صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۰۵

دیدار اردوغان و پوتین در آستانه

 به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره ایده ایجاد یک هاب گاز در ترکیه گفت که می‌تواند نه تنها بستری برای عرضه، بلکه برای تعیین قیمت‌ها نیز باشد.
او گفت که ترکیه قابل اعتمادترین شریک برای ترانزیت انرژی روسیه به اروپا است. پوتین گفت: "تامین هیدروکربن های ما، از جمله گاز، مطابق با درخواست شما کامل است. ما همچنین ترانزیت را از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی انجام می دهیم. ترکیه امروز مطمئن ترین مسیر برای تحویل حتی به اروپا بود."
پس از رایزنی در هفته انرژی روسیه در روز چهارشنبه، طرف روسی پیشنهاد ساخت یک سیستم خط لوله گاز دیگر و ایجاد یک هاب گاز در ترکیه برای فروش به کشورهای ثالث را داد.
پوتین گفت: "در طول کار این هاب، که می‌توانیم با هم ایجاد کنیم، البته، بستری نه تنها برای عرضه، بلکه برای تعیین قیمت‌ها نیز خواهد بود. این موضوع بسیار مهمی است. این قیمت‌ها امروز گزاف هستند."
وی افزود: «می‌توانیم با آرامش [قیمت‌ها] را در سطح عادی و بازار بدون هیچ گونه رنگ و بوی سیاسی تنظیم کنیم».
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز  گفت، آنکارا و مسکو روی تحویل محصولات کشاورزی روسیه به کشورهای فقیر کار خواهند کرد. ما می‌توانیم با هم کار کنیم تا کشورهایی را که به محصولات روسی نیاز دارند، مشخص کنیم. برای ما مهم است که محصولات به کشورهای نیازمند تحویل داده شود.
اردوغان افزود: حتی اگر این اقدامات مشترک ترکیه و روسیه باعث تشویش برخی از محافل شناخته‌شده شود، کشورهای نیازمند را خوشحال می‌کند.
کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) یک انجمن چندملیتی است که به ابتکار قزاقستان در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد. هدف اصلی این قالب ایجاد شرایط برای گفتگو، تصمیم گیری و اجرای اقدامات در حوزه امنیت در آسیا است.
قزاقستان ریاست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ را بر عهده دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات