صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۶۸

هشدار امیرعبداللهیان به وزیر خارجه فرانسه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه ۱۹ مهرماه از گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خبر داد.
وی در توئیتی در این باره نوشت: ‏با خانم کولونا، وزیر خارجه فرانسه تلفنی گفت‌وگو کردم. توافق کردیم احترام و منافع متقابل باید بر روابط حاکم باشد. هم نظر بودیم که با خشونت و ترور باید مقابله شود. 
وزیر خارجه افزود: به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کردم. گفتم اگر اتحادیه اروپا اقدام محدود کننده بکند، اقدام متقابل می‌کنیم.
 پس از آنکه اغتشاشات در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی کلید زده شد، انگلیس، فرانسه و آلمان سه عضو اروپایی برجام نیز همسو با آمریکا در حمایت از اغتشاشگران وارد میدان شدند و در این راستا نه تنها بیانیه‌های مداخله جویانه صادر کردند، بلکه از اعمال تحریم هم سخن گفتند و در این میان روز گذشته (دوشنبه)‌ ۱۸ مهر ماه، انگلیس تحریم علیه یک نهاد و چند مقام ارشد سیاسی و امنیتی ایران را عملیاتی کرد. 
یک منبع وزارت خارجه آلمان هم در این زمینه اعلام کرد که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ارائه داده‌اند و قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) درباره تحریم‌های جدید تصمیم گیری کنند. البته اتحادیه اروپا اخیر قطعنامه‌ای را در خصوص اوضاع داخلی ایران صادر کرد که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شد و این قطعنامه را مردود و بی ارزش خواند.
همچنین اعلام شد که دولت فرانسه در تلاش برای تحریم ایران با کمک دیگر اعضای اتحادیه اروپاست. «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در همین زمینه روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه خطاب به قانونگذاران فرانسوی در پارلمان این کشور و در حمایت از آشوبگران گفت که اتحادیه اروپا به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شماری از مقامات ایرانی است. وزیر خارجه فرانسه افزود: این اقدام فرانسه در اتحادیه اروپا جهت هدف قرار دادن افرادی است که بنا به ادعای او با مردم (آشوبگران) مقابله کرده‌اند.
گفتنی است صدور بیانیه‌ مداخله‌جویانه توسط وزارت خارجه فرانسه، شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت این کشور در اعتراضاتی در پاریس و اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو به احضار کاردار سفارت فرانسه در تهران در نبود سفیر این کشور (پایان ماموریت سفیر) در ششم مهر ماه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران انجامید و به وی گفته شد بیانیه وزارت خارجه فرانسه درصدد است اغتشاشگرانی که هدفی جز تخریب اموال عمومی و جان و مال مردم نداشته‌اند، را تطهیر کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات