صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۶۹

سلبریتی تراز انقلاب

وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسلامی است و تحقق آرمان‏ های انقلاب در گرو مدیریت و تعالی عرصه فرهنگ است. و هنر نقطه ثقل فرهنگ می باشد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی بیگدلی

انقلاب اسلامی، از سال ۵۷ تا کنون

وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسلامی است و تحقق آرمان‏ های انقلاب در گرو مدیریت و تعالی عرصه فرهنگ است. و هنر نقطه ثقل فرهنگ می باشد. و می توان با استفاده از هنر و سیاستگذاری های درست در این عرصه به اهداف متعالی انقلاب رسید. با هنر انقلابی می شود در احساسات تصرف کرد، علاقه و انگیزش اجتماعی به وجود آورد و به سمت اهداف متعالی انقلاب که همان رسیدن به تمدن اسلامی است دست یافت.

غافل شدن از ساحت هنر باعث می شود دشمنان فرهنگی و عقیدتی و سیاسی بدون رقیب در جامعه جولان داده و بدون هیچ مزاحمتی سیاستهای غلط خود را در جامعه هدف جاری و ساری کنند. اما اگر سبک هنر در یک جامعه به سمت انقلابی بودن حرکت کند می تواند هنرمندانی داشته باشد تا به مثابه سرباز آماده ای شود که با توان رزم هنرمندانه خود در مقابل دشمنانش بایستد و بعنوان سکانداری اثرگذار، عرصه را راهبری نماید.

امروزه از هنرمندان با عنوان سلبریتی یاد می شود سلبریتی یا چهره به شخصی اطلاق می‌شود که معمولاً در زمینه‌های هنر، جنگ، علم، ورزش، رسانه، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود.

سلبریتی در جوامع اسلامی با سلبریتی در جوامع غربی در نوع نگاه به جامعه و مردم و نوع روابط اجتماعی و فردی تفاوت های بسیار زیادی دارد. تفسیر و تعریف از فرهنگ در جامعه ما با جامعه غربی متفاوت است. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه اسلامی و حکومت دینی در ایران، یک سلبریتی باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند انقلاب را در گام دوم یاری نماید و طی طریق در گام دوم انقلاب اسلامی و جهش به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند انسان هایی اثر گذار و تمدن ساز است.

بصورت اجمال سلبریتی تراز انقلاب می بایست دارای ویژگی هایی باشد:

  • الگوی مناسب برای جامعه باشد: شهدای عزیز به ویژه شهید سلیمانی تجلی حُریت، عدالتخواهی، تقوا، مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه بوده است. نبود یک الگوی مناسب می تواند یک ملتی را به نابودی و قهقرا ببرد اما اگر شخصیتهایی چون حاج قاسم سلیمانی بعنوان یک الگوی تربیت یافته اسلام و مکتب امام خمینی ره در مقابل دیدگان یک ملت باشد نتیجه اش شکست بزرگترین ابرقدرتها و زانو زدن آنها در برابر این ملت است. در خصوص هنرمندان نیز این امر صدق می کند چرا که هنرمند انقلابی می تواند با تاسی از مرام بزرگمردانی چون حاج قاسم، الگوی خوبی برای نسل جوان امروز انقلابی باشد. به شرطی که در مسیر انقلاب و اهداف متعالی انقلاب گام بردارند.
  • نماینده مردم باشد: دغدغه سلبریتی غیر انقلابی، روشنفکر نمایی و حرکت در دایره خارج از مرز و بوم است. هموطنانش برایش مهم نیستند بلکه برایشان رسیدن به شهرت و ثروت، اولویت اصلی خواهد بود اما یک هنرمند انقلابی باید حرف مردم را بزند و به جای رفتار روشنفکر مآبانه، نماینده مردم خودش باشد. پایبند به اصول و ارزش های ملتی باشد که پای آرمانهایشان صد ها هزار شهید داده اند. و به تعبیر رهبری عزیز «کسی که با مردم و دلبسته به هدفها و دلبستگی‌های آنها باشد، هنرمند مردمی است.» 25/06/1373
  • هنر انقلاب را در میان جوان بگستراند: شهید آوینی نمونه بارز یک هنرمند انقلابی است که هنر انقلاب را در میان جوانان این مرز و بوم گستراند. استفاده از ابزار هنر برای رساندن جوانان یک ملت به اوج سعادت و پیروزی مهمترین اصل در مرام یک سلبریتی انقلابی است. امثال شهید آوینی ثابت کرد در اوج تهاجم فرهنگی دشمنان می شود جوانان پاکی را تربیت کرد که بتوانند استقلال کشورشان را حفظ کرده و با دشمنان تا دندان مسلح مبارزه کنند و آنها را به هزیمت وادار کنند. سلبریتی انقلابی در تمامی عرصه های هنری اعم از سینما و تلویزیون و ورزش در فضای کنونی می تواند جوانان را به سمت بهترین ها سوق دهد. مقام معظم رهبری در دیدار با مستند سازان در تاریخ 21 دی ماه سال 1396 خطاب به هنرمندان فرموند: «سعی کنید گرایشهای هنری محض و چیزهایی که معمولاً برای هنرمند جالب است -شهرت و مانند آن- آن صفا و صمیمیّت هنر انقلابی را از شما نگیرد. هنر انقلابی هنر است و درعین‌حال در آن دروغ نیست، فریب نیست، فساد نیست، اغوا نیست؛ هنر اسلامی این است؛ این روحیه را حفظ کنید، این را نگه دارید، این خیلی باارزش است».
  • استکبار ستیز باشد: هنر انقلابی سر ستیز با دشمنانش دارد یعنی دشمن دشمنان مردم است و با کسانی که قصد ظلم به مردم را دارند می‌جنگد. تولی و تبری در هنر باید به وسیله هنرمندان انقلابی نهادینه شود. در دورانی که دشمنان اسلام با تمام توان در جهت نابودی اسلام از ابزار رسانه استفاده می کنند. سلبریتی انقلابی تراز انقلاب می تواند بهترین فرد برای مقابله با این تهاجم دشمن باشد. با هنر خود، هم با دشمن مبارزه کند و هم دشمن را به جوانان این مملکت بشناساند نه این که همسو با آنان مخرج مشترک پیدا کند.
  • سلبریتی انقلابی، باید زبان مردم باشد: هنر در واقع ماحصل و بازتاب رویکرد‌های اجتماعی است و نمی‌تواند دور از آن‌ باشد. آنچه امروز ما به‌عنوان هنر می‌شناسیم، بازتاب عملکرد‌های اجتماعی است و باید بتواند به اصلاح جامعه، جلوگیری از انحراف‌های اجتماعی و تقویت ارزش‌های جامعه کمک کند. شاید نیاز‌های اقتصادی باعث شده ‌است تا یک سلبریتی نتواند نقش اصلاحگر خودش را ایفا کند. اما باید متوجه باشد مواضع او می تواند در جامعه اثرگذار باشد. اگر هنرمند نتواند حرف‌های جامعه را در آثارش بازتاب دهد، آن حرف‌ها در دل جامعه تلنبار می‌شود و آن وقت است که شاهد بروز عکس‌العمل‌های بد به بهانه‌های مختلف خواهیم بود و متاسفانه ما امروز دچار این عارضه هستیم.
  • احساس مسئولیت داشته باشد: سلبرتی انقلابی در مقابل رخدادها و پدیده های سیاسی نمی تواند بی تفاوت باشد اما می بایست بر اساس معیارهای اسلامی و با رعایت وجدان با احساس مسئولیت و در راستای حل مشکلات مردم و کشورش اعلام نظر نماید چنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌ در تاریخ 23 خرداد 1385 فرمودند: «به عنوان یک انسان نخبه، یک هنرمند و یک نگاه نافذ به جامعه و کشور و انسانها، میتوانید احساس مسئولیت کنید و اجر انسانی و وجدانی هم میتوانید ببرید.»
  • عدم دخالت در اموری که تخصص ندارد: برخی از سلبریتی ها می پندارند که می توانند در تمام امور صاحب نظر باشند در حالی که این امر بزرگترین آسیب را به خود هنرمند و جامعه به همراه دارد هنرهایی مثل سینما و تئاتر و ورزش که به زندگی عادی نزدیک است زمینه های زیادی برای دخالت در امور تخصصی جامعه فراهم می آورد. سلبریتی تراز انقلاب نباید مواضع غیر کارشناسی گرفته و بر اساس گزاره های دشمنان اعلام مواضع کند. نباید در اموری که تخصص ندارد اعلام نظر کند. چرا که اگر بخواهد برخلاف ارزش‌های فرهنگی ایران که دین هم بخشی از آن است اقدام کند، خیانت کرده است حتی اگر بخواهد جلوی بازگویی حقایق جامعه را بگیرد نیز خیانت کرده است.

نتیجه:

امروز دنیا با پهن کردن فرش قرمز هنرمندانش را جذب می‌کند تا هنری بسازد که بتواند مردمان خود را در مسیر مملکت خودشان حفظ کند. آیا این کار در کشور ما صورت میگیرد؟ آیا به ارزش‌های کشورمان ارج گذاشته می شود؟ اصلا آیا سلبریتی ها در داخل کشورمان همین تعدادی هستند که می شناسیم؟ قطعا این‌طور نیست. به تعبیر مقام معظم رهبری «الحمدلله هنرمند متعهّد و مسئول هم کم نداریم؛ بیایند وارد میدان بشوند.» (21/09/1400) اما گسیختگی عجیبی بین هنرمندان وجود دارد که باعث ایجاد شکاف بین آنها و به تبع آن شکاف بین مردم می شود. آنها می توانند خیلی از مطالب حقیقی و درست را در جهت حفظ آرامش جامعه بر زبان جاری کنند و برای ساختن جامعه ارزشی از هنر خود استفاده نمایند همانگونه که جامعه جهانی زیرکانه از ارزش‌های هنری برای ساختن جوامع خود استفاده می‌کند. سلبریتی تراز انقلاب می بایست هنری که جوشیده از بطن فرهنگ توده‌های مردم باشد را در جامعه اسلامی تجویز کند و اگر هنرش را وقف مردم و آرمانهای انقلاب اعم از آزادی، رفاه و پیشرفت نکرده باشد انقلابی نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات