صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۵۹

دروغ بزرگ فرانسوی ها

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا  از آمادگی این نهاد اجرایی برای بررسی راهکاری جهت تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا خبر داد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

در حالی که برخی مقامات اروپایی مدعی مدیریت بحران سوخت و تامین منابع لازم جهت گذراندن فصل سرما شده اند، شواهد موجود بیانگر حقایقی غیر از این ادعا می باشد! نکته مهم تر اینکه به دلیل سوء سوابق مقامات اروپایی در دوران وقوع بحران اقتصادی سالهای نه چندان دور و فاصله معناداری که میان ادعای آنها مبنی بر حل بحران و واقعیات جامعه اروپا وجود داشت ، اکنون نیز شهروندان اروپایی و حتی شرکتهای فعال در حوزه انرژی نسبت به این ادعاها وقعی نمی نهند.

سیاستگذاری هایی که مبهم است
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا  از آمادگی این نهاد اجرایی برای بررسی راهکاری جهت تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا خبر داد. فن‌ در لاین یادآور شد که این تصمیم بر اساس خواست اغلب کشورهای عضو اتحادیه برای مقابله با افزایش چشمگیر مبالغ مندرج در قبوض انرژی اتخاذ شده است.وی با این حال در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ تصریح کرد: «چنین سقفی در قیمت گاز باید به درستی طراحی و تعیین شود تا در تضمین امنیت عرضه انرژی خللی وارد نکند.»
کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌تر تنها از تعیین سقف برای بهای گاز صادراتی روسیه سخن به میان آورده بود زیرا همانند آلمان بیم آن را داشت که اعمال چنین محدودیتی برای کلیه واردات گازی سبب شود تا تولید کنندگان به سوی مشتری‌های دیگر بروند. این در حالیست که اغلب کشورهای عضو (پانزده کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا) از جمله فرانسه، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و لهستان خواستار تعیین سقف قیمت برای کل واردات بازار عمده فروشی گاز هستند.
کمیسیون اروپا قرار است پیشنهادات خود را در این خصوص پیش از نشست سران اتحادیه اروپا و نشست وزیران انرژی در روزهای ۱۱ تا ۱۲ اکتبر ارائه کند.فن‌ در لاین با اعلام اینکه اغلب کشورهای عضو موافق تعیین سقف قیمت برای واردات گاز هستند از این مسئله به عنوان یک «راه حل موقت» در یک «دوره استثنایی» نام برد.
توافقی که اجرایی نمی شود
بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی در اروپا معتقدند که چنین سیاستگذاری ها و دستورالعمل هایی به سختی حاصل می شود و حتی اگر درک مشترکی در این حوزه میان مقامات اروپایی صورت گیرد، اجرایی شدن آن در عمل به واسطه ارتباطات مستقیمی که کشورها بابت تامین منابع انرژی خود با بازیگران خارج از اتحادیه اروپا و حتی خود روسیه برقرار می کنند، عملا ناممکن خواهد بود. در عین حال  نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون خواستند تا «سقفی برای تعرفه واردات گاز» تعیین و« واردات انرژی از روسیه فورا و به صورت کامل» تحریم شود.
اما نروژ، کشوری که عضو اتحادیه نیست و پس از جنگ اوکراین و کاهش صادرات انرژی روسیه به قاره سبز به تامین کننده اصلی گاز اروپا تبدیل شده بار دیگر بر مخالفت خود با تعیین سقف قیمت تاکید کرد.وزیر انرژی نروژ در واکنش به این موضوع گفت: اعمال محدودیت قیمت در بازار عمده‌فروشی گاز، مشکل اروپا، یعنی کمبود گاز را حل نمی‌کند، بلکه وضعیت را بدتر می‌کند، زیرا می‌توان انتظار داشت چنین راه‌حلی به افزایش مصرف و کاهش عرضه بیانجامد.تنها مخالف این طرح، کشور نروژ نیست! آلمان که در میان کشورهای اروپایی تا پیش از این بیشترین وابستگی به گاز روسیه را داشت نیز تاکنون با این طرح مخالفت کرده است.

بازی روسها با اعصاب اروپاییان
درست در میانه این منازعات درون اروپایی، الکساندر نُواک، معاون نخست وزیر روسیه در امور انرژی اعلام کرد که کشورش آماده است از طریق یکی از خطوط نورد استریم۲ که دچار نشتی نشده به اروپا گاز صادر کند.بر اساس گزارش یورونیوز، که در پایان نشست اعضای اوپک پلاس در وین با یک شبکه تلویزیونی روس گفتگو می‌کرد در ادامه تصریح کرد: «اگر تصمیمات قانونی لازم توسط اروپایی ها در مورد صدور گواهینامه و رفع محدودیت ها اتخاذ شود، من معتقدم که روسیه می تواند در مدت زمان کوتاهی گاز خود را از طریق این خط لوله صادر کند.»
گفتنی است که مقامات سوئد روز سه‌شنبه چهارم اکتبر از متوقف شدن کامل نشتی گاز در خط لوله نورد استریم۱ خبر داده و در عین حال تاکید کرده بودند که در نورد استریم۲ همچنان نشتی وجود دارد.هفته نامه اشپیگل روز چهارشنبه با استناد به نامه‌ای که برای بخش‌های مرتبط با صنایع انرژی ارسال شده، گزارش داد که پلیس فدرال آلمان انفجارهای هفته گذشته در خطوط لوله نورد استریم را «اقدام خرابکارانه هدفمند» فرض می کند و احتمال می دهد که بازیگران دولتی در آن دخیل باشند.عملیات احداث نورد استریم۲ سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید اما این خطوط لوله هرگز راه اندازی نشد زیرا آلمان از صدور مجوز بهره‌برداری برای آن خودداری کرد.این پروژه تنها چند روز پیش از اعزام نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین و آغاز عملیات نظامی در این کشور  در ۲۴ فوریه متوقف شد.

دروغ بزرگ فرانسوی ها!
در این میان، فرانسوی ها دروغ بزرگی را در خصوص تامین ذخایر گاز خود در دوران سرما مطرح کرده اند که به نظر می رسد حتی از سوی شهروندان این کشور نیز مورد باور قرار نگرفته است! کمیسیون تنظیم انرژی در فرانسه اعلام کرده است که  ذخایر گاز این کشور برای زمستان پر شده و نگرانی چندانی بابت بحران گاز در فصل سرما وجود ندارد.این نهاد ناظر و تنظیم کننده مقررات مرتبط با حوزه انرژی در فرانسه با این حال از شهروندان فرانسوی خواست تلاش جمعی بزرگی برای صرفه جویی در مصرف انرژی به خرج دهند.در بیانیه کمیسیون تنظیم انرژی فرانسه آمده است: «تامین کنندگان تا روز ۵ اکتبر نزدیک به ۱۳۰ تراوات ساعت ذخیره گاز تشکیل داده‌اند که سطحی به مراتب بالاتر از میانگین سال‌های اخیر محسوب می‌شود. این حجم گاز حدود دو سوم مصرف زمستانی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و افراد را تشکیل می دهد.»
این ادعا در حالی مطرح می شود که نهمین روز اعتصاب‌ها در شرکت بزرگ انرژی فرانسوی «توتال‌انرژیز» پالایش و تحویل محصولات نفتی را مختل ساخت و متعاقبا چندین جایگاه سوخت در چند منطقه مرزی فرانسه محصولی برای عرضه دریافت نکرده و سوختشان تمام شد.

«اولیویه وران»، سخنگوی دولت فرانسه بیان کرد، ۱۲ درصد از جایگاه‌های عرضه سوخت در فرانسه در اثر این اعتصابات با اتمام سوخت مواجه شدند؛ از این میان ۳۰ درصد جایگاه‌‌ها در منطقه «او-دو-فرانس» در نزدیکی مرز شمال فرانسه از این اعتصاب تاثیر پذیرفته و گرفتار کمبود سوخت شدند.
مقامات در این منطقه فرانسه اعلام کردند، فروش بنزین و گازوئیل را در گالن‌ و سایر ظروف قابل حمل ممنوع کرده‌اند. اعتصاب به اجرا در آمده از سوی اعضای اتحادیه تجاری چپگرای «سی.جی.تی» فرانسه در تاسیسات شرکت توتال انرژیز سبب مختل شدن فعالیت دو پالایشگاه و دو تاسیسات انبار سوخت شد در حالی که از طرف دیگر، دو پالایشگاه شرکت انرژی «اکسون موبیل» هم از 20 سپتامبر با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات