صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۶۵
فرمانده سپاه ناحیه دشت آزادگان در گفت‌وگو با صبح صادق عنوان کرد

بسیج در خدمت محرومیت‌زدایی

شهرستان دشت آزادگان در جنوب غرب استان خوزستان واقع شده و چهار شهر بستان، سوسنگرد، ابوحمیظه و کوت در این شهرستان واقع شده‌اند. این منطقه همواره شاهد رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و زحمات غیورمردان عشایر عرب دشت آزادگان بوده است[...]
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی
شهرستان دشت آزادگان در جنوب غرب استان خوزستان واقع شده و چهار شهر بستان، سوسنگرد، ابوحمیظه و کوت در این شهرستان واقع شده‌اند. این منطقه همواره شاهد رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و زحمات غیورمردان عشایر عرب دشت آزادگان بوده است. جهاد عشایر عرب خوزستان با فرمان ولی زمان آیت‌الله یزدی علیه انگلیس خبیث و شکست انگلیسی‌ها در این منطقه با تقدیم 1500 شهید نمونه‌ای از دلاوری‌های این عشایر است.
در مبارزه با رژیم شاهنشاهی و در دفاع مقدس هم این منطقه بسیار فعال بوده و در واقع بخشی از جنگ در این منطقه انجام شده است. 26 آبان ماه سال 1359 همزمان با اولین روزهای ماه محرم این سال حماسه‌ای بزرگ در این منطقه رقم خورد. آن هم آزادسازی سوسنگرد در دومین ماه شروع دفاع مقدس است. شاید یکی از عملیات‌های موفق مردمی و بدون دخالت بنی صدر در 9 ماه ابتدایی جنگ و زمانی که فرماندهی کل قوا به ابوالحسن بنی‌صدر واگذار شده بود، همین عملیات است. نقش شهید چمران و حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در قالب ستاد جنگ‌های نامنظم در رابطه با این پیروزی در آن شرایط بسیار پر رنگ بود. البته منطقه دشت آزادگان در عملیات طریق‌القدس در آذر ماه سال 1360، یعنی حدود یک سال بعد از همین اتفاق شاهد آزادسازی کامل مناطق اشغالی دیگر خود هم بود. به بهانه همین روز و در آستانه ورود به هفته بسیج گفت‌وگویی با سرهنگ پاسدار مهدی طرفی فرمانده سپاه ناحیه دشت آزادگان ترتیب دادیم تا در رابطه با وضعیت امروز این منطقه آگاه شویم. در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
آقای طرفی در ابتدا می‌خواهم درباره وضعیت منطقه مرزی و امنیت آن بفرمایید.
بله، بحمدالله مرز محدوده ناحیه ما که چذابه است و خود منطقه دشت آزادگان به واسطه وجود بازارچه مرزی و امکانات خوبی که ایجاد شده، یک مرز امنیتی نیست و یک مرز اقتصادی بوده و فعالیت اقتصادی در امنیت کامل در این مرز برقرار است؛ یعنی ما به لحاظ امنیت مرزها در این منطقه مشکلی نداریم. در بحث راهیان نور هم تعدادی از یادمان‌ها، مانند یادمان شهدای فکه و کانال کمیل از مجموعه یادمان‎های منطقه در اختیار سپاه ناحیه است که در کنار میزبانی از زائران راهیان نور، امنیت این زائران را هم با همکاری سایر عزیزان نیروهای مسلح تأمین می‎کنیم. همچنین در حماسه اربعین عزیزان سپاه و بسیج در منطقه حضور بسیار خوب و مؤثری دارند که هم در بحث میزبانی و هم تأمین امنیت و ترابری و... این حضور خیلی به کیفیت این میزبانی کمک کرده است و همه عزیزان خادم زائران امام حسین(ع) و شهدا هستند. 
 
* این موضوعی که فرمودید خیلی موجب خرسندی است، به امید اقتصادی شدن همه مرزها، گزارشی هم درباره وضعیت محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری در حوزه ناحیه خودتان بفرمایید.
در این حوزه فعالیت بسیار داشتیم که باید بخش‌هایی از این فعالیت‌ها را خلاصه عرض کنم. به تازگی، در منطقه تنش آب داشتیم و این منطقه هم جزء مناطق محروم است. پروژه‌های آبرسانی یکی از اولویت‌ها بود که انجام شد؛ از جمله پروژه آبرسانی 55 کیلومتری مسیر الله اکبر که با حضور سردار فدوی افتتاح شد و 15 روستا از این پروژه نفع بردند. مسیر آبرسانی تأسیسات امام علی(ع) هم حدود 44 روستا را از آب شرب بهره‌مند می‌کرد که سردار سلامی افتتاح کرد. روستاهای زیاد دیگری را هم که از نعمت آب محروم بودند، با برنامه جامعی که در سپاه ناحیه دشت آزادگان داشتیم، از این نعمت بهره‌مند کردیم. وسایل پمپاژ، تابلوی برق لوله‌های مختلف و خطوط مواصلاتی بسیاری انجام شد. در تأسیسات شهری و روستایی و بین روستا‌ها و شهرستان هم تأسیسات برای پایداری آب شرب سالم به روزرسانی شد. در بحث آب پروژه‌هایی در کوت و ابوحمیظه داریم که اجرا خواهد شد.
مشقت‌های زیادی برای این حوزه متحمل شدیم و با روحیه جهادی بسیجیان و کمک مسئولان سپاه و استانی این پروژه‌ها بهره‌برداری شد. در دشت آزادگان 60 روستا آبرسانی شد به علاوه شهرهای این ناحیه و آب را به سمت هویزه بستان و حمدیه هدایت کردیم که در این بحث 17 گروه جهادی و چهار مجموعه خیریه کشوری و نهادهای انقلابی با ما همراه بودند.
در موضوع ساخت خانه محرومان با توجه به سیل اخیر و تخریب‌های بسیار زیاد طرحی فوری و ضربتی داشتیم که 700 خانه را بسازیم و 1200 خانه را تعمیر و بازسازی کنیم؛ این برای سیل 1398 بود. با همکاری سپاه تهران و استان خوزستان و بسیج سازندگی و بنیاد مسکن استان کار تعمیر و بازسازی شروع شد و 12 قرارگاه ایجاد شد و با کار شبانه‌روزی 11 ماه بعد از سیل، خانه‌ها تحویل صاحبان‌شان شد.  مدارس هم آسیب دیدند که از طریق وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و وزارت مسکن کار 40 مدرسه را برای تعمیر و رنگ‌آمیزی شروع کردیم. در بحث منازل بررسی کردیم کسانی که از قلم افتادند با پروژه‌های مددجویان کمیته امداد، انجام دادیم که بیش از 160 خانه از مددجویان تعمیر یا ساخته شد. در کمک مؤمنانه 62 مرحله اجرا کردیم و بیش از 900 هزار بسته معیشتی در این مدت برای آسیب‌دیدگان از کرونا توزیع شد.
پارک محله‌ها را هم تدبیر هوشمندانه فرماندهی سپاه بود و لذا کار ساخت را شروع کردیم، در روستاها و مناطق محروم 22 پارک محله ساخته و تجهیز شد تا فضا برای تفرج و تفریح عزیزان مناسب باشد. راه‌های مواصلاتی روستایی با تأمین قیر رایگان و همکاری کارخانه‌های آسفالت و برادران مهندسی ساخته و بهسازی شد و این مشکل مهم منطقه هم به مدد جهاد عزیزان سپاه و بسیج و همکاری سایرین رفع شد. 
در خصوص دام سنگین هم استخر آبی درست کردیم، این استخرها در 14 نقطه ایجاد شد که برای آبتنی گاومیش‌ها استفاده می‌شود، استقرار مه‌پاش برای 77 جایگاه دار گاومیش هم داشتیم که کار بسیار مهم و در خور توجهی بود. تسطیح زمین‌های ورزشی و سازماندهی تیم‌های ورزشی و برگزاری مسابقات و سازماندهی حوزه ورزش و تربیت بدنی هم از کارهای خوب ما در منطقه است.
در بحث کمک به مددجویان بهزیستی در بحث معلولان که خودم در خانواده معلول دارم و درک خوبی از این حوزه پیدا کردیم، با تأمین 40 ویلچر و دو هزار کارت هدیه 400 هزار تومانی برای معلولان و نیز ساخت پنج منزل معلول و تأمین دارو و مایحتاج دارویی که حدود 400 نسخه دارویی خاص تا کنون انجام شده، پیگیر خدمات به این عزیزان هستیم.
 
* شما هم استقرار بیمارستان صحرایی داشتید؟ 
بله، در واقع 12 سری ویزیت رایگان در منطقه داشتیم که در هر مرحله 15 تا 16 پزشک متخصص حضور داشتند که این خود کار خیلی عظیمی بود، خیلی به بهداشت و سلامت مردم منطقه کمک کرد. در کنار اینها چندین سری اهدای جهیزیه هم با همکاری بسیج سازندگی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و... داشتیم.
 
* موضوع اشتغال‌آفرینی یکی از ارکان مهم اقتصادی برای مردم است، در این حوزه با توجه به برنامه‌های سپاه چه کارهایی انجام دادید؟
در بحث اشتغال هم قرارداد با نهادهای انقلابی داشتیم، وام‌هایی به افراد جویای شغل در نظر گرفته شد. الآن پروژه‌هایی که انجام داده شده، حدود 644 پروژه است. بسیج سازندگی با تسهیلات و آموزش و رفع مشکلات این وام‌ها جهت‌دهی کرده و با پشتیبانی پروژه‌ها این امر را انجام می‎دهد. این امر باعث اشتغال خیلی خوبی شده است. در بحث محرومیت‌زدایی ایجاد شغل مستقیم و غیر مستقیم خیلی مهم است؛ چرا که 4 هزار خانواده با ایجاد 4 هزار شغل در چرخه تأمین اقتصادی دیگر مشکلات ندارند.  در بحث اشتغال برای نیروهای بسیج هم علاوه بر مورد قبل، شناسایی نخبگان، نیروهای انقلابی و افراد مستعد را برای حضور در نیروهای مسلح یا سایر ارگان‌ها انجام دادیم و تا کنون 320 نفر برای این امر به نیروهای مسلح معرفی و استخدام شده‌اند. 120 نفر را در داخل شهرستان در ظرفیت‌های اداری و سایر ظرفیت‌ها مشغول کار کردیم. در حوزه حمایت از دامداری و کشاورزی بسیج مهندسین فعال است، 32 مربی داریم در سطح منطقه در ترویج اصلاح الگوی کشت و علمی‌سازی کشاورزی که نظارت دارند و چهار دوره آموزشی و هفت اردو برای عرصه‌ها برگزار شده و دو رزمایش بزرگ هم انجام داده‌ایم. برای تأمین آب کشاورزی هم فعالیت‌های خوبی شد. در بسیج مهندسین عمران هم با سازماندهی 15 مهندس متخصص پروژه‌های محرومان و افراد نیازمند و مستحق را انجام دادیم در ابعاد مختلف از دریافت پروانه ساخت تا وام ساخت‌‌وساز برای این عزیزان تلاش شده است.
 
* آقای طرفی می‌خواهم با توجه به اهمیت ویژه بسیج مساجد و محلات، به صورت ویژه درباره پایگاه‌های بسیج این عرصه در منطقه خودتان بفرمایید که وضعیت چگونه است؟
بله، خیلی خوب شد که این را سؤال کردید، در این حوزه کار ما ویژه بوده است. پیامدمحوری دستور و ابلاغی بود که در برنامه‌های بسیج محلات برای امسال باید دنبال می‌شد که ابعاد خود را دارد و اینجا مجال توضیح آن نیست. امروز بحمدالله 80 درصد پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات ما کاملاً فعال و 20 درصد هم نیمه فعال هستند. برای این منظور ما 9 قرارگاه در مجموعه ناحیه تشکیل دادیم و قرارگاه همنظیر در حوزه‌ها و پایگاه‌ها هم تشکیل شد و کار به خوبی در حال انجام است. امروز خود پایگاه برنامه می‎دهد، خودش هم اجرا می‌کند، گزارش‌گیری‌های روزانه انجام می‌شود و هر قرارگاه هر هفته جلسه دارند و پیگیر موضوعات هستند، در واقع یک شور و نشاط وارد کار شده و ما به صورت روزانه وضعیت فعالیت‌ها را رصد می‌کنیم. این واقعاً یکی از کارهای مهم و ویژه‌ای است که باید در بسیج و سپاه ادامه پیدا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات