صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۳۶

ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر اسلام(ص)

پیامبر اسلام(ص) تنها انسانی است که صفات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که هیچ انسانی از آن بهره‌مند نیست[...]
پایگاه بصیرت / سیدمرتضی رضایی

پیامبر اسلام(ص) تنها انسانی است که صفات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که هیچ انسانی از آن بهره‌مند نیست، تاجایی که پیامبران اولوالعزم هم نمی‌توانند تصور کنند که در این مقام قرار گیرند. پیامبر اسلام(ص) شخص اول خلقت است و اولین مخلوقی است که در برابر خداوند تسلیم شد و خود را مطیع بی‌چون و چرای فرمان او قرار داد. اولین ویژگی پیامبر(ص) «اول المسلمین» است که بیشتر مفسران آن را به ایشان اختصاص داده‌اند. خداوند به پیامبرش دستور می‌دهد که بگو: «من اولین مسلمانم». «لاَ شَرِیکَ لَهُ وَبِذَلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَولُ الْمُسْلِمِینَ»؛ همتایى براى او نیست و به همین مأمور شده‏ام و من نخستین مسلمانم.(انعام/163) علامه طباطبایی معتقد است، جمله «و أَنَا أَولُ المُسلِمِینَ» دلالت بر این دارد که مقصود از «اول»، اولویت به حسب درجه است، نه اولویت به حسب زمان؛ زیرا قبل از پیامبر اکرم(ص) نیز مسلمانانی بوده‌اند، به شهادت حکایت قرآن از قول نوح(ع)(یونس/72)؛ همچنین از قول ابراهیم(ع)(بقره/131)؛ نیز از قول او و فرزندش(بقره/ 128)؛ یا درباره لوط(ع) (ذاریات/36) و از ملکه کشور سبأ(نمل/42).
علامه این اولویت را اولویت در رتبه خوانده‌اند و نه زمانی و تاریخی، اما منافاتی با اولویت زمانی هم ندارد؛ زیرا به قطع پیامبر اسلام(ص) از نظر زمانی و تاریخی نیز بر تمام مخلوقات اولویت دارند؛ زیرا اعتراف به یگانگی‌ خداوند از سوی پیامبر(ص) می‌تواند به زمان خلقت ایشان برگردد و نه بعثت‌شان در چهل سالگی. فیض کاشانی نیز معتقد است: «إِنهُ أَولُ مَن أَجَابَ فِی المِیثَاقِ»؛ حضرت نخستین کسی است که در عالم ذر و گرفتن عهد و میثاق، لبیک گفته است. پس اسلام آن حضرت مقدم بر اسلام همه خلایق است.(فیض کاشانی، ج2، ص654) همه پیامبران الهی از خداوند خواسته‌اند که خودشان و ذریه‌شان را از مسلمانان قرار دهد «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَک وَ مِنْ ذُرِيَتِنا أُمَه مُسْلِمَه لَک» که مطیع خداوند باشند و از طرفی پیرو اول مسلمان خلقت پیامبر اکرم(ص) که آیاتش در بیان علامه طباطبایی آمد. مطمئناً پیامبران الهی در این درخواست به‌دنبال راه و روش رسول گرامی اسلام(ص) بودند که بهترین روش و منش در عالم است.
دیگر ویژگی پیامبر اسلام(ص) این است که کوثر تنها به او عطا شده است. کوثر به‌معنای خیر و برکت فراوان است که خداوند در آیه اول سوره کوثر می‌فرماید: «إِنا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ»؛ ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم.(کوثر/1) یکی از روشن‌ترین مصادیق کوثر وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) است. این خیر و برکت نه‌تنها به دلیل ادامه نسل پیامبر(ص) است؛ چون نسل و ذریه پیامبر اسلام(ص) به‌وسیله همین فرزند گرامی‌ در جهان انتشار یافت، بلکه آیین و تمام ارزش‌های اسلام را حفظ و به آیندگان ابلاغ کرده‌اند. خیر و برکت اصلی نور افشانی اسلام از جانب حضرت زهرا(س) است و الطاف بی‌کرانی که خداوند به واسطه محبت به ایشان در زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها قرار داده است. کوثر که نام نهری در بهشت است و مدام در جریان بوده و بهشتیان را متنعم می‌کند، هم‌نام با حضرتی است که محبتش در جریان است و همه عالم را روزی و رشد می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات