صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۹۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 27 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست و این دست خدا است که با این جلوه عظیم بشارت می‌دهد راه پیش روی ما روشن و پیمودنی است.(1401/6/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
اربعین، بشارت پیشرفت اسلام‌خواهان
راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگترین گردهمایی بشری، که نماد همگرایی مؤمنان و اجتماع بزرگ مستضعفان است، نوعی رزمایش در مقابل مستکبران عالم می‌باشد که بستری را برای انسان‌سازی در جهت تربیت جامعه اسلامی‌ مهیا کرده است. قطع به یقین مسیر آماده‌سازی انسان‌ها و جوامع برای ظهور از مسیر اربعین و ارزش‌های حسینی می‌گذرد. همچنانکه رهبر انقلاب در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی در روز اربعین فرمودند: «چنین مراسمی، با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست، و نمود یک حادثه معجزه‌آسا است که از اراده پروردگار برای برافراشته کردم پرچم اسلام اهل بیت(علیه‌السلام) برانگیخته شده است. و پیداست که دست خدای متعال در حال اقدام برای پیشرفت داعیه‌ اسلام‌خواهی و اسلام‌گرایی است و اسلام اهل بیت(علیه‌السلام) روز به روز پرچمش را خدای متعال دارد بلندتر می‌کند.»
واقعیت همین است که وقتی عقربه زمان را به چند دهه گذشته بر می‌گردانیم، می‌بینیم که وضعیت منطقه و جهان به گونه‌ای است که حرکت‌ها و توده‌های اسلامی‌ به خصوص شیعه در اوج مظلومیت هستند و مستکبران عالم در نهایت ستمگری و استعمار قرار دارند. اما اکنون به واسطه صدای رسای اربعین و قیام امام حسین(علیه‎السلام) و با انقلاب سال 1357 ملت ایران که برگرفته از آرمان عاشورا است، اسلام و جهان تشیع در منطقه و جهان نه تنها حرف برای گفتن دارد، بلکه معادلات منطقه‌ای و جهانی منهای در نظر گرفتن حرکت‌ها، توده‌ها و گروه‌های شیعه و اسلام‌خواهان قابلیت فیصله یافتن را ندارند؛ و این دقیقا نقطه قوت جبهه مقاومت در برابر ظلم است که آرمان‌های عاشورا و اربعین ریشه فطری و انسانی دارد و لذا هر روز جهانی‌تر می‌شوند. به همین دلیل مراسم اربعین با وجود توطئه‌ها و بایکوت خبری رسانه‌های جهانی، هر ساله رونق بیشتری می‌یابد و از همه ملت‌ها و همه ادیان در آن حضور می‌یابند و دقیقا مستکبران جهان از آن هراس دارند. از همین منظر رهبر انقلاب رونق و گسترش فرهنگ و مراسم اربعین را مژده و بشارتی برای آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان می‌پندارد که مژده رو به پیشرفت بودن حرکت توده‌های مسلمانان را نوید می‌دهد و اینکه آینده و راه پیش‌روی آنان روشن و دست یافتی است؛ وَنُريدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعفُوا في الْأَرْض وَنَجْعَلَهُمْ أَئمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارثينَ و ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ مستضعفان زمین منت نهیم و ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ پیشوایان ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ زمین ﻛﻨﻴﻢ.(قصص/ 5)
(علی محمدی)
 
▼ گزارش روز
مرگ مهسا امینی و تکالیف برجا مانده
گزاره خبری: در 22 شهریور ماه، مهسا امینی دختر جوانی که به همراه تعدادی از افراد به‎ دلیل پوشش نامناسب توسط مأموران امنیت اخلاقی برای گرفتن تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شد در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می‌شود. با اینکه انتشار فیلم حادثه ثابت می‌کند که هیچ برخوردی با مرحومه صورت نگرفته و همچنین در بررسی پزشکی قانونی نیز گزارش شده است که در سی‌تی ‌اسکن مغزی علائمی ‌مبنی بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده و مرحومه در ۵ سالگی عمل تومور مغزی داشته و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک نیز بوده ولی رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی جریانات داخلی سعی داشتند علت فوت را ضرب و شتم و شکنجه نشان داده و فضای جامعه را ملتهب نمایند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ در خصوص مسئله حجاب قانون مصوب جلسه 427 مورخ 1384/10/13 شورای‌ فرهنگ‌ عمومی ‌را داریم که 24 سازمان و وزارت‌خانه به اضافه مجلس و قوه قضائیه با بیش از 300 وظیفه مشخص در آن مسئولیت دارند تا سه اصل را در مسیر ترویج و جامعه‌پذیری امر حجاب به عنوان یک ضرورت فردی و اجتماعی جامه عمل بپوشانند؛ یکی آموزش و فرهنگ‌سازی توسط آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و...، دوم ایجاد الزامات و بستر لازم برای هدایت جامعه به سمت رعایت حجاب از وزارت صمت، ارتباطات، اقتصاد، راه و شهرسازی و... و در نهایت نظارت بر حسن اجرای قانون حجاب در جامعه توسط قوه قضائیه و فرماندهی انتظامی‌ که نیاز به پرورش کادر مجرب و آموزش دیده و روش‌های نو برای حسن اجرا در این زمینه به واقع احساس می‌شود. با توجه به وجود قوانین مصرح و با اذعان به اینکه کار فرهنگی نیازمند یک کار دسته جمعی است اگر همه سازمان‌های متولی هر چه بیشتر به امر ترویج و فرهنگ‌سازی و بسترسازی حجاب و عفاف بپردازند بار بر دوش پلیس در نظارت و برخورد سلبی کمتر و کمتر خواهد شد. 2ـ در این ماجرا از آنجا که با جان یک انسان مواجهیم و با وجود اینکه مستندات ویدئویی از مرگ مرحومه امینی، نشان می‌دهد که هیچ تعرضی به او صورت نگرفته مسئولان سه قوه بر پیگیری قضیه تأکید نمودند تا اگر حقوقی از خانواده داغدار او تضییع نگردد. 3ـ اما جوسازی رسانه‌های ضدانقلاب در حالی است که پایگاه خبری ایندیپندنت می‌نویسد: در سال‌های 2015 تا 2021 سالانه تقریبا 1000 نفر جان خود را بر اثر شلیگ گلوله و ضرب و شتم توسط پلیس آمریکا از دست می‌دهند ولی 98/2 درصد موارد قتلی که توسط پلیس آمریکا انجام شده، به متهم شدن یا محکومیت مأمور خاطی منتج نشده است. از سویی مواضع دوگانه برخی جریان‌های داخلی که در مواردی مانند قتل میترا استاد به دست شهردار اسبق تهران یا روزه سکوت گرفتند یا از در حمایت از قاتل برآمدند قابل تأمل و تأسف است.
نکته مهم؛ باید با به کارگیری تمامی‌ ظرفیت‌ها در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها تلاش کرد تا برخوردهای سلبی به حداقل برسد و در تدوین روش‌های نو و کم هزینه در توجیه و هدایت از یک‌سو و برخورد با اقدامات سازمان‌یافته در ترویج برهنگی و بی‌بندوباری با پشتیبانی دلارهای آمریکایی از سوی دیگر اقدامات نو، امن و به جایی صورت پذیرد.
                  (جواد خسروی)  
 
 
▼ اخبار 
1ـ شیطنت اردوغانی و پاسخ رئیس‌جمهور
در جریان حضور رئیس‌جمهور در نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای در سمرقند وی دیداری هم با همتای ترکیه‌ای خود داشت که این دیدار به صورت کامل تحت تأثیر مداخله‌های طرف ترک در مسائل منطقه‌ای و کشورهای همسایه ایران قرار داشت. سخنان ایراد شده توسط رئیس‌جمهور کشورمان بیانگر آن بود که برای ایران این موضوع محرز شده که بخش از بحران قفقاز حاصل رفتارهای ترکیه است. رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر اینکه ما با قیم‌مآبی مخالف هستیم، گفت: «مبنای سیاست ما در منطقه آن است که سرنوشت کشورها توسط خود آنها رقم بخورد و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آنها محترم شمرده شود.» رئیس‌جمهور با ذکر مثال‌هایی از حمایت ایران از دوستان و همسایگان در دوران بحران، تصریح کرد ایران یار همسایگان خویش است و ضمن تبیین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی بر استقبال از آزادی خاک قره‌باغ و آمادگی برای بازسازی آن، هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی و تاریخی و ژئوپلتیک منطقه را غیرقابل قبول خواند.
 
2ـ آمریکا؛ مجرم یا قهرمان هسته‌ای؟
لارا هولگیت نماینده آمریکا در سازمان‌هاى بین‌المللى مستقر در وین گفت: «آمریکا قهرمان استفاده صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى است زیرا به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى کمک مى‌کند»! این سخنان از سوی او در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای به مخرب‌ترین شکل آن استفاده نموده و در جنگ‌های متعددی از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق از اورانیوم ضعیف شده و سلاح‌های کشتار جمعی به کار برد. این کشور از اجرای قوانین و مقررات سلبی آژانس مبنی بر انهدام سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی نیز خودداری کرده‌ و عملاً ناقض اصل منع اشاعه بوده‌ است. البته به این اقدامات باید حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی و غیر صلح‌آمیز رژیم‌هایی با ماهیت تروریستی همچون رژیم صهیونیستی را نیز اضافه کرد. از این‌رو سخنان نماینده آمریکا در آژانس بیشتر به یک طنز و شوخی تلخ شباهت دارد.
 
3ـ دیپلماسی اقتصادی روی ریل موفقیت
طبق آخرین آمار گمرک از زمان استقرار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۱ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای جهان تبادل شد که از لحاظ وزنی با رشد ۴ درصدی و از لحاظ ارزش با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. در این مدت یازده ماهه و نسبت به مدت مشابه در دولت قبل، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار تن کالا و ۲۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تجارت بیشتر بین ایران و سایر کشورها رقم خورده است. همچنین در ۱۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه قبل معادل ۲۷ درصد رشد داشته است.
 
4ـ بزرگراه‌‌سازی بعد از ۴ سال توقف
رئیس شورای شهر تهران گفت: زمانی که شهر را تحویل دادیم، نزدیک به ۶ هزار اتوبوس وجود داشت، اما هنگامی‌که تحویل گرفتیم، فقط ۱۸۲۲ اتوبوس شهر داشت. لوازم یدکی نبود، تقریباً به صفر رسیده بود. در خصوص واگن‌های مترو هم همین‌طور، نزدیک به ۶۰۰ واگن خوابیده؛ خب اینها را چه می‌شود گفت؟ دوستان دوره قبل بگویند چرا بزرگراه یادگار و شوشتری ادامه پیدا نکرد؟ در صورتی که اگر این بزرگراه ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست بار ترافیکی زیادی را از روی دوش شهر بردارد. ساخت بزرگراه شهید شوشتری و ادامه یادگار در دستور کار است. برنامه داریم تهران ۵ هزار اتوبوس داشته باشد. شهرداری تسهیل‌گری در زمینه ساخت مسکن را آغاز کرده.
 
▼ اخبار کوتاه
اسناد ترامپ زیر ذره‌بین/ وزارت دادگستری آمریکا از یک دادگاه تجدید نظر فدرال خواست تا اجازه دهد بررسی اسناد محرمانه کشف شده از خانه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا را از سر بگیرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که دادگاه فدرال باید بدون توجه به حکم دادگاه پایین‌تر برای جلوگیری از بررسی اسناد طبقه‌بندی شده به دست آمده از محل اقامت ترامپ را نادیده بگیرد.
 
رسانه‌های ملکه آچمز شدند/ هفته گذشته رسانه‌هایی مثل من‌وتو و بی‌بی‌سی و متأثر از آن برخی شبکه‌های مجازی اقدام به این شایعه نمودند که رهبر انقلاب تحت عمل جراحی قرار گرفته یا ایشان در قید حیات نیستند و در بیت رهبری هم کودتا شده است. اما حضور رهبر معظم انقلاب بدون عصا در مراسم اربعین و سخنرانی ایشان به صورت ایستاده خط بطلانی بر شایعات بی‌پایه و اساس رسانه‌های ملکه بود.
 
سنگ پای آمریکایی/ وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفته که ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. این گفته در حالی است که دولت آمریکا به عنوان یک کشور ناقض عهد از برجم خارج شد ولی امروز برای برگشت به برجام حاضر به دادن حقوق اولیه ایران نیست.
 
دیپلماسه با مهاراجه‌ها/ نخست‌وزیر هند در توئیتر خود، به زبان فارسی با اشاره به دیدارش با رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای نوشت: با ابراهیم رئیسی درباره طیف وسیعی از موضوعات گفت‌وگو کردم. ما در مورد دوستی رو به رشد هند و ایران و دامنه تقویت روابط در بخش‌هایی مانند انرژی، تجارت و مسیرهای مواصلاتی مذاکره داشتیم.
 
هزینه رژه را بدهیم یا قبض گاز را؟/ در جریان سفر روز گذشته پادشاه انگلیس به کاردیف، یکی از شرکت‌کنندگان از او انتقاد کرد و گفت در حالی که ما برای گرم کردن خانه‌های‌مان تلاش می‌کنیم، باید هزینه رژه شما را بپردازیم مالیات‌دهندگان صدها میلیون برای شما می‌دهند و دقیقا برای چی؟!
 
مجنون سر به بیابان/ انتشار برخی تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهد که شیعه‌های عربستان به‌ این خاطر که آل‌سعود نگذاشت به مراسم اربعین در کشور عراق بیایند، خودشان سر به بیابان‌های عربستان گذاشته‌اند و به یاد زینب‌کبری(سلام‌الله‌علیها) در بیابان پیاده‌روی می‌کنند.
 
ادعای پهپادی آمریکایی‌ها/ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی شد پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایرانی که در اختیار نیروهای روسیه است طی روزهای گذشته ضربات گسترده‌ای به نیروهای اوکراین در جبهه خارکیف وارد آوردند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات