صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 26 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حضور بانوی ورزشکار بر سکوی قهرمانی با حجاب اسلامی و دست ندادن با مرد بیگانه، اهداء مدال‌های قهرمانی به خانواده‌های شهداء، سر به خاک ساییدن و ذکر نام ائمه هدی پس از پیروزی، و عزیمت هیئت ورزشی به زیارت اربعین، پدیده‌های شگرف و بی‌بدیلی در دنیای مادی و پر از فساد امروز است.(1401/7/18)
 
▼ حرف روز
ميدان‌داران فاقد صلاحيت
سلبريتي‌ها چهره‌هاي ورزشي، هنري و... هستند که به واسطه جذابيت‌هاي رسانه‌اي، مورد توجه خاص مخاطبان قرار گرفته و هوادار يافته‌اند و ميدان‌دار مديريت افکار عمومي شده‌اند! در اين ميان پارادوکس‌هاي متعددي در زندگي سلبريتي‌ها وجود دارد که به معضلي براي جوامع امروز بدل شده است.
يکي از معضلات مهم آن است که سلبريتي‌ها تنها در يک حوزه خاص ورزشي يا هنري تخصص دارند و به همان واسطه شهرت و هوادار يافته‌اند، اما به يک باره در توهمي برآمده از لايک و شهرت، احساس مي‌کنند که حق دارند در عرصه‌هايي که سواد و تخصص آن را ندارند نيز اعلام نظر کنند! همين کم‌سوادي موجب شده تا اغلب سلبريتي‌ها بازيچه جريان‌هاي سياسي قرار گيرند که خود از وجاهت مطلوبي در افکار عمومي برخوردار نيستند، اما مي‌توانند از فقر آگاهي و سواد سياسي‌ـ رسانه‌اي سلبريتي‌ها سوءاستفاده کرده و با اغواگري و فريب آنان، ادعاهايي را در جامعه عمومي‌سازي نمايند که حظي از حقيقت ندارد!
به عنوان نمونه اين روزها انتشار خبر دروغين مرگ دختري جوان به نام «اسرا پناهي» در اغتشاشات و به دست نيروي انتظامي، بهانه‌اي شد تا يکي از چهره‌هاي شناخته شده ورزشي کشور، احساس تکليف کند که وارد معرکه شده و با انتشار متني خود را مدافع او دانسته و بر آتش اغتشاشات بدمد. اين در حالي است که اسناد کاملا متقن، مشخص مي‌کند که چنين روايتي از اساس دروغ بوده و علت دخترک مرحوم اردبيلي، مشکلات خانوادگي و بيماري‌هاي پيشيني بوده است که اين موضوع از زبان خانواده او با صراحت اعلام شده و همه مدارک در پرونده پزشکي او حاضر است. اما مشکل آن است که اين آقاي ورزشکار که سواد سياسی‌ـ رسانه‌اي چنداني ندارد و تنها به رسانه‌هاي دروغ‌پرداز و فتنه‌گر بيگانه اعتماد کرده است، آيا امروز حاضر است که جبران مافات کرده و پيام خود را پس گرفته و از افکار عمومي، خانواده آن مرحومه و لااقل هوادارانش عذرخواهي کند؟! اينک اگر دستگاه قضايي وارد داستان شود و با او به جرم انتشار اکاذيب و تشويش اذهان عمومي برخورد قانوني نمايد، فريادها بلند خواهد شد که آزادي‌بيان نيست و به هيچکس حتي يک قهرمان ملي اجازه اظهارنظر داده نمي‌شود، اما از آن‌سو کسي نيست که بگويد، قهرمان به چه حقي در حوزه‌اي که تخصص ندارند، اظهارنظر کرده و با ادعاهاي واهي مشغول بازي با افکارعمومي و ايجاد انحراف در جامعه و ايراد هزينه‌اي گزاف به کشور است!؟ کسي از اين آقايان نمي‌پرسد که چرا اگر يکي از سياسيون در مورد هنر و ورزش اظهارنظري کند، بلافاصله جنجال به راه مي‌اندازند که آن فرد چه حقي داشته که در اين باره سخن بگويد! اما خودشان حق دارند در حوزهاي که سواد لازم ندارند، بيانيه صادر کنند!؟ اين تنها گوشه‌اي از پارادوکس‌هاي فراواني است که سلبريتي‌ها در آن گير افتاده‌اند و متأسفانه اين کشور و مردم هستند که خسارات آن را پرداخت مي‌کنند. تنها راه حل اين معضل آن است که قانون براي گره‌گشايي و جلوگيري از خسارات بيشتر، راهکاري براي ساماندهي به جايگاه سلبريتي‌ها ارائه دهد!   
     (مهدي سعيدي)
 
▼ گزارش روز
رزمایش امنیت و اقتدار
روز گذشته رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی و جمعی از فرماندهان سپاه در منطقه ارس آغاز شد. در این رزمایش برای نخستین مرتبه نصب پل شناور به منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه تمرین شده است.
گزاره خبری: ۱ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور ایران در دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان تأکید کرد: «هرگونه تغییر در مرزهای تاریخی، ژئوپلتیکی منطقه و مسیر ترانزیت ایران و ارمنستان را رد کرد و موجب پاسخ قاطع ایران دانست.» ۲ـ سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در این خصوص اظهار داشت: «جلوگیری از تغییر مرزهای کشور همسایه راهبرد جدی جمهوری اسلامی است و هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه را مخل امنیت داخلی خود می‌دانیم و همواره آن را خط قرمز اعلام کرده‌ایم و بر این اساس بدیهی است که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم.»
گزاره تحلیلی: 1ـ حرکات جدید آذربایجان خارج از منطقه قره‌باغ و با اهدافی مانند تلاش برای شکل‌گیری ناتوی ترکی، ایجاد دالان تورانی، خفگی ژئوپلتیک برای دو کشور روسیه و ایران، جلوگیری از سوآپ انرژی و نفتی بین روسیه و ایران، ممانعت از فعال‌سازی کریدور شمال جنوب، ایجاد بن‌بست در ارتباط ایران با اروپا و... صورت می‌گیرد. بنابراین این موضوع، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای تغییر جغرافیای منطقه است. این طرح از سوی آذربایجان، ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی تهیه و طراحی شده است. 2ـ آذربایجان نمی‌تواند، تهدیدی برای ایران محسوب شوند بلکه آنچه از سوی ما تهدید تصور می‌شود رویکرد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تغییر نقشه جغرافیایی منطقه و ایجاد بستری جدید در اختلاف‌افکنی و ایجاد ناامنی در تحولات آینده است. 3ـ جمهوری اسلامی در چند ماه اخیر به صورت کاملاً راهبردی مواضع و خطوط قرمز خود را مطرح نمود و نشان داده که بر خطوط قرمز و مواضع راهبردی خود اصرار دارد. رهبر معظم انقلاب در در دیدار رئیس‌جمهور روسیه فرمودند: «جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته‌ شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.» 4ـ مواجهه مقتدرانه نیروی زمینی سپاه با گروهک‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان و برگزاری رزمایش اخیر نشان می‌دهد که سپاه تلاش جدی برای شکل‌گیری امنیت پایدار در کشور دارد و لحظه‌ای در این مسیر غفلت یا مماشات نخواهد نمود. 5ـ رزمایش اخیر یک خدمت به کل منطقه محسوب نمود چرا که جمهوری اسلامی در حال تلاش است تا از شکل‌گیری یک کانون بحران در منطقه توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها جلوگیری نماید.  
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ خبر ویژه
علت حادثه زندان اوین چه بود؟
روزنامه ایران نوشت: آنچه شنبه شب در زندان اوین رخ داد را نباید یک حادثه یا رویدادی پیش‌بینی نشده و اتفاقی دانست. مروری بر ابعاد مختلف آن، پیش و پس از شورش در اوین، نشان می‌دهد آنچه مهار، یا به عبارت دقیق‌تر خنثی شد، پازلی از نقشه پیچیده گسترش اغتشاش‌ها در کشور و مسیری بود که جریان‌های ضدانقلاب به همراهی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ادامه آن پیش‌بینی می‌کردند. زندان اوین، محل نگهداری جاسوس‌های دوتابعیتی یا جاسوس‌های دارای تابعیت کشورهای غربی است. این نیز به نوبه خود واقعیتی بود که طراحان، جریان‌های رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی و میدانی اغتشاشات اخیر از نظر دور نداشتند. زیرا می‌دانستند وقوع هر اتفاقی در این زندان، به‌ دلیل حضور این جاسوس‌های دوتابعیتی یا جاسوس‌هایی که شهروند کشورهای غربی هستند، حساسیت این کشورها را نیز به ‌دنبال خواهد داشت.
 
▼ اخبار 
1ـ چگونه جنگ به داخل رژیم صهیونیستی منتقل شد؟
تحولات ماه‌های اخیر در کرانه باختری که باز شدن میدان نبرد جدید در برابر اشغالگران صهیونیستی است از نقطه‌نظر شکل و تأثیرگذاری، واجد ویژگی‌های کاملا متفاوتی است که موجب سردرگمی کم‌سابقه در دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شده است. مسلح شدن کرانه باختری و قدرتمند شدن مقاومت در این منطقه و حتی در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ امروز تبدیل به واقعیتی شده است که صهیونیست‌ها نیز بدان رسما اعتراف می‌کنند و عملا دیگر هیچ نقطه‌ای از فلسطین اشغالی برای آنان امن نیست. دامنه اقدامات مبارزین فلسطینی در هفته‌های گذشته از جنین و نابلس فراتر رفته و به مرکز و جنوب به سمت شهر قدس گسترش یافته به گونه‌ای که به اذعان مسئولان رژیم صهیونیستی «در گذشته، جنگ علیه اسرائیل بود اما اکنون جنگ در اسرائیل است.» شرایط شکل گرفته در کرانه باختری و استیصال دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در برابر آن بازتاب گسترده‌ای نیز در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای این رژیم داشته است.
 
2ـ چرا رسانه‌های ضد ایرانی دروغ می‌گویند؟
رسانه‌های معاند از همان روز اول اغتشاشات را با دروغ شروع کردند و تا همین امروز تلاش دارند با ویدیوهای جعلی و دروغ‌های عجیب و غریب‌شان از زندان اوین تا فوت دانش‌آموز اردبیلی، جریان اغتشاشات را زنده نگه دارند. دکتر طاهرنژاد، مشاور و روانشناس می‌گوید: یکی از اثرات دروغ بر افراد این است که سطح هیجانات آنها را بالا می‌برد و رفتار هیجانی باعث می‌شود منطق افراد پایین بیاید. مغز انسان سه لایه است. فیزیولوژیک، هیجانات و منطق. لایه منطق بالای لایه هیجان شکل گرفته و وقتی هیجان فعال می‌شود لایه‌ بالایی آن دیگر فعالیتی ندارد. به همین خاطر ممکن است در این حالت رفتارهایی از افراد بروز بدهد که در شرایط عادی اصلا دست به همچین کاری نمی‌زنند. رسانه‌های معاند با دروغ، هیجانات را بالا می‌برند و قدرت تدبیر و تحلیل را از مخاطبان‌شان می‌گیرند! در بحث روان‌شناسی اجتماعی مبحثی را داریم که می‌گوید شاید در ابتدا یک دروغ غیرقابل‌باور و بزرگ باشد اما بیان دروغ و تکرار آن باعث می‌شود به مرور باورپذیر شود.
 
3ـ گوسفند، نه بیشتر!
محمد ایمانی در کانال تلگرامش نوشت: تصور می‌کردیم آمریکایی‌ها، فقط به عربستان سعودی به چشم «گاو شیرده» نگاه می‌کنند. اما نشریه فرانسوی معتقد است، آمریکا، کشورهای اروپایی را مثل گله گوسفند، به هر سمت که بخواهد، می‌برد. گوسفند را البته آخر سر به کشتارگاه می‌برند. نشریه گلوبال تایمز هم اخیرا نوشت: اوکراین از نگاه آمریکا، فقط گوشت دم توپ است، نه بیشتر و نمی‌تواند حتی عضو ناتو باشد! یاد کسانی افتادم که می‌گفتند: آمریکا مثل گاوی است که دیگر کشورها، او را دوشیده‌اند، اما ما در جمهوری اسلامی، همیشه شاخش را گرفته و درگیر بوده‌ایم!
 
4ـ دعوت به اغتشاش در کاخ لاکچری!
روز گذشته تصویری از خانه لاکچری ۳ میلیون دلاری یک فعال اینستاگرامی که در آمریکا ساکن است منتشر شد. یک کاربر در واکنش به این تصاویر نوشت: «او برای هر استوری 20 هزار دلار می‌گیره دیگه خودتون حساب کنید چقدر پول گرفته و اینستاگرامشو اجاره داده برای اغتشاشات ایران و تونسته این خونه 3 میلیون دلاری رو یه ماه پیش بخره... خودش اونجا توی این خونه عیاشی میکنه جوانان فریب خورده رو می‌فرسته کف خیابون.»
 
▼ اخبار کوتاه
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان/ بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: با ثبت اولین نور تلسکوپ رصدخانه ملی ایران، آخرین گام یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی ایران در علوم پایه برداشته شد. شمار دانشگاه‌های ایرانی حاضر در جدیدترین رتبه‌بندی تایمز از ۵۸ مورد به ۶۵ دانشگاه رسید. دشمن راهی جز تلخ کردن کام مردم برای دیده نشدن سیر موفقیت‌های ایران عزیز ندارد.
 
ترور برای ایجاد فتنه/ برخی اطلاعات جدید، از ادامه اجرای سیاست کشته‌سازی این بار با ترور تعدادی از بازیگران و ورزشکاران مستقر در خارج که مردم را به اغتشاش در کشور دعوت کرده‌اند حکایت دارد. یک منبع مطلع با اعلام این خبر افزود که هشدارهای لازم از سوی ایران به مسئولان کشورهای محل استقرار این افراد و نیز این چهره‌ها داده شده است.
 
مهد غیرآزاد/ دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ممنوعیت حجاب اسلامی در محل‌های کار در اروپا را قانونی اعلام کرد. این دادگاه عالی اعلام کرد که شرکت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند روسری را تا زمانی که بین کارکنان تبعیض قائل نمی‌شود ممنوع کنند. این در حالی است که اروپایی‌ها به دروغ خود را مهد آزادی می‌نامند.
 
اسناد جدید از جنایت صهیونیست‌ها/ روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اسنادی را برای اولین بار فاش کرد که به طور رسمی ثابت می‌کند این رژیم در سال ۱۹۴۸ با تصمیم سران صهیونیست و در صدر آنها «دیوید بن گورین» اولین نخست‌وزیر صهیونیست‌ها اقدام به مسموم کردن چاه‌های آب فلسطینیان کرده بود.
 
زمستان سختی در پیش است/ روبرتو سینگولانی، وزیر انرژی ایتالیا در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژورنال از مشکلات کشورهای اروپایی در فصل زمستان اظهار نگرانی کرد و گفت: به خاطر کمبود گاز و انرژی زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.
 
خط و نشان روسیه برای صهیونیست‌ها/ مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت: به نظر می‌رسد اسرائیل در حال آماده شدن برای عرضه تسلیحات به رژیم کی‌یف است. ارسال سلاح برای کی‌یف به معنای نابودی روابط مسکو و تل‌آویو است.
 
دوستی به شرط تأمین امنیت/ سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در رزمايش نیروی زمینی سپاه گفت: مشی ما با همسایگان دوستی است اما تغییر در گوشه‌ای از منطقه منافع ملی را به خطر می‌اندازد و در آن‌صورت ما بی‌طرف نیستیم.
 
گاز بی‌گاز/ بلومبرگ گزارش داد که مقامات چینی از فروش گاز طبیعی مایع به خریداران در اروپا و سایر کشورهای آسیایی جلوگیری کردند. هدف از این اقدام، تضمین تأمین سوخت مورد نیاز در فصل زمستان چین است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات