صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 14شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شیعه مفتخر است به اینکه در مقابل نظام سلطه ایستاد، سینه سپر کرد، این اژدهای هفت سری را که در همه‌ شئون زندگی کشورها و دولت‌ها و ملت‌ها به نحو ظالمانه و جبارانه شرکت می‌کرد متوقف کرد.(1401/6/12)
 
▼ حرف روز
معنویت موتور محرکه گام دوم انقلاب
رصد رفتار محور عبری‌ـ غربی‌ـ عربی نسبت به نظام اسلامی‌ نشان می‌دهد که دشمن تلاش می‌کند ادراک و قدرت تحلیلی جامعه را تغییر دهد.‌ این ‌ایده به اندازه‌ای در اتاق فکرهای غرب اهمیت دارد که شاید در طول شبانه‌روز حتی یک ثانیه نیز رسانه‌های محور شیطانی مورد اشاره از خبرسازی، دروغ‌پراکنی، ناامیدسازی و تلاش برای تغییر عقیده مردم کشورمان دست بر نمی‌دارند. در واقع دشمن تلاش می‌کند هر آن چیزی که در میدان نبرد به دست نیاورده‌اند با تغییر در قدرت تحلیلی و اعتقادی جامعه، به دست بیاورند. در چنین شرایطی تقویت معنویت‌گرایی در سطح کشور به عنوان پادزهر برای مقابله با جنگ ادراکی دشمن یک الزام محسوب می‌شود. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌در تعربف معنویت‌گرایی معتقدند: «معنویت به معناي ارتقاي روح و فراتر از ماده رفتن است، اما در بطن زندگی اتفاق می‌افتد و یک افزونه استکبارستیزي هم دارد.» از‌ ‌این‌رو در طول انقلاب اسلامی، یکی از اساسی‌ترین موضوعی که باعث شکست‌ناپذیری ‌جمهوری اسلامی‌ شده است و ‌ایران را متفاوت از همه کشورها کرده است، وجود روحیه استکبارستیزی در سطح عمومی ‌جامعه است. حال در چنین شرایطی تقویت معنویت (شمال مؤلفه‌های عینی مانند استکبارستیزی، ظلم‌ناپذیری، تقوای سیاسی و جریانی و...) در جامعه یک اقدام اساسی و ضروری محسوب می‌شود. در واقع برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌ معنویت‌گرایی نقش اساسی دارد و بدون شک راه شکست دشمن نیز از همین مسیر خواهد بود. نکته دوم توجه به ‌این موضوع است که همه‌گیری معنویت باعث نشاط، رشد استعداد‌ها و در نتیجه خود اتکایی جامعه اسلامی‌ نیز خواهد شد و کشور را به سمت قدرت‌سازی سوق خواهد داد.
با توجه به مختصات و جایگاه معنویت در توسعه و پیشرفت کشور می‌توان نتیجه گرفت که «معنویت و استکبارستیزی» اساسی‌ترین نیاز کشور براي تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است به گونه‌اي که معنویت را می‌توان جهت‌دهنده و موتور محرک گام دوم انقلاب دانست. موفقیت‌های کشور در مقابله با رفتار‌های استکباری آمریکا و محور شیطانی، مجاهدت‌هاي جوانان دوران هشت ساله دفاع مقدس، مدال افتخارآمیز و برند انحصاري رقابت با شیطان بزرگ و... نشان می‌دهد که مهم‌ترین منبع و درون مایه تفکر انقلاب اسلامی ‌معنویت است. بی‌جهت نیست که امروزه بر اثر روحیه استکبارستیزی و معنویت‌گرایی پرچم جمهوری اسلامی‌ایران در اوج می‌درخشد.
(اکبر معصومی)
 
▼ گزارش روز
راه حل‌های خروج عراق از بحران
بعد از اتفاقات اخیر در عراق و بیانیه مقتدی‌صدر، جو حاکم در عرصه امنیتی ‌این کشور به حالتی از ثبات رسیده است. حال تلاش‌ها برای انجام گفت‌وگوهای ملی در جریان است که برخی احزاب همچنان در ‌این نشست‌ها مشارکت نمی‌کنند. در رابطه با تحولات اخیر و اتفاقات آینده ذکر چند نکته قابل تأمل است:
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ تنها راه برون‌رفت عراق از وضعیت فعلی همین گفت‌وگوهای ملی و اجماع احزاب برای خروج از بن‌بست سیاسی با انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر است. انتخاب ‌این افراد نیز براساس تشکیل جلسات پارلمان و حضور نمایندگان برای انتخاب آنها است. 2ـ ذکر برخی گزاره‌ها همچون انتخابات زودهنگام یا انحلال پارلمان برای عراق مفید نیست و شرایط ‌این کشور را در صورت وقوع ‌این اتفاقات در حالتی از هرج و مرج قرار می‌دهد. البته با توجه به گذشته‌ این اتفاقات، چنانچه عراق به سمت ‌این روندها حرکت کند یک بازه زمانی حداقل یک ساله برای آن باید متصور بود. ‌این امر شرایط را برای تشکیل دولت سخت خواهد کرد. 3ـ سناریوی جنگ فرقه‌ای و مذهبی که توسط برخی کشورها در عراق دنبال می‌شود، تهدیدی است که همچنان وجود دارد. طراحی تبدیل کردن اختلافات سیاسی و تبدیل آن به بحران سیاسی، امنیتی و اجتماعی امری است که همچنان برای عراق تهدیدزا است‌. 4ـ تشکیل کمیته‌های سیاسی برای انجام گفت‌وگوهای ملی زمینه‌ساز کاهش اختلافات بیا احزاب در سطوح عالی است و تنش‌های بین جریانی را نیز کاهش خواهد داد. وجود ‌این نوع شرایط و استفاده از طرح‌های ابتکاری منجر به کاهش زمینه‌های اختلاف بین جریان‌های سیاسی خواهد شد.
در مجموع می‌توان گفت که شرایط عراق اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته که موید عبور از بحران موجود و رسیدن به یک نقطه مشترک برای خروج از بن‌بست فعلی است. وحدت، اجماع حزبی، پرهیز از اقدامات تفرقه‌افکنانه و رسیدن به یک فهم مشترک در عرصه سیاسی بدون دخالت بازیگران خارجی همچون آمریکا از مهم‌ترین‌ موارد مورد تأکید در شرایط فعلی است.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
نامه‌نگاری برای نامه‌نگاری
دولت بایدن بعد از آخرین دور مذاکرات برجامی ‌رویکرد متناقضی را پیش گرفت؛ هنوز دقایقی از اعلام پایان مذاکرات نگذشته بود که آمریکا رسما پیشنهاد اروپا را پذیرفت اما وقتی پاسخ ‌ایران نیز تحویل اروپایی‌ها شد و اروپایی‌ها نیز آن پاسخ را منطقی اعلام کردند، واشنگتن در رفتاری متناقض اعلام پاسخ را قریب به دو هفته طول داد و اعلام کرد «توپ در زمین ‌ایران است» اما وقتی ‌ایران نظرش را به اتحادیه اروپا منتقل کرد، واکنش آمریکایی‌ها عجیب بود، آنها طوری در رسانه‌ها موضع گرفتند که گویی‌ ایران موضوعی جدید را روی میز گذاشته است اما ‌این ادعای آمریکایی‌ها یک نوع فرار به جلو برای شانه خالی کردن از انجام تعهدات برجامی ‌است. چیزی که از رفتار اخیر آمریکایی‌ها هویداست ‌این است که رفتار آنها دقیقا شبیه رویکرد ترامپ است و عزم جدی در تغییر رفتار خود ندارند. رفت و برگشت پیام‌های اخیر آمریکایی‌ها را باید نامه‌نگاری برای نامه‌نگاری یا مذاکره بدون عزم و اراده جدی دانست.
 
▼ اخبار 
1ـ ضدانقلاب و قاچاقچی انسان
زهرا صدیقی یکی از سرکرده‌های باند قاچاق و فروش هزاران دختران ایرانی به اربیل عراق که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد محکوم به اعدام شده است. ترویج همجنس‌‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و نشر آن در فضای مجازی سایر جرم‌های صدیقی است. اما سیاست کثیف رسانه‌ای ضدانقلاب با پرداختن به همجنس باز بودن او در حال تولید خبرهای منفی و سیاه علیه نظام هستند. کاربری در پاسخ به این سیاه‌‌نمایی‌ها نوشت: «نمیگن طرف از سرکرده‌های باند قاچاق و فروش هزاران دختران ایرانی به اربیل عراق بوده و باعث نابودی زندگی هزاران خانواده و فقط به تفکر کثیف همجنس‌بازیش می‌پردازن تا برای این قشر نجس مظلوم‌نمایی کنند این کثیف‌ترین سیاست رسانه‌ای است.»
 
2ـ اگر حاج قاسم نبود
تصاویری تکان‌دهنده از مراسم قرعه‌کشی برای انتخاب عامل انتحاری داعش در فضای مجازی منتشر شده است که نیروهای تکفیری داعش در حال قرعه‌کشی برای عملیات انتحاری هستند از نکات جالب این ویدئو این است که افراد با اشتیاق بالایی پیگیر برنده شدن هستند. شخص برنده‌ پس از یک خوشحالی وصف‌ناپذیر، چند دقیقه‌ بعد خودش را منفجر می‌کند. این ویدئو اولاً نشان می‌دهد که چقدر بر روی نیروهای تکفیری کار فکری شده بود و ثانیاً اگر وجود شهیدان مدافع حرم خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود ممکن بود ما با چنین بلیه‌هایی مواجه می‌شدیم.
 
3ـ پول بن‌سلمان در جیب آژانس
طبق اعلام منابع خبری عربستان سعودی 3/5 میلیون دلار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌کمک کرد. دولت عربستان سعودی اعلام کرد دو کمک مالی 2/5 میلیون دلاری و یک میلیون دلاری برای پیش‌برد طرح‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌ارائه کرده است. بسته کمک 2/5 میلیون دلاری به نوسازی آزمایشگاه‌های «سایبرسدورف» و طرح «رینول۲» اختصاص دارد که به تقویت قابلیت‌های نظارتی در زمینه‌های هسته‌ای و رادیولوژیکی کمک می‌کند. کمک یک میلیون دلاری هم به طرح آژانس جهت مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اختصاص شده داده است.
 
4ـ سعودی ‌اینترنشنال یا صهیونیستی ‌اینترنشنال؟
رسانه‌های عبری رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کردند که ارتش اسرائیل برای اولین بار در اقدامی ‌غیر معمول به یک شبکه تلویزیونی اپوزیسیون ایران، یعنی ایران ‌اینترنشنال اجازه ورود به یک پایگاه نظامی‌ را داده است! دو روز پیش هم خبرنگار و کارشناس تحلیلی ‌اینترنشنال سعودی طی اظهارنظری وقیحانه گفت: اسرائیل باید‌ ایران را تهدید هسته‌ای کند و با بمب هسته‌ای به ایران ضربه بزند! باراک راوید، خبرنگار سرشناس اسرائیلی چندی پیش افشا کرده بود که موساد از شبکه ‌اینترنشنال به عنوان بازوی جنگ اطلاعاتی خود استفاده می‌کند!
 
5ـ تعمیر فرش یا خرید فرش؟
احمد کریمی ‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با نود اقتصادی گفت: «دولت به صادرکنندگان ایرانی اجازه نمی‌دهد که فرش دستباف را برای سرویس و تعمیر به داخل کشور بازگردانند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته می‌خواهد صادرات فرش ترکیه را به 1 میلیارد دلار برساند و در قدم اول بسیاری از طراحان و رفوگران ایرانی را به ترکیه برده‌اند. عایدی ترکیه از رفو و تعمیر فرش‌های ایرانی 150 میلیون دلار یعنی دو برابر کل صادرات فرش ماست!»
 
6ـ بانک‌های رکورددار در کنترل خلق پول
گزارش اخیر وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که همزمان با اعمال سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها در راستای کنترل تورم، خلق پول بانک‌ها در پنج ماه نخست امسال نسبت به پنج ماه نخست سال 1400 افت شدیدی داشته و از 25/8 به 7/9 درصد رسیده است. بر‌ این اساس، سه بانک ملت، اقتصاد نوین و مؤسسه اعتباری ملل، بیشترین و پاسارگاد، تجارت و دی کمترین خلق پول را داشته‌اند. در پست بانک نیز این میزان افزایشی بوده است.
 
▼ اخبار کوتاه
با پالتو بخوابید!/ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در یک اظهارنظر تلویزیونی با تحقیر اروپایی‌ها گفت: «امروز در اروپا حالتی از ترس و وحشت وجود دارد، مردم برای اولین بار از آمدن زمستان در هراسند؛ صدای بسیاری از مردم بابت گرانی آب و برق بلند شده است! اروپایی که می‌شناختیم به پایان رسید، اکنون اروپای جدیدی می‌بینیم؛ اروپایی فقیر و سرد، اروپایی که به شهروندانش می‌گوید به دلیل بالا رفتن قیمت گاز، برق و نفت آماده زمستانی سرد و کشنده باشید!»
 
دود در چشمان اروپا/ مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «زمستان در راه هست و بحران انرژی و اقتصادی پیش‌روی آن‌هاست؛ آمریکا هم شرایط خوبی نخواهد داشت؛ ‌ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد. تاریخ نشان داده ایران به تعهدات خویش پایبند است و مشکل از آمریکا و اروپاست؛ بایدن در حال ادامه سیاست ترامپ است! اگر توافق نشود اروپا بیش از همه ضرر خواهد کرد.»
 
زنگ خطر برای سرعت رشد علمی ایران/ در سال 2021، در مجموع تعداد مقالات پر ارجاع، 23353 و مقالات داغ 2252 مقاله بوده است که کشور چین، آمریکا، انگلیس و آلمان به ‌ترتیب در رتبه‌های اول و چهارم دارا بودن این مقالات هستند. نکته قابل تأمل در بحث ارجاع به مقالات، پیشی گرفتن عربستان از ایران است. در مجموع تعداد مقالات داغ و پر ‌ارجاع ایران رتبه 16 و عربستان به رتبه 15 رسیده است.
 
مستعمره ملکه از ملکه پیشی گرفت/ تولید ناخالص داخلی (اسمی) هند بر مبنای تعدیل شده با استفاده از نرخ مبادله دلار در آخرین روز سه ماهه مارس 70/854 میلیارد دلار در حالی که بریتانیا ۸۱۶ میلیارد دلار بود. هند با پیشی گرفتن از بریتانیا به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل و موقعیت بریتانیا توسط اقتصاد هند در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ واژگون شد.
 
پولشویی با ۵۰۰ میلیون کارت/ امروزه هر ایرانی به صورت میانگین 7 کارت بانکی دارد که این تعدد موجب شده برخی افراد حساب‌های خود را به خلافکارها یا مهاجرین غیرمجاز اجاره دهند و از آنها پول دریافت کنند. حدود 500 میلیون کارت بانکی دست مردم است که هزینه آن برای کشور زیاد بوده و این امر موجب پولشویی می‌شود.
 
تکذیبیه دفتر آیت‌الله مکارم/ پس از انتشار برخی اخبار جعلی مبنی بر نسبت بین قاسم مکارم و آیت‌الله مکارم‌شیرازی، دفتر ایشان در متنی اعلام کرد قاسم مکارم فرزند و یا نوه آیت‌الله مکارم نیست و نوه برادر ایشان است و ارتباط کاری با ‌آیت‌‌الله ندارد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات