صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۴۷

سراشیبی سقوط

با توجه به رفتار محتاطانه‌ای که مقامات صهیونیستی از مدت‌ها قبل درباره پرونده مرزبندی با لبنان پیش گرفته‌اند، ناظران معتقدند احتمال حل پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی بالاست و همانطور که صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند[...]
پایگاه بصیرت / احمد روشن‌نهاد

با توجه به رفتار محتاطانه‌ای که مقامات صهیونیستی از مدت‌ها قبل درباره پرونده مرزبندی با لبنان پیش گرفته‌اند، ناظران معتقدند احتمال حل پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی بالاست و همانطور که صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند، این مقاومت است که لبنان را در پرونده مذکور در موضع قدرت قرار داد. بنابراین، هر چند حزب‌الله به دنبال مانور و تبلیغ نبوده است، اما انجام این توافق و موفقیت لبنان در بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی و گازی خود برای حل بحران اقتصادی یک پیروزی و دستاورد دیگری خواهد بود که مقاومت برای لبنانی‌ها به ارمغان آورد؛ مسئله‌ای که «دیوید شنکر» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در غرب آسیا به آن اذعان می‌کند: «لبنان به 100 درصد خواسته‌های خود در این پرونده رسیده و حزب‌الله این توافق را دومین پیروزی خود اعلام خواهد کرد.»
اما آنچه حائز اهمیت است، ضعف دولت غاصب و شکست آن در برابر حزب‌الله است. علت این ضعف برخلاف سیاه‌بازی مسئولان رژیم صهیونیستی، ناکارآمدی دولت «لاپید» نیست، بلکه قدرت نداشتن این رژیم برای تأمین خواسته‌های سیاسی خود است که در تهدید نصرالله به جنگ و کوتاه آمدن مقامات صهیونیستی از موضع خود به خوبی مشخص شد. این در حالی است که محافل سیاسی منطقه و حتی بسیاری از مقامات و کارشناسان صهیونیستی آشکارا یا به طور تلویحی اعتراف می‌کنند این توافق در وهله نخست پیروزی راهبردی برای حزب‌الله به شمار می‌آید؛ زیرا ورود مستقیم مقاومت به این پرونده در درجه اول موجب شد تل‌آویو و واشنگتن همانند یک دهه گذشته نتوانند به تعلل و مانع‌تراشی در روند تعیین مرزها ادامه دهند و سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از ثروت‌های گازی و نفتی موجود در منطقه مورد مناقشه به پایان رسید. از سوی دیگر، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که با اهدافی همچون کشاندن لبنان به مسیر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به مذاکرات غیرمستقیم با این کشور پا گذاشته بودند، در شرایطی قرار گرفتند که مجبور شدند در محاسبات خود تجدیدنظر کرده و عقب‌نشینی کنند.
با این حال، باید این نکته مهم را هم مورد توجه قرار داد که صهیونیست‌ها همچنان با چالش افزایش عملیات‌های مسلحانه در کرانه باختری روبه‌رو هستند و مقامات نظامی و امنیتی این رژیم هنوز نتوانسته‌اند چاره‌ای برای آن بیندیشند. این کابوس دارد رنگ و بویی واقعی به خود می‌گیرد و زندگی را برای اشغالگران صهیونیستی به یک جهنم واقعی تبدیل می‌کند. به هر حال، گسترش عملیات‌های مسلحانه فلسطینی‌ها نشان می‌دهد، امروزه مقاومت در فلسطین بسیار فراتر از گروه‌ها و سازمان‌های رسمی است و شهروندان عادی حامی مقاومت خود به صورت مستقل به اقدام علیه اشغالگران دست می‌زنند و سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی با تمام ادعاهایش درمانده است. این درماندگی صدای همه کارشناسان و حتی محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در آورده است، تا جایی که گزارشگر شبکه 12 این رژیم به صراحت اعلام می‌کند، اگر ارتش نتواند فلسطینی‌ها را کنترل کند، در عمل باید گفت اوضاع کرانه باختری از کنترل خارج شده است!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات