صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۷۳
پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور"

ناکامی رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی

رژیم اسرائیل به تازگی با شمار قابل توجهی از بحران های سیاسی(در عرصه روابط خارجی خود) رو به رو شده است. این بحران ها تا حد زیادی از یک ناکامی بزرگ دیپلماتیک برای این رژیم خبر می دهند
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

وضعیت در سرزمین های اشغالی از جهات گوناگون برای صهیونیست ها بحرانی است. بحران ناکارآمدی، بحران ناامنی، بحران دو قطبی، بحران در حکومت داری، عدم ثبات سیاسی و بحران در سیاست خارجی  تنها بخشی از وضعیت سرزمینهای اشغالی است. به عنوان نمونه بحران سیاسی باعث شده است که صهیونیست های با چهار انتخابات، باز هم به ثبات سیاسی نرسند. از طرفی وضعیت عدم وجود امنیت از دو حوزه روانی و واقعی باعث شده است مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی اتفاق بیافتد.  بحران در سرزمین های اشغالی به اندازه ای است که است که به تازگی پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" نوشته است: " رژیم اسرائیل به تازگی با شمار قابل توجهی از بحران های سیاسی(در عرصه روابط خارجی خود) رو به رو شده است. این بحران ها تا حد زیادی از یک ناکامی بزرگ دیپلماتیک برای این رژیم خبر می دهند. اهمیت این مساله زمانی بهتر درک می شود که بدانیم روابط رژیم اسرائیل با کشورهایی به بحران خورده که برخی از آن ها در زمره متحدان نزدیکِ سیاسی آن بوده اند."

ناکامی صهیونیست ها درحوزه های مختلف که از دل شکست به وجود آمده است، باعث شده است که نفتالی بنت در یک نامه محرمانه ای  از شکست صهیونیست ها سخن گوید و از نرسیدن اسرائیل به هشتاد سالگی خود هشدار جدی به جناج چپ بدهد. "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، با اشاره به وقوع بحران های عدیده در چهارچوب روابط خارجی رژیم صهیونیستی با کشورهای مختلف جهان در برهه زمانی کنونی، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که مقام های صهیونیست علی رغم تمامی تلاش هایِ ظاهری خود جهت رو به رشد نشان دادنِ مراودات دیپلماتیک رژیم اسرائیل، عملا در حال مدیریت مجموعه ای از بحران ها در این حوزه هستند. بحران هایی که در ادامه راه می توانند تبعات قابل توجهی را برای این رژیم و رفتارهای منطقه ای و بین‌المللی آن به همراه داشته باشند.  

  پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در این رابطه می نویسد:

"علی رغمِ تلاش های فراوان رژیم اسرائیل جهت تقویت پیوندهای خود با کشورهای اقصی نقاط جهان، این رژیم به تازگی با شمار قابل توجهی از بحران های سیاسی رو به رو شده است. این بحران ها تا حد زیادی از یک ناکامی بزرگ دیپلماتیک برای رژیم اسرائیل خبر می دهند. اهمیت این مساله زمانی بهتر درک می شود که بدانیم روابط رژیم اسرائیل با کشورهایی به بحران خورده که برخی از آن ها در زمره متحدان سیاسی نزدیکِ آن بوده اند. 
در این راستا، تنش های رژیم اسرائیل با روسیه به اوج خود رسیده است. این تنش ها به طور خاص پس از اوج‌گیری جنگ اوکراین و مواضع تل آویو علیه روس ها، تشدید شده اند. از این منظر، سفارت روسیه در اراضی اشغالی به موضع گیری های رژیم اسرائیل اینگونه پاسخ داده که بهتر است اسرائیلی ها نسبت به رعایت حقوق بشر ملت فلسطین و رفتارهای خود در قبال آن ها حساس باشند و از روسیه ایراد نگیرند.  
سفارت روسیه تاکید کرده که اسرائیل بیش از هشت ماه در مورد حملات اوکراینی ها در منطقه دونباس سکوت کرده و نسبت به حملات نیروهای اوکراینی علیه کاروان پناهجویان در منطقه خارکیف و یا کشتارِ وحشیانه غیرنظامیان توسط نئونازی های مورد حمایت اوکراین و همچنین بمبگذاری پل کِرچ که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می سازد نیز بی توجهی پیشه کرده است. 
برخی اسرائیلی ها خواستار تشدید حمایت ها از دولت اوکراین در برابر روسیه شده اند با این حال، وقتی کیِف از دولت آمریکا درخواست کرد تا سامانه گنبد آهنین را به این کشور بدهد، رژیم اسرائیل به دلیل ترس شدید از روسیه، از این اقدام خودداری کرد. در این راستا، "دیمیتری مدودف" رئیس جمهور سابق روسیه به اسرائیل هشدار داده که روابط میان تل آویو و مسکو در صورتی که اسرائیل اقدام به تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین کند، به کل نابود خواهد شد. 
با این همه، تنش ها میان روسیه و اسرائیل، با توجه به اینکه اسرائیل عملا راه و سیاست های غرب در مواجهه با جنگ اوکراین را در پیش گرفته، به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. مساله ای که در نوع خود می تواند تبعات و پیامدهای قابل توجهی را در رابطه با تداومِ عملیات های ارتش رژیم اسرائیل در خاک سوریه علیه مواضع و اهداف مرتبط با ایران، به دنبال داشته باشد. 
اگر به غرب بنگریم نیز نشانه هایی از اوج‌گیری بحران دیپلماتیک میان اسرائیل و لهستان، پس از آنکه لهستان با طرح های رژیم اسرائیل جهت بازدید هیات هایی از این رژیم از آنچه اردوگاه های هلوکاست در خاک لهستان با استفاده از همراهی و اسکورتِ نیروهای امنیتی اسرائیل خوانده می شود، مخالفت کرد، آشکار شده است. روابط رژیم اسرائیل با لهستان پس از یک دوره تنش جدی در پی تصویب قانونی در لهستان که ادعاهای مالکیتی برخی بازماندگان آنچه حادثه هلوکاست ادعا می شود را محدود می کرد، به تازگی رو به بهبود گذاشته بود. 
با این همه، جدیدترین بحران در روابط دو طرف زمانی آشکار شد که رژیم اسرائیل، سرویس های امنیتی این رژیم را مکلف کرد تا اسرائیلی هایی را که به لهستان سفر می کنند، اسکورت و همراهی کند(امنیت آن ها را تامین کنند). مساله ای که تا حد زیادی مقام های لهستانی را خشمگین ساخت زیرا انجام این اقدام از سوی اسرائیلی‌ها، تا حد زیادی نشان دهنده عدم اعتماد آن ها به سرویس های امنیتی لهستان است. دراین چهارچوب، دولت لهستان مجوزهای لازم را به نیروهای امنیتی اسرائیلی جهت پیشبرد این دستورکار نداده است. 
اسرائیل بیش از 40 سال است که اقدام به سازماندهی سفرهای تبلیغاتی برای افراد مختلف جهت سفر به لهستان می کند. رویدادی که هر ساله قریب به 40 هزار نفر را شامل می شود. با این همه، تنش زایی های اخیر اسرائیل، در قالب زیر سوال بردنِ توانمندی های نیروهای امنیتی لهستان می تواند کلیتِ این پروژه را منتفی و آن را کاملا تعطیل کند. 
جدای از لهستان، شاهد اوج‌گیری یک بحران پنهان میان رژیم اسرائیل و کانادا نیزهستیم. بحرانی که به طور خاص در پیِ تصمیم اخیر دولت کانادا در کاستن از شمار نیروهای امنیتی که ماموریت حراست از سفارت اسرائیل در اوتاوا پایتخت کانادا را برعهده دارند، ظاهر شده است. دولت کانادا از پذیرش این درخواست که یک تیم امنیتی خصوصی را برای سفیر اسرائیل در کانادا(رونان هافمن) استخدام کند، خودداری کرده و در عین حال به درخواست‌های مقام‌های ارشد اسرائیلی جهت حل و فصل این موضوع نیز پاسخ مساعد نمی دهد. 
اسرائیلی های ساکن در کانادا ادعا می کنند که حوادث ضداسرائیلی در این کشور، در برگیرنده مواردی نظیر انجام خرابکاری علیه کنیسه ها و یا حمله به اعتقادات یهودیان در مدارس این کشور می شود. البته که مقام‌های اسرائیلی از هرگونه اظهارنظر در مورد تنش های خود با دولت کانادا قویا خودداری می کنند. 
این نخستین بار نیست که روابط اسرائیل و کانادا روبه سردی و تنش می‌گذارد. این روند به طور خاص از سال 2015 که "جاستین ترودو" رهبر حزب لیبرال کانادا اقدام به تشکیل دولت در این کشورکرده، به کرات اتفاق افتاده است. ترودو از زمان روی کار آمدن خود در قدرت، علی رغم تاکیدات فراوانش بر تعریفِ روابط دوستانه با رژیم اسرائیل، به شدت اسرائیلی ها را نسبت به ایجاد تغییر در سیاست های دولت کانادا در قبال تل آویو نگران کرده است. در این چهارچوب، اسرائیلی ها نگران هستند که شاید دولت ترودو بخواهد راهی که اتحادیه اروپا در برخورد منفی با روند شهرک‌سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی در پیش گرفته را دنبال کند. 
در این چهارچوب، رژیم اشغالگر اسرائیل می‌ترسد که شاید دولت کانادا بخواهد روند کمک های خود به "آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک(UNRWA) "را از سر بگیرد. نگرانی ها در این رابطه برای رژیم اسرائیل زمانی تشدید می‌شوند که توجه داشته باشیم دولت کانادا پیشتر اعلام کرده که حاکمیت رژیم اشغالگر اسرائیل بر بلندی های اشغال شده جولان را نیز به رسمیت نمی شناسد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات