صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۰۶
گزارش روزنامه «تایمز» انگلیس؛

اعتیاد دانشجویان انگلیسی به مواد مخدر

آمار رسمی مرکز آمار انگلستان نشان می‌دهد در انگلستان و ولز حدود 21 درصد از افراد 16 تا 19 و 21 تا 24 ساله از مواد مخدر غیرمجاز استفاده کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت آمار رسمی مرکز آمار انگلستان نشان می‌دهد در انگلستان و ولز حدود 21 درصد از افراد 16 تا 19 و 21 تا 24 ساله از مواد مخدر غیرمجاز استفاده کرده‌اند. همچنین نتیجه یک نظرسنجی در ایرلند نشان می‌دهد، مصرف مواد مخدر به بخش عادی زندگی دانشجویان و حتی دانش آموزان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بیش از نیمی از آنها به مصرف مواد غیرمجاز اعتراف کرده‌اند.

نخستین کمپین ملی مواد مخدر در سراسر دانشگاه های بریتانیا در میان نگرانی های فزاینده نسبت به استفاده از مواد مخدر غیرمجاز در محیط های دانشگاهی این کشور، راه اندازی خواهد شد. مجموعه موسوم به «دانشگاه های بریتانیا» که گروهی شامل معاونان رؤسای دانشگاه های سراسر انگلیس است، به دنبال مطرح کردن راهکارهای جدید برای مقابله با سوء مصرف کوکائین و همچنین سایر مواد روانگردان در میان دانشجویان هستند که عملکرد تحصیلی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
 
طبق این گزارش، رویکرد عدم مسامحه و نیز مجازات افرادی که معتاد مواد مخدر شده‌اند، به دلیل نگرانی از اینکه ادامه روند کنونی مانع از صداقت دانش‌جویان در مصرف (متعادل) مواد مخدر می‌شود، ادامه خواهد یافت. یک مسئول آموزشی و سیاست گذاری های جدید دانشگاهی در انگلستان خواست تا دانشگاه ها با هماهنگی پلیس و دانشجویان برنامه هایی با هدف کاهش اثرات زیان بار مواد مخدر بر سلامت جسمی و روانی دانشجویان تدوین کنند.
دانشجویانی که آخر هفته ها کوکائین مصرف می کنند، از باندهای بین المللی خطرناک و تبهکاری حمایت می کنند که هدفشان قاچاق کودکان خردسال (برای بهره کشی) است
 
نیک بیچ، معاون دانشگاه میدلسکس لندن (Middlesex University) گفت، همه دانشگاه ها باید مصرف مواد مخدر را در میان دانشجویان تأیید کنند، زیرا بسیاری از جوانان کشور اکنون معتاد مواد مخدر هستند.
استمرار مخالفت ها با اعتیاد دانشجویان و دانش آموزان نگرانی‌هایی را در زمینه بیگانه شدن آنها با کسانی که می‌خواهند کمکشان کنند، به وجود می آورد. بیچ که نخستین نظرسنجی را در مقیاس بزرگ در زمینه مصرف مواد مخدر میان دانش‌آموزان انجام داده است، می‌افزاید: رویکرد تنبیهی باعث می شود دانش آموزان و دانشجویان نسبت به اقدامات حمایتی در زمینه مصرف مواد مخدر موضع منفی بگیرند؛ کسانی که می خواهند در زمینه مصرف مواد مخدر آزاد باشند.

در جریان اجلاس دارویی وزارت کشور، رؤسای دانشگاه های بریتانیا برای رایزنی درباره رویکرد مشترک با پلیس و بخش بهداشت و درمان شرکت کردند. معاون دانشگاه میدلسکس لندن در این اجلاس گفت: اراده واقعی برای تلاش با هدف ایجاد تغییر وجود دارد.

به گفته دام کارول بلک، استاد دانشگاهی که بررسی مستقل درباره مصرف مواد مخدر انجام داده است، دانشجویانی که آخر هفته ها کوکائین مصرف می کنند، از باندهای بین المللی خطرناک و تبهکاری حمایت می کنند که هدفشان قاچاق کودکان خردسال (برای بهره کشی) است.

وی افزود: کسانی که «چیزی را فقط برای لذت بردن از یک جمعه شب می خرند»، به صورت هدفمند در حال ترغیب تجارت بین المللی بسیار ناخوشایندی هستند و می ترسم برخی از دانشجویان بدون اینکه اطلاع داشته باشند، این کارها را انجام بدهند.

کوکائین، یکی از بزرگترین نگرانی های کارشناسان است؛ ماده مخدری که قیمت آن پس از افزایش تولید به 30 یا 40 پوند در هر گرم در برخی مناطق کاهش یافته است. این نگرانی به این دلیل است که اعتیاد به سایر مواد مصرفی ازجمله حشیش، مواد مخدر تحریک کننده و ... که عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار می دهند، قابل درمان هستند.

طبق تحقیقی که تایمز سال گذشته میلادی انجام داد، دانشجویان دانشگاه‌های ممتاز انگلستان به طور معمول از مواد موسوم به «داروهای مطالعه» که گفته می شود تقویت‌کننده عملکرد حافظه برای زمان امتحانات است، استفاده می‌کنند. نتیجه یک نظرسنجی از 11 هزار و 600 دانش‌آموز در ایرلند که ابتدای سال جاری منتشر شد، نشان داد 55 درصد از دانش‌آموزان مواد مخدر غیرمجاز مصرف کرده‌اند که حشیش، کوکائین، اکستازی و کتامین رایج‌ترین آنها هستند. حدود 35 درصد سال گذشته و 30 درصد ماه گذشته از این دارو استفاده کرده اند. همچنین بیش از 50 درصد دانشجویان احساس می‌کنند مصرف مواد مخدر بخش عادی زندگی دانشجویی شان است و حتی اعتراف می کنند مصرف مواد مخدر تأثیر منفی بر زندگی دوران دانشجویی شان دارد.

آمار رسمی مرکز آمار انگلستان برای سال 2020 نشان می دهد در انگلستان و ولز حدود 21 درصد از افراد 16 تا 19 و 21 تا 24 ساله از مواد مخدر غیرقانونی استفاده کرده اند، در حالی که این رقم در افراد 35 تا 44 ساله 6.6 درصد از 55 تا 59 سال 2.8 درصد است.
نیک بیچ، معاون دانشگاه میدلسکس لندن گفت: در حال حاضر هیچ تحقیق جامع و دقیقی درباره دانش آموزان بریتانیایی وجود ندارد. فکر می کنیم مشکلاتی وجود دارد، اما بسیاری از آنها به وضوح گزارش نشده اند و از آن دسته موضوعاتی هستند که مردم پنهان می کنند. فکر می کنیم این مشکل وجود دارد و تأثیر بسیار زیادی بر رفاه دانش‌آموزان و حتی تحصیلات و آینده شغلی آنها خواهد داشت. طبعاً ‌دانش‌آموزانی که مواد مخدر مصرف نمی‌کنند، وضع مطلوب تری دارند.

وی افزود: برخی دانشجویان به دلیل تنهایی و اضطراب به مصرف مواد مخدر یا الکل روی می آورند و دانشگاه ها می توانند این موضوع را رسیدگی کنند. ابتکاراتی همچون دعوت از دانشجویان قبل از شروع سال تحصیلی به دانشگاه برای آشنایی با یکدیگر، دعوت از دانشجویان دانشگاه برای بازدید از محیط آموزشی و ایجاد ارتباط با دانشجویان ورودی جدید پیشنهادهایی است که می توانند اجرایی شوند. نباید فراموش کرد افرادی که زیاد مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف می‌کنند، می‌توانند تهدیدی برای دیگر دانشجویان باشند.






نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات