صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۳۷

امیرعبداللهیان: حاضر به هر توافقی توأم با هر خسارتی نیستیم

حسین امیرعبداللهیان عصر سه‌شنبه در مستند میدان دیپلماسی که با محوریت ناگفته‌های سیزده ماه سیاست خارجی دولت سیزدهم از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشت: در اوایل فعالیت دولت سیزدهم که با بحران کرونا روبه‌رو بودیم توانستیم با همکاری وزارت بهداشت با حدود ۱.۲ میلیارد دلار برای واردات واکسن کرونا در بازه زمانی کوتاه اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این مستند تأکید کرد: در راستای منافع کشور از هر ظرفیتی که تأمین‌کننده منافع مردم باشد چه غرب و چه شرق چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین نیز اظهار داشت: در ماه دوم جنگ اوکراین و روسیه، اوکراین از ایران خواست که از روسیه بخواهیم آتش‌بس برقرار شود.

وی با اشاره به تلاش‌های کشورمان در برقراری صلح، تصریح کرد: ایران به تلاش خود برای برقراری آتش‌بس و بازگشت طرفین به میز مذاکره ادامه می‌دهد،  اما غربی‌ها به ارسال تسلیحات جنگی ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای پیگیری صلح در سوریه، گفت: قطعاً برگزاری این نشست روند آستانه تصادفی نبود و این نشست قرار بود هم پیام منطقه‌ای و بین‌المللی و هم دستاورد دوجانبه برای مردم کشور داشته باشد.

امیرعبداللهیان درباره آخرین اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: هدف ما در مذاکره، رسیدن به توافق خوب و پایدار است و وقتی به برجام برمی‌گردیم باید سطح قابل اعتنایی از تضمین‌ها را در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان "ما از میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم"، اضافه کرد: ما حاضر به هر توافقی توأم با هر خسارتی نیستیم بلکه به‌دنبال توافقی منطقی هستیم که منافع کشور را تأمین کند؛  یکی از مشکلات در برجام این است که تعهدات به‌طور روشن مشخص شده، اما رفع تحریم‌ها به‌روشنی بیان نشده است.

وزیر امور خارجه با بیان ناگفته‌هایی از درخواست‌های طرف‌های غربی در مذاکرات رفع تحریم‌ها، توضیح داد: در حاشیه برجام با درخواست آمریکایی‌ها مواجه شدیم که ۶۰ نفری را که به‌خاطر دست داشتن در ترور سردار سلیمانی در لیست سیاه ایران قرار گرفتند از این لیست خارج کنیم که خواسته نابجایی بود و به آن‌ها صریحاً گفتیم که این موضوع خط قرمز ماست.

امیرعبداللهیان درباره منازعه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم تأکید کرد: ایران اجازه نداد مسیر ارتباطی با ارمنستان بسته شود و تا برگزاری رزمایش در منطقه پیش رفت.

وی درباره آخرین اخبار مربوط به مذاکرات ایران و عربستان گفت: اخیراً سعودی‌ها اعلام کرده‌اند آمادگی دارند در سطح سیاسی نشستی با تهران داشته باشند که امیدواریم توافقات نشست دور پنجم دو کشور زودتر اجرایی شود.

وزیر امور خارجه به پشت‌صحنه ابعاد مختلف سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی علیه ایران با استفاده از ضعف حکام کشور‌های عربی و منطقه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در مقطعی تلاش کرد با لابی برخی حاکمان کشور‌های منطقه عادی‌سازی روابط خود را دنبال کند، اما هشدار‌های جدی جمهوری اسلامی و برخورد‌های قاطع و به‌موقع در میدان و واکنش مردم منطقه باعث توقف یا کُندی روند سازش شد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور یکی از اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی کشور است و در همین راستا شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور دی ماه گذشته احیا شد و در آن جلسه مصوباتی داشتیم و اعضای جدیدی هم به این شورا اضافه شدند.

وی مهم‌ترین هدف دولت از احیای شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را رفع مشکلات هموطنان ساکن خارج کشور عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات ایرانیان رسیدگی به مسئله فرزندان آن‌هاست که به سن سربازی رسیده‌اند.

وزیر امور خارجه درباره سیاست خارجی متوازن دولت هم اظهار داشت: سه هفته بعد از رأی اعتماد کابینه، به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رفتم و فقط از اروپا که درباره برجام ابهاماتی داشتند، ۲۱ وزیر خارجه به محل اقامتم آمدند و با من دیدار کردند و ما تلاش کردیم در این مدت هیچ تریبون بین‌المللی را خالی نگذاریم و از این فرصت برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده کردیم.

امیرعبداللهیان با ابراز اینکه "در دیدار خصوصی با رهبر معظم انقلاب گزارش مبسوطی از عملکرد وزارت امور خارجه به ایشان ارائه کردم و معظم‌له نیز توصیه‌های ارزشمندی داشتند"، تصریح کرد: رضایت مقام معظم رهبری و بیان دلگرم‌کننده ایشان نسبت به مجموعه وزارت امور خارجه سرمایه بزرگی برای همه ماست و مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات