صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۸۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۳ تیر

روزنامه کیهان**

رادیو فرانسه: اروپای کلافه نیازمند نفت و گاز ایران است
«دولت بلژیک در تلاش است تا طرحی را به تصویب برساند که بر اساس آن، آزادی دادن اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی جمهوری اسلامی به تهران ممکن خواهد شد. این معامله احیاناً در ازای آزادی یک یا چند گروگان دوتابعیتی یا فرانسوی صورت خواهد گرفت. فراتر از این معامله، اروپائیان در تلاشند تا بهره‌گیری از منابع نفت و گاز ایران را تسهیل کنند».
وبسایت رادیو فرانسه ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: چه کسی می‌تواند وابستگی عاجزانه اروپائیان به انرژی روسیه را کاهش دهد؟ در حالی که افزایش بهای بنزین و گاز و برق شهروندان اروپایی را کلافه کرده، برخی دولت‌های غربی به فکر ذخایر عظیم ایران یا ونزوئلا افتاده‌اند. مشکل این‌جاست که حکومت‌های این کشور‌ها از نظر غربی‌ها چندان قابل معاشرت نیستند. اما وقتی پای منافع حیاتی در میان باشد، اروپایی‌ها در کنار گذاشتن معیار‌های اخلاقی و حقوقی و رجوع به «سیاست واقع‌بینانه» بسیار تردست و ورزیده‌اند.
کمتر از یک هفته قبل، دولت فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی شد. یکی از مقامات ارشد کاخ الیزه با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و ونزوئلا، تأکید کرد که بازگشت نفت این دو کشور به بازار‌های جهانی، بخشی از مشکلات عرضه انرژی را که پس از حمله روسیه به اوکراین تشدید شده جبران خواهد کرد.
اما مشکل با ایران یکی و دوتا نیست. پرونده‌ها متعددند و گاه بسیار قدیمی. از اختلافات بر سر «حمایت از تروریسم» گرفته تا گروگانگیری... در این وضعیت، بلژیکی‌ها طرحی را به مجلس برده‌اند که بر اساس آن «انتقال» محکومان به ایران ممکن خواهد شد. در صورتی که پارلمان این طرح را بپذیرد، راه «انتقال»
(یا بازگرداندن) اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی از زندان‌های بلژیک به تهران باز خواهد شد. اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.
اما اگر اسدی به تهران بازگردد، چه کسی یا کسانی به ازای او آزاد خواهند شد؟ آیا مبادله با فریبا عادلخواه پژوهشگر دوتابعیتی یا بنژامن بریر توریست فرانسوی ممکن خواهد بود؟
و یا شاید حتی دو فعال سندیکایی فرانسوی که کمتر از دو ماه قبل در ایران گرفتار شدند، مبلغ معامله باشند؟
ولی روزنامه لوموند به نقل از مسئولان دیپلماسی بلژیک یادآوری می‌کند که «هر اقدامی که بتواند زمینه آزادی دکتر احمدرضا جلالی را فراهم کند، در اولویت قرار خواهد داشت» ...
دکتر جلالی اگرچه تابعیت سوئد را دارد، اما قبلاً در دانشگاه‌های بروکسل تدریس می‌کرده است. جمهوری اسلامی تاکنون چند بار تهدید به اعدام قریب‌الو‌قوع وی کرده است.
بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد که چانه‌زنی میان تهران از یک‌سو و پاریس و بروکسل و شاید استکهلم در سوی دیگر، به شدت ادامه دارد. شاید بلژیکی‌ها و فرانسوی‌ها قصد دارند فقط یک دیپلمات جمهوری اسلامی را (اسدی) با چند زندانی اروپایی و دوتابعیتی معاوضه کنند؟
اینک شرایط نسبت به چند ماه قبل تغییر کرده و جنگ اوکراین برای کشور‌های اروپای غربی به دردسر بزرگی تبدیل شده است. یک «منبع دیپلماتیک» که نامش فاش نشده به لوموند می‌گوید: «آنچه تغییر کرده، وضعیت بین‌المللی است.
حالا اراده‌ای جدی برای بهبود روابط با یک فروشندۀ بالقوۀ نفت و گاز شکل گرفته» ... همین منبع حدس می‌زند که شاید گفتگو‌هایی در جهت آزاد شدن بنژامن بریر در جریان باشد. لوموند نتیجه می‌گیرد که پس احتمالاً بلژیک در این اقدامات تنها نیست (فرانسه هم هست).
لوموند در پایان یادآوری می‌کند تهران بار‌ها از زندانیانش در معامله با غربی‌ها استفاده کرده است. چنان‌که کمتر از چهار ماه قبل، لندن با پرداخت یک بدهی قدیمی به تهران، آزادی نازنین زاغری و انوشه انصاری را کسب کرد.
 
نیوزویک: بایدن هیچ پیشنهاد روشنی برای لغو تحریم‌های ایران ندارد
مجله نیوزویک تاکید کرد دولت بایدن بسیار به عرضه نفت ایران به بازار نیاز دارد، اما هیچ راهکار روشنی برای لغو تحریم‌های ایران ارائه نکرده است.
این نشریه آمریکایی نوشت: ایران و ونزوئلا می‌توانند نیاز ایالات متحده در حوزه انرژی را تامین کنند، مشروط بر این که بایدن تحریم‌های اعمال شده دوره ترامپ را لغو کند.
به این ترتیب، انتظار می‌رود که به طور بالقوه ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت بیشتری به بازار جهانی عرضه شود. اکنون هر گالن بنزین در آمریکا در قیمت بی‌سابقه پنج دلار نوسان می‌کند. دولت بایدن آماده رقابت برای فصل انتخابات میان دوره‌ای می‌شود و این قیمت بنزین، خبر خوبی نیست.
اسفندیار باتمانقلیچ در این باره می‌گوید: اگر بایدن قدمی برای عرضه بنزین به بازار جهانی برندارد، در نهایت هزینه‌های سیاسیش را پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین هرگونه تلاش برای برداشتن تحریم‌های ایران و ونزوئلا، ارزشمند خواهد بود. به ویژه که عربستان نیز اعلام کرده که قادر است عرضه نفت را فقط اندکی افزایش دهد.
اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند ایران قادر خواهد بود کمی بیش ازیک میلیون بشکه نفت و میعانات به بازار صادر کند که جریان آزاد انرژی به پالایشگاه‌ها در کشور‌های فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را امکان‌پذیر می‌کند. ونزوئلا ظرفیت کمتری دارد و شاید تنها تا ۴۰۰ هزار بشکه اضافی به جریان عرضه بیفزاید.
هر چند این میزان افزایش عرضه پاسخگوی ۴.۷ میلیون بشکه‌ای که روسیه صادر می‌کرد نیست، اما شکاف عرضه تا تقاضا را اندکی کاهش می‌دهد. به ویژه که با پیش‌بینی رکود جهانی انتظار می‌رود تقاضای انرژی کاهش یابد.
برآورد‌ها از اینکه برداشتن تحریم‌ها چه مقدار می‌تواند به عرضه جهانی نفت بیفزاید متفاوت است و به تاثیراتی که فشار خارجی و سیاست داخلی بر بازار انرژی دو کشور داشته، بستگی دارد. آنسون از موسسه کپلر نیز برآوردی مشابه با برآورد باتمانقلیچ از افزایش عرضه ایران و ونزوئلا در نتیجه برداشتن تحریم‌ها ارائه می‌کند.
آنسون می‌گوید: مسائل در ایالات متحده پیچیده‌تر است به ویژه به دلیل جدایی بین قیمت نفت خام و محصولات. او این پدیده را تا حد زیادی به مسائل حمل‌ونقل و لجستیک مرتبط با نابرابری در موجودی انبار‌های مناطق مختلف ایالات متحده و محدودیت‌های خط لوله و نیاز‌های انرژی پاک که حرکت بنزین و گازوئیل را در داخل کشور محدود می‌کند، نسبت می‌دهد.
دولت بایدن تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری با تهران و کاراکاس داشته است، اما هیچ راهبرد روشنی برای لغو تحریم‌هایی که دونالد ترامپ وضع کرد، دیده نمی‌شود.
اثربخشی تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشارکت‌های راهبردی فزاینده بین تهران و کاراکاس مورد چالش قرار گرفته است. به علاوه، در پی کاهش عرضه انرژی و افزایش قیمت آن، حمایت داخلی در آمریکا برای کمک به اوکراین نیز رفته رفته رنگ می‌بازد. کوین کشمن، دستیار ارشد مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست، به نیوزویک گفت: کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا و ایران یک پیروزی آسان برای دولت بایدن خواهد بود.
او با نگاهی به مرز شش ماهه و طی یک سال تا دو سال آینده، برآورد کرد که ایران و ونزوئلا در نهایت می‌توانند مجموعا ظرفیت صادراتی خود را تا ۲.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.
کشمن همچنین این موضوع را یادآور می‌شود که هرگونه توافق سیاسی با کشور در سایه سفر ماه آینده بایدن به ریاض خواهد بود که عربستان در ازای افزایش صادرات نفتش ممکن است چه درخواستی از بایدن داشته باشد.
 
غول تورم در آمریکا و اروپا بیدار شده است
نرخ تورم در کشور‌های ثروتمند در حال افزایش است، اما انتظارات تورمی مردم می‌گوید که قیمت‌ها بیش از وضعیت تورم فعلی گران خواهند شد.
به گزارش روزنامه سازندگی، «غول تورم از خواب برخاسته و در سرتاسر جهان ثروتمند قیمت‌های مصرف‌کننده با نرخ بیش از سالانه ۹ درصد بالا می‌رود که بالاترین نرخ رشد از دهه ۱۹۸۰ است. همه اتفاقاتی که این روز‌ها در فدرال رزرو و به دنبال آن در بازار‌های مالی رخ می‌دهد به دلیل افزایش نرخ تورم است.
مردم انتظار دارند تورم همچنان بالا رود. انتظارات تطبیقی رویکردی گذشته‌نگر دارد و می‌گوید که مردم انتظارات خود را از آنچه در آینده رخ می‌دهد، بر اساس آنچه در گذشته رخ داده شکل می‌دهند. به این معنا که اگر برای مثال تورم سال گذشته از آنچه انتظار داشته‌اند بیشتر بوده، در نتیجه انتظار خود برای تورم در سال جاری را افزایش می‌دهند.
اقتصاددانان برای درک و تحلیل بهتر و دقیق‌تر اقتصاد و همراهی با واقعیت‌های جامعه مفهوم دیگری از انتظارات را تعریف و تشریح کردند، ایده‌ای که از آن به عنوان انقلاب هم یاد می‌شود؛ و آن مفهوم «انتظارات عقلانی» بود.
انتظارات عقلانی به نظر تحلیل دقیق‌تری از مفهوم انتظارات در بطن جامعه به دست می‌داد. فعالان اقتصادی و خانوار در پیش‌بینی آینده، همان اندازه که به گذشته توجه می‌کنند، رویکرد‌های کنونی سیاستگذار و شاخص‌های اقتصاد کلان را نیز در نظر می‌گیرند. برای عوامل اقتصادی صعودی بودن یا نزولی بودن شاخصی، چون تورم بسیار حائز اهمیت است و رفتار سیاستگذار در اتخاذ سیاست پولی نیز مهم است؛ از این‌رو عوامل موثر ذهنی آنان در پیش‌بینی آینده تنها داده‌های گذشته و رخ‌داده نیست.
اقتصاددانان معتقدند انتظارات عقلانی در نهایت محقق می‌شود و به هر حال دیرتر یا زودتر به تورم می‌انجامد، چون این انتظار بر پایه رفتار و عملکرد سیاستگذار و روند شاخص‌های کلان اقتصاد شکل گرفته است.
گزارش اصلی هفته‌نامه اکونومیست به این پرسش پاسخ داده است. اکونومیست نوشته: «در سرتاسر جهان ثروتمند قیمت‌های مصرف‌کننده با نرخ بیش از سالانه ۹ درصد بالا می‌روند که بالاترین نرخ رشد از دهه ۱۹۸۰ است. متأسفانه، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد عموم مردم انتظار دارند تورم همچنان بالا برود.»
اکنون انتظارات تورمی برای اقتصاد آمریکا در سال آینده دیده می‌شود و مصرف‌کنندگان انتظار دارند افزایش تورم در سال آینده ادامه پیدا کند».
یادآور می‌شود برخی اقلام خوراکی و بنزین، شاهد افزایش قیمت‌های ۴۰،۵۰ درصد و بیشتر در کشور‌های اروپایی و آمریکا بوده‌اند و گفته می‌شود تورم فعلی در این کشورها، در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
 
احیای کدام برجام؟ همان که تحریم‌ها را ۲ برابر کرد؟!
روزنامه حامی برجام و توجیه کننده خسارت‌های آن می‌گوید برای احیای برجام، تیم مذاکره کننده تغییر کند (!)
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نباید فرصت را از دست داد.
ایران، در اوائل ریاست جمهوری «بایدن» و حاکمیت کنونی دموکرات‌ها بر آمریکا، فرصت مناسبی برای احیاء برجام به دست آورده بود و دولت قبلی اعلام کرده بود که می‌تواند کار را تمام کند، ولی اجازه نیافت و ادامه کار به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موکول شد و به دست گروه جدید مذاکره‌کننده افتاد.
اکنون دو فرصت در اختیار است؛ یکی همان حاکمیت دموکرات‌ها بر آمریکا که لااقل در اصل بازگشت به برجام با جمهوریخواهان تفاوت نظر و ادعای بازگشت دارند.
فرصت دیگر پادرمیانی بعضی کشور‌های جنوب خلیج‌فارس ازجمله قطر است که درصدد هستند کاری کنند که مذاکرات به نتیجه برسد و توافق حاصل شود. از این فرصت‌ها فقط در صورتی می‌توان استفاده کرد که مذاکره‌کنندگان واقعاً به احیاء برجام اعتقاد داشته باشند و بخواهند بن‌بست‌ها را بردارند و کار را به نتیجه نهائی برسانند.
انتظار مردم ایران این نیست که توافق به هر قیمتی حاصل شود، ولی در این هم تردیدی نیست که اکثریت مردم طرفدار رسیدن به توافق و احیاء برجام هستند.
مردم این واقعیت را می‌دانند که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌هاست و با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف خواهند شد. بنابراین، مسئولان باید به نظر اکثریت مردم احترام بگذارند و برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش جدی کنند.
علاوه‌بر نظر مردم، اصولاً واقعیت هم همین است که تحریم‌ها ایجاد مشکل کرده‌اند و باید برداشته شوند. دولت‌ها نمی‌توانند به واقعیت‌هائی که مصالح مردم و جامعه را دربردارند، بی‌اعتنا باشند.
این را هم همه می‌دانند که بر دولت آمریکا نیز از درون و بیرون فشار‌های زیادی وارد می‌شود تا به طرف احیاء برجام نرود و همان سیاست ضدبرجامی دولت ترامپ و جمهوریخواهان را ادامه بدهد. از درون، حزب جمهوریخواه و از بیرون، صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی به دولت بایدن فشار می‌آورند تا مانع بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها شوند.
خود بایدن و دولت او هم ضعیفند و اراده‌ای که بتواند با فشار‌ها مقابله جدی کند ندارند. ما می‌توانیم با ابتکار‌های دیپلماسی و با استفاده از فرصت‌های موجود، مذاکرات را به سوی احیاء برجام به پیش ببریم و حتی از ضعف دولت بایدن نیز به نفع خودمان استفاده کنیم. بکار بستن چنین تدبیر و ابتکاری فقط از کسانی برمی‌آید که به اصل برجام اعتقاد داشته باشند و به این نتیجه هم رسیده باشند که باید به نظر اکثریت مردم که خواهان رسیدن به توافق برجامی هستند احترام گذاشت.
کسانی که به اصل برجام اعتقاد ندارند و یا نمی‌خواهند به این واقعیت تن بدهند که احیاء برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را حل کند، نمی‌توانند مذاکرات برجامی را به نتیجه برسانند.
نتیجه کار آن‌ها حداکثر این می‌شود که مطالبه درست ایران درمورد لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا توسط اروپا مطالبه‌ای غیرواقعی دانسته می‌شود و موضوع فعالیت‌های موشکی کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل کشانده می‌شود. راه درست اینست که مسئولیت مذاکرات برجامی برعهده کسانی باشد که به اصل برجام اعتقاد دارند، و این واقعیت را درک کرده باشند که با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.
نویسنده این متن اگر مغرض نباشد، قطعاً فاقد دانش لازم برای تحلیل موضوع برجام و تحریم‌هاست. چه این که تمام تحریم‌های پیشابرجامی و پسابرجامی، با اتفاق‌نظر دموکرات‌ها در کنگره و دولت به تصویب رسیده و به اجرا گذاشته شده است و تفکیک میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نوعی از خودفریبی است که ریشه در نفوذ و تبلیغات خارجی دارد.
همان‌گونه که تحریم‌های فلج کننده میراث دولت اوباماست، تحریم‌های پسابرجامی مانند ویزا، سیسادا، آیسا و کاتسا هم با تأیید و همراهی دموکرات‌های کنگره تصویب شده است.
در همین حال دولت بایدن با وجود اعتراف به شکست فشار حداکثری، نه حاضر است تحریم‌های اصلی (پسابرجامی) را لغو کند و نه حاضر است تضمین بدهد که کلاهبرداری و عهدشکنی گذشته را تکرار نمی‌کند. با وجود این واقعیت، معلوم نیست امثال نویسنده این متن، از احیای کدام توافق و با کدام آورده و فایده مستندی حرف می‌زنند؟
نویسنده گویا تصور می‌کند برجام به خودی خودمقدس است و باید به هر قیمت احیا شود، اما نمی‌گوید که تکلیف تحریم‌های دو برابر شده با برجام و همه نوع لگدمال شدگی آن توسط آمریکا چه می‌شود؟
اگر آمریکا امروز اجازه یافت به برجام برگردد و مجدداً عضو قطعی آن شود و فردا تحریم‌ها را احیا کند، تکلیف چیست؟ در آن صورت نابغه‌هایی مانند نویسنده سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی، چه پاسخی برای دسترسی آمریکا به مکانیسم ماشه یا کارشکنی‌های تحریمی جدید دارند؟ آیا به سیاق پادو‌های غرب، در آن صورت پیشنهاد نمی‌دهند که ایران دیگر توانمندی‌های خود در زمینه اقتدار بازدارنده نظامی و نفوذ منطقه‌ای را هم واگذار کند تا برجام (به مفهوم آمریکایی آن!) برقرار بماند؟!
باید تأکید کرد که برجام به خودی خود هیچ موضوعیتی ندارد که کسی بخواهد به خود آن معتقد باشد یا نباشد.
برجام قرار بود تحریم‌ها را بالمره و یکجا و غیرقابل بازگشت «لغو» کند و آمریکا هم نتواند زیر تعهداتش بزند، اما در عمل برعکس وعده‌های دولت «برجام و دیگر هیچ» اتفاق افتاد. این روند مایه شرمندگی بانیان آن است و نه افتخار. اما حتی درباره آن‌ها هم دولت بایدن لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر را نپذیرفت.

 

***************

روزنامه وطن امروز**

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: 
امنیت پایدار در منطقه حاکم است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت پایداری در منطقه حاکم است و این در نتیجه تلاش نیروهای مسلح، مرزبانی و نیروی انتظامی و سپاه است.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته (یکشنبه) از طریق فرودگاه سنندج وارد استان کردستان شد و مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و فرماندهان نظامی و انتظامی قرار گرفت. 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بدو ورود به استان در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان کردستان و عرض سلام و قدردانی از مجاهدت‌های مردمان این دیار در طول دوران انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: هدف از این سفر سرکشی، بررسی حوزه‌های مربوط به نیروهای مسلح و امنیت منطقه و مرزهای کردستان است. 
وی اظهار داشت: وضعیت امنیت هم در کردستان و هم مرزهای آن فوق‌العاده مطلوب است و مشکلی نداریم، بعضا شرارت‌های پراکنده‌ای وجود دارد که نیروهای مسلح هم مرزبانی انتظامی، هم سپاه و هم ارتش، همه از زمین و هوا مشغول فعالیت هستند و امنیت پایداری در منطقه حاکم است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزود: خدا را شکر می‌کنم که فرصتی شد به سرزمین کردستان بیایم و عرض ارادت و سلام به مردم خونگرم این استان داشته باشم. 
 
***
ورود یک نفتکش ایرانی دیگر به سوریه
شبکه المیادین جزئیاتی درباره ورود نفتکش‌های ایرانی به بندر بانیاس سوریه منتشر کرد. شبکه المیادین به نقل از منابع مطلع اعلام کرد ۲ نفتکش حامل نفت ایران وارد بندر بانیاس سوریه شدند. این منابع اعلام کردند این نفتکش‌ها حامل ۲ میلیون بشکه نفت خام ایرانی هستند. منابع مطلع همچنین اعلام کردند این محموله نفتی طی روزهای آینده در پالایشگاه بانیاس پالایش خواهد شد و در راستای حمایت از فرآورده‌های نفتی سوریه به کار گرفته می‌شود. 
پیش از این نیز پایگاه خبری العهد اعلام کرد یک نفتکش جدید متعلق به ایران عصر روز شنبه وارد بندر بانیاس واقع در شمال غرب سوریه شد. 
به گفته منابع آگاه، مواد نفتی که توسط این نفتکش به سوریه رسیده حاصل فعال‌سازی خط اعتباری میان دمشق و تهران است. العهد در ادامه گزارش داد این نفتکش همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سوریه به بانیاس رسیده و این سومین نفتکشی است که طی هفته‌های اخیر وارد سوریه می‌شود. 
 
***
معاون سیاسی جدید وزارت کشور منصوب شد
محمدرضا غلامرضا به عنوان معاون سیاسی جدید وزارت کشور منصوب شد. احمد وحیدی، وزیر کشور طی حکمی محمدرضا غلامرضا را به ‌عنوان معاون سیاسی وزارت کشور منصوب کرد. پیش‌تر محمدباقر خرمشاد از شهریور 1400 عهده‌دار مسؤولیت معاونت سیاسی وزیر کشور بود. 
 
***
ورود کمیسیون اصل 90 به پرونده تخلف در کنکور تجربی
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع تخلف در کنکور تجربی خبر داد و تأکید کرد: دیگر نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی نیز باید این موضوع را به طور جد مورد بررسی و پیگیری قرار دهند. نصرالله پژمانفر با اشاره به ماجرای مسائل مطرح شده درباره رشته علوم تجربی کنکور سراسری گفت: کمیسیون اصل 90 به این موضوع ورود کرده و این مساله را تا حصول نتیجه نهایی به طور جد مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد داد. وی افزود: دیگر نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی و... باید موضوع لو رفتن سؤالات کنکور را مورد پیگیری و رسیدگی قرار دهند. 
پژمانفر اظهار داشت: آنچه مسلم است در کنکور رشته تجربی تخلف صورت گرفته و مسؤولان سازمان سنجش این مساله را پذیرفته‌اند اما اینکه این تخلف در چه سطحی است و چه اقداماتی باید برای جلوگیری از مخدوش شدن سؤالات و لو رفتن آن انجام شود، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: ما به موضوع تخلف رخ داده در زمینه لو رفتن سؤالات کنکور سراسری تجربی ورود خواهیم کرد و تا آنجا پیش خواهیم رفت که یقین حاصل کنیم همه ایرادات و اشکالات رفع شده باشد. 
 
***
حجم تجارت ایران و روسیه به بیش از 4 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر تعدادی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس به روسیه گفت: رقم تجارت بین ایران و روسیه در حدود 4 میلیارد دلار است که هر چند افزایش یافته اما هنوز قابل قبول نیست و در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. 
وی تاکید کرد: سفیر ایران در روسیه در حوزه تجارت فعالیت ارزنده‌ای برای ارتباط بیشتر استان‌های کشور با شهرهای روسیه انجام داده است. البته افزایش حجم تبادلات تجاری میان ۲ کشور نیازمند فعالیت قوی‌تر رایزن‌های بازرگانی ایران و روسیه است. دومای روسیه آماده هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه است. 
محمدصالح جوکار با اشاره به بررسی مسائل اقتصادی و تجاری در این سفر عنوان کرد: برخی استان‌های کشور ظرفیت بالایی برای تهیه اقلام مورد نیاز کشور روسیه دارند. بویژه در حوزه پتروشیمی، مصالح ساختمانی و تهیه قطعات یدکی تعاملات ایران و روسیه برای هر ۲ کشور سودمند است. 
وی تصریح کرد: در جلساتی که سفیر ایران هم حضور داشت به استفاده از ظرفیت استان‌ها تاکید شد تا هر استانی بتواند از فرصت ایجاد شده برای تعامل تجاری و اقتصادی با استان‌های روسیه استفاده کند. 
 

**************

روزنامه خراسان**

 بازگشت دلال‌های یارانه بگیر به میدان فردوسی تهران

فارس - بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد همزمان با نوسانی شدن قیمت توافقی و بانکی ارز در صرافی‌ها، صف‌های انبوهی از مردم عادی در مقابل صرافی ها مشاهده می شود. به ازای هر نفر تعداد ۲۰۰۰ اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان به عنوان ارز مسافرتی که علاوه بر گذرنامه، ویزای لیبل دار و برگه عوارض خروج از کشور را دارا باشند، فروخته می‌شود. این در حالی است که نرخ هر اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی برای صرافی‌ها نیز هم اکنون ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ ارز توافقی در صرافی دیروز ۳۱ هزار و ۵۰ تومان بسته شده بود. در بازار آزاد اما نرخ هر اسکناس دلار در محدوده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.
 
۱۵ شایعه بنزینی در کمتر از یک سال!
تسنیم - بررسی‌ها نشان می‌دهد در 10 ماه گذشته بیش از 15 شایعه درباره افزایش قیمت و میزان سهمیه سوخت مطرح شده که همه آن ها با تکذیبیه رسمی دولت همراه بوده است.
 

**************

روزنامه ایران**

 ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده مرحومه بابایی
 مراسم تشییع پیکر خانم سبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر ژاپنی شهید دفاع مقدس محمد بابایی که با عنوان مهاجری از سرزمین آفتاب شناخته می‌شد، صبح دیروز (یکشنبه 12 تیر 1401) با حضور جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم از مقابل مسجد انصار الحسین(ع) در خیابان پنجم نیرو هوایی برگزار و پس از تشییع، در قطعه ۴۵ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران که از طرف مقام معظم رهبری در مراسم تشییع ام‌الشهید سبا بابایی حضور یافت، پس از بیان سخنانی، سلام و تسلیت رهبر انقلاب اسلامی را به خانواده آن مرحوم ابلاغ کرد.

همچنین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم حضور داشتند. «کونیکو یامامورا» (سبا بابایی) مادر شهید محمد بابایی که از چندی قبل به‌علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) بستری بود، جمعه 10 تیرماه 1401 دار فانی را وداع گفت. 
وی متولد 1317 در ژاپن بود و از سال 1384 با انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی و در ادامه با موزه صلح تهران به‌عنوان مسئول بخش تبادل فرهنگی با ژاپن همکاری داشت.

گلباران خلیج فارس در سالروز جنایت امریکا 
و شهادت 290 مسافر پرواز 655
مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد حادثه تروریستی سقوط پرواز ۶۵۵ ایران ایر صبح یکشنبه (۱۲ تیر ۱۴۰۱) با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای این فاجعه در محل سقوط هواپیما در خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش ایرنا، پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده امریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیرایرانی و ۶۶ کودک بودند، به شهادت رسیدند. 

تسلیت مقامات همسایه به رهبری، ملت و دولت ایران
وزارت خارجه کویت روز یکشنبه بابت وقوع زمین لرزه در جنوب ایران و جان باختن و مجروح شدن شماری از شهروندان ایرانی به آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت و دولت ایران تسلیت گفت. به گزارش فارس وزارت امور خارجه امارات نیز در پیام تسلیتی همبستگی صمیمانه خود را با ملت و دولت ایران به دلیل زلزله‌ای که روز شنبه جنوب ایران را لرزاند و ده‌ها قربانی برجای گذاشت، ابراز کرد. 
شیخ «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس دولت امارات نیز با ارسال پیامی به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران، زلزله ۶ ریشتری را که منجر به کشته شدن پنج نفر و مجروح شدن ۴۴ نفر شد، تسلیت گفت. محمد بن زاید آل نهیان با ابراز همدردی برای مجروحان، برای آنها آرزوی شفای عاجل کرد. «محمد بن راشد آل مکتوم» نایب رئیس امارات، نخست‌وزیر و حاکم دوبی نیز پیام تسلیت خود را به رئیس جمهور ایران ارسال کرد
.
«محمدرضا غلامرضا» معاون سیاسی وزارت کشور شد
آیین معارفه‌ «محمدرضا غلامرضا» معاون سیاسی جدید وزارت کشور، صبح دیروز یکشنبه‌ دوازدهم تیر ماه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، برگزار شد. به گزارش ایرنا، پیش از این «محمدباقر خرمشاد» معاون سیاسی وزیر کشور بود که ۲۰ فروردین‌ ۱۴۰۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد؛ وی ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ با حکم وحیدی این مسئولیت را عهده‌دار شده بود.
به گزارش «ایران»، «محمدرضا غلامرضا» پیش از این سمت‌های متعددی از جمله معاونت نیروی قدس سپاه پاسداران در دوران فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، معاونت وزیر اطلاعات و  همچنین ریاست سازمان اطلاعات تهران را به عهده داشته است. گفتنی است، معاون سیاسی وزیر همز‌مان ریاست ستاد انتخابات و مسئولیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و دیگر انتخابات‌ها و همچنین نظارت بر استانداران و فرمانداری‌ها را عهده‌دار است.

سرکشی سرلشکر باقری از مرزهای کردستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه وارد استان کردستان شد. وی در این سفر دو روزه دیدار و سرکشی از نیروهای مسلح، بررسی میدانی امنیت مرزها و فعالیت‌ نیروهای مسلح را در برنامه خود دارد.

به گزارش ایرنا، سرلشکر محمد باقری در بدو ورود به سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: وضعیت امنیت هم در کردستان و هم مرزهای آن فوق‌العاده مطلوب است و مشکلی نداریم، بعضاً شرارت‌های بسیار پراکنده‌ای وجود دارد که نیروهای مسلح، هم مرزبانی انتظامی، هم سپاه پاسداران و هم ارتش همه از زمین و هوا مشغول فعالیت هستند و امنیت پایداری در منطقه حاکم است.

وی هدف از این سفر را سرکشی به نیروهای مسلح، بررسی موضوعات مربوط به نیروهای مسلح، امنیت منطقه و بخصوص مرزهای کردستان و فعالیت‌ نیروهای مسلح در همکاری با دولت و کمک به مردم خواند و اضافه کرد: طی جلسات یک ماهه، بررسی‌های کامل ارکان گوناگون ستاد کل در نیروهای مسلح کردستان انجام شده است تا بتوانیم تصمیمات لازم را بگیریم.


بازدید وزیر دفاع از مراحل تولید جت یاسین
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در راستای بازدید از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پیگیری‌های مجدانه برای به ثمر رسیدن پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدی با حضور در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، از مراحل طراحی، تولید و ساخت جت آموزش پیشرفته «یاسین» بازدید کرد.

وزیر دفاع در جریان این بازدید گفت: تولید جت آموزشی یاسین، با توجه به مأموریتش در حوزه آموزش خلبانان، هم‌افزایی و همکاری همه ارکان وزارت دفاع را می‌طلبد. 

 

**************

روزنامه شرق**

مقاومت دره پنجشیر

دره پنجشیر در شمال افغانستان تنها نقطه باقی‌مانده از این کشور است که در مقابل طالبان مقاومت می‌کند. پنجشیر در مقاومت تاریخی طولانی دارد. احمد شاه مسعود، فرمانده اسطوره‌ای افغانستان سال‌ها در این دره می‌جنگید.

حالا و پس از سیطره دوباره طالبان بر افغانستان احمد مسعود پسر او راه پدر را در پیش گرفته و نیرویی نظامی را شکل داده که در مقاومت دوم در مقابل طالبان ایستاده‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مصاحبه با «شرق» از اهداف و روش مبارزه این گروه و آینده افغانستان می‌گوید.

‌جبهه مقاومت دوم چطور تشکیل شد؟

البته این ادامه مبارزات چندین دهه‌ای مردم افغانستان است اما جبهه مقاومت دوم درست پس از سقوط کابل، در ولایت پنجشیر به خاطر دفاع از عزت و شرف مردم افغانستان، به خاطر دفاع از ارزش‌های مردم افغانستان و به خاطر عدالت ایجاد شد.

‌انگیزه اعضای جبهه مقاومت برای جنگیدن چیست؟

انگیزه‌ها زیاد است. جبهه مقاومت ملی افغانستان به خاطر مردم افغانستان ایستاده است. به خاطر زن افغانستان، به خاطر مرد افغانستان و اینکه زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند نیز باید مانند مردان حق کار، حق تحصیل، حق آزادی داشته باشند و مانند مردان از همه حقوق برخوردار باشند.

یک زن باید بتواند به عنوان رئیس‌جمهور در این کشور نامزد شود. یک زن باید بتواند مدیریت جامعه را داشته باشد و مانند مردان در جامعه فعال باشد. اعضای جبهه مقاومت ملی، بیشتر کسانی هستند که در سنگرها می‌جنگند همان افسران با افتخاری هستند که پیش از این در دوره جمهوریت از مردم افغانستان دفاع می‌کردند و حالا هم آمده‌اند تا با هیولایی به نام طالب بجنگند.

ما به خاطر حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، به خاطر آزادی بیان، به خاطر برپاکردن یک نظام مردم‌سالار معتدل اسلامی و غیرمتمرکز که در آن تمام مردم افغانستان، تمامی اقشار خودشان را در ساختار آینده افغانستان ببینند و در همین حال همه مردم افغانستان احساس کنند که بخشی از قدرت سیاسی افغانستان هستند، مبارزه می‌کنیم و این مبارزه ادامه پیدا خواهد کرد و من مطمئن هستم به زودی ما شاهد سرنگونی رژیم مستبد و ظالم گروه طالبان خواهیم بود.

‌در مورد احمد مسعود زیاد شنیده‌ایم اما می‌خواهم از زبان شما در مورد او و جایگاهی که در حال حاضر در جبهه مقاومت دارند، بشنویم.

آقای احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، فرزند قهرمان ملی و فرمانده اسطوره‌ای مردم افغانستان شهید احمد شاه مسعود است. جایگاهش در میان مردم افغانستان بسیار خوب است. در میان کشورهای منطقه هم بسیار خوب است. آقای احمد مسعود می‌توانست مانند بسیاری دیگر به کشوری دیگر برود و یک زندگی آرام برای خودش اختیار کند اما به خاطر مردم افغانستان، به خاطر ارزش‌های مردم افغانستان ایستاده و طبیعتا جایگاه بلندی دارد.

‌در آغاز فعالیت جبهه مقاومت احمد مسعود از کشورهای غربی درخواست کمک کرد. آیا در حال حاضر از کشورهای غربی یا کشورهایی مانند تاجیکستان کمک می‌گیرید؟

مردم افغانستان به ما کمک می‌کنند. ما در هر جایی که حضور داریم مردم افغانستان فرزندانشان را در اختیار جبهه مقاومت ملی قرار می‌دهند تا در برابر طالبان که هر روز به شکنجه، بازداشت و کشتار مردم دست می‌زنند بایستند و از هر لحاظ هم مردم افغانستان ما را حمایت می‌کنند. ما حمایت مردم افغانستان را با خودمان داریم. طبیعتا کشورهای منطقه هم حمایت سیاسی و معنوی می‌کنند.

ما با تمام کشورهای منطقه و تمام کشورهای جهان روابط خوب می‌خواهیم داشته باشیم. با خیلی‌ها هم روابط بسیار خوبی داریم. اما ما پشتیبانی‌ای که می‌گیریم پشتیبانی مردم افغانستان است و مردم افغانستان از ما پشتیبانی می‌کنند.

‌درگیری‌ها در پنجشیر ادامه دارد. در حال حاضر وضعیت در مناطق تحت نظارت شما به چه شکل است؟

وضعیت طبیعتا جنگی است اما روحیه مبارزان جبهه مقاومت ملی افغانستان بسیار بالاست. ما در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، اندراب، خوس و تخار در این روزها درگیری داشته‌ایم. دشمن تلاش کرده بود مواضع جبهه مقاومت ملی افغانستان را تصرف کند که الحمدلله شکست خورده. بارها شکست خورده و تلفاتشان بسیار سنگین است و روحیه بسیار خوب است و ما امیدمان زیاد است.

جبهه در حال گسترش به ولایات دیگر همچون سمنگان، سرپل، بلخ، بدخشان، بادغیست، قندوز، کابل، پروان، کاپیسا، لحمان، ننگرهار و نورستان است و ان‌شاءالله ما به‌زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

 

**************************************************************

 

ایران

 

جوان

 

 

خراسان

آرمان ملی 

 

وطن امروز

 

آفتاب یزد

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات