صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 25 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خب، حالا انگیزه‌ دولت‌های خارجی چیست؟ آنچه بنده احساس می‌کنم، انگیزه‌ آنها این است که احساس می‌کنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همه‌جانبه است و این را نمی‌توانند تحمل کنند؛ این را احساس می‌کنند، می‌بینند. می‌بینند که بحمدالله بعضی از گره‌های قدیمی در حال گشوده شدن است.(1401/7/11)

▼ حرف روز

آشوب‌های ناکام

با کاهش شدت و دامنه آشوب‌های اخیر، دشمنان خارجی و ضدانقلاب تلاش دارند تا به صورت ذره‌ای و فرسایشی به تداوم آشوب و ناامنی در برخی نقاط کشور بپردازند تا به اهدافی که در شرایط اوج آشوب‌ها موفق به تحقق آنها نشدند، در فاز جدید با ایجاد جوی از ارعاب و انفعال نزد نیروهای حامی و مدافع نظام، بتوانند فاز گسترده‌تری از آشوب را در کشور رقم بزنند. تمرکز بر شعارنویسی، پخش اعلامیه‌هایی علیه نظام و مسئولان، حمله به نیروهای نظامی‌ـ انتظامی و حتی برخی از مردم حامی نظام، قلب این آشوب‌های فرسایشی می‌باشد که اتفاقاً به صورت پراکنده و غیرمتمرکز انجام می‌شود. با این حال، این آشوب‌های ذره‌ای و فرسایشی، همچون گذشته نیز ناکام خواهند ماند. دلایل این امر را می‌توان به صورت زیر اقامه کرد:
۱ـ اگرچه در کشور نارضایتی وجود دارد و حتی بخشی از این نارضایتی‌ها سیاسی‌ شده است، اما مردم ناراضی موافق براندازی و ناامنی و همراهی با دشمنان خارجی و تروریست‌ها نیستند. بنابراین، عموم مردم همانگونه که تاکنون اثبات شده، با آشوب‌گران همراهی نخواهند کرد. لازم به ذکر است که عموم مردم با آگاهی از عمق توطئه‌های ضدایرانی دشمنان و مشاهده تجربه‌ کشورهایی چون لیبی و سوریه، قطعاً‌ مخالف وقوع یا تکرار سناریوهایی در ایران هستند که قبلاً در سوریه و لیبی اتفاق افتاده است.
2ـ در آشوب‌های دی ماه 1396 و آبان 1398 نیز علی‌رغم کلید خوردن سناریوهای ناامنی از سوی دشمنان، اما با توجه به عدم‌ همراهی مردم با آشوب‌گران، این آشوب‌ها ناکام ماند.
3ـ علاوه بر این، آشوب‌گران علاوه بر نداشتن حمایت مردمی، از پشتوانه نخبگانی هم برخوردار نیستند. از همراهی عده‌ای سلبریتی که برای جلب و تأمین برخی التذاذات مادی همچون دریافت پول یا وعده پذیرش اقامت در کشورهای غربی، به تحریک آشوب‌ در ایران می‌پردازند، نمی‌توان به حمایت نخبگانی از آشوب‌ها تعبیر کرد. ضمن اینکه باید توجه داشت که عده‌ قلیل سلبریتی‌های محرک آشوب، در برابر سایر سلبریتی‌های وفادار به کشور و نظام، عدد قابل‌ توجهی محسوب نمی‌شود.
4ـ دلیل دیگر به قوت دستگاه‌های اطلاعاتی‌ـ امنیتی و انتظامی کشور برمی‌گردد. در این زمینه باید یادآور شد که قدرت اطلاعاتی امنیتی کشور در سال‌های اخیر به صورت تمام‌عیار در پرونده‌های عراق و به ویژه سوریه در برابر ناتو و شبکه همکار منطقه‌ای آن موفق به پیروزی شده است. بنابراین، هم‌اکنون نیز قادر است که توطئه‌های آنها را با شکست مواجه سازد.
با این حال، تمرکز دشمن بر اغواگری در سطح رسانه‌ای نشان می‌دهد که در این عرصه بایستی بیش از پیش بر راهبردهای تبیینی متمرکز شد.

(مصطفی قربانی)

 

▼ گزارش روز

مقاومت روی ریل پیروزی

پیروزی‌های مقاومت و شکست‌های استکبار طی چند وقت اخیر پیروزی‌های بزرگی برای مقاومت در سطح منطقه‌ای به دست آمده است. مهم‌ترین آنها ترسیم خطوط دریایی در منطقه کاریش و پیروزی حزب‌الله و ملت لبنان است و دومین آنها پیروزی مقاومت در عراق با تعیین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و تشکیل کابینه است.
در رابطه با میدان گازی کاریش و اتفاقات پیرامون آن و پیروزی‌های حزب‌الله می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی مترصد این بود که عملیات اکتشاف گاز را در منطقه کاریش آغاز کند که با واکنش حزب‌الله مواجه شد. در همان مقطع حزب‌الله اعلام کرد که چنانچه این رژیم عملیات استخراج گاز را در این منطقه شروع کند با واکنش سختی مواجه خواهد شد. صهیونیست‌ها در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کردند که تحرکات آنها در این منطقه صرفا به صورت آزمایشی بوده و قصد استخراج گاز را ندارند. به همین دلیل بود که بسیاری از افراد همچون نتانیاهو اعلام کردند که لاپید شکست بزرگی را در برابر حزب‌الله متحمل شده است. در نهایت با میانجی‌گری آمریکا تعیین خطوط مرزی انجام گرفت و شروطی را که دولت لبنان و حزب‌الله بر روی آن تأکید کرده بود، پذیرفته شد و به اذعان صهیونیست‌ها، پیروزی بزرگی برای حزب‌الله به دست آمد. به گونه‌ای که «الی بار ان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اسرائیلی، اظهار داشت که توافق تنظیم شده بین «اسرائیل» و لبنان یک «پیروزی بزرگ» برای سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله است که نزدیک است نصرالله بار دیگر به عنوان «آزادکننده لبنان و مغلوب‌کننده اسرائیلی‌ها از کمربند امنیتی» شناخته شود. در رابطه با مسئله عراق و پیروزی که نصیب گروه‌های مقاومت شد نیز باید گفت که عراق به مدت 13 ماه بعد از انتخابات پارلمانی همچنان صحنه کشمکش‌های سیاسی بود و در مقاطعی این کشمکش‌ها وارد نزاع خیابانی شد. جلسات پارلمان یا برگزار نشد یا به حدنصاب نمی‌رسید و یا بدون دستور کار و بدون خروجی خاصی تمام می‌شد. با انصراف جریان صدر از عرصه سیاسی، جریان چارچوب هماهنگی، نخست‌وزیر پیشنهادی را معرفی کرد و همین شرایطی را برای خروج عراق از بن‌بست سیاسی فراهم کرد و در نهایت مجلس نمایندگان با رأی‌گیری به عبدالطیف رشید پرونده انتخاب رئیس‌جمهور را بست. افرادی که به عنوان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در عراق انتخاب شده‌اند، دارای گرایش‌های نزدیک به مقاومت هستند و این شکستی بزرگ برای کشورهایی است که یک سال عراق را با انواع چالش‌ها و نزاع‌ها مواجه کردند تا این اتفاق نیفتد.
در مجموع می‌توان گفت که پیروزی‌های مقاومت در منطقه در حالی است که شکست‌های بزرگی برای آمریکا و هم‌پیمانان آن در سطوح بین‌المللی و منطق‌های در حال رقم خوردن است. طراحی‌هایی که این کشورها برای آشوب فراگیر و دامنه‌دار در ایران و سپس برای کشورهای منطقه طرح‌ریزی کرده بودند و در این امر ناکام ماندند و سپس شکست آنها در لبنان و عراق که یکی در عرصه ژئواستراتژیک و دیگری هم در عرصه سیاسی رخ داد، نشان داد که شکست‌های آنها و پیروزی‌های مقاومت ادامه‌دار خواهد بود و دست برتر را در این قضایا مقاومت و جریان‌های حامی آن خواهند داشت.

(محمدرضا فرهادی)


▼ خبر ویژه

آغاز رزمایش اقتدار

مرحله اصلی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه از امروز با شعار ایران مقتدر آغاز می‌شود. این رزمایش با محوریت قرارگاه عاشورا نیروی زمینی سپاه و در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی صورت می‎پذیرد. عملیات هلی برن چتربازی عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش‌های مختلف این رزمایش هستند.

 

▼ اخبار

1ـ گزارش بانک جهانی از اقتصاد ایران

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی درآمدهای دولت ایران در سال 2022 با رشد 53 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 829 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. درآمد دولت ایران در سال قبل 539 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. هزینه‌های دولت ایران نیز در سال 2022 با رشد 51 درصدی مواجه می‌شود و از 826 هزار میلیارد تومان در سال 2021 به 1248 هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رسد. صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2022 با افزایش 21 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شود و به 32 میلیارد دلار برسد، این نهاد تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل را 11 میلیارد دلار اعلام کرده است. این گزارش کل خالص بدهی دولت ایران در سال جاری را 2852 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است که این رقم نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش می‌یابد، خالص بدهی دولت ایران در سال قبل 2410 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود.

2ـ سهم 0/04 درصدی ایران از بازار بالکان

بررسی آمارها نشان می‌دهد کشورهای حوزه بالکان شامل آلبانی، بوسنی و هرزگوين، بلغارستان، يونان، کرواسی، جمهوری مقدونيه، رومانی، صربستان و مونته نگرو و اسلوونی طی سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۸۹ میلیارد دلار واردات داشته‌اند. رومانی با واردات ۱۱۶ میلیارد دلاری در رتبه اول، یونان با ۷۶ میلیارد دلار دوم و اسلوونی با ۵۰ میلیارد دلار سوم است. اما آمارهای گمرک ایران نیز نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست سال جاری مجموع صادرات ایران به این کشورها حدود ۱۵۷ میلیون و ۵۰۶ هزار دلار بوده است. این مقدار معادل 0/04 درصد از کل واردات کشورهای حوزه بالکان است. در هر صورت حتی اگر صادرات ایران در سال ۱۴۰۱ به این کشورها دو برابر هم شود، باز هم سهم ایران از این بازار عدد ناچیز 0/08 درصد خواهد بود. قابل ذکر است برخلاف صادرات ناچیز ایران به این کشورها، در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ صادرات ترکیه به کشورهای شبه‌جزیره بالکان نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار و معادل ۱۰۰ برابر ایران بوده است.

3ـ تیتر فعلا این باشد

پس از حادثه آتش‌سوزی اوین رسانه سعودی ایران اینترنشنال در زیرنویس خود که از دستور اتاق فرمان این رسانه سرچشمه می‌گیرد نوشته بود: «تیتر فعلا این باشه: ۴۰ کشته و صدها زخمی در آتش‌سوزی اوین!» این موضوع نشان از شیطنت رسانه‌ای و ساخت اخبار دروغ توسط رسانه سعودی در مواجهه با اغتشاشات اخیر است. سیدعلی موسوی،‌ نویسنده و کارشناس رسانه با اشاره به این فیلم نوشت: «تیتر فعلا این باشد.» یعنی تجزیه‌طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک‌کننده دارند. پس کشته‌سازی بهترین گزینه برای آنها است. با شروع آتش‌سوزی زندان اوین پروژه کشته‌سازی در دستور کار ایران اینترنشنال قرار گرفت.

4ـ کیسه آمریکا از گرانی انرژی اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری به اقدام آمریکا در گران‌فروشی گاز خود به کشورهای اروپایی اشاره کرد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «آمریکا گاز طبیعی مایع خود را چهار برابر گران‌تر از قیمتی که در داخل خود آمریکا ارائه می‌دهد به اروپایی‌ها می‌فروشد. همبستگی فراآتلانتیک، مانعی برای به دست آوردن پول به بهای از دست دادن متحدان نیست به خصوص زمانی که، متحدان به صورت داوطلبانه منابع ارزان‌تر گاز را رها کرده باشند». این در حالی است که روز یک‌شنبه «کارل لوترباخ» وزیر بهداشت آلمان در خصوص وخیم شدن وضعیت بیمارستان‌های این کشور به دلیل بحران انرژی هشدار داد.

 

▼ اخبار کوتاه

شروع تجارت آزاد با اوراسیا/ ‌رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت آزاد با اوراسیا یعنی یک بازار ۷۰۰ میلیارد دلاری پیش روی تولید ما ایجاد می‌شود، گفت احتمالا از سال آینده تجارت آزاد با این اتحادیه اجرا می‌شود. ‌رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق این موافقت‌نامه، ایران از طرف اوراسیا در ۵۰۰ قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به این کشورها در ۳۹۰ قلم کالا با کاهش بخشی از تعرفه‌ها امتیاز داد.

گزافه‌گویی نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان/ راسیم موصابی اف نماینده جمهوری آذربایجان در توئیتی گستاخانه نوشت مرزهای ایران با ترکیه و پاکستان مورد حمله قرار خواهد گرفت و هزاران موشک و بمب از سوی اسرائیل و عربستان سعودی که مدت‌هاست به دنبال بهانه‌ای برای نابودی زیرساخت‌های موشکی هسته‌ای ایران هستند، بر سرشان فرو خواهد ریخت!

دارید اشتباه می‌زنید/ کاربری در نقد رفتارهای اغتشاشگران نوشت توی آلمان‌ لختی میرید جلوی مسجد کلن (سنی) به جمهوری اسلامی (شیعه) فحش می‌دید؟ توی کانادا یه هندی رو به جای ایرانی با چاقو می‌زنید؟ میرید به پلیس فرانسه با زبان فارسی می‌گید بی‌شرف؟‌ با همین فرمون، فردا می‌زنید آمریکا رو اشتباهی برانداز می‌کنید!

دروغ‌های شاخ‌دار رسانه‌های غربی/ آیت‌الله عاملی نماینده ولی‌فقیه در اردبیل شایعه‌پراکنی، دروغ و کشته‌سازی رسانه‌های غربی مبنی بر خبر کشته شدن دانش‌آموز اردبیلی را یک رسوایی بزرگ برای رسانه‌های معاند خواند. در حیرتیم که این کشته کجاست؟ خانواده‌اش کجاست؟

مزدوری زیر دشداشه بن‌سلمان/ طالبی، کارگردان سینما گفت: آنهایی که زیر دشداشه بن‌سلمان نشسته‌اند و دلار می‌گیرند بدانند که با این کارهای رسانه‌ای، هیچوقت خدشه‌ای به جمهوری اسلامی وارد نمی‌شود و ملت ایران پشت هم ایستاده‌اند.

این پایان نیست/ فرمانده کل سپاه گفت: تلاش آمریکا این است که صحنه نبرد به مدارس کشیده شود، زیرا با دانش‌آموزان نمی‌توان هیچ برخوردی کرد. از برداشتن روسری شروع می‌کنند و کار را به‌ جایی می‌برند که سبک زندگی ما تماماً غربی شود.

تنبیه مرید خطاکار/ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: جو بایدن در پی تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت که با حمایت عربستان سعودی صورت گرفت، در روابط واشنگتن با ریاض بازنگری خواهد کرد.

پالایش نفت ایران در پالایشگاه فراسرزمینی/ وزیر نفت از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام «ال‌پالیتو» در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این پالایشگاه خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات