صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۴۸

زوایای پنهان نشست مشترک سران حماس و جهاد اسلامی در غزه/ آیا نبردی جدید با اسرائیل در راه است؟

پس از ناتوانی رژیم صهیونیستی در ایجاد شکاف میان حماس و جنبش جهاد اسلامی در جریان نبرد 3 روزه «وحدت میادین» و پایان فعالیت اتاق مشترک عملیات واحدهای مقاومت در نوار غزه، سران این دو جنبش مقاومت فلسطینی ضمن دیدار با یکدیگر از قصد خود برای تقویت همکاری‌ها و تداوم مشارکت در اتاق مشترک عملیاتی، رسانه‌ای، میدانی و نظامی خبر دادند.
نشست رهبران دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حالی روز دوشنبه، تحت ترتیبات ویژه امنیتی در غزه برگزار شده که بنا بر روایت منابع محلی حداقل 15 پهپاد اسرائیلی همزمان با برگزاری این جلسه در آسمان باریکه غزه با هدف رصد و شناسایی افراد و چهره‌های حاضر در این جلسه در حال انجام ماموریت بوده‌اند.
با وجود تلاش‌های هفته‌های گذشته رسانه‌های صهیونیستی با هدف ایجاد شکاف و رخنه در درون محور مقاومت فلسطینی، این جلسه در فضایی صمیمی برگزار و در آن به بازخوانی نتایج نبرد اخیر و روش‌های تقویت همکاری‌های مشترک و نحوه مواجهه با سیاست‌های دشمن صهیونیستی برای ایجاد انشقاق در میان گروه‌های مقاومت پرداخته شد.
در جریان این جلسه، حاضرین به مرور تاکتیک‌های عملیات روانی دشمن صهیونیستی به منظور تفرقه افکنی در نزد دو جنبش به ویژه در روز نخست نبرد و همچنین تاثیرگذاری بر افکار عمومی فلسطینیان ساکن غزه در طول این نبرد 3 روزه پرداخته‌اند. به گفته مصطفی الصواف از تحلیلگران نزدیک به رهبران حماس جلسه فوق بیش از هر چیز به مرور رخدادهای روزهای جنگ و پیشگیری از تکرار اشتباهات قبلی در حوزه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اختصاص یافته است.
طرفین در جریان نشست مزبور بر سر هماهنگی در امور نظامی در گام‌های آتی به توافقاتی دست یافته‌اند که طی آن کمیته مشترکی به منظور بازبینی نقاط قوت و ضعف احتمالی بازوهای نظامی مقاومت فلسطین در طول جنگ اخیر تشکیل شود. علاوه بر این تقویت ادوات نظامی راهبردی، وحدت کلمه و مقابله با اقدامات تفرقه‌افکنانه آتی رژیم صهیونیستی علیه هر یک از گروه های مقاومت و ایجاد بازدارندگی در برابر سیاست‌های تروریستی این رژیم همچون بازگشت به سیاست ترور رهبران دو جنبش، تلاش برای انشقاق درون فلسطینی میان ساکنین غزه و کرانه باختری، توهین به مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی، راهکارهای توقف بازداشت رهبران مقاومت و تسهیل روند آزادسازی آنها از زندان‌ها به ویژه زندان بدنام اریحا و مقابه با سیاست شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی از دیگرمصوبات این جلسه اعلان شده است.
حماس و جهاد اسلامی همچنین همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی بر سر بازداشت‌های اخیر چهره‌های مقاومت فلسطین در کرانه باختری به ویژه در نابلس، جنین و الخلیل را محکوم کردند.
برخی منابع خبری برگزاری نشست روز دوشنبه رهبران حماس و جهاد اسلامی را به لحاظ تصمیمات اخذ شده در حوزه نظامی- امنیتی بسیار حائز اهمیت توصیف کرده‌اند. گفته می‌شود تقویت همکاری‌های گردان‌های قسام و سرایاالقدس به عنوان 2 نیروی نظامی جنبش‌های مقاومت فلسطینی بیش از هر چیز متاثر از افزایش میزان پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر با اهداف رصد اطلاعاتی و ماموریت‌های شناسایی است. علاوه بر این مقامات ارشد نظامی اسرائیلی در روزهای اخیر دستوراتی را در رابطه با فعال سازی سامانه گنبد آهنین در عسقلان صادر کرده‌اند که این امر می‌تواند نشانگر تلاش مجدد رژیم صهیونیستی به منظور آغاز یک عملیات نظامی جدید علیه گروه های مقاومت فلسطینی و یا تشدید تنش از طریق ترور سایر رهبران مقاومت فلسطین باشد. شاید همین امر سبب شد که رهبران حاضر در جلسه بر سر تشکیل کمیته‌های مشترک نظامی، سیاسی، رسانه‌ای و میدانی با یکدیگر به توافق برسند.
حماس و جهاد اسلامی در پایان این جلسه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن تبریک به ملت و شهدای مقاومت فلسطین به ویژه شهدای سرایاالقدس در نبرد وحدت میادین همچون سرداران شهید تیسیر الجعبری، خالد منصور، اسرای فلسطینی و در راس آنها خلیل العواوده و قدردانی از تلاش‌های دولت غزه به دلیل فعالیت شبانه‌روزی برای حمایت از مقاومت و جبهه داخلی در خلال جنگ بر وحدت کلمه حول مقاومت در برابر دشمن صهیونیست تاکید کردند.در خلال نبرد 50 ساعته وحدت میادین 1175 موشک و راکت گروه‌های مقاومت به سوی سرزمین های اشغالی شلیک شد که طی آن 114 مرکز نظامی و غیرنظامی و 97 خودرو در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار گرفتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات