صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۱۶

رمز سعادت‌مندی در زندگی

جناب عبدالعظیم حسنی محضر حضرت امام رضا(ع) مشرف شد. آقا فرمودند: «یا عَبْدَ الْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ» دوستان ما را که می‌بینی، سلام ما را به اینها برسان و هشت مطلب را به آنها تذکر بده؛ ما حالا در بحثمان به سه مورد از این توصیه‌های حضرت رضا(علیه‌السلام) اشاره می‌کنیم؛ نکته اول: «أَنْ لایجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلا» اول در زندگی‌تان راه را برای شیطان باز نکنید. دفع گناه از انجام عبادت مهم‌تر است. ما یکی از علت‌هایی که معنویت‌های‌مان و کارهای خوب‌مان ثمر نمی‌دهد، این است که خرابش می‌کنیم. می‌گویند سعی کنید اول از گناه فاصله بگیرید؛ لذا خداوند در قرآن می‌فرماید به عروة الوثقی می‌خواهید متمسک بشوید «فَمَنْ یكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» اول از طاغوت و طاغوت‌صفتیان فاصله بگیرید، بعداً «یؤْمِنْ بِاللَّهِ» عبادت با گناه ضایع شدنی است. یک مشکل جدی بخشی از ما مسلمان‌ها و مؤمنان هم این است که زحمت می‌کشیم آن را خنثی‌ می‌کنیم... خب عزیزان این جلسات با این فضیلت شرطش این است که حفظش کنی، گاهی اوقات هنوز از مجلس خارج نشده من خرابش می‌کنم... لذا امام رضا(ع) اول تأکیدشان برای شیعیان این است که برای شیطان دقت کنید راه در زندگی باز نکنید.
نکته دوم حضرت می‌فرماید: «وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ‏» به شیعیان ما بگویید خودتان را عادت به راستگویی بدهید. خلاف نگویید؛ دروغ نگویید؛ صدق حدیث داشته باشید. این صدق حدیث یکی از صفات بارز تمامی انبیاء بوده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: خدا هر پیغمبر را که به پیامبری برگزید، دو تا گزینه در اینها بود: «لَمْ یبْعَثْ نَبِیاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ». صدق الحدیث سیره اهل بیت(ع) بود. پیغمبر فرمود: «وَ قُلِ الْحَقَّ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِک» حق بگویید ولو به ضرر شما باشد. خدا جبران می‌کند؛ لذا انتظاری که امام رضا(ع) از همه ما دارد، راستگویی است.
نکته سوم امام فرمودند: «وَ أَدَاءِ الأمَانَةِ‏» به شیعیان ما بگویید امانت‌دار باشند... امام(ع) می‌فرماید نگاه امانت‌داری داشته باشید، اگر نگاه امانت‌داری اتفاق افتاد، انسان از این فرصت‌ها خوب استفاده می‌کند. الآن ببینید شما در این مکان مقدس نگاهت به این مکان امانت است. ذره‌ای به این امکانات وابسته نیستی؛ نه به صندلی، نه به فرش، نه به محیط. می‌گویید مال ما نیست؛ مردم در خانه‌تان همه همین طور باشید، خانه‌تان امانت است، پول در حسابت امانت است، خودت امانت هستی، دقت کن وابستگی و تعلق خاطر پیدا نکنی...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات