بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۶۲۱

در سفر بارزانی به بغداد چه گذشت؟

«هادی العامری»، از رهبران سیاسی عراق در دفتر خود در بغداد با «ماتسوموتو هوتوشی»، سفیر ژاپن دیدار و درباره تقویت مناسبات میان دو کشور و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه سرمایه‌گذاری رایزنی کرد.

العامری ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های بزرگ ژاپنی که کشورشان را پس از جنگ جهانی دوم ساختند، در ساخت عراق نقش‌آفرینی کنند و تجربیات خود در عمران و بازسازی را به عراق انتقال دهند.

از سوی دیگر، «هوتوشی» تصریح کرد: درخواست‌های زیادی از شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در عراق دریافت کرده است و مهمترین چالش پیش روی این شرکت‌ها تامین محیطی تشویق‌کننده برای ورود آنها به عراق است.

العامری در پایان با بیان اینکه عراق بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد، از رفتار غیرحرفه‌ای برخی رسانه‌ها در مبالغه در ترسیم تصویری منفی و غیرواقعی از وضعیت امنیتی عراق انتقاد کرد.

در سفر بارزانی به بغداد چه گذشت؟

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق دیدار کرد.

دو طرف درباره بارزترین تحولات عراق و وظایف مورد انتظار از دولت جدید رایزنی کردند.

العامری بر وجود فرصتی تاریخی برای موفقیت در صورت تداوم ثبات سیاسی و لزوم همبستگی سیاسی و ملی و تثبیت اصل تفاهم بین همه طرف‌های عراقی تاکید کرد.

از سوی دیگر بارزانی به لزوم تداوم گفتگوها و دیدارهای سیاسی برای آماده کردن فضای مثبت برای دولت اشاره کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق بر حمایت خود از کابینه دولت جدید عراق که نماینده همه است و همه در آن حضور دارند تاکید کرد و گفت که بغداد عمق استراتژیک ماست.

همچنین «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق با «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم و هیئت همراه او دیدار و گفتگو کرد.

کشور عراق ,

دفتر الخزعلی در بیانیه ای اعلام کرد: در این دیدار راه‌های همکاری و حمایت لازم از دولت «محمد شیاع السودانی» به منظور ارائه بهترین خدمات به عراق و مردمش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین «فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق با «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق بود.

دو طرف درباره سازوکارهای حمایت از دستگاه قضایی و تامین همه نیازها برای موفقیت آمیز بودن فعالیت دادگاه ها در عراق و اقلیم کردستان رایزنی کردند.

«زیدان و بارزانی» بر اهمیت همبستگی و همکاری مشترک بین مقامات و نیروهای سیاسی و طیف‌های عراق برای مقابله با چالش ها و تامین امنیت کشور تاکید کردند.

رئیس اقلیم کردستان عراق بر اهمیت نقش دستگاه قضایی در مدیریت و ثبات کشور تاکید و  نقش موثر رئیس شورای عالی قضایی را تحسین کرد.

همچنین«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق دیدار کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، «السودانی» در ابتدای این دیدار به اهمیت یکپارچگی مواضع در سطح ملی و لزوم همبستگی و هماهنگی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی، معیشتی و خدماتی که به تامین زندگی کریمانه همه شهروندان در سراسر عراق نیازمند است، اشاره کرد.

نخست وزیر عراق بر پایبندی دولت فدرال به قانون اساسی برای حل اختلافات با دولت اقلیم کردستان در راستای تضمین همه طیف ها تاکید کرد.

بارزانی نیز کسب رای اعتماد پارلمان را تبریک گفت و نسبت به توانایی دولت جدید برای انتقال به مرحله ای متفاوت با تفاهم و راه حل بر آن حاکم باشد، ابراز امیدواری کرد.

دو طرف پرونده امنیت مناطق مرزی عراق را بررسی و بر همکاری برای حفظ حاکمیت عراق و مخالفت با نقض مکرر آن و تلاش برای جلوگیری از استفاده از اراضی عراق برای حمله به هر یک از کشورهای همجوار تاکید کردند.

همچنین «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری عراق و «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان بر لزوم هم‌افزایی‌ تلاش‌ها برای حفظ ثبات و حاکمیت کشور تاکید کردند.

در این دیدار که در کاخ بغداد برگزار شد، دو طرف درباره مساله آوارگان و شرایط معیشتی دشوار آنها در اردوگاه‌ها رایزنی و بر لزوم همکاری مشترک برای بهبود وضعیت معیشتی‌شان و تلاش برای تضمین بازگشت ایمن همه آوارگان به منازل و شهرهایشان توافق کردند.

رشید و بارزانی همچنین درباره تحولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی و حمایت از گام‌های دولت فدرال در اجرای برنامه دولتی با هدف تامین نیازهای شهروندان و بهبود شرایط معیشتی و خدماتی تبادل نظر کردند.

دو طرف بر هم‌افزایی تلاش‌ها برای حفظ ثبات و حاکمیت عراق تاکید و درخصوص مناسبات عراق با کشورهای همسایه رایزنی کردند و افزودند: این مناسبات باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک باشد.

رئیس جمهور عراق و رئیس اقلیم  بر اهمیت هماهنگی و همکاری مشترک میان همه گروه‌های امنیتی برای نابود کردن کانون‌های تروریستی و خشکاندن منابع آن در راستای حفظ امنیت شهروندان و صیانت از اموال و حقوق انسانی‌شان تاکید کردند.

دو طرف در پایان بر لزوم در پیش گرفتن گفتگوی سازنده و تسریع در تصویب قوانین معطل مانده در پارلمان و دستیابی به راهکارهایی بر اساس قانون اساسی و تحقق عدالت اجتماعی و برابری میان همه طیف‌های عراق تاکید کردند.

«حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر هم در جریان دیدار با بارزانی و هیئت همراه او، اوضاع سیاسی و امنیتی و اقتصادی عراق را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار بر به کارگیری تمام توان از سوی همه طرف‌ها برای رفع رنج‌های مردم عراق و حفظ حاکمیت عراق تاکید شد.

العبادی تاکید کرد: کشور برای حل مشکلات موجود به ثبات بیشتر و ارائه خدمات به شهروندان نیاز دارد. همکاری میان دولت اقلیم و دولت مرکزی برای مقابله با چالشهای متعدد ضروری است.

موضع گیری «السودانی» درباره هرگونه حمله به عراق

«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نسبت به حملات به خاک عراق واکنش نشان داد.

وی گفت که هرگونه تعرض به اراضی عراق قاطعانه از سوی دولت رد می شود.

«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شامگاه سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که دولت وی با هر گونه حمله به خاک کشورش قاطعانه مخالف است.

السودانی ضمن تاکید بر این که اجازه نمی دهند با حمله نظامی به خاک عراق موافقت شود، همچنین اعلام کرد که طی روزهای آینده مسئله استقرار نیروهای مرزبانی در برخی مناطق این کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد.

نخست وزیر عراق در این باره اظهار داشت: شورای امنیت وزارتی طی دو روز آینده برای بررسی حملات و استقرار نیروهای مرزبانی در مناطقی که این نیروها در آن حضور ندارند، تشکیل جلسه خواهد داد.

 

منبع:‌ تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات