان کرد. 
دولت سیزدهم مدیریت بهینه منابع آبی ‌موجود، آغاز اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان را مهم‌ترین راهکارهای موجود برای حل مسئله تنش‌های آبی‌ می‌داند که اقدامات بسیاری هم در مسیر تحقق هر یک انجام داده یا در دستور اجرا دارد.
شاید تشکیل مرکز و شورای «جهاد آب‌رسانی» در ساختار تشکیلات وزارت نیرو به منظور مدیریت تنش آبی ‌کشور از اقدامات فوریتی دولت سیزدهم در مسیر حل تنش‌های فوق بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات