صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۰ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در منزل «ازید» که چهار نفر به حضرت ملحق شدند، بیان دیگری از امام حسین علیه‌السلام هست؛ حضرت فرمود: «اما واللَّه انّی لأرجو ان یکون خیراً ما اراد اللَّه بنا؛ قتلنا او ظفرنا»؛ من امیدم این است که خدای متعال، آن چیزی که برای ما در نظر گرفته است، خیر ماست؛ چه کشته بشویم، چه به پیروزی برسیم. فرقی نمی‌کند؛ ما داریم تکلیفمان را انجام می‌دهیم. (۱۹/۰۳/۱۳۷۴) www.basirat.ir

حرف روز                  

الزامات توافق خوب!

رویدادهای خبری جهانی همچنان با قلب واقعیت و روایت‌سازی‌های تازه درباره احیای برجام در جریان است. آخرینِ این روایت‌سازی‌ها با دم‌خروس تناقض رفتاری مسئول سیاست خارجی اروپا و سخنگوی آمریکا رو شد؛ یک روز پس ‌از آنکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیش‌نویسی برای احیای برجام به ایران و آمریکا تحویل داده است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که این پیش‌نویس از اواخر ماه مارس روی میز بوده و به اعتقاد وی رسیدن به این متن، نشانه «توافق خوب» است. پس‌ازاین اظهارنظر، بار دیگر مسئول سیاست خارجه اروپا به صحنه آمده و در نشریه فایننشال تایمز نوشت که، مذاکرات برای احیای برجام دیگر به پایان رسیده؛ زیرا دیگر هیچ‌یک از طرفین حاضر به عدول از موضع چند ماه گذشته خود نیستند! وی در ادامه به‌گونه‌ای بحث را جلو برد که گویی این ایران است که کارشکنی و مانع‌سازی در مسیر نتیجه دادن مذاکرات می‌نماید. همین خط کافی بود که در داخل، جریان‌های سیاسی متمایل به «مذاکره به هر قیمت»، جریان انقلابی را مانع‌ نتیجه‌دهی مذاکرات در اواخر دولت گذشته و شرایط کنونی قلمداد کنند!

نکات تحلیلی: 1- به نظر می‌رسد خود این اظهارات به‌ظاهر متعارض اروپایی و آمریکایی جزئی از بازی و با هدف معنادهی تازه از تحرک دیپلماتیک کشورهای غربی است. آن‌ها به تصمیم‌گیری نهایی پیرامون توافق با ایران رسیده و با اعمال فشار از بیرون، تمایل دارند هر چه سریع‌تر یک توافق نیم‌بند را برای تهران فاکتور نمایند. 2- برخلاف روایت‌سازی غربی‌ها، از پایان دور ششمِ گفتگوها در وین تا آخرین طرح مذاکره در دوحه، مسئله ایران اساساً فرم پیش‌نویس نبوده است؛ آنچه برای تهران مهم است، محتوای مذاکره و چگونگی اجرای آن است. از نگاه ایران چه محتوای پیش‌نویس طرح مذاکره مجدد و چه اصل آن اگر فاقد سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی آن و تضمین انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام نباشد، وارد شدن در چرخه بازی مجددی است که دستاوردی نخواهد داشت.

نکته پایانی: ایران همان‌طور که در شکل‌گیری اساس مذاکره و برجام، جدی بوده، همچنان مذاکره را مفید می‌داند؛ اما به‌شرط آن‌که مانع سیاسی در اراده آمریکایی برای مذاکره نتیجه‌بخش برداشته شود و شروط ایران پذیرفته شود. مذاکره‌کنندگان دولت سیزدهم برخلاف تیم قبلی که «هر توافقی را بهتر از بی‌توافقی» می‌دانست، «توافق بد را از بی‌توافقی» بدتر می‌داند؛ زیرا در توافق بد تعهداتی ایجاد می‌شود که عدم اجرای آن دست ما را در برابر رقیب خواهد بست. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                           

بهانه‌ای برای حمله به دولت!

در پی حادثه خسارت‌بار سیل در بسیاری از نقاط کشور، همچون رویه دولت مردمی آقای رئیسی، مسئولین امر با حضور میدانی در مناطق سیل‌زده، ضمن اطلاع میدانی از وضعیت هم‌وطنان و همدردی با آنان، تصمیمات مهم اجرایی برای کاهش آلام مردم و جلوگیری از خسارت‌های بعدی گرفته شد. بااین‌حال این اقدام حسنه و انجام‌وظیفه توسط مسئولین، به مذاق بخش تندروی جریان اصلاحات خوش نیامد و با جنگ رسانه‌ای، حضور مسئولین در مناطق سیل‌زده، به‌انحاءمختلف زیر سؤال برده شد.

گزارههای خبری: 1- روزنامه آرمان امروز با تیتر «پوپولیسم و بهره‌گیری برخی‌ها از فاجعه سیل»، نوشت: «سؤال اين است که بعد از حادثه سيل امام‌زاده داوود، آيا حضور علیرضا زاکاني و جمعي از نمايندگان مجلس که انتقادات عمومي را برانگيخته، از روي وظيفه بوده يا بيشتر يادگاري گرفتن عکس‌ها و بهره‌برداري سياسي از حادثه بازنمايي مي‌شود؟!». 2- فاضل‌ میبدی (عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) نیز هم‌صدا با این جریان تندرو، حضور نمایندگان مجلس در مناطق سیل‌زده را با هدف بهره‌برداری سیاسی توصیف کرد و آن را مورد هجمه قرار داد. او گفته است: «اینکه مسئولان مثلاً با حضور در محل سیل با کت‌وشلوار، درون گل‌و‌لای فرو روند و دوربین حضور این‌ها را از زوایای مختلف عکس بگیرد، مشکلی از مردم حل نمی‌کند و بهتر است به‌جای این کار در دفتر کارشان بروند و فکری برای درمان و چاره‌ای برای جلوگیری از این حوادث بیندیشند». 3- سایت اعتماد آنلاین با انتشار عکس وزیر اقتصاد در مناطق سیل‌زده، نوشت: «بازدید میدانی از سیل به وزیر اقتصاد چه ربطی دارد؟ شوآف بس است».

گزاره‌های تحلیلی: 1- قطر، امارات، عربستان، کویت، عمان، بحرین و ایران در روزهای اخیر شاهد بارش شدید باران و جاری شدن سیل در برخی مناطق و شهرها بودند. نکته مهم آنکه در هیچ جای دنیا به‌اندازه ایران ظرفیت بالای کمک مؤمنانه و داوطلبانه دیده نمی‌شود، موضوعی که زیبایی‌های آن باید به نمایش گذاشته شود و در قیدوبند جنگ رسانه‌ای گم نشود. 2- نقد غیرمنصفانه از مسئولین، با هدف بهره‌برداری سیاسی، به‌سادگی از اظهارات فوق قابل‌برداشت است. ازیک‌طرف به شهردار گیر می‌دهند که چرا چکمه به پا نکرده است، درحالی‌که شهردار به‌عنوان یک مدیر در صحنه حاضر شده است و قرار نیست کارگری کند، از طرف دیگر به وزیر اقتصاد که چکمه‌پوش به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت حضور دارد؛ اصل حضورش را زیر سؤال می‌برند و آن را شواف می‌نامند! 3- در شرایط بحرانی مهم‌ترین وظیفه مسئولین، حضور میدانی و مدیریت بحران بعد از فهم درست شرایط است. در دولت سابق زمان وقوع سیل، استاندار گلستان در کشور حضور نداشت و به علت غیبت طولانی، معاون اول رئیس‌جمهور او را برکنار کرد. در سیل خوزستان زمانی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به خوزستان سفر کرد تا بتواند برای حل مشکل مردم ورود جدی داشته باشد، نکته قابل‌توجه عدم حضور استاندار در خوزستان بود و موارد این‌چنینی که در دولت سابق فراوان دیده شد! 4- مهم‌ترین مسئله در موضوع اخبار حضور مسئولین در سیل را باید در «جنگ روایت‌ها» علیه جریان انقلابی تحلیل کرد، زیرا اصل حضور مسئول، وظیفه بود؛ اما اطلاع‌رسانی به‌صورت مثبت و دقیق صورت نگرفت؛ زیرا به‌جای آنکه فیلم‌هایی از چرایی، اهمیت حضور و اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولین انتشار داده شود، صرفاً به انعکاس چند عکس در رسانه‌ها اکتفا شد و بهانه حمله به این حرکت تحسین‌برانگیز حضور در میان آسیب دیدگان که در پیام اخیر رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره شد، توسط جریان رقیب به حاشیه کشیده شد.

(نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ اخبار

دکمه نجات سوئدی در دستان یک وطن‌فروش!

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریست «حرکة النضال» برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان با بیان اینکه کشور سوئد جولانگاه، مأمن و پناهگاه گروهک‌های تروریستی از قبیل پژاک، حرکة النضال و گروهک منحوس منافقین است، اظهار کرد: «حبیب فرج‌الله چعب شهروند این کشور است و مورد حمایتشان قرار دارد درصورتی‌که وی دارای اعلان قرمز و تحت تعقیب مجامع بین‌المللی بود. حبیب فرج‌الله چعب در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در کنفرانس گروهک‌های تروریستی عازم لهستان شد و به دلیل اعلان قرمز، توسط مقامات کشور لهستان دستگیر شد؛ اما با اعمال‌نفوذ و ورود مستقیم دولت سوئد و حمایت و لابی‌گری دولت آمریکا، وی با پرواز اختصاصی به سوئد بازگشت تا به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهد». قاضی پس‌ازاین اظهارات نماینده دادستان، از متهم پرسید: «شما ساکن و تبعه سوئد و همچنین مورد حمایت مقامات امنیتی و دولت کشور سوئد بودی، این موارد را قبول داری؟». متهم پاسخ داد: «بله، بنده ساکن و تبعه کشور سوئد هستم. دولت و مقامات امنیتی کشور سوئد از من حمایت می‌کنند. دستگاهی به من دادند که در صورت احساس خطر، دکمه آن را فشار دهم تا با آلارمی که به مأموران امنیتی دولت سوئد می‌دهد، هر جا که باشم آن‌ها من را نجات دهند».

زیست بدون توافق!

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشأ محموله، استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی نیز در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند. آمریکایی‌ها برای فرار به جلو، به بازی مقصرنمایی متوسل شده‌اند و می‌خواهند عدم توانمندی در تصمیم‌گیری خود را به گردن ایران انداخته و ایران را مقصر عدم حصول نتیجه معرفی کنند؛ درحالی‌که بسیاری به ناتوانی دولت بایدن در اتخاذ تصمیم در خصوص برجام اذعان دارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی چون فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا ازجمله دلایلی است که باعث بی‌میلی بایدن برای بازگشت به برجام شده است. برخلاف محاسبات طرف غربی، ایران نزدیک به یک سال است که به‌صورت کامل از اثرات برجام عبور کرده و به «زیست بدون توافق» رسیده است. همین مسئله باعث شده که طرف آمریکایی اعتراف کند که از نظر آن‌ها برجام مرده است و ایران زیر بار طرح بورل نخواهد رفت.

نگاه آمریکا به ایران بی‌سلاح!

مجری آمریکایی می‌پرسد: «اگر تمام دشمنان ما در یک زمان به منافع ما حمله کنند -کره شمالی، چین، ایران، روسیه- اگر مجبور شویم یکی را برای مقابله انتخاب کنیم، کدام خواهد بود؟». کارشناس آمریکایی در جواب می‌گوید: «ما ایران را بمباران می‌کنیم؛ چون تنها گزینه هست که بمب اتم ندارد و نمی‌تواند آن را در واشنگتن دی سی منفجر کند!». هرچند این نگاه در میان دشمنان جمهوری اسلامی از فراوانی بالایی برخوردار است؛ اما به مدد الهی و با توان دانشمندان کشورمان، ایران به چنان برتری در صنایع نظامی دست یافته است که بدون نیاز به سلاح هسته‌ای نیز دشمن به خود جرئت نگاه چپ به خاک وطن نکند؛ اما روی سخن با آن عده از چهره‌های به‌ظاهر روشنفکر داخلی است که بر این باور پوچ هستند که برای توافق با آمریکا و راضی کردن آن باید صنعت موشکی را متوقف کرد و منافع خود در منطقه را رها کرد!

اوپک پلاس تولید نفت را کاهش داد

اسپوتنیک روسیه نوشت: «گروه اوپک پلاس در ژوئن (۱۰ تیر تا ۹ مرداد)، ۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه‌های مورد انتظار خود تولید کرد». این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده بود اوپک بتواند تولید خود را افزایش دهد تا اختلالات عرضه روسیه را جبران کند و افزایش هزینه سوخت و تورم گسترده را کاهش دهد. در جریان سفر بایدن به خاورمیانه، کاخ سفید اعلام کرده بود انتظار دارد به‌زودی تولید نفت اوپک پلاس افزایش یابد. چراکه افزایش تولید نفت در بازار، تفاوت آشکاری در قیمت سوخت و رهاندن کشورهای اروپایی از نگرانی‌های انرژی و کنترل تورم بی‌سابقه در این کشورها ایجاد خواهد کرد.

اخبار کوتاه

دشمن مجازی!/ «سرلشکر سلامی» فرمانده کل سپاه گفت: «وقتی در جنگ اقتصادی هستیم، اما هیئت و شکل یک کشور شکست‌خورده را نداریم؛ این نشانه پیروزی و بیانگر این حقیقت است که مردم باور دارند کشور در مسائل نظامی، سیاسی و پیشرفت‌های فرهنگی به سمت اقتدار، پیشرفت و برانگیختگی می‌رود. دشمن قادر به رویارویی شفاف، صریح و صادقانه در میدان مبارزه با شما نیست. نگاهی به این فضای مجازی و موهومی بیندازید، به‌گونه‌ای آن را آراسته‌اند که در آن همه‌چیز مبهم و تردیدپذیر دیده می‌شود».

ضرب‌الأجل رئیس‌جمهور برای واگذاری اراضی دولتی/ رئیس‌جمهور به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به‌موجب قانون تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند. سید ابراهیم رئیسی‏، دیروز یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصاً در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه استانداران کشور نیز به‌صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند.

معاون رئیس‌جمهور: از سوی برخی نمایندگان تحت فشارم/ «میثم لطیفی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: «بعضی نمایندگان مجلس فشار می‌آورند که فلان اداره را به اداره کل تبدیل کنید؛ این‌ها فساد است. ۵۰ فرودگاه در کشور داریم درحالی‌که تعداد فرودگاه‌های آلمان ۵ تاست. سال گذشته به‌جز یک فرودگاه، همه فرودگاه‌های ما زیان‌ده بودند. بعضی فرودگاه‌های ما در هفته یک پرواز دارند. این‌که دست کنیم در جیب مردم و برای کسب محبوبیت، حقوق‌ها را افزایش دهیم زمینه‌ساز فساد است».

سبک جدید ایران در رزم‌های هوایی/ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ادعا کرده که تهران فروش فناوری‌های پهپادی به کشورهایی در خارج از منطقه خاورمیانه را افزایش داده است. به اعتقاد نویسنده این گزارش، تحریم‌ها باعث شد تا ایران مدل جنگ‌های کلاسیک را تغییر داده و به‌جای اتکا به ناوگان جنگنده‌های گران‌قیمت باقدرت عملیاتی پایین، سبک جدیدی در رزم‌های هوایی را پدید آورد. این قدرت ایران را صاحب آسمان در منطقه کرده است.

قضاوت منصفانه!/ «علی‌اکبر صالحی» وزیر اسبق امور خارجه با تحسین سیاست‌های منطقه‌ای دولت سیزدهم گفت:‌«گشایش‌های اقتصادی در اوراسیا و پیمان شانگهای از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم است. داشتن ۱۵ همسایه و توجه به‌ آن‌ها در دولت سیزدهم یک سرمایه است».

منابع عراقی: صدر با الکاظمی هماهنگ است/ روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع عراقی نوشت: «جریان صدر به‌ دنبال ادامه کار دولت الکاظمی است و تلاش دارد از طریق بحران‌زایی در کف خیابان، مانع تشکیل دولت جدید شود. هنگام هجوم طرفداران صدر به پارمان، از سوی دولت به نیروهای امنیتی دستور رسیده بود که هیچ مقاومتی نکرده و اجازه ورود معترضان را بدهند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات