صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۳۰
بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو باپایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مطرح کرد:

مشارکت مردم در بخش تولید وابسته به احیای تعاونی هاست

طراحی یک مکانیزم درست در بخش تعاون می تواند نظام مالیاتی را ساماندهی کند. نظام بانکی، روابط بین بانکی و وام های دولت بین تعاون و خصوصی را درست کند. تمام این موارد شدنی است فقط باید ببینیم دقیقا از بخش تعاونی چه چیزی می خواهیم؟
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با بیژن عبدی

بیژن عبدی - خبرگزاری بازار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با بصیرت در خصوص چرایی توسعه یافتگی تعاونی ها در کشورهای توسعه یافته، گفت: موفق ترین بانکهای اروپا به عنوان مثال در فرانسه، بانک های تعاونی هستند به طوری که جزء 10 بانک برتر دنیا قرار دارند. بانکهایی که با قوانین درست تعاونی شکل گرفته اند و قانون بانک های توسعه ای مثل قانون بانکهای دولتی نیست، بلکه دارای تفاوت های ماهیتی است که در بخش تعاونی ما چندان جدی گرفته نشده است.

وی در این باره افزود: در دنیا فردی که وارد تعاونی می شود دارای شغل و فعالیتی خرد است که بر سهم بازار تاثیری نمی گذارد. در تعاونی ها اگر هم دولت حمایتی به شکل وام می کند و در بازاریابی چانه زنی می کند و از تعاونی با یارانه های اساسی و وام های ارزان قیمت حمایت می کند به این دلیل است که آنها تعهد داده اند که حتما کالاهای تولید شده تعاونی را با قیمت تعاونی به جامعه برسانند و برای آن بازاریابی کنند.

بیژن عبدی در ادامه مطرح کرد: در این مدل از تعاونی ها، سرمایه های جدید کسب می شود و منجر به ارتقای تکنولوژی و ظرفیت تولید می شود. به عنوان مثال، در حال حاضر، مشکل کشاورز ما در زمینه گوجه فرنگی چیست؟  وقتی گوجه فرنگی کاشته می شود خریداری ازپیش تعیین شده وجود ندارد. اگر بنکدار گوجه فرنگی را خریداری نکند کشاورز نمی تواند در بازار سهم خاصی داشته باشد. نمی داند به چه کسی بفروشد، اینجاست که نقش و اهمیت تعاونی مشخص می شود.

کارشناس اقتصادی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: به عنوان مثال وقتی چیدمان تعاونی درست طراحی نشده باشد نقش کارگر، شبکه حمل و حتی برداشت گوجه تعریف نشده است. کشاورز اگر به دنبال استخدام کارگر به صورت روزمزد باشد با هزینه بالایی رو به رو می شود که به صرفه نیست به همین دلیل است شبکه انحصاری گوجه ها را می خرد، بار کامیون می کند، انبارداری و سپس در شبکه توزیع قرار می گیرد و در همه استان ها توزیع می شد. همه این شبکه ها در انحصار بنکداران داخلی است، در حالی که اگر کشاورزان می توانستند تعاونی دایر کنند و متعهد شوند که تولیدات همدیگر را به موقع بچینند و بین خود شبکه حمل و نقل درست کنند و کالا را به درستی بار بزنند، سردخانه داشته باشند و به درستی توزیع کنند نشان می دهد کشاورز در نهادی به نام تعاونی زنجیره تولید کاملی شکل داده که توانسته محصول را به سرعت و با سلامت و با قیمت مناسب به بازار برساند.

بیژن عبدی خواستار اعطای مجوز تشکیل تعاونی برای هدایت سرمایه ها به این بخش شد و اذعان کرد: به جای اینکه ثروت مردم دربانکها خرج سفته بازی بانکها شود بهتر است این سرمایه ها به بخش تولید هدایت شود تا قدرت  چانه زنی تولید به دلیل افزایش حجم پول و سرمایه در گردش تولید بالا برود. وقتی مبالغ بزرگ تری وارد بخش تولید شود قطعا دولت از تولید حمایت می کند ضمن اینکه بخش خصوصی نیز راغب به سرمایه گذاری در بخش تعاونی می شود. به این معنا که بخش   خصوصی بخشی از سهام تعاونی را با رعایت قانون تعاونی، را می گیرد البته بدون بر هم زدن قانون تعاونی، به این معنا که مردم  حاکم شوند نه سرمایه داری. این تعهدات باید در قانون آورده شد و بعد دولت حمایت های خود از تعاونی ها را در شکل قانون مشخص کند و نقش مردم در تولید را افزایش دهد.

وی در ادامه بحث در خصوص نقش مردم در تعاونی ها تصریح کرد: با شکل گیری درست تعاونی ها، مردم در مدیریت تولید مشارکت داده می شوند و حضور مردم در بخش تعاونی منطق پیدا می کند. با رعایت این موارد،  تمام این جهش ها منطق می یابد به طوری که حتی می توانیم بازارهای کشورهای همسایه را با محصولات تعاونی پوشش دهیم. بعد از این موارد می توانیم به صورت توسعه صنایع تکمیلی برویم. از کسانی که در بخش صنایع تکمیلی سرمایه گذاری می کنند دولت با وام ارزان قیمت و یارانه و تخفیف مالیاتی باید حمایت کند. وقتی مکانیزم تعاونی به درستی طراحی و اجرا شود سهم مالیات ها، زمان معاف از مالیات و زمانی که به طور قانونی باید مالیات پرداخت شود بدون کمترین شبهه ای مشخص می شود.

بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تحقق تمام موارد بیان شده وابسته به طراحی و اجرای درست مکانیزم تعاونی در کشور است. طراحی یک مکانیزم درست در بخش تعاون می تواند نظام مالیاتی را ساماندهی کند. نظام بانکی، روابط بین بانکی و وام های دولت بین تعاون و خصوصی را درست کند. تمام این موارد شدنی است فقط باید ببینیم دقیقا از بخش تعاونی چه چیزی می خواهیم و چگونه می توانیم  تولیدکنندگان خرد را با پیوستن به هم در یک شبکه تعاونی تقویت کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات