صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۸۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 23 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ملت ایران با همه‌ وجود از شما برادران عزیز عراقی متشکر است، به خصوص از شما صاحبان مواکب اربعینی؛ ما از صمیم قلب از شماها متشکریم و این مصرع متنبی را به یاد می‌آوریم که «اذا انت اکرمت الکریم مَلَکْته».(1398/6/27) *فرارسيدن اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليه‌السلام) تسليت باد*

▼ حرف روز
دولت سیزدهم و اصلاح ساختارهای اقتصادی

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه به ارزش ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، تراکنش تجاری تلقی شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود. این خبر با واکنش‌ها مختلفی همراه شد که اغلب آنها حاکی از نگرانی افکار عمومی‌ نسبت به آن بود. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع اطلاع‌رسانی ناقص دولت است. در این باره توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
1ـ یکی از مشکلات زیرساختی در اقتصاد ایران این است که همواره سود تجارت و دلالی بسیار بالاتر از تولید است، در این شرایط سرمایه‌دار، سرمایه خود را به سمت دلالی و تجارت می‌برد نه به سمت تولید! برای حل این مشکل باید جذابیت سرمایه‌گذاری برای تولید را افزایش داد و از جذابیت دلالی کاست. کاهش مالیات بر تولید از 25 درصد به 20 درصد و تلاش برای اخذ مالیات واقعی از فعالین تجاری، سیاست درستی است که به تدریج می‌تواند باعث تقویت پایه‌های تولید در کشور شود. 2ـ برای جلوگیری از فرار مالیاتی در گام اول باید شفافیت اقتصادی در کشور بهبود بخشیده شود. در این راستا دولت تصمیم گرفته است که حساب‌های شخصی را از تجاری تفکیک کند؛ بنابراین کسانی باید از این طرح نگران باشند که به دنبال فرار مالیاتی هستند و سایر نگرانی‌های مردم قابل رفع و ترمیم است. 3ـ برخی نواقص در این طرح مشاهده می‌شود که دولت باید برای رفع آنها اقدام و به موقع اطلاع‌رسانی نماید، مثلا در شرایطی که هر شخصی چند حساب بانکی دارد امکان فرار مالیاتی با توزیع تجارت بین آنها وجود دارد و یا برای اشخاص دارای شغل‌ها و درآمدهای فصلی مانند کشاورزان چه فکری ‌اندیشیده شده است؟ و دیگر اینکه تعداد تراکنش ماهانه بر چه مبنایی عدد 100 انتخاب شده است؟ بسیاری از فعالیت اقتصادی مانند بنگاه‌های خودرو، تراکنش‌های بالای 35 میلیون تومان در ماه دارند ولی لزوما 100 تراکنش واریزی ندارند، آیا حساب آنها تجاری محسوب نمی‌شود؟
سخن پایانی؛ اجرای این طرح در کنار طرح‌های زیربنایی دیگر مانند عملیاتی شدن رمز ریال و انضباط مالی بانک‌ها، زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کند که دولت مبتنی بر آنها می‌تواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. در حقیقت اینگونه اقدامات دولت که در راستای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور می‌باشد بسیار ارزشمند بوده که اثرات آن در میان‌مدت و درازمدت بر همگان هویدا خواهد شد. اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اصلاح زیرساخت‌ها را می‌توان مهم‌ترین وجه تمایز دولت فعلی با دولت گذشته در حوزه اقتصاد دانست.

▼ گزارش روز
چرایی استقرار یگان پهپادی آمریکا در منطقه

استقرار یگان پهپادی در منطقه، جدیدترین طرح آمریکاست که در هفته‌های اخیر از آن رونمایی شده است. ژنرال «چارلز برادفور کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که با روزنامه «الایام» بحرین گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشته است: «هدف ما این است که با استقرار ۱۰۰ هواپیمای بدون سرنشین موسوم به USB، پیشرفته‌ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در جهان را در منطقه خاورمیانه توسعه و رشد دهیم». کوپر ابراز امیدواری کرده که این پهپادها تا تابستان ۲۰۲۳ عملیاتی شوند، اما مشخص نکرده که کدام کشورها در این ناوگان به آمریکا خواهند پیوست.
گزاره‌های تحلیلی: در خصوص اهداف استقرار یگان پهپادی و تقویت حضور شناورهای تجسسی آمریکا که قرار است هزینه آن توسط کشورهای عربی تأمین شود توجه به موارد ذیل ضروری است: 1ـ نظارت از نزدیک بر فعالیت‌های ایران در منطقه؛ 2ـ جبران ضعف و در واقع پوشاندن «پاشنه آشیل» آمریکا در منطقه؛ 3ـ رصد هرگونه فعالیت نظامی، امنیتی و پهپادی در منطقه، به ویژه در مناطق و آبراهه‌های حیاتی و واکنش سریع برای مقابله با این فعالیت‌ها به منظور تأمین امنیت دریایی متحدان و شرکای آمریکا؛ 4ـ تقویت موازنه قوا در منطقه در جهت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی از این لحاظ که در سال‌های اخیر با تسلیح مقاومت اسلامی‌به یگان‌های پهپادی در عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین اشغالی منافع، آسیب‌پذیری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی و شرکای آنها بیشتر شده است.
در خصوص پیام‌ها نیز توجه به این نکات حائز اهمیت است: 1ـ آمریکا در عرصه جنگ‌های نامتقارن که یک کشور ضعیف است و تجهیزات آن کلاسیک‌پایه هستند، از کارآمدی و اثرگذاری لازم در معادلات میدانی و نظامی ‌منطقه برخوردار نیستند؛ 2ـ طرح استقرار یگان پهپادی و شناورهای تجسسی جز به معنای اذعان به ضعف نظامی ‌با وجود صدها میلیارد دلار هزینه در منطقه نیست؛ 3ـ مقامات واشنگتن با این ادعا که ناوگان پهپادی تنها برای دفاع از امنیت کشورهای متحد عربی ایجاد می‌شود، سعی دارند هزینه تقویت بخشی از زیرساخت‌های نظامی ‌خود در منطقه را از جیب کشورهای عربی تأمین کرده و طرح‌های خود را به نام آنان عملی کنند.
نکته راهبردی؛ استقرار شناورهای تجسسی در آب‌های منطقه و یگان پهپادی حکایت از این دارد با وجودی که واحدهای سنگین‌شان را از منطقه خارج کرده‌اند، نمی‌خواهند مزایای حضورشان در منطقه را از دست بدهند. در واقع راهبرد آمریکا این است که عدم حضور خود را با بهره‌گیری از شناورهای کوچک و استقرار یگان پهپادی به گونه‌ای تدوام بخشد و ایمنی را نیز مختل کند. تجربه نشان داده که حضور و مأموریت‌های نظامی‌ آمریکا در منطقه در اشکال مختلف، نتیجه عکس داده و بیش از آنکه صلح و ثبات را برقرار کند، باعث گسترش ناامنی و بی‌ثباتی و حتی باعث «تهدیدات امنیتی» در کشورهایی شده است که میزبان نیروها و پایگاه‌های آمریکایی هستند. در همین حال جمهوری اسلامی‌ ایران نیز همچنان که سرلشکر باقری اخیراً هشدار دادند، آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه اقدامات ماجراجویانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمین و هوا و دریا قرار دارد. آمریکا نمی‌تواند جای خالی خود را که با عقب بردن ناوهای هواپیمابر، بالگرد بر و ناوشکن‌ها از خلیج‌فارس و دریای عمان به وجود آمده است، با تجهیزات سبک رزمی ‌و تجسسی در هوا و دریا پر کند.                                                             (حمید خوش‌آیند)


▼ خبر ویژه
پسر دلفینی میلیاردی شد

یک اثر پویانمایی پس از مدت‌ها در صدر جدول فروش هفتگی سینمای ایران قرار گرفت. براساس آمار فروش فیلم‌های سینمایی در ایران، پسر دلفینی تا به امروز توانسته است از سینماهای داخلی 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این در حالیست که فروش 50 میلیاردی انیمیشن پسر دلفینی در بازار جهانی در کمتر از سه هفته می‌تواند نویدبخش آینده خوب برای انیمیشن ایران باشد.

▼ اخبار
1ـ جوسازی برای وثیقه 50 ساله

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تعیین میزان وثیقه برای دانشجویان رشته‌های پزشکی که عازم خارج از کشور هستند نوشت: «این سند الزامی‌شدن وثیقه برای خروج دانشجویان رشته‌های پزشکی است نشانه روشن از اوج‌گیری خروج نیروی متخصص از کشور است. سیاست‌گذار باید ببیند این پدیده جدید به علت چه مسائلی رخ داده؟ آنها را حل کند، نه این که مانع‌تراشی بیهوده کند. نیرویی که بخواهد برود ماندنش هم لزوما فایده‌ای ندارد.» میثم ظهوریان، مدیر ‌اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان رضوی در واکنش به توئیت عبدی نوشت: «جناب عبدی احتمالا دقت ندارند، این قانون جدید نیست و مصوب سال ۱۳۵۳ است و این نامه فقط اعداد آن را به روال هر ساله به روز کرده است. دانشجویانی که از تحصیلات مجانی استفاده کنند مکلفند دو برابر مدت تحصیل، در دستگاه‌های دولتی و یا به معرفی دولت در بخش خصوصی خدمت کنند و در صورت استنکاف از خدمات مذکور باید هزینه تحصیلات را به دولت بپردازند. حالا این که چطور قانونی که ۵۰ سال در حال اجرا است، ناگهان در یک سال اخیر، نشان اوج‌گیری خروج نخبگان از کشور شده، جز معماهایی است که احتمالا فقط نوابغی مثل ایشان می‌توانند رمزگشایی کنند.»

2ـ حمله هکری به اطلاعات نتانیاهو و لاپید

وبسایت صهیونیستی «واللا» اعلام کرد که گروه هکری warـdark پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی را هک کرده و آن را از دسترس خارج کرده است. این وب‌سایت در ادامه اعلام کرد که این تیم هکری موفق به هک یک پایگاه داده حاوی حدود 9/5 میلیون پرونده از جمله داده‌های مربوط به یائیر لاپید نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسبق این رژیم شده است. واللا در ادامه آورده است هکرها اطلاعات جزئی ۸۳۰۰ پرونده را منتشر کردند که از جمله شامل نام، شناسنامه، تاریخ تولد و حق رأی است. محافل امنیتی، سایبری و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی به تازگی درباره حملات سایبری به زیرساخت‌های این رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرساخت‌های اصلی رژیم صهیونیستی توسط منابع ناشناس در طول چند ماه گذشته شاهد حملات مداوم سایبری بوده است.

3ـ خودتحقیری ممنوع

ابراهیم علیزاده، روزنامه‌نگار اقتصادی در توئیترش نوشت: «یک شرکت کانادایی قرار است یک ساختمان ۵ میلیارد دلاری در قالب یک استراحتگاه که به شکل ماه است، در دبی بسازد. در ایران هم فرایند توسعه به این مرحله رسیده که دولت برای تأمین کسری بودجه خود می‌خواهد از گردش حساب بانکی ۳۵ میلیون تومانی مردم مالیات بگیرد.» سیدیاسر جبرائیلی در مقابل این مطلب واکنش نشان داده و نوشت: «کانادا اگر به توان ساختن چنین ساختمانی رسیده، بی‌ارتباط با نظم بخشیدن به نظام مالیاتی‌اش و تشویق تولید و تقبیح دلالی نیست. پیشرفت، آباد شدن به دست دیگران نیست، رسیدن به توان آباد کردن است؛ آباد شدن به دست دیگران، استعمار است. پیشرفت، فرآورده‌ای وارداتی نیست، فرآیندی طی کردنی است.»

4ـ تیر رسانه ملکه به سنگ خورد

در این چند روز بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های ضدانقلاب سعی کرده‌اند به سیاه‌نمایی علیه حماسه اربعین بپردازند. اما مهمان برنامه بی‌بی‌‌سی در واکنش به تلاش‌های بی‌دریغ مجری ضد ایرانی رسانه ملکه برای تخریب ایران و اختلاف‌‌افکنی بین مردم ایران و عراق وارد این بازی سیاه رسانه‌ای نشد. علم صالح، تحلیلگر سیاسی از لیدز انگلستان در واکنش به شیطنت‌های جمال موسوی، مجری ضد ایرانی بی‌بی‌سی علیه مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین گفت: «سامان بخشیدن به چندین میلیون زائر در هیچ کجای دنیا کار ساده‌ای نیست، در مراسم حج، هزاران نفر کشته می‌شوند. بزرگترین تجمع داوطلبانه را در تاریخ و سراسر دنیا در مراسم اربعین شاهد هستیم، این نوع مراسم‌ها سمبل اتحاد شیعیان است.»

 

▼ اخبار کوتاه

سناریوی جدید غرب برای فشار بر ایران/ آمریکا در حال لابی با دیگر کشورهای عضور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ هستند تا با صدور بیانیه‌ای ایران را تحت فشار قرار دهند. به جای تصویب قطعنامه جدید در نشست جاری شورای حکام،‌ چهار کشور حامی ‌قطعنامه ماه ژوئن شامل انگلیس، فرانسه،‌ آلمان و آمریکا بیانیه‌ای مشترک را تهیه کرده و امیدوارند کشورهای دیگر را نیز با خود همراه کنند.

430 هزار نفر مشغول کارند/ وزارت کار اعلام کرد برنامه ایجاد یک میلیون و دویست هزار شغل برای سال ۱۴۰۱ با برش بخشی صنعت، کشاورزی و خدمات ابلاغ شده است که تاکنون ۴۳۰ هزار شغل ایجاد شده که به تفکیک کد ملی از طریق سامانه ملی رصد اشتغال به تفکیک دستگاه و منطقه و کلیه مشخصات فرد شاغل قابل ارائه است.

وقتی داعش بودن مد نبود/ نخستین سری که جلوی دوربین بریده شد توسط انگلیسی‌ها بود. در این عکس منتشر شده از 70 سال گذشته تفنگدار سلطنتی بریتانیا در آوریل ١۹۵٢ در حالی‌ که سرهای بریده زن و مرد جوانی را که متهم به حمایت از حزب کمونیست مالایا بودند در دست دارد، لبخند می‌زند.

ما زیاده‌خواه نیستیم/ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است: «خواسته‌های ایران توافق را در حال حاضر غیرمحتمل کرده است!» خواسته‌های ایران چیست؟ پایان پرونده سیاسی آژانس علیه ایران، رفع کامل تحریم‌ها، تضمین عدم خروج دوباره از توافق. سؤال: خواسته‌های ایران توافق را نامحتمل کرده یا زیاده‌خواهی شما؟!

مدیون ایثار شماییم/ دیوارنگاره جدید مکتب حاج قاسم به مناسبت ایام پیاده‌روی اربعین حسینی در کرمان رونمایی شد. عبارت ما راهی کرب‌وبلاییم، مدیون ایثار شماییم بر این دیوارنگاره ثبت شده است.

آغاز به کار مجدد سفیر امارات در ایران/ سیف‌محمد عبیدالزعابی سفیر امارات در ایران به تازگی به تهران بازگشته و فعالیت خود را در نمایندگی این کشور بعد از ۷ سال مجددا به صورت رسمی ‌آغاز کرده است.

ترکیه جنگنده روس می‌خرد؟/ رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، آمریکا را تهدید کرد که در صورت عدم فروش جنگنده اف‌16 به آنکارا به کشورهای دیگری از جمله روسیه پناه خواهد برد.

دیدار رئیسی و پوتین/ کاخ کرملین روسیه خبر داد که پوتین با سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد.

ایران دارای فناوری نانوحباب/ ایران پس از آمریکا و ژاپن به فناوری نانوحباب دست یافت این فناوری، تحولی در تصفیه آب و فاضلاب کشور خواهد بود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات