صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 18 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز، آمریکا قدرت مسلط جهان نیست؛ بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول می‌رود، ذره‌ذره دارد آب می‌شود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البته عقیده‌ ما هم همین است اما تحلیل‌گران سیاسی دنیا هم این را دارند می‌گویند. نشانه‌هایش هم واضح است؛ مشکلات داخلی آمریکا بی‌سابقه است؛ هم مشکلات اقتصادی‌شان، هم مشکلات اجتماعی‌شان، هم مشکلات اخلاقی‌شان در داخل آمریکا؛ اختلافات‌شان، دودستگی‌های خونین‌شان، خطاهای محاسباتی‌شان در مسائل دنیا.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز 
ملاحظاتی پیرامون افزایش درآمدهای کشور
صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا اعلام کرده، که ذخایر ارزی در دسترس ایران نسبت به سال گذشته با رشد 13 میلیارد دلار، به 30/8 میلیارد دلار افزایش یافته است و همزمان پیش‌بینی نموده که این رقم در سال آینده به 42/2 میلیارد دلار خواهد رسید. این گزارش با گفته‌های مسئولان کشور مبنی بر فروش بیشتر نفت و رشد تجارت خارجی به لحاظ ارزش، هم‌خوانی دارد و دورنمای مثبتی را از رشد اقتصادی کشور و جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت ترسیم می‌کند. اما موضوعی که بسیار مهم است، نحوه هزینه‌کرد و سیاست‌گذاری دولت در استفاده از این درآمدها می‌باشد.
یک نوع هزینه‌کرد و سیاست‌گذاری این است که بلافاصله این درآمدها در نظام مصرف و واردات استفاده شود. متأسفانه منطبق بر تصور اشتباهی است که در بخشی از جامعه ما نیز وجود دارد. به این معنی که افزایش درآمدهای کشور می‌بايست تأثیرات فوری بر دستمزد کارمندان و کارگران و سفره مردم ایجاد کند. اما در علم اقتصاد اثبات شده که چنانچه درآمدهای ارزی صرفا در این امور استفاده گردند، نه تنها رفاه پایدار اقتصادی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند موجبات ایجاد مضیقه در معیشت مردم را فراهم سازد. در واقع تبدیل درآمدهای ارزی به دستمزد و یا مصرف در حوزه‌های واردات و جبران کسری بودجه دولت می‌تواند سبب نوعی چالش اقتصادی به نام بیماری هلندی شود که ماحصل آن تورم‌های ویرانگر خواهد بود. دولت باید مواظب باشد که رشد درآمدهای نفتی منجر به بی‌انگیزگی و اهمال در مسیر حرکت به سمت کاهش وابستگی به نفت نگردد. یکی از آسیب‌های دیگر که در سایه درآمدهای نفتی می‌تواند شکل گیرد این است که دولت‌ها از درآمدزایی از سایر بخش‌ها مثل مالیات غافل شوند.
نوع دیگر سیاست‌گذاری این درآمدها که علمی بوده و می‌تواند منافع بیشتری نصیب مردم نماید، این است که دولت در نظر داشته باشد که درآمدهای ارزی خود را صرف تسویه بدهی با صندوق توسعه ملی و توسعه امور زیربنایی و سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی و پروژه‌های پتروپالایشی کند و با ایجاد اشتغال، موجبات کسب ثروت و رفاه پایدار را برای مردم فراهم نماید. نکته مهم دیگر اینکه افزایش درآمدها فرصتی کم‌نظیر را برای اصلاح نظام‌های اقتصادی و انجام اقدامات تحولی و ساختاری در اقتصاد فراهم می‌کند.
(علی محمدی)
 
▼ گزارش روز
چشم‌انداز وحشت
انتخابات کنست رژیم صهیونیستی پایان پذیرفت و بنا بر اعلام نتایج، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب 32 کرسی در صدر انتخابات کنست قرار گرفت. حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی کابینه تل‌آویو هم با 24 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. نتایج به‌ دست آمده حاکی از آن است که متحدان و احزاب متمایل به ائتلاف نتانیاهو ۶۹ کرسی به دست آورده‌اند، در حالی که ائتلاف مقابل، به رهبری لاپید مجموعاً ۴۷ کرسی را از آن خود کرده‌اند.
«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس فلسطین تأکید کرده است: «این جنبش به نتایج انتخابات رژیم‌ صهیونیستی امیدی ندارد و رژیم اشغالگر با فروپاشی داخلی مواجه است.» گروه «عرین الاسود» (بیشه شیرها) نیز فارغ از تحولات و نتایج انتخابات در سرزمین‌های اشغالی به جای تحلیل اوضاع و ابراز نگرانی از بازگشت جریان راست افراطی، دوباره دست به تهدید تل‌آویو زده و در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «دشمن اشغالگر صهیونیستی گمان کرده می‌تواند عرین الاسود را از بین ببرد، اما شکست خورد. دشمن هیچ چیزی درباره گروه ما نمی‌داند و در مقابل شدت ضربات و حملات غافلگیرکننده ما شوکه خواهد شد.»
گزاره تحلیلی: راست‌گرایان افراطی که به خشونت و ضدیت تمام‌عیار با فلسطینی‌ها معروف‌اند، پیروز این دور از انتخابات کنست هستند؛ این نمی‌تواند خبر خوبی برای رژیم صهیونیستی باشد، چرا که روند بازگشت افراط‌گرایان صهیونیستی به رهبری نتانیاهو به قدرت را هموار و تسهیل می‌کند. پیروزی افراد و احزاب افراطی و راست‌گرا در انتخابات کنست، اساساً حاکی از غلبه «بحران» و «افراط‌گرایی» در فلسطین اشغالی است که به چیزی جز «چشم‌انداز وحشت» و تقویت فضای «ناامنی و بی‌ثباتی» منتهی نمی‌شود. نتانیاهو «مولود» فضای بحران و ناامنی است که به لطف سلاح‌های مقاومت فلسطینی، به ویژه در یک سال اخیر در فلسطین اشغالی گسترش یافته است. این نشان می‌دهد که امنیت آن هم در شرایطی که حتی دولت بایدن تمام قد در کنار تل‌آویو ایستاده است و برخی رژیم‌های سازشکار عربی دست دوستی به سوی این رژیم نژادپرست داده‌اند، تأمین نشده و همچنان مسئله اول ساکنان صهیونیستی اراضی اشغالی است!
بازگشت نتانیاهو به قدرت، در وهله نخست زنگ خطری برای رژیم‌ صهیونیستی است و مانند، چرخه بازتولید بحران در فلسطین اشغالی عمل خواهد کرد؛ با توجه به رویکردهای شدید ضد فلسطینی و نژادپرستانه‌ راست‌گرایان افراطی مانند؛ نتانیاهو یا «بن غفیر» که بدون توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در بیت‌المقدس، الحاق کرانه باختری، نقض معاهدات دوجانبه و مسائلی از این دست اعتقاد راسخ دارند، تحریک گسل‌های امنیتی و نظامی در فلسطین اشغالی دور از انتظار نیست؛ مسئله‌ای که آسیب‌پذیری و تضعیف رژیم‌ صهیونیستی را تقویت خواهد کرد. بازگشت افرادی مانند؛ نتانیاهو به قدرت، نمی‌تواند چشم‌انداز خوبی در پیش‌روی رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دهد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی دچار بحران‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی شده است، لذا پیش‌بینی می‌شود، با استقرار نتانیاهو در قدرت، شاهد از سرگیری دور جدیدی از بحران‌های امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی باشیم.          
(حمید خوش‌آیند)
 
▼ خبر ویژه
تأیید خبر سنتکام رسانه‌ای
خطیب، وزیر اطلاعات اعلام کرد: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد هر نوع ارتباط با این شبکه، ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد. پیش‌تر در یادداشتی با عنوان «تروریست‌های رسانه‌ای» در سوم آبان نشریه اخبار و تحلیل‌ها نوشته شد که بعد از مشی آشکار ایران‌اینترنشنال در آموزش اغتشاش و تخریب در کشور و حمایت از اقدامات تروریستی در ایران، بایستی رسماً ایران‌اینترنشنال را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. یادمان باشد که ایران‌اینترنشنال را به عنوان یک «رسانه» که کار خبری می‌کند به حساب نیاوریم، بلکه #سعودی_اینترنشنال پروژه امنیتی موساد، سیا و سعودی برای نا آرامی و بی‌ثبات‌سازی در ایران(هدف حداقلی) و تجزیه ایران(هدف حداکثری) است.
 
▼ اخبار 
1ـ نتانیاهو درگیر گروه‌های تندرو صهیونیست
وب‌سایت صهیونیستی والانیوز اعلام کرد: «بن گاویر» رهبر حزب راست افراطی «قدرت یهود» در دیدار با نتانیاهو از او خواسته سه وزارت‌خانه امنیت داخلی، بهداشت و حمل‌ونقل به حزب او اختصاص یابد. حزب «قدرت یهود» از احزاب افراطی مذهبی، در ائتلاف گروه‌های راست افراطی که اکثریت آراء در انتخابات اخیر کنست را به دست آورده‌اند، حضور دارد. تلاش بن گاویر برای تصدی وزارت امنیت داخلی ضمن ایجاد نگرانی‌های جدی در محافل سیاسی و امنیتی این رژیم، اعتراضات علنی مقامات انتظامی و امنیتی را نیز به‌دنبال داشته است. پس از موفقیت ائتلاف راست افراطی به رهبری لیکود، نگرانی‌ها در مورد تصدی جایگاه‌های حساس توسط افراد افراطی که می‌تواند مشکلات امنیتی رژیم را تشدید کند، به‌شدت افزایش یافته است. در حالی‌ که رخدادهای کم‌سابقه در کرانه باختری عملا دستگاه سرکوب رژیم را فلج کرده، حاکمیت راست‌های افراطی بر این مراکز می‌تواند آبستن توسعه ناامنی و بی‌ثباتی فراگیر در سرزمین‌های اشغالی و حتی منطقه باشد.
 
2ـ از انتخابات آمریکا چه خبر؟
در انتخاباتی که از روز گذشته آغاز شد تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده، ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری ایالات متحده به رأی گذاشته شده‌ است. جمهوری‌خواهان آمریکایی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان فقط به پنج کرسی دیگر و در مجلس سنا فقط به یک کرسی دیگر نیاز دارند. اکثریت دو مجلس کنگره آمریکا در حال حاضر با دموکرات‌هاست. جمهوری‌خواهان ظهور یک موج «قرمز» عظیم را پیش‌بینی می‌کنند که نمادی از حزب‌شان است و در همین حال، دموکرات‌های مضطرب تلاش دارند از اکثریت شکننده خود در کنگره دفاع ‌کنند و همزمان بر نگرانی‌های فراگیر در مورد اقتصاد، جرم و جنایت و رهبری جو بایدن غلبه کنند. دموکرات‌ها امیدوارند که واکنش منفی به حکم دیوان عالی کشورشان علیه قانون سقط جنین، به نجات‌شان کمک کند. به علت رقابت‌های نزدیک و طول کشیدن شمارش آراء، ممکن است مشخص شدن نتایج نهایی در چندین رقابت کلیدی چند روز یا چند هفته به طول انجامد.
 
3ـ از دروغ‌پردازی تا خیال‌بافی
شب گذشته من‌وتو در صفحه توئیترش مدعی شد که بیلی ‌آیلیش خواننده زن آمریکایی در کنسرت اخیر خود و برای حمایت از اغتشاشات، با پرچم ایرانی روی صحنه حاضر شده که شعار «زن، زندگی، آزادی» هم روی آن حک شده است. احتمالا چون من‌وتو عکس کنسرت 5 ماه پیش خانم خواننده را از صفحه اینستاگرامش برداشته و به جای اعتراضات اخیر ایران جا زده، فکر نمی‌کرده که کسی از مخاطبان حوصله داشته باشد و توی پست‌های بیلی‌آیلیش بره پایین تا به 5 ماه پیش برسه. البته احتمالا کسی از مخاطبان یا رسانه‌ها پیدا شده و این کار رو کرده چون من‌وتو خبر را ساعاتی بعد از صفحه‌اش حذف می‌کند. لازم به توضیح است این خواننده آمریکایی که بارها در کنسرت‌هایش پرچم همجنس‌گرایان را بالا برده است، در پست اینستاگرامی مذکور هم درخصوص رقص با پرچم همجنس‌گرایان توضیحاتی داده است!
 
4ـ گاف بزرگ مشاور ترامپ
بولتون مشاور ترامپ در BBC گفت: اگر به انتخابات ۸۸ نگاه کنید، می‌بینید سرکوب‌هایی صورت گرفت و هم‌اکنون سرکوب‌ها گسترده‌تر شده و شدت گرفته اما تفاوت این است که اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به‌ دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح‌ شدن هستند. با این حال مجری این شبکه با رد این اظهارات گفت: البته آقای بولتون شواهدی در دست نداریم که معترضان در ایران مسلح هستند! بولتون گفت: متأسفم که ایران برخلاف آمریکا متمم قانون اساسی برای صدور مجوز حق مالکیت اسلحه برای مردم خود را ندارد وگرنه همین الان مردم ایران اسلحه به دست داشتند و این می‌توانست تفاوت بزرگی را ایجاد کند و ایران نیازمند یک اپوزیسیون بزرگ است.
 
▼ اخبار کوتاه
پا جای پای داعش/ عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری در توئیتی نوشت: در دانشگاه حلب سوریه از اساتید درباره جایگاه اسد بین مردم سؤال کردم. همه تمجید کردند. گفتم چرا؟ گفتند: اقدامات خشن داعش باعث درک ارزش مجدد ایشان شد و مردم فهمیدند باید قدر این چشم‌پزشک روشنفکر را دانست. حالا عمامه‌پرانی، سلاخی جوان مؤمن بدون سلاح، فحش رکیک و... حتما همان نتیجه را دارد.
 
استعفاهای زنجیره‌ای صهیونیست‌ها/ پس از مشاور امنیت داخلی، مدیر کل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز استعفای خود را تقدیم بنی‌ گانتس وزیر جنگ اسرائیل کرد. روز شنبه «ایال خولاتاه» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم با اذعان به قدرت‌ گرفتن جریان‌های افراطی و تندرو استعفای خود را تقدیم یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت کرد.
 
عقب‌نشینی گام به گام/ بلومبرگ نوشت: «ایالات متحده از بانک‌های بزرگ آمریکایی خواسته است تا روابط خود با روسیه را حفظ کنند.» این اقدام در حال صورت می‌گیرد که واشینگتن با استفاده از اهرم‌های مختلف، کشورهای اروپایی را برای توقف هرگونه همکاری اقتصادی با روسیه به بهانه جنگ اوکراین تحت فشار گذاشته است.
 
ولخرجی انگلیسی‌ها برای بی‌بی‌سی/ مقامات انگلیس همواره بر بی‌طرفی و استقلال بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی به‌ عنوان رسانه دولت این کشور اصرار دارند، در حالیکه معاون وزیر امور خارجه انگلیس از اختصاص سالانه 4/94 میلیون پوند بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی‌ـ که بخش فارسی هم ذیل آن فعالیت می‌کندـ خبر می‌دهد.
 
دستیابی ایران به رهگیری پرنده‌های رادارگریز/ سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش گفت: فرزندان ایران اسلامی در نیروهای مسلح، صنایع دفاعی و ارتش به فناوری و قدرت پدافندی دست یافتند که در فواصل دور قادر است رادارگریزها پنهان‌کارها و اهداف با سطح مقطع راداری کم را مورد هدف قرار دهد.
 
وعده ترامپ به افشاگری/ خبرگزاری فرانسه نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز ۱۵ نوامبر خبر مهمی را در ویلای خود در فلوریدا به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد. بنا بر گزارش برخی رسانه‌‌ها احتمالا این خبر مهم حضور قطعی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا خواهد بود.
 
اسراف آب تهرانی‌ها به اندازه مصرف استان یزد/ هر فرد تهرانی ۵ لیتر برثانیه بیش از الگو، آب مصرف می‌کند که با در نظر گرفتن این میزان مصرف برای کل تهرانی‌ها، این عدد به اندازه نیاز آبی استان یزد با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات