صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۵۴

زمستان غرب با غارت نفت سوریه و آفریقا گرم می‌شود؟

دولت آمریکا پس‌از بحران انرژی، راه‌حل‌های عجیب اما تجربه‌شده قبلی را روی میز قرار داد و تصمیم دارد سرقت نفت از دیگر کشورها را عملیاتی کنند. ازجمله این کشورها سوریه است که پیش‌تر خبرهای فراوانی از سرقت نفت این کشور به‌وسیله ارتش آمریکا منتشرشده بود. آمریکا این سیاست را در کشورهای آفریقایی ازجمله نیجریه نیز در دستور کار قرار داده است.

 پس از انتشار خبر تصمیم کشورهای عضو «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت، کاخ سفید برای به حداقل رساندن خسارت‌ها و کاستن از تبعات اقتصادی آن در بحبوحه جنگ اوکراین، به‌شدت زیر فشار قرار گرفته است. جمهوری‌خواهان این موضوع را دستمایه هجمه بیشتر به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا کرده‌اند و با طعنه و تمسخر می‌گویند سفر وی به عربستان و تلاش واشنگتن برای نزدیک شدن به آل سعود آورده‌ای جز اقدام این رژیم علیه امنیت انرژی در آمریکا و اروپا نداشته است.
بایدن در سفر به عربستان از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خواسته بود تا تولید نفت را افزایش دهد که با جواب منفی خاندان سعودی مواجه و این موضوع تا مدت‌ها سوژه داغ رسانه‌های آمریکایی شد. دولت بایدن پیش تر نیز به دلیل افتضاحاتی همچون فرار از افغانستان و ورود نسنجیده به معرکه اوکراین زیر فشار شدید جمهوری‌خواهان قرار داشت که ثمره آن افزایش تورم و گرانی اقلام اساسی بود.
ماجراجویی واشنگتن در اوکراین موجب شده است تا تأمین انرژی غرب برای فصل پاییز و زمستان به خطر بیفتد و این کشورها برای 6 ماهه دوم سال و زمستان بسیار سختی که به دلیل تغییرات آب و هوایی در پیش دارند، به‌شدت نگران باشند. این نگرانی با تصمیم کشورهای صادرکننده نفت و متحدان نفتی آن‌ که عمدتاً با تصمیمات روسیه و عربستان جمع‌بندی‌های خود را نهایی می‌کنند، به اوج رسیده است. طبق تصمیم اخیر، تولید روزانه نفت اوپک پلاس 2 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.
ماجراجویی واشنگتن در اوکراین موجب شده است تا تأمین انرژی غرب برای فصل پاییز و زمستان به خطر بیفتد
صحنه‌گردانی روسیه در ماجرای کاهش تولید نفت از آنجا آغاز شد که غرب به رهبری آمریکا، روسیه را زیر شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار داد و پس از آن بود که سیر صعودی قیمت نفت آغاز شد. نفت روسیه نیز از گزند تحریم‌ها در امان نماند و درنتیجه خودتحریمی غرب، نفت کمتری به بازارهای اروپا و آمریکا سرازیر شد.
علاوه بر این، روسیه صادرات نفت خود را به چین و هند آغاز کرد و قیمت تحویل طلای سیاه خود را به این دو کشور کاهش داد. طبیعی است وقتی از سویی تحریم‌های آمریکا باعث کاهش موجودی نفت در بازار می‌شود و از سوی دیگر روسیه برای گوشمالی دادن کاخ سفید، اعضای اوپک پلاس را برای کاهش تولید متقاعد می‌کند، نتیجه قیمت جهانی نفت نیز افزایش یابد.
بایدن درحالی‌که ملامت‌ها و سرزنش‌های رقبای جمهوری‌خواه خود را به‌صورت روزانه می‌شنود، باید فکری به حال افزایش ۲۰ و ۵۰ سنتی قیمت بنزین به ازای هر گالن در آمریکا کند و راهکاری برای گرم کردن خانه‌های مردم این کشور بیابد. با این حساب، طبقه متوسط آمریکا به‌زودی شاهد افزایش چندباره قیمت بنزین و نفت سفید خواهند بود و تصمیمات کاخ سفید بیش از همه قشر متوسط این کشور را زیر فشار قرار خواهد داد. این قشر، بیشترین ترکیب جمعیتی آمریکا را تشکیل داده و طبیعی است باید منتظر واکنش‌های اجتماعی همچون اعتراضات و برپایی تظاهرات باشیم.
دولتمردان آمریکا پس‌ازاین بحران خودساخته، راه‌حل‌های عجیب اما تجربه‌شده قبلی را روی میز قرار دادند و تصمیم دارند سرقت نفت از دیگر کشورها را بار دیگر عملیاتی کنند. ازجمله این کشورها سوریه است که پیش‌تر  خبرهای متعدد و فراوانی از سرقت نفت این کشور به‌وسیله ارتش آمریکا منتشرشده بود. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به‌تازگی اعلام کرد، روند سرقت نفت از سوی نیروهای آمریکایی در هفته‌های گذشته افزایش یافته و صدها تانکر حامل نفت سوریه از گذرگاه‌های غیرقانونی به پایگاه‌های آمریکا در عراق منتقل‌ شده است.
فرایند نفت‌دزدی آمریکا در سوریه درست پس از آذرماه سال ۹۶، زمانی که تروریست‌های داعش با صحنه‌گردانی جبهه مقاومت شکست خوردند، آغاز شد. داعش پیش از آنکه ضرب شست مقاومت را بچشد، رکورددار سرقت نفت سوریه، انتقال آن به خاک ترکیه و سپس صادرات از دریای مدیترانه به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی بود، اما پس از زمین‌گیر شدن تروریست‌های تکفیری، این آمریکایی‌ها بودند که جای داعش را پر کردند. 
اکنون با فرارسیدن فصل سرما، یانکی‌ها طبق گزارش‌های رسمی با همکاری «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، افزایش چشمگیری در سرقت و انتقال نفت این کشور به پایگاه‌های خود در عراق داشتند. علاوه بر این، طبق گزارش رسانه‌های خبری همچون چاینا دیلی و گلوبال نیوز، آمریکا این سیاست را در کشورهای آفریقایی ازجمله نیجریه در دستور کار قرار داده است و روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت این کشور آفریقایی از سوی آمریکا و شرکایش به سرقت می‌رود.
فرایند نفت‌دزدی آمریکا در سوریه درست پس از آذرماه سال ۹۶، زمانی که تروریست‌های داعش با صحنه‌گردانی جبهه مقاومت شکست خوردند، آغاز شد
نیجریه در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری شاهد سرقت بیش از ۱۴۰ میلیون بشکه نفت به ارزش 1 میلیارد دلار بود که برای این کشور آفریقایی خسارت بزرگی است. طبق گزارش‌ها، بیش از ۳ هزار حفاری در منطقه دلتای نیجر وجود دارد که کار پالایش غیرقانونی نفت خام در آن‌ها در حال انجام است؛ به‌طوری‌که تنها در ایالت «ریورز» نیجریه بیش از ۲ هزار حفاری غیرمجاز چاه نفت گزارش‌ شده است.
فیمی جباجا بیامیلا، رئیس مجلس نمایندگان نیجریه سرقت نفت خام از این کشور را عامل کاهش تولید و صادرات این محصول راهبردی دانست و خواستار مجازات سخت سارقان شد. به گفته وی، صادرات نفت خام به پایین‌ترین حد در دو دهه اخیر رسیده و علت آن سرقت نفت خام است که از طرف برخی عوامل خائن داخلی و با هدایت سازمان‌های جاسوسی غربی انجام می‌شود. 
ارتش نیجریه حتی در مناطقی با توسل به نیروی نظامی اقدام به ورود و تجهیزات استخراج نفت مورداستفاده گروه‌های خلافکار را در مناطق ساحلی مصادره کرده است. محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور این کشور نیز چندی پیش نسبت به سرقت گسترده نفت خام نیجریه ابراز نگرانی کرد و آن را بر کاهش درآمدهای کشور بسیار تأثیرگذار دانست.
بهره سخن
دولت بایدن به‌سختی در تلاش است در روزهای باقی‌مانده به برگزاری انتخابات کنگره، مانع از افزایش قیمت بنزین شود تا دست برتر را در برابر جمهوری‌خواهان داشته باشد و اکثریت کنگره را حفظ کند. اما به نظر می‌آید تاکنون در این کارزار موفق نبوده و با توجه به کارنامه بسیار منفی بایدن در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی، دموکرات‌ها آینده روشنی در انتخابات پیش رو و به‌تبع آن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ندارند. اتفاقاتی که بیش از هر چیز خوشایند روسیه و عربستان است.
نفت‌دزدی آمریکا در سوریه و کشورهای آفریقایی نمی‌تواند بحران انرژی در این کشور و غرب را حل کند و درنتیجه، پازل ریاض- مسکو برای برکناری دموکرات‌ها و روی کار آمدن جمهوری‌خواهان کامل خواهد شد.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات