صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 27 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوتاه‌مدت، و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ حق، وظیفه‌ میان‌مدت آنان است.(1400/12/21) www.basirat.ir
 
▼ حرف روز
ایران سربلند
مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند: «مراقب باشید این مسائل، حواس شما را پرت نکند و از کارهای اصلی و اساسی باز نمانید!» همین ۱۷ کلمه را می‌توان عصاره و ماهیت اتفاقات اخیر دانست. هدف مشترک دشمنان اصلی و جریانات معاند داخلی و خارجی، اشتباه محاسباتی مردم و دولت ایران بود. برای این کار به انواع اقدامات روانی، رسانه‌ای، خرابکاری، فشار اقتصادی، فشار سیاسی و... روی آوردند اما این بار نیز ایران سربلند از این میدان بیرون آمد! در زیر نگاهی داریم به چند مورد از ناکامی‌های دشمن در حوادث اخیر.
1ـ دشمن قصد داشت با ناامن‌سازی ایران، اقتصاد کلان و به ویژه ترانزیت کالا از ایران را مختل کند؛ اما در همین مدت ما شاهد آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از خاک ایران هستیم، توافق ایران و قزاقستان در سفر رئیس‌جمهور به این کشور و توافق در موضوع ترانزیت و نفت، افزایش 47 درصدی ترانزیت کالا از گمرکات آستارا، افزایش 42 درصدی ترانزیت کالا از گمرکات خراسان جنوبی، افزایش 231 درصدی ترانزیت خروجی از پایانه پرویز خان در کرمانشاه و ده‌ها گزارش دیگر نشان می‌دهد که حوادث اخیر نتوانست دولت را از کار اصلی خود در مدیریت اقتصاد کلان کشور بازدارد. 2ـ در عرصه داخلی نیز تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی مردم مانند؛ ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، وضع یارانه دوم برای اقشار آسیب‌پذیر و تحت پوشش سازمان بهزیستی، تلاش برای جذب و بازگرداندن نخبگان، واگذاری زمین در 900 شهر برای حل مشکل مسکن و واگذاری زمین در 12 شهر جدید و... نشان می‌دهد که دولت اولویت خود در حل مشکلات مردم را فراموش نکرده و با سرعت در این مسیر در حال حرکت است. 3ـ مردم نیز با حضور هوشندانه در صحنه، ضمن اعلام برائت از آشوب و اغتشاش و مطالبه برخورد با عوامل این حوادث، بار دیگر ثابت کردند که مقهور برنامه‌های دشمن در تغییر محاسبات نشده‌اند. با شفاف‌تر شدن فضا و مشخص شدن خواسته اصلی آشوبگران، برخی از مردم نیز که در فضای ابهام‌آلود نتوانسته بودند راه را از بیراه تشخیص بدهند به سرعت راه خود را از اغتشاشگران جدا کردند و دشمن را در رسیدن به خواسته‌هایش ناکام گذاشتند. 4ـ نیروهای نظامی مقتدر جمهوری اسلامی ایران نیز متجاوزین به مرزهای غربی را با یک سیلی سخت بدرقه کردند و در جنوب غرب کشور نیز دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشتند. 
نتیجه این هوشمندی در رفتار مردم و مسئولان کشورمان این کشور بود که رژیم صهیونیستی اعتراف کرد پروژه آشوب در ایران شکست خورده است. دولت و ملت ایران بار دیگر نشان دادند که ایران مقتدر و سربلند با قدرت حل مشکلات خود را از طریق خنثی‌سازی فشارهای دشمن دنبال خواهد داد و شکوفه‌هایی که امروز در اثر ایستادگی ملت ایران روییده‌اند به زودی به ثمر خواهند نشست.
 
▼ گزارش روز
تبادل اسرا در میان تبادل آتش
آتش‌بس شش ماهه میان انصارالله و ائتلاف متجاوز سعودی در روزهای اخیر به علت کارشکنی سعودی‌ها و عدم عمل ریاض به تعهدات خود در قبال یمن پایان یافت و درگیری‌های میدانی میان دو طرف به خصوص در دو استان الحدیده و تعز از سر گرفته شده است. اما همزمان با آغاز درگیری‌ها و در میان تبادل آتش، شاهد مذاکرات سیاسی دو طرف در خصوص تبادل اسرا هستیم.
گزاره خبری: عبدالقادر المرتضى، رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن در سخنانی درباره جزئیات مذاکرات بین صنعا و ریاض اظهار داشته، لیست نهایی تبادل بیش از 2200 اسیر از طرفین امضا شده است. عبدالقادر المرتضى گفته است، سفر هیئت یمنی به عربستان سعودی و بازدید از زندان‌های این کشور موفقیت‌آمیز بوده است. این مقام یمنی با بیان اینکه هیئت یمنی از وضعیت اسرای در بند خود در عربستان اطمینان پیدا کرده است گفت، هیئت یمن بانک اطلاعاتی را که یکی از مشکلات مربوط به اجرای توافق است، تصحیح کرده است. رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن خاطرنشان کرد که ائتلاف متجاوز در حال حاضر در تلاش است اسرای سعودی و شماری از سرکرده‌های مزدور را آزاد کند و بقیه را به تعویق بیندازد، ولی یمن با این مسئله مخالف و تأکید کرد که آماده است این توافق را به صورت کامل اجرایی کند، نه به صورت گزینشی. علاوه بر سفر هیئت صنعا به عربستان برای اطلاع از وضعیت اسرای یمنی، یک هیئت سعودی هم در روزهای گذشته به صنعاء سفر کرده بود و طی آن این هیئت در جریان اوضاع اسیران سعودی نزد نیروهای مسلح یمن قرار گرفته است.
گزاره تحلیلی: مذاکرات سیاسی تبادل اسرا در حالی میان عربستان و انصارالله یمن امضاء شده است که در دو سال گذشته، گفت‌وگوهای مذکور در دو سطح داخلی و بین‌المللی به خاطر کارشکنی سعودی‌ها، راکد مانده بود. موافقت عربستان سعودی با طرح تبادل اسرا که همزمان با آغاز دوباره درگیری‌ها پس از پایان آتش‌بس صورت می‌گیرد، موضوعی است که عمدتاً ناشی از تهدیدهای اخیر انصارالله است و یک موفقیت بزرگ برای انصارالله محسوب می‌شود که به لطف مقاومت حاصل می‌شود. رهبران انصارالله در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که اگر متجاوزان به خواسته‌های یمن تن ندهند، عملیات موشکی علیه این کشورها را از سر خواهند گرفت. مقامات دولت نجات ملی گفته‌اند سعودی و امارات باید به وعده‌های‌شان عمل کنند در غیر این صورت جنگ با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. این تهدیدها باعث شده است ریاض در شرایطی که کشورهای غربی دچار بحران در تأمین انرژی و سوخت مورد نیاز شده‌اند، برای اینکه زیرساخت‌ها و تأسیسات نفتی خود از هشدارهای موشکی در امان بماند و برای جلوگیری از خشم یمنی‌ها در مقابل درخواست‌های انصارالله عقب‌نشینی کند. موضوع بعدی که در بحث تبادل اسرا جلب توجه می‌کند، قرار داشتن محمدالخضری نماینده سابق جنبش حماس در لیست تبادل است که از سال 2019 در عربستان زندانی است. این موضوع نشان می‌دهد که انصارالله برخلاف رژیم‌های سازشکار عربی که در دو سال گذشته با خیانت به آرمان فلسطین، دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده‌اند، با جدیت و شدت بیشتری نسبت به فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف پایبند بوده و در نبردی که ارتباطی با مسئله فلسطین ندارد، برای آزادی اسرای فلسطینی تلاش می‌کند که این موضوع باید باعث سرافکندگی و شرمندگی رژیم‌های سازشکار عربی باشد.    
(حمید خوش‌آیند)
 
▼ خبر ویژه
خانه‌های ویلایی در دستور دولت
وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین نداریم، واحدهای مسکونی به همراه تسهیلات به‌شکل ویلایی به مردم واگذار می‌کنیم. زمین‌های ۲۰۰ الی ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌دهیم و آنها متعهد می‌شوند در یک سالونيم به صورت ویلایی بسازند، این قرار داد میان وزارت راه و سازنده که مردم هستند، ایجاد می‌شود.
 
▼ اخبار 
1ـ ایران دارای ۳ درصد دانشگاه‌های برتر جهان
نتایج رتبه‌بندی 2023 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی «تایمز» که به تازگی منتشر شده است، جایگاه علمی و استنادی 1799 دانشگاه در 104 کشور جهان را ارزیابی کرده است. طبق این نتایج، تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی از 58 (طبق ارزیابی 2022) به 65 رسیده است و روند صعودی سهم ما از این رتبه‌بندی، امسال نیز تداوم داشته است. این مؤسسه دانشگاه‌های جهان را در سه حوزه اصلی فعالیت یعنی «تحقیق»، «تأثير» و «تدریس» ارزیابی می‌کند. در همین زمینه این ارزیابی به شاخص‌ها و معیارهای مهمی توجه دارد، از جمله: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (حجم، درآمد و شهرت)، استنادات (تأثیر تحقیق)، درآمد صنعت (انتقال دانش) و چشم‌انداز بین‌المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات). ملاک اصلی در این ارزیابی‌ها، امتیاز کسب شده توسط دانشگاه‌هاست، این امتیاز برای دانشگاه آکسفورد به عنوان برترین دانشگاه جهان، 4/96 است. این در حالیست که ما با ۳ درصد بهترین دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز جمعیتی معادل یک درصد جهان داریم.
 
2ـ دیپلماسی عقلانی، اقدام در مقابل اقدام
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و به شعارهای خودشان پایبند باشند. در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می‌تواند مهم‌ترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت‌پذیر است و نقش تعیین‌کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد. چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران آماده تعامل است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری گزینشی و سیاست‌های دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل صورت خواهد داد این در ارتباط با تکتک این کشورها خواهد بود و هم در خصوص اتحادیه اروپا.
 
3ـ حرف‌های بدون سند قیصر
میزان خبرگزاری قوه قضائيه در مطلبی با موضوع نقد موضع‌گیری علی دایی در خبر جعلی کشته شدن دختر اردبیلی نوشت: آقای دایی لطفا مستندات خود در رابطه با کشته شدن دانش‌آموز دختر اردبیلی را منتشر کنید. میزان در این مطلب خطاب به علی دایی می‌نویسد: علی دایی، چند روز قبل هم‌سو با موج غیرواقعی رسانه‌های ضد انقلاب، خبر دروغ کشته شدن یک دانش‌آموز در اردبیل را بازنشر کرد. آقای دایی لطفا مستندات خود در رابطه با کشته شدن دانش‌آموز دختر اردبیلی را منتشر کنید. شما حتی اظهارات خانواده دختر فوت شده را انکار می‌کنید و مشخص نیست چرا مدرکی دال بر ادعای خود ارائه نمی‌کنید. انتظار می‌رود اگر مستنداتی در خصوص ادعای مطرح شده دارید، هرچه سریع‌تر آن را به مراجع ذی‌ربط ارائه کرده تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
 
4ـ رکوردشکنی در نبود الگوی کشت
 براساس آمارهای گمرک ایران، در سال جاری کشورمان نزدیک به ۷۳۷ هزار تن هندوانه صادر کرده که این میزان بالاترین مقدار صادرات هندوانه کشور از سال ۱۳۹۴ تاکنون است. البته آمارهای رسمی فقط تا سال ۱۳۹۴ وجود دارد و به نظر می‌رسد صادرات فعلی هندوانه کشور رکورددار صادرات این محصول در طول تاریخ نیز باشد. قابل ذکر است برخی از کارشناسان معتقدند اگر الگوی کشت در کشور اجرا می‌شد ایران نباید تولیدکننده بزرگ هندوانه پس از کشور چین در جهان می‌شد و به‌جای آن باید محصولات استراتژیک تولید می‌کردیم.
 
5ـ هزینه ۲ میلیون دلاری برای قاتل شهید سلیمانی
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها در مذاکرات اخیر برجام درخواست داشتند که نام ۶۰ نفر از عاملان و آمران ترور شهید سلیمانی از لیست سیاه ایران خارج شود و ما گفتیم این موضوع خط قرمز ماست و قابل معامله نیست. یکی از وزرای خارجه کشورهایی که نقش واسطه را داشت به من گفت: مقامات آمریکایی به ما می‌گویند ماهانه فقط برای امنیت پمپئو ۲ میلیون دلار هزینه می‌کنیم.
 
▼ اخبار کوتاه
نوش جانتان آقای امانوئل مکرون/ مکرون در اعتراض به افزایش ۴ برابری قیمت گاز گفته است: این رسم رفاقت نیست که قیمت گاز را چهار برابر پرداخت کنیم. کاربری نوشت: «آقای مکرون آیا رسمش بود که در جنگ عراق به صدام هواپیما دادید و گاز خردل، آیا رسمش بود در تحریم‌های آمریکا پانسمان را از بیماران ما دریغ کردید. آیاهای بسیاری است ولی این جنگلی است که خودتان ساختید و امروز ضربه‌اش را می‌خورید. نوش‌جانتان آقای امانوئل مکرون.»
 
‏کاش ایران با ما بود/ رابرت کوچاریان رئیس‌جمهور سابق ارمنستان گفت: امکان تعمیق همکاری دفاعی ارمنستان و ایران وجود دارد و این همکاری به‌عنوان بخشی از مؤلفه امنیتی ارمنستان، ضروری است. باید دست‌کم دو ‎رزمایش با ایران در سیونیک انجام می‌دادیم. علاوه بر ارمنستان، تنها کشوری که «سیونیک» برای آن مهم است، ایران است. سیونیک ضعیف‌ترین بخش ارمنستان است و ترکیه و باکو آرزوهای زیادی برای این استان دارند و این آشکار است.
 
غلط کردیم/ معاون شورای امنیت روسیه به رژیم صهیونیستی روز دوشنبه هشدار داد که در صورت ارسال کمک نظامی و تسلیحات به اوکراین،‌ روابط خود با مسکو را به نابودی خواهد کشید. مسئولان رژیم صهیونیستی پس از تهدید معاون شورای امنیت روسیه، از گفته‌های یک وزیر صهیونیست مبنی بر ضرورت ارسال سلاح به اوکراین اعلام برائت کردند.
 
هشدار برای کاهش سرانه مطالعه/ فقط رسانه زمان مطالعه نیست که در سال‌های اخیر بیش از یک ساعت کاهش پیدا کرده، بلکه بررسی میزان افرادی که در ایران به مطالعه کتاب‌های غیردرسی می‌پردازند نشان می‌دهد که حدود چهار درصد از آنها (حدود سه میلیون نفر) این کار را کنار گذاشته‌اند.
 
بحران اوکراینی‌ها در برق زمستان/ زلنسکی می‌گوید: ۳۰ درصد از نیروگاه‌های اوکراین از ۱۰ اکتبر تخریب شده است. پس از حملات صبحگاه دیروز روسیه به تأسیسات برق اوکراین، دفتر زلنسکی از وضعیت بحرانی انرژی در سراسر این کشور خبر داد!
 
جنجال بر سر پرنده‌های انتحاری/ مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا گفت: که پنتاگون نمی‌تواند تأیید کند پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده می‌کند،‌ ساخت ایران است.
 
شیخ ضد صهیونیسم رئیس پارلمان شد/ روز گذشته شیخ احمد سعدون به عنوان رئیس مجلس عوام کویت انتخاب شد. برخی کارشناسان او را از افراد مستقل کویت و به شدت ضد اسرائیلی می‌دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات