صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۵۸

سفر محرمانه هیئت امنیتی اسرائیلی به مصر/ هراس نهادهای امنیتی اسرائیل از وقوع انتفاضه سوم

همزمان با تشدید تنش‌ها میان مصر و رژیم صهیونیستی بر سر تحولات منطقه‌ای به‌ویژه پرونده فلسطین، یک هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی 10 روز قبل به‌طور مخفیانه به قاهره سفر کرده و با همتایان مصری خود به رایزنی پرداخته است.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده است که «آوی گیل» دستیار ارشد نظامی نخست وزیر اسرائیل و برخی از افسران عالی‌رتبه از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در زمره اعضای هیئت امنیتی اسرائیلی حاضر بوده‌اند.
میان مهم‌ترین محورهای گفتگوی طرف‌های مصری و اسرائیلی در این دیدار مخفیانه به تلاش‌های قاهره به‌منظور آزادی خلیل العواوده اسیر فلسطینی که بیش از 170 روز دست به اعتصاب غذا زده بود، اختصاص داشته است.
پیش از این گفته می‌شد که رژیم صهیونیستی در جریان تلاش‌های قاهره به‌منظور تحقق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی در غزه متعهد شده است که خلیل العواوده را از زندان آزاد کند، اما این رژیم با گذشت هفته‌ها از پایان نبرد از انجام تعهدات خود سر باز زد. مذاکرات طرف مصری و اسرائیلی سرانجام با تمکین ارتش صهیونیستی از شروط اسیر فلسطینی به‌منظور پایان بخشیدن به بازداشت اداری وی و آزادی‌اش تا تاریخ 2 اکتبر همراه شد.
رایزنی مقامات امنیتی مصر و اسرائیل بر سر تعیین مکان دقیق دفن اجساد سربازان مصری در زمان جنگ 1967 اسرائیل در جبال قدس از دیگر محورهای این سفر عنوان شده است.
در تیرماه سال جاری افشای خبر دفن سربازان مصری در یک گور جمعی پس از 50 سال و احداث پارکینگ بالای آن احساسات عمومی مصریان را برانگیخت. گفته می‌شود رژیم اشغالگر قدس اجساد بیش از 70 سرباز مصری را که در جنگ ژوئن 1967 به‌عنوان قوای کمکی نیروهای اردنی مشارکت داشتند در این گور جمعی دفن کرده است، با این حال مذاکرات اخیر هیئت‌های امنیتی مصر و اسرائیل بیانگر آن است که تلاش‌ها برای کشف محل دقیق دفن این سربازان همچنان ادامه دارد.
همزمان با رایزنی هیئت امنیتی اسرائیل در قاهره، آموس هرئیل روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل نظامی در یادداشتی در نشریه هاآرتص نوشت که نهادهای امنیتی اسرائیل ظهور انتفاضه سوم از داخل کرانه باختری را دور از ذهن نمی‌دانند.
براساس این گزارش، علی‌رغم تلاش‌های اسرائیل به‌منظور مهار تهدید تونل‌های مقاومت اسلامی و به‌کارگیری سامانه پدافندی گنبد آهنین با هدف رهگیری راکت‌های گروه‌های مقاومت در نوار غزه، حماس موفق شده است در طول یک سال گذشته وضعیت را در قدس و مناطق موسوم به خط سبز به مرحله انفجار برساند.
به‌گفته هرئیل، افزایش چشمگیر تعداد عملیات‌ مسلحانه به‌ویژه در خلال بازداشت نیروهای مقاومت کنار گسترش عملیات‌ فلسطینیان علیه شهرک‌نشینان گواهی بر این امر است که دسترسی به سلاح به امری شایع و در دسترس برای ساکنین کرانه باختری تبدیل شده است.
به‌باور این تحلیلگر صهیونیست، تداوم رکود سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در آستانه انتخابات کنست در ماه اکتبر و ناتوانی تشکیلات خودگردان فلسطین از اعمال اقتدار و سلطه خود بر کرانه باختری این منطقه را در وضعیتی قرار داده است که احتمال بروز انتفاضه سوم در آن دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات