اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۱۹
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با دکتر اله مراد سیف کارشناس اقتصادی و استاد تمام دانشگاه امام حسین

عملکرد دولت درجلوگیری از رشد نقدینگی تا کنون خوب بوده است/ دولت بر آن است تا رشد پایه پولی را مهار کند

باید تورم ناشی از مسائل بین المللی و بحران اوکراین را در نظر بگیریم که بر جهش قیمتی که از برداشت ارز 4200 تومانی ایجاد شده نیز تاثیر گذاشته اما به این موضوع خوش بین هستیم که با اتخاذ سیاست های مثبت ودرست دولت بتواند در ماه های آینده بار تورمی حذف ارز ترجیحی را تخلیه کند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفت و گو با دکتر اله مراد سیف

گرانی ها نتیجه رها شدن اقتصاد – سایت شخصی دکتر اله مراد سیف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، دکتر اله مراد سیف کارشناس اقتصادی و استاد تمام دانشگاه امام حسین در گفت و گو با بصیرت در خصوص کاهش نرخ تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی در ماه های آتی به ما گفت: اتفاقی که در خرداد ماه با عنوان افزایش نرخ تورم شاهد بودیم جهش تورمی بود که قطعا در ماه های آینده تکرار نمی شود، چرا که اگر با این سرعت نرخ تورم در ماه های آتی اتفاق بیفتد باید منتظر وقوع ابر تورم می بودیم یا اینک ابر تورم را در اقتصاد ایران تجربه می کردیم که خوشبختانه این موضوع محقق نشده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تورمی که در خرداد ماه سال جاری اتفاق افتاد ناشی از حذف ارز ارز 4200 تومانی بود، چنین انتظاری نیز از این مساله داشتیم که تورم به هر حال در اقتصاد تخلیه خواهد شد. هر چند قابل پیش بینی بود که نرخ تورم بعد از مدتی روند افزایشی خود را از دست می دهد و به نقطه ثابتی می رسد.

استاد تمام اقتصاد درباره شواهدی که کاهش نرخ تورم را نشان می دهد، تصریح کرد: شواهد کنونی نشان می دهد اثر جهشی تورم در ماه های آتی تخلیه می شود، هر چند این موضوع نباید اینگونه تحلیل شود که لزوما در ماه های آتی شرایط خوبی را به لحاظ اقتصادی و معیشتی مردم تجربه می کنند، به این دلیل که همچنان تورم وجود دارد و بعید به نظر می رسد بتوانیم نرخ تورم را به حدی کم کنیم که روی معیشت مردم تاثیرات نامطلوبی نگذارد، به دلیل شرایط بودجه و مسائلی از این دست که روی نرخ تورم تاثیر می گذارد. به هر حال دولت مجبور است با بودجه ای که کسری دارد کشور را اداره کند که خوشبختانه تا به حال به خوبی از پس این موضوع برآمده است؛ اما نمی توان منکر وجود تورم شد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه اظهار داشت: عملکرد دولت درجلوگیری از رشد نقدینگی تا کنون خوب بوده است. دولت بر آن است تا رشد پایه پولی را مهار کند. به هر حال چنین تلاشهایی هزینه هایی نیز دارد که ماحصل این تلاش ها در سال های بعد خود را نشان می دهد و قابل دسترسی و بهره برداری است، اما دولت سعی می کند فرصت بهتری برای کنترل شرایط داشته باشد، شرایطی که ناشی از وضعیت بودجه است.

اله مراد سیف در ادامه عنوان کرد: به هر حال بخشی از افزایش نرخ تورم، ناشی از کسری بودجه است و نمی توان انتظار داشت دولت با دست خالی کار چندانی از پیش ببرد، ضمن اینکه باید تورم ناشی از مسائل بین المللی و بحران اوکراین را در نظر بگیریم که بر جهش قیمتی که از برداشت ارز 4200 تومانی ایجاد شده نیز تاثیر گذاشته اما به این موضوع خوش بین هستیم که با اتخاذ سیاست های مثبت ودرست دولت بتواند در ماه های آینده بار تورمی حذف ارز ترجیحی را تخلیه کند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر دولت نرخ افزایش تورم را کنترل کند و مانع از تاثیر گذاری تورم روی بخش های مختلف اقتصادی شود، چرا که این بخش ها دومینوار روی هم تاثیر می گذارند قطعا می تواند مانع محکمی در برابر افسار گسیختگی قیمتها قراردهد، بنابراین می توان انتظار داشت تورم ناشی از جهش اشاره شده تخلیه می شود و می توانیم انتظارداشته باشیم دولت از اتفاقات بعدی جلوگیری کند که شاهد جهش دیگری در بحث افزایش نرخ تورم نباشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات