صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 16 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): همین شهید نادر مهدوی که آقایان چند بار اسمش را آنجا آوردید کسی از دوستان ما وارد در این موضوعات است می‌گفت اگر ایشان متعلق به کمونیست‌ها بود یک چگوارا از او درست می‌کردند یعنی یک چهره مبارزه بین‌المللی مبارز. این جوان کم سال یک چهره اینجوری دارد؛ حضور در منطقه خلیج‌فارس، آن درگیری‌اش با آمریکایی‌ها، بعد هم دستگیری و شکنجه و شهادتش یعنی یک شخصیت‌های اینجوری‌ای در بوشهر هستند.(1398/10/23)
 
▼ حرف روز
خطای راهبردی این نسل
اگر بین گروه معاندی که صحنه‌گردان اغتشاشات و خرابی‌های اخیردر کشور بودند و جمعیت معترض تفکیک قائل شویم، خواهیم دید که عمده جمعیت شکل‌دهنده ناآرامی‌های اخیر در کشور جوانان و نوجوانانی دهه هشتادی بودند که فضا را مناسب دیده بودند تا به زعم خود به امید دستیابی به نوع خواستنی‌تری از زندگی کردن اعتراض خود را نشان دهند. سؤال اینجا است که ستون‌های این زندگی کردن نوین بر چه چیزی استوار است؟ 
مرغ همسایه غاز است: به بیانی ساده در جهان زیست این نسل هر «آنچه که هستیم» نامطلوب و فاقد ارزش و هر «آنچه دیگران هستند» ارزشمند، مطلوب و قابل پیگیری است. این نوع نگاه متأثر از عملکردی است که توانسته است با بی‌ارزش‌سازی تمام سنت‌های گذشته و بی‌معنا ساختن باورهای امروز ، این انگاره را در ذهن‌ها بکارد که بهبود زندگی در ایران تنها در آینده‌ای ساخته خواهد شد که قواعد آن در نقطه مقابل ارزش‌های دیروز و امروزین جامعه باشد.
آینده فانتزی: بر اساس این ذهنیت، آینده تداوم گذشته و حال نیست بلکه منقطع و بریده از آن است از این‌رو برای دستیابی به آرمانشهر رویائی باید از هر آن چیزی که ساخته و پرداخته نسل‌های پیشین است عبور کرد و با آفرینش ارزش‌های جدید یا به عاریه گرفتن ارزش‌های دیگران دنیایی مطابق با میل خود ساخت.
خطای راهبردی: این ایده که همه پیشرفت‌ها و شکل‌های بهتر زندگی به نحوی با عبور از داشته‌های دیروز و امروز به دست می‌آید خطای راهبردی این نگاه است، چرا که برای هیچ ملتی آینده هرگز با تخیل و توهم یا آرزو به دست نیامده، بلکه از دل نگاه به آرمان‌های فردا و توجه به واقعیات امروز در کنار تعقل و تلاش بیرون می‌آید. خطای دیگر این نوع جهان‌بینی این است که علی‌رغم داشتن یک تمدن و فرهنگ طولانی ایرانی‌ـ اسلامی زندگی‌های‌مان را طوری ارزشگذاری می‌کند که تابع و منقاد انباشت ثروت سرمایه‌دارانه و منش فرهنگی غرب‌گرایانه باشد.
این راهبرد‌ نظام سلطه است که تلاش می‌شود تا با بزرگنمایی، ساخت آرمان‌سازی کاذب، کانون فکرها و مسیر اندیشه‌ها را مجذوب و مرعوب خود ساخته و متوهمانه آنان را به موفقیتی خیالی و سراب‌گونه رهنمون سازد، موفقیتی که هیچگاه واقعی و دست‌یافتنی نخواهد بود و این چیزی است که نباید از چشم نسل جدید پنهان بماند؛ امری که نیازمند باز توضیح و باز تولید ارزش‌های تمدنی و فرهنگی است.  
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
این سند افتخار است
وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک رویکرد مداخله‌آمیز و تکراری چند تن از مسئولان کشوری و لشکری را به لیست تحریم‌های خود افزود.
گزاره‌های خبری: ۱ـ خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا هفت مقام کشوری و لشکری ایران را تحریم کرد. براساس بیانیه این وزارتخانه این افراد عبارتند از احمد وحیدی وزیر کشور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، سردار حسین ساجدی‌نیا معاون عملیات فراجا، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه، سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری، سردار حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران. ۲ـ کاربری در واکنش به این خبر نوشت: «دارو را تحریم می‌کنند و اینترنت تقدیم می‌کنند. این یعنی جان ایرانی مهم نیست اما پرت کردن حواسش برای رسیدن به اهداف‌شان خیلی مهم است، این واقعیت عریان از حقوق بشر غربی است.»
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند این تحریم‌ها به علت ناراحتی از فوت یک ایرانی است را باید یک دروغ وقیحانه و بزرگ دانست. چرا که مدیرعامل خانه بیماران پروانه‌ای سال گذشته اعلام کرد: «آمریکا دروغ می‌گوید دارو تحریم نیست، تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته جان ۱۵ بیمار مبتلا به ای‌بی‌ را به علت نبود پانسمان گرفت.» آیا انسان‌ها و جان آنها با هم فرقی می‌کند جز این است که آمریکایی‌ها در مواجه با حقوق بشر یک رویکرد دوگانه دارند و آنجا که منافع‌شان حکم می‌کند وارد جدال حقوق بشری می‌شوند. ۲ـ بررسی راهبرد غربی‌ها نشان می‌دهد که رویکرد آنها در اغتشاشات اخیر سیکل ناقص اغتشاش‌ـ تحریم‌ـ مذاکره است شبیه تحولات پس از فتنه ۸۸. به زبان ساده در این رویکرد آمریکایی‌ها با دمیدن در اغتشاشات و پس از آن افزودن تحریم‌ها، نظام را مجبور به مذاکره و دادن امتیاز می‌کنند رویکردی که دقیقا ما در سال 1388 و سال‌های پس از آن شاهد بودیم. ۳ـ اما نکته‌ای که جالب به نظر می‌رسد این است که سردار دکتر یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه بار دیگر در لیست تحریم‌های اخیر قرار گرفت. قرار گرفتن سردار جوانی در لیست تحریم‌های اخیر درحالیست که معاونت سیاسی سپاه ماهیتی تبیینی و معرفتی دارد و هیچ ابزار سختی برای مواجهه با اغتشاشات کف خیابان نداشته و ندارد. ۴ـ لذا این موضوع نشان می‌دهد که رویکرد تبیینی سپاه در مواجهه با امپراطوری رسانه‌ای غرب و ضدانقلاب که وظیفه‌ای جز پمپاژ خبرهای جعلی و سیاه‌نمایی ندارند چقدر تأثیرگذار بوده و برای آنها گران تمام شده است.
نکته مهم؛ تکرار نام معاون سیاسی سپاه در لیست تحریم‌ها باعث فروکاستن از فعالیت‌های تبیینی و معرفتی این معاونت نخواهد شد بلکه یک پیشران و انگیزه جدی برای مسیر سخت ولی اثرگذار جهاد تبیین خواهد بود.  
(یعقوب ربیعی)
 
▼ خبر ویژه
5 شکست آمریکا از رزمندگان نیروی دریایی
سردار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در گرامیداشت سالروز حماسه شهید نادر مهدوی و همرزمانش در مقابله مستقیم با آمریکا در خلیج‌‌فارس گفت پس از شکست عراق در دفاع مقدس کشورهای حامی رژیم بعث در جبهه‌های زمینی دفاع مقدس به خلیج‌فارس هدایت شدند. پس از ناامن شدن خلیج‌فارس و به خطر افتادن منابع تولیدی، اقتصادی و تجاری ایران، نیروی دریایی سپاه عملیات مقابله به مثل را در دستور کار قرار داد. به گفته سردار زیراهی تفنگداران تروریست آمریکایی بیش از پنج بار در خلیج‌فارس از رزمندگان نیروی دریایی سپاه شکست خورده است و اکنون با اقتدار تمام تحرکات شناور و ناوگان دشمنان در خلیج‌فارس رصد می‌شود. امروز نیروی دریایی سپاه از قدرت دفاعی، تهاجمی و بازدارندگی بالایی برخوردار است و توانمندی تجهیزات این نیرو در حوزه‌های موشکی، پهپادی، شناوری، عملیاتی و اطلاعاتی افزایش یافته است.
 
▼ اخبار 
1ـ به یاد نادر
سردار شهید نادر مهدوی پس از راه‌اندازی ناوگان دریایی برای مقابله با تهاجم علیه نفت‌کش‌های ایرانی وضربات سخت به آمریکایی‌ها از جمله نفتکش بریجتون، عصر روز پنج‌شنبه 1366/7/16 به همراه 8 تن از همرزمانش با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپدار برای گشت‌زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند. در جزیره فارسی و در هنگام غروب هدف حمله غافلگیرانه بالگردهایی آمریکایی قرار می‌گیرند که در این نبرد یکی از بالگردهای آمریکایی ساقط می‌شود و اما بر اثر حجم آتش دشمن ،مرکز فرماندهی و دو قایق توپدار بر اثر اصابت موشک منفجر و همه سرنشینان شهید و مجروح می‌شوند. در این حادثه شهید مهدوی و برخی همرزمانش در ناوچه طارق پس از تمام شدن تسلیحات به اسارت دشمن در می‌آیند. مهدوی بر عرشه ناو جنگی یواس‌اس. چندلر آمریکایی‌ها آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و مظلومانه به شهادت می‌رسد.
 
2ـ داد آمریکایی‌ها از قیمت نفت
تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت موجب شد قیمت نفت برنت به نزدیکی ۹۶ دلار برسد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این تصمیم گفت که کشورش در حال بررسی پاسخی مناسب به عربستان از جمله در روابط با این کشور است. بایدن در پاسخ به این سیاست اعلام کرد: «خیلی ناامیدکننده بود و ما به دنبال راه حل‌های جایگزین هستیم.» تحلیلگران معتقدند هر چند این اقدام به نفع روسیه هست ولی هدف عربستان کمک به روسیه نبوده بلکه با توجه به انتخابات قریب‌الوقوع در آمریکا و نارضایتی در آمریکا از افزایش قیمت سوخت، ادامه این روند می‌تواند منجر به شکست دموکرات‌ها شود و این امر کاملا به نفع جمهوری‌خواهان است. لذا برخی احتمال می‌دهند که قوی جمهوری‌خواهان از بن‌سلمان خواسته‌ باشند که نسبت به کاهش صادرات اقدام نمایند تا نارضایتی از افزایش قیمت بنزین در آمریکا شکست دموکرات‌ها را به ارمغان آورد.
 
3ـ این یک توهم نیست
این روزها فیلم یکی از مسئولان سابق پهلوی در فضای مجازی مورد بازدید بسیاری قرار گرفته است. داریوش همایون، که در دوران پهلوی وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت بود و بهمن ۱۳۸۹ درگذشت. او غیر از آنکه وزیر پهلوی بود، سال‌ها علیه جمهوری اسلامی جنگیده و تبلیغ کرده بود؛ با این حال در اواخر عمرش تأکید می‌کند که تلاش‌های جدی برای تجزیه ایران را در دستور کار برخی کشورهای اطراف و به ویژه اسرائیل دیده و به همین دلیل اولویت خود را از مبارزه با جمهوری اسلامی تغییر داده است. او می‌گوید متأسفانه اسرائیل در پشت صحنه حضور دارد در حالی که قبلاً همایون اسرائیل را هم دوست داشته است! به اعتقاد همایون تجزیه ایران مساوی دموکراسی نیست؛ بلکه مافیا حکومت خواهد کرد و حذف جمهوری اسلامی، به تجزیه ایران منجر می‌شود.
 
4ـ خط قرمزی نداریم
محمدناصر العاطفی وزیر دفاع یمن پس از اتمام آتش‌بس با آل سعود تأکید کرد که نیروهای نظامی این کشور در حمله به مراکز بسیار حساس در عربستان و امارات تردید نخواهند کرد. این نیروها در حال مدیریت یک رویارویی تاکتیکی و استراتژیک هستند و در بمباران اهداف و مراکز بسیار حساس و مهم در امارات و عربستان تردید نمی‌کنند. فقط تأسیسات نظامی و اقتصادی حیاتی در عمق عربستان و امارات نیست که در تیررس نیروهای انصارالله است، بلکه آنان می‌توانند بسیار فراتر از این تأسیسات هم بروند. وی افزود که نیروهای انصارالله در حملات موشکی و پهپادی خود چه در سطح زمینی و چه هوایی و چه دریایی هیچ مانع و خط قرمزی نمی‌شناسند و در این باره خود را توانمند ساخته‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
تابستان بدون خاموشی/ طبق گزارش‌ها تابستان ۱۴۰۱ بدون خاموشی؛ نتیجه ۱۰۰ برنامه عملیاتی وزارت نیرو در دولت سیزدهم بود. طبق گفته معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اقدام‌های مختلف و هماهنگی‌های زیادی انجام شد و برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفت و علاوه‌ بر آن زمان نیز از دست نرفت. با این اقدام‌ها در بخش تولید دولت توانست افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات که برنامه‌ریزی‌ شده بود را محقق کند. همه این اقدام‌ها و نیز همکاری خوب مردم سبب شد تابستان را بدون اعمال خاموشی سپری کنیم.

من از جوانی عاشقت بودم
/ مادر شهید امنیت پوریا احمدی در دیدار با استاندار تهران در سخنانی دلنشین گفت: «من از جوانی مرید رهبر بودم، رهبر باشد تا ما باشیم، وگرنه بدون رهبر می‌خواهیم چه کار کنیم؟ پسرم را به رهبر هدیه کردم. پسرم عمیقا عاشق رهبر بود‌. خدا این رهبر را از ما نگیرد. شهید احمدی به دلیل شدت جراحات وارده پس از چند روز بستری در بیمارستان، روز ۱۳ مهر ماه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
کمیسیون 19 نفره/ مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی تهران پس از مشخص شدن علت فوت مسا امینی اعلام کرد در سایر پرونده‌ها برای تعیین علت فوت تنها یک پزشک نظر تخصصی می‌دهد اما در این مورد خاص به دلیل دستور مقام قضایی کمیسیونی با ۱۹ پزشک در تخصص‌های مختلف(مغز و اعصاب، قلب و عروق، فوق‌تخصص غدد و...) تشکیل شد که تنها ۵ نفر آنها شاغل در سازمان ما بودند.
 
زن زندگی آزادی یعنی.../ زن، زندگی، آزادی در ایران اسلامی یعنی بیشتر از ۵۰ درصد دانشجویان کشور، 30 درصد هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها زنان هستند. بیش از ۱۰۰ هزار پزشک زن داریم، زنان ورزشکار فقط در یک سال ۷۳۵ مدال در خارج کشور گرفتند و... . مقایسه کنید با زندگی آمریکایی که هر ۷۳ ثانیه به یک زن تجاوز می‌شود.
 
یک بام و دو هوا/ در اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه، ۱۱ نفر کشته، ۵ نفر قطع دست، ۲۳ نفر کور و ۲۰۰۰ نفر شامل ۹۵ خبرنگار و ۴۰ دانش‌آموز و ۳۰ داوطلب امدادی مجروح شدند! اما هرگز علیه فرانسه هجمه بین‌المللی نشد چون جمهوری اسلامی نبود و نخبگان هم اعتراض نکردند چون می‌فهمند امنیت که نباشد هیچ چیز نیست!
 
خشم براندازان از یک هشتگ/ از روز گذشته هشتگ #لبیک‌ـ یا‌ـ خامنه‌ای علاوه بر ترند دوم جهان شدن، در کشورهایی از جمله ایران، ترکیه، عراق و لبنان نیز این موضوع داغ‌ترین کلیدواژه و ترند اول است موضعی که باعث خشم براندازان شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات