صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۲۸

آمریکا بدون روتوش

امریکا هم مانند هر جامعه دیگری دارای تفاوت ها و تنوع هایی است که در برخی نقاط این تفاوت ها به اختلاف رسیده است و در برخی موارد به بحران منتهی شده است که می توان بانام تعارض منافع یاد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ گفتگو با دکتر بهمنی

در شرایط فعلی وضعیت آمریکا از یک ساختار بهم ریخته برخوردار است. شرایطی که نشان می دهد ایالات متحده آمریکا بعنوان یک هژمون برتر بسمت از هم پاشیدگی حرکت می کند. موضوعی که شاید در دهه اخیر اندک کسانی باور می کردند. در همین زمینه بصیرت مصاحبه ای را با دکتر بهمنی پژوهشگر بین الملل ترتیب داده است که ذیل به آن می پردازیم:

آقای دکتر! به عنوان سوال اول اختلافات داخلی و اختلال در سیاست خارجی امریکا را تبیین بفرمایید؟
امریکا هم مانند هر جامعه دیگری دارای تفاوت ها و تنوع هایی است که در برخی نقاط این تفاوت ها به اختلاف رسیده است و در برخی موارد به بحران منتهی شده است که می توان بانام تعارض منافع یاد کرد.

عمده اختلافات داخلی در امریکا را می توان در سه دسته اصلی خلاصه نمود که عبارتند از:
اختلافات نژادی ،اختلافات طبقاتی (اقتصادی) ،اختلافات مذهبی
در بحث نژادی می توان گفت که رنگین پوست ها و سفید پوست ها در مقابل هم قرار دارند. که در این مسئله ما با اکثریت سفیدپوست نسبتا مسنجمی مواجه هستیم که البته این ها در چند دهه اخیر فرسایش پیدا کرده اند. مثلا تا دهه 70 تقریبا حدود 68 درصد امریکایی ها سفید پوستان بودند.
اما در حال حاضر انواع رنگین پوستان در مجموع حدود 50 درصدند و سفیدپوستان نیز 50 درصد مابقی اند. هرچند سفید پوستان همچنان اکثریت اند اما به نظر می رسد که رنگین پوستان در یکی دو دهه آینده با توجه به نرخ رشد جمعیتی احتمالا این وضعیت تغییر کند و رنگین پوستان روی هم رفته اکثریت را به دست گیرند.لذا سیاست هیات حاکمه امریکا به این سمت و سو می رود که نگذارند رنگین پوستان با یکدیگر متحد شوند.
اختلافات طبقاتی یکی دیگر از اختلافات است که در قیام وال استریت ژورنال راه افتاد شعار اصلی شان این بود که یک درصد جامعه امریکا درآمد مالی شان چندین برابر 99 درصد دیگر است و آن 99 درصد دارند کار می کنند تا آن 1درصد سود بیشتری ببرند. در حال حاضر 50 میلیون فقیر رسمی آمار دولت فدرال امریکاست که سال گذشته اعلام شد.
اختلافات مذهب : علی رغم این که امریکا ادعا می کند سکولار است اما واقعیت این است مردم دینداری دارد حتی نظام سیاسی هم مذهبی (تحت سلطه صهیونیست) عمل می کند. صهیونیست ها (مسیحی و یهودی) خود نوعی فرقه محسوب می شوند که عمده موارد در مقابل این ها جناح مذهبی سنتی قرار دارند که با این ها مخالفند.
یکی از مهم ترین مسائل اسلام و مفهوم اسلام هراسی است. در امریکا خیلی سازمان دهی شده و منسجم با گسترش اسلام و اسلام گرایی مبارزه می شود. .

بیشترین بازداشتی ها، بیشترین کنترل ها و محدودیت ها بر جامعه مسلمانان در امریکا وضع می شود که به ویژه بعد از 11 سپتامبر متحمل محدودیت ها و رنج های فراوانی شده اند. عموما مسلمانان در جامعه مورد تبعیض قرار می گیرند. بانوان مسلمان در امریکا بصورت مشهودی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. فعالین اسلام گرا اذعان می کنند ایمیل هاشون چک می شود و همچنان امریکا ادعای جامعه آزاد هم دارد.
این سه دسته مشکلات باعث شده که تقریبا 50 درصد امریکایی ها در انتخابات مشارکت نکنند.(بین 54- 57درصد) که به نوعی اختلاف سیاسی با نظام امریکا محسوب می شود. اختلافات داخلی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نیز از جمله اختلافات در امریکاست. حتی در درون دموکراتها progressive یا ترقی خواه ایجاد شده است که دیدگاه های نسبتا چپ گرا دارند. عمدتا طرفدار دفاع از اقشار آسیب پذیر جامعه اند. نسبت به فلسطین سمپاتی دارند. از مداخلات سلطه جویانه امریکا در سیاست خارجی انتقاد می کنند. در مقابل این ها محافظه کاران قرار دارند( چه دموکرات چه جمهوری خواه) که لایحه های مشترک با هم طراحی می کنند. اما اختلافات احزاب عمدتا روشی است. البته ترامپیسم جریان نوظهوری است که به نظر می رسد حزب جمهوری خواه را دچار شکاف درونی می کنند. احتمال دارد که در آینده حزب جدیدی شکل بگیرد. ممکن است ترامپ از حزب جمهوری خواه جدا شودو...
 
نابسامانی اقتصادی آمریکا چقدر جدی است؟
چهارمین تولید جهان در اختیار امریکاست. این شاخص مثبت است اما در شش هفت ماه اخیر بعد از جنگ اوکراین به صورت خاص و شوک واردشده به اقتصاد اروپا، تورم در امریکا تشدید شد. تورم در پوشاک و خودرو در 40-50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
بیکاری هم بالارفته است و اقتصاد رو به وخامت است. کرونا باعث شد بسیاری از کسب و کارها در آمریکا آسیب ببیند. تلاش ریاست جمهوری امریکا بر این است که اوضاع انرژی را در منطقه کنترل کند که بازار نفت را از شوک های قیمتی دور نگه دارد و تلاش برای به ثمر رسیدن برجامی نیز در همین راستاست. 
امریکایی ها شرارت درونی در خود دارند که هرگاه اوضاع اقتصادی امریکا نابسامان شد جنگی به راه می اندازند و باعث رونق اقتصادی خود می شوند. کما این که در 2001 و حملات ساختگی 11سپتامبر اقتصاد در حال رکود و ضرردهی امریکا را زنده کردند و 2008 هم با رکود مجدد اقتصادی، پدیده نامبارک داعش را راه انداختند.

آیا بحران مهاجران آیا می تواند منجر به اعتراضات داخلی شود ؟
جامعه امریکا اساسا یک جامعه مهاجرتی است. ساکنان اصلی امریکا کسانی هستند که طی نسل های مختلف از کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند. قوانین تا حدود زیادی به گونه ای تنظییم می شود که مهاجران در آن نقش ایفا می کنند. اگر جایی مهاجران بخواهند نوعی اختلال در سیستم ایجادکنند به اختلافات طبقاتی و اقتصادی مرتبط است به خصوص لاتین تبارها که نتوانستند سطح رفاه را برای خود فراهم کنند که عمدتا به دنبال قاچاق و خلاف هستند. سیاه پوستان هم این گونه اند. پس به طور کلی به جهت روحیه سرکوب گری دستگاه های امنیتی آمریکا مانند پلیس و اف بی آی  اعتراضات مهاجرانبه سختی امکانپذیر است.

 می کنند.آیا اعتراضات جدایی طلبان به نتیجه خواهد رسید بالاخص در کالیفرنیا ؟

بحث جدایی طلبی در امریکا حداقل در 20 سال گذشته به نتیجه نخواهد رسید. ایالت ها هرکدام اختیارات خاص خودشان را دارند به نوعی 50 کشور است. این ها فقط در سیاست خارجی و در بحث نیروهای مسلح و امنیتی باید از دولت فدرال تبعیت کنند و در برخی مسائل تجارت مثل تحریم باید تابع دولت فدرال باشند لذا زمینه ای برای جدایی طلبی در امریکا وجود ندارد. در قانون اساسی امریکا اصلی وجوددارد که اگر ایالتی بخواهد مستقل شود باید با 49 ایالت دیگر بجنگد و این هزینه هایش بسیار بیشتر از فوایدش است.
البته در کالیفرنیا جریانات جدایی طلب وجود دارد.

{که در برخی جاها هم باعث تضعیف حاکمیت آمریکا شده است.} کالیفرنیا کالیفرنیاست چون متصل به ایالات متحده است یعنی در حال استفاده از ظرفیت های قابل توجه ایالات متحده است.

ایا سفر نانسی پلوسی به چین درراستای اهداف آمریکا محسوب می شود علت تکذیب ارتباط کاخ سفید بااین سفرهای دیپلماتیک سناتورها چیست؟
سفر خانم پلوسی حتما در راستای سیات خارجی امریکا بوده است.علی ای حال سفر در راستای اهداف امریکا و تحریک چین بود که در راستای اقتصاد امریکا بود.

سیاست خارجی امریکا ذیل شورای امنیت ملی شان است. سایر ارکان این شورا هم دستگاه سیاسی امنیتی شان است (سیا، اف بی آی) در کنار همه این ها پنتاگون وجود دارد که نقش بالایی در تعیین سیاست خارجی امریکا دارد. در امریکا درست است ریاستی است اما کنگره هم خیلی قدرت دارد. حتی می تواند علیه کشوری مثل ایران تحریم وضع کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات