صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 7 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): از دستگاه‌های حافظ امنیت و قوه‌ قضائیه تا فعالان عرصه‌ فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ا‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا می‌دارد. ملت عزیز و دستگاه‌های مسئول یقیناً بر توطئه‌ خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد.(1401/8/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

خداقوت آقای سخنگو

شکل‌گیری اغتشاشات اخیر را می‌توان با یک نگاه حداکثری و محصول تغییر در قطب‌بندی‌های نظام بین‌الملل دانست. قطعاً آمریکایی‌ها که از دهه ۹۰ و پس از فروپاشی شوروی خود را یکه‌تاز صحنه جهانی می‌دیده‌اند وقتی می‌بینند که هژمونی و سیطره‌شان در حال کاهش است دست به هر فتنه‌ای می‌زنند.
البته پرداختن به این عامل نباید ما را از علل دیگر دور سازد. به زبان ساده «این‌جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می‌کند]؛ نه، مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه‌ها می‌توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می‌تواند هیچ غلطی بکند.» لذا اینکه انگشت اتهام را به سمت دشمن نشانه می‌رویم نباید ما را از کاتالیزوها و پیشران‌های اغتشاشات غافل کند. پیشران‌ها و کاتالیزورهایی که در گُر گرفتن آتش کف خیابان و تبدیل اعتراضات به اغتشاشات مؤثر بوده‌اند.
یکی از این پیشران‌ها، مطالبات و ذهنیت‌های انباشته شده‌ای است که سال‌ها در ذهن و جان ‌بخشی از جامعه رسوخ کرده و کسی را نیافته‌اند که سفره دل‌شان را با او باز کنند. لذا در این شرایط جامعه نیازمند آغاز مفاهمه و باز کردن باب گفت‌وگو است. یک انسان دغدغه‌مند نسبت به ایران و انقلاب وظیفه طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه را می‌یابد که باید راه بیفتد و با بیانش، قلمش، عملش و هر توانایی دیگری که دارد در فضای مجازی و حقیقی آبی بر آتش گُر گرفته اختلافات باشد.
حضور آقای بهادری‌جهرمی به عنوان سخنگو و یک عضو برجسته دولت در دانشگاه و مدارس قم، دانشگاه خواجه نصیر و دیگر مراکز مشابه کاری قابل تحسین و البته قابل تعمیم بر سایر مسئولان بود. این حرکت‌ها و پاسخ به شبهات و مطالبات طرف مقابل می‌تواند آبی بر آتش حاصل از انباشت مطالبات و ذهنیت‌ها باشد. نکته مهمی که وجود دارد این است که همین که دانش‌آموز، دانشجو و یا هر عضو جامعه وقتی می‌بینند یک مسئول پای درد دل‌شان نشسته و حرف آنها را گوش می‌دهد و در رفعش می‌کوشد به آینده امیدوار می‌شود و صفش را از اغتشاشگران جدا خواهد کرد.
جهاد تبیین صرفاً بیانیه شب انتخابات یا دعوت به یوم‌الله‌ها نیست که شاهد صدور بیانیه‌های پر طمطراق از احزاب فصلی باشیم بلکه پاتک در مقابل تک و حمله‌های گاه و بیگاه دشمن است. از این‌رو جهادگران تبیین، سنگرنشینان خط مقدم مبارزه با جنگ شناختی و ادراکی هستند که در حال حاضر با آن درگیر هستیم.

(یعقوب ربیعی)

 

▼ گزارش روز

دفاع از حرم در ایران

هرگاه شکست می‌خورند، به حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) و امام‌زاده‌ها حمله می‌کنند، آنها در این تفکر هستند که این حرم‌ها هم الهام‌بخش قدرت و پیروزی هستند و هم از همه بی‌دفاع‌ترند! و آخرین حمله آنها، حمله به شاهچراغ در شیراز است.
گزاره‌های خبری: 1ـ حرم مطهر امام حسین(علیه‌السلام) در زمان خلفای عباسی از جمله منصور، هارون و متوکل، وهابیون(در سال ۱۲۱۶ق) صدام حسین(سال ۱۴۱۱ق) تخریب شده است و بارها به زائران این حرم حمله کرده‌اند و چه زائرانی که در این مسیر دست‌ها و سر خود را داده‌اند. اما نه تنها آن محبوبیت کاسته نشد بلکه با برگزاری مراسم‌های اربعین نمایش راهپیمایی آن به بزرگ‌ترین مراسم دینی مسلمانان در جهان تبدیل شده است. 2ـ وهابیون پس از کسب قدرت در مدینه، بارگاه امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) را دوبار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق تخریب کردند، اکنون از آن گنجینه‌های نور نهان شده که اسم‌شان را گم کرده‌اند هم می‌ترسند، آنها از این هم می‌ترسند که روزی برسد بقیع، تمامش حرم شود.
(می‌رسد عاقبت آن روز که در خاک بقیع/ چشم تا باز کنی شیعه حرم ساخته است)
3ـ در سال‌های اخیر نیز با برنامه‌ریزی آمریکا و اجرای تکفیری‌ها و وهابیون بسیاری از حرم‌های ائمه و امام‌زادگان در سوریه، عراق و ایران در تهدید حمله قرار گرفت اما لشکر مدافعان حرم که عشق از غیرت‌شان تیغ دو دم ساخته بود، با توسل به اباالفضل العباس(س)، علم ساخته بود. نقشه آنها را بر آب کردند. 4ـ این بار فتنه‌ای علیه ارزش‌های اسلامی با رمز آشوب مهسا شکل می‌گیرد و زمانی که به صورت کامل کنترل می‌شود، دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل در جنایتی شقاوت‌آمیز در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(علیه‌السلام) حمله دیگری علیه زائران حرم مرتکب شدند و ده‌ها مرد و زن و کودک بی‌گناه را شهید و مجروح کردند.
نکته نهایی؛ اگر قرار بود که مکر حرامیان بر حرم مسلط شود، اکنون خبری از زائران، از بقیع مظلوم تا رضای غریب قریب نبود. آری دشمن می‌خواهد فتنه را به قرارگاه حسین‌بن‌علی برساند تا به تخریب حرم‌ها بپردازد و به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اکنون هم زمان آن است که همه مدافع حرم شویم و در ایران با فتنه‌گران بجنگیم با جهاد تبیین و دفاع از انقلاب.

(فرهاد مهدوی)

 

▼ خبر ویژه

سازماندهی شبکه‌های اجتماعی در زمان آشوب‌ها

بر اساس پایش توئیتر فقط در بازه زمانی ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ بیش از پنجاه هزار کاربر جدید فارسی زبان با هویت‌های جعلی در توئیتر ساخته شده است تا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند. این در حالی است که پیش از آن ماهانه حداکثر در حدود چهار هزار کاربر فارسی زبان در توئیتر ایجاد می‌شده است. همچنین توئیتر با حداقل ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در ساعت و لغو بسیاری محدودیت‌های دیگر، نهایت سعی خود در کمک به بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی اخبار جعلی و تشدید جنگ ترکیبی علیه جامعه فارسی زبان در سراسر جهان را اعمال کرد. در پرده‌ای دیگر شرکت متا، مالک اینستاگرام و واتساپ نیز مشابه توئیتر، تمام قوانین بین‌المللی و قوانین رسمی خود را در مقطع اغتشاشات ایران زیر پا گذاشت و با اقداماتی از قبیل دستکاری عمدی الگوریتم‌های هوش مصنوعی باعث شد اخبار جعلی، موارد نفرت‌افکنی و اقدامات خشونت‌آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.


▼ اخبار

1ـ خبر خوب از چرخ صنعت

محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزیر صمت گفت: با اقدامات وزارت صمت، دولت سیزدهم موفق شد از زمان استقرار تاکنون بیش از ۲ هزار شرکت تعطیل و زیان‌ده را احیا و از زیاندهی و تعطیلی خارج کند. یکی از دستاوردهای یک سال اخیر وزارت صمت افزایش ۵۰ درصدی تولید تراکتور در کشور بوده است به نحوی که به تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال خواهیم رسید. بر این اساس نه تنها نیاز کشور مرتفع می‌شود بلکه امکان صادرات ۱۰ هزار تراکتور را در سال آینده خواهیم داشت. همچنین در تولید ماشین‌آلات معدنی طی ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته بیش از ۱۲۲ درصد افزایش تولید داشته‌ایم که بر این اساس به تولید هزار و ۳۳۲ دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی دست یافته‌ایم.

2ـ خبر فوت مهسا امینی چگونه منتشر شد؟

انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن. ح» صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان دوره‌های «آموزش مربیان جنگ‌های ترکیبی» در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت. همچنین اقدامات «الف. م» که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی برخی صحنه‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات شکل گرفته در آن شهر به ایفای مأموریت پرداخت. ضمن آنکه هر دو نفر نقش منابع اولیه خبرسازی برای رسانه‌های بیگانه را ایفا کرده‌اند.

3ـ کابوس رژیم اشغالگر با بیشه شیران

گروه «بیشه شیران» شکوه را به منطقه اشغالی کرانه باختری برگردانده است و با تکیه بر مقاومت مسلحانه، با رژیم اشغالگر مبارزه می‌کند، همین نام خواب محافل امنیتی و سیاسی تصمیم‌گیر در فلسطین اشغالی را بر هم زده است. «بیشه شیران»، متشکل از نیروهای برخی گروه‌های فلسطین در نابلس و جنین واقع در شمال کرانه باختری است به پدیده‌ای تبدیل شده است که مورد حمایت گسترده‌های مردمی قرار دارد؛ ‌از این جهت که این گروه بر وحدت فلسطینیان تأکید دارد و تنها دغدغه آن مبارزه با رژیم اشغالگر است. این گروه به کابوسی جدیدی برای رژیم اشغالگر و دستگاه‌های امنیتی آن بدل شده است هر چند که این رژیم، شمار افراد آن را فقط ده‌ها نفر اعلام کرده است.

4ـ رشد ۱۱ درصدی صادرات ایران به چین

گمرک چین اعلام کرد مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به ۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

5ـ رذالت تا کجا؟

برخی رسانه‌های ضدانقلاب در اقدامی شیطنت‌آمیز با انتشار عکس فرزند شهید سلیمانی او را عامل حادثه شاهچراغ معرفی کردند! کاربری در پاسخ به این رذالت رسانه‌ای نوشت: «دشمن ما آنقدر بدبخت و ضعیف و بیچاره شده که دست به هر دروغی میزنه تا هر جنایتی علیه مردم ما شده رو توجیه کنه! دشمن روی حماقت و تعصب جاهلی بخشی از جامعه ما خیلی حساب باز کرده! میگه من هر چرت و پرتی بگم یه مشت آدم نادان هستن که باور کنن و پخش کنن»!

 

▼ اخبار کوتاه

توافق زیر سایه تهدید حزب‌الله/ آموس هوکشتاین میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائيل گفت: که دلیل چشم‌پوشی‌ها و امتیاز‌دهی‌های آمریکا و اسرائيل به نفع لبنان، ترس از شکل‌گیری جنگ بوده است. هوکشتاین تأكيد کرد جنگ یک تهدید واقعی بود و در صورت وقوع، همه میادین نفت و گاز و همراه با آن تجارت بین‌المللی در دریای مدیترانه و مهم‌تر از همه جریان منابع انرژی میان خلیج‌فارس و اروپا مختل می‌شد.

راهزنی اروپا از دارایی روسیه/ اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت هدف اتحادیه اروپا مسدود کردن دارایی‌های روسیه نیست، بلکه مصادره دارایی‌های روسیه در اروپا است. ما روی آن کار می‌کنیم، وظایفی در پیش داریم و گروه ضربتی به نام Capture and Freeze داریم. بنابراین، نه تنها باید آنها را مسدود کرد، بلکه باید یک چارچوب قانونی ایجاد کرد تا بتوان از این دارایی‌ها برای بازسازی اوکراین استفاده کرد.

استبداد گوگلی/ در حالی گوگل‌پلی اقدام به حذف روبیکا از از گوشی‌ها می‌کند که این پیام‌رسان ایرانی اعلام کرده است، که آپدیت جدیدی منتشر نکرده و دسترسی‌ها را تغییر نداده است. در بیانیه روبیکا «احتمال وجود انگیزه سیاسی» از سوی طرف مقابل مطرح شده است. براساس آمارها و داده کاوی‌ها پس از اتفاقات اخیر جست‌وجو مردم حول روبیکا بیش از سه ‌برابر افزایش یافته است.

کاظمی رفت سودانی آمد/ «محمد شیاع‌السودانی» نخست‌وزیر جدید عراق روز جمعه طی مراسمی، مأموریت رسمی خود به عنوان رئیس کابینه و فرمانده کل نیروهای مسلح را آغاز کرد. این مراسم با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق برگزار شد که طی آن نخست‌وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح را تحویل السودانی داد.

اعتراف به جعلی بودن رژیم صهیونیستی/ بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هنگام استقبال از رئیس رژیم صهیونیستی تأکید کرد: اگر این رژیم وجود نداشت، آمریکا باید آن را اختراع می‌کرد. این در حالیست که انگلیسی‌ها پس از جنگ جهانی و برای اهداف ضد اسلامی خود این رژیم را در منطقه ایجاد کردند.

این بازی سر دراز دارد/ عبدالله مهتدی رئیس گروهک تجزیه‌طلب کومله پس از جنایت شیراز گفت: این بازی سر دراز دارد، ما در وسط میدان هستیم و در حال هماهنگی با نیروهای میدانی‌مان هستیم!

بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری علیه ایران/ در ۴۰ روز گذشته بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری علیه کشور را شاهد بودیم چنانکه ۲ بار به سامانه سوخت کشور حمله سایبری شده که خنثی شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات