صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۴۴

لزوم راه اندازی سامانه گلوگاه فساد

بنا بر این گزارش به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، مهدی هدایت فر پیرامون سامانه گلوگاه‌های فساد اظهار کرد: بر اساس تعاریف رسمی گلوگاه‌های فساد بعنوان فرایند یا قسمتی از فرآیند در دستگاه‌های اجرایی است که در آن احتمال وقوع فساد وجود دارد و با توجه به اهمیت موضوع، سازمان بازرسی کل کشور با تمرکز خود، به دنبال چگونگی شناسایی گلوگاه فساد برآمد تا از این طریق گلوگاه فساد را تحت نظارت و بازرسی خود قرار دهد و با این هدف و رویکرد بتواند از بروز فساد جلوگیری کند.

وی پروژه زیست بوم نظارت الکترونیک سازمان بازرسی را پروژه بزرگی دانست که از طریق آن می توان از سیستم های هوشمند و فناورانه جهت ارتقاء نظارت و بازرسی استفاده کرد و بر این نکته تاکید داشت که راه اندازی سامانه گلوگاه فساد به عنوان یکی از حلقه های زنجیره زیست بوم نظارت الکترونیک است.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از گلوگاه‌های فساد در سامانه مذکور شناسایی شدند، تصریح کرد: درسامانه رصد گلوگاه های فساد، نحوه شناسایی فساد، افراد و سمت های دخیل و جایگاهایی که ممکن است درگیر این فساد باشند، مدنظر قرار گرفته است ضمن آنکه بعد از شناسایی و اعلام گلوگاه فساد به سازمان بازرسی، پیشنهاداتی برای شیوه کاهش فساد و نحوه جلوگیری از ارتکاب و گستره آن نیز ارائه خواهد شد.

هدایت فر با تاکید بر اینکه حدود 1953 مساله کلان و راهبردی کشور در مرحله اول مورد شناسایی قرار گرفت، افزود: بر این اساس توانستیم یکسری مشترکات آن را کاهش دهیم تاجایی که در یک مرحله، این مسایل به 765 مورد تقلیل پیدا کرد و برای تمرکز بهتر و دقیق تر بر اهم موضوعات راهبردی کشور، به 160 مسئله کلان نهایی رسیدیم.

وی از تشکیل 130 پرونده بازرسی در سامانه گلوگاه فساد طی سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت این سامانه، تا امروز نیز 260 گلوگاه فساد رسمی مرتبط با این مسائل کلان شناسایی کردیم.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سامانه گزارشگران فساد حلقه دیگری از زنجیره زیست بوم نظارت الکترونیک سازمان بازرسی است، تصریح کرد: بر اساس سامانه گزارشگران فساد، حدود 120 هزار شکایت و گزارش فساد در سال گذشته پذیرش شده که سیستم در حال طبقه بندی ارتباط موضوعی این درخواستها با گلوگاه های فساد است.

هدایت فر با تاکید بر اینکه نسخه آزمایشی سامانه اینترنتی 136.ir را برای پذیرش شکایات و گزارش های مردمی فساد راه اندازی شده است، افزود: پیرو سیاست های دکتر خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، به دنبال ارتقای سطح شفافیت و پاسخگویی بهتر به مردم هستیم.

وی با بیان اینکه قرار است سامانه های همه دستگاه های دولتی به سازمان بازرسی متصل شوند، یادآور شد: در حال حاضر به تعداد زیادی از سامانه‌های دستگاه های تحت نظارت دسترسی داریم و با طراحی و راه اندازی درگاه یکپارچه سازمان، بخش اعظمی از زیرساخت های فنی طراحی شده است و اتمام آن نیاز به زمان خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات