صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۹۳۹

اهداف صهیونیست‌ها از اقدام علیه برجام محقق شده است؟

کارزار ضد برجام رژیم صهیونیستی شاید موجب شکست مذاکرات هسته‌ای نشود، اما می‌تواند به تشدید فشارهای سیاسی- تبلیغاتی علیه کشورمان کمک کند. با وجود این، تمایل نداشتن دولت بایدن و تروئیکای اروپایی برای کنار گذاشتن گزینه مذاکره نشان دهنده شکست کارزار صهیونیست‌ها برای لغو مذاکرات رفع تحریم‌ها و ایجاد اجماع جهانی برای حمله به اهداف هسته‌ای در ایران است.

با آغاز مناقشه هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی به عنوان بازوی اطلاعاتی- امنیتی استعمار در غرب آسیا یکی از مخالفان راه‌حل دیپلماتیک و حامی اقدام نظامی علیه نظام سیاسی یا (دست‌کم) حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است. این راهبرد با تغییر کابینه‌ها در رژیم صهیونیستی تغییر نکرده، اما در برخی دوران با تغییرات تاکتیکی همراه بوده است. 
تل‌آویو در تعریف تهدیدات حیاتی علیه بقای رژیم صهیونیستی، برنامه هسته‌ای ایران را در صدر این لیست قرار داده و ضربه به توانمندی علمی- صنعتی کشورمان را به تمام واحدهای عملیاتی خود ابلاغ کرده است. با وجود این، تل‌آویو به دلیل هراس از توان بازدارندگی ایران ترجیح می‌دهد در حمله به اهداف هسته‌ای در خاک ایران حمایت جامعه جهانی را جلب کند؛ برهمین اساس با هرگونه تفاهم دیپلماتیک با ایران مخالف است. 
تحرکات رئیس جدید سرویس خارجی رژیم صهیونیستی نشان دهنده آن است که دستگاه‌های امنیتی این رژیم با نزدیک شدن به مواضع سیاست مداران راست‌گرا، به دنبال ایجاد اخلال در روند مذاکرات و تقویت گزینه نظامی علیه تهران هستند
سیاست یئیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در مرحله نخست آن است دموکرات‌ها میراث تحریم دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی کمپین «فشار حداکثری» را علیه تهران حفظ و تشدید کنند. در مرحله دوم، تل‌آویو قصد دارد با در اختیار گذاشتن اطلاعات جهت‌دار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های جهانی اقدامات تروریستی و خرابکارانه خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را حفظ و در صورت امکان، اجماع جهانی برای اقدام سخت علیه ایران ایجاد کند. 
لاپید، رهبر حزب «یش عتید» یکشنبه پیش از سفر به آلمان در کنفرانس خبری از موفقیت‌آمیز بودن کارزار رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن روند بازگشت آمریکا به برجام سخن گفت و ادعا کرد، «نشانه‌های دلگرم کننده‌ای» در این زمینه وجود دارد. وی در کنفرانس خبری با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از رهبران جهانی خواست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو نکنند و در ادعایی گستاخانه خواهان اقدام مشترک علیه برنامه هسته‌ای کشورمان شد. 
دو روز پیش از صحبت‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی، داوید بارنئا رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) در حالی که برای متقاعد کردن مسئولان آمریکایی به واشنگتن سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت اطلاعات حساسی در اختیار همتایان آمریکایی خود قرار داده است. پس از مشاور امنیت داخلی و وزیر جنگ، این سومین مقام صهیونیست است که برای کارشکنی در روند مذاکرات هسته‌ای راهی آمریکا شد. 
تحرکات رئیس جدید سرویس خارجی رژیم صهیونیستی نشان دهنده آن است که دستگاه‌های امنیتی این رژیم با نزدیک شدن به مواضع سیاست مداران راست‌گرا، به دنبال ایجاد اخلال در روند مذاکرات و تقویت گزینه نظامی علیه تهران هستند. 
مجموع تحرکات، سخنرانی‌ها و اقدامات صهیونیست‌ها نشان می‌دهد کابینه لاپید با دو هدف کلان راهبرد ضد برجامی خود علیه ایران را دنبال می‌کند؛ نخست، آنکه مسیر بازگشت آمریکا به برجام را مسدود یا دست‌کم از اعطای امتیازهای کلیدی به ایران جلوگیری کند. دوم، هدف اینکه توان کابینه‌اش را در مقابله با ایران نزد افکار عمومی رژیم صهیونیستی نشان دهد و باعث افزایش کرسی‎های خود در آستانه برگزاری پنجمین انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی شود. 
با نزدیک شدن به زمان برگزاری این انتخابات به نظر می‌آید، اقدامات کابینه لاپید از حالت سیاسی- تبلیغاتی خارج شده و به شکل غیرمستقیم یا مستقیم اقداماتی را علیه تأسیسات، افراد یا نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان انجام دهد تا به این وسیله بتوانند شانس خود را در انتخابات پیش‌رو افزایش دهند. 
تأکید مقام‌های صهیونیست در زمینه پایبند نبودن به توافق هسته‌ای با ایران یا آزادی عمل این رژیم برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای کشورمان نشان دهنده برنامه صهیونیست‌ها برای آغاز عملیات‌های تروریستی در داخل و خارج از خاک ایران است. افزایش روزانه شکاف اطلاعاتی آژانس در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فرا رسیدن فصل سرما و نیاز قاره سبز به ثبات در حوزه انرژی و نزدیکی بیش‌از پیش تهران به بلوک قدرت‌های نوظهور جهانی همچون چین، روسیه و هند، غربی‌ها را به این نتیجه می‌رساند تأخیر در بازگشت آمريکا به برجام فرصت تاریخی گسترش روابط با ایران را از آن‌ها می‌گیرد و دیگر شانسی برای توافق با جمهوری اسلامی یا دسترسی به منابع هیدروکربنی و بازارهای تهران ندارند. 
بر همین اساس غربی‌ها به‌ویژه تروئیکای اروپایی ترجیح می‌دهند به جای بازی در زمین صهیونیست‌ها، بر روی موارد اختلافی باقی مانده با تهران تمرکز و زمینه برای بازگشت به توافق سال 2015 را فراهم کنند. در صورت تحقق این سناریو رژیم صهیونیستی به مانند برجام، پروژه مرگ تدریجی این توافق را کلید خواهد زد و با اعمال فشار به وسیله لابی‌های صهیونیستی بر کنگره و دولت آمریکا تلاش خواهد کرد تا رژیم تحریمی علیه ایران را با عناوین دیگری همچون نفوذ منطقه‌ای، برنامه موشکی یا مسائل حقوق بشری بازگرداند. 
برای مقابله با این حربه لازم است پیش از بازگشت به برجام، تهران تضمین‌های لازم را در زمینه بازنگشتن مجدد تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید از واشنگتن اخذ کند. شاید یکی از دلایل پافشاری تیم مذاکره کننده کشورمان بر سر دریافت تضمین از واشنگتن، جلوگیری از تکرار بدعهدی‌های پیشین، موضوع لابی صهیونیست‌ها و تلاش این رژیم برای از بین رفتن نفع اقتصادی برجام برای دولت- ملت ایران باشد. 
بهره سخن
کارزار ضد برجام رژیم صهیونیستی شاید موجب شکست مذاکرات هسته‌ای نشود، اما می‌تواند به تشدید فشارهای سیاسی- تبلیغاتی علیه کشورمان کمک کند. با وجود این، تمایل نداشتن دولت بایدن و تروئیکای اروپایی برای کنار گذاشتن گزینه مذاکره نشان دهنده شکست کارزار صهیونیست‌ها برای لغو مذاکرات رفع تحریم‌ها و ایجاد اجماع جهانی برای حمله به اهداف هسته‌ای در ایران است. 
در چنین شرایطی لازم است در آستانه سفر (احتمالی) آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، علاوه بر رد ادعاهای غیر واقعی تل‌آویو، بر تعهد ایران برای همکاری متعارف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید و بر حقوق ملت ایران برای برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و رهایی از تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا تأکید شود. 
منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات