صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۶۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 2 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شاخصِ عمده‌ ایران‌ستیزی یأس‌آفرینی است، امیدسوزی است، القای ناتوانی است، القای بن‌بست است؛ اینها شاخص‌های ایران‌ستیزی است. آنهایی که ایران را دوست دارند، نقطه‌ مقابلِ این، حرکت می‌کنند. نگذارید کسانی که دشمن ایرانند، در قالب دفاع از منافع ملی، لباس عوضی بپوشند، چهره‌ خودشان را عوض کنند و کارهایی مانند اینها کنند؛ یعنی شاخص‌ها را سرِ دست بگیرید.(1401/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

چالش‌ها و فرصت‌های وزیر جدید مسکن

این روزها در حالی شاهد استعفای وزیر مسکن هستیم که همچنان یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن، پیشرفت چندان محسوسی نداشته است. البته نباید عملکرد نامطلوب دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن که منجر به انباشت مطالبات مردمی شده را نادیده گرفت. به هر حال در طول سال‌های اخیر آمار ساخت مسکن به شدت نزولی شده و یک شکاف و رکود بزرگ در عرضه و تقاضای یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور ایجاد شده است. آنچه در گام اول اهمیت دارد این است که در چنین شرایطی که افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، سهم اصلی را در تورم اقتصاد ایران دارد؛ و معضلات اجتماعی و فرهنگی زیادی را بوجود آورده، دولت و مجلس محترم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این وزارت‌خانه مهم را تعیین تکلیف کنند. اما وزیر جدید نیز باید با لحاظ تجربیات گذشته در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن،  چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه را از هم تمیز دهد و اقدامات عملی را در پیش گیرد. از آنجا که قیمت زمین، سهمی در حدود ۶۰ درصد در قیمت تمام شده مسکن دارد، می‌توان گفت،  وجود زمین دولتی فراوان در کشور برای ساخت مسکن یک فرصت باشد. اما در عین حال منافع شرکت‌های دولتی و بانک‌هایی که املاک را در اختیار دارند و از عرضه زمین بیشتر برای توسعه ساخت‌وساز مسکن جلوگیری می‌کنند یک چالش مهم است. بر اساس آمارها حجم زیادی از خانه‌های خالی در کشور وجود دارد که می‌تواند بخشی از مشکلات این حوزه را مرتفع کند. این فرصت را باید از طریق ابزارهای مالیاتی فعال کرد تا فعالیت‌های غیر مولد این حوزه کاهش یابد. یکی از فرصت‌های بی‌نظیر این حوزه وجود نقدینگی مورد نیاز برای تأمین مالی ساخت مسکن می‌باشد که در کشور وجود دارد. جذاب‌سازی سرمایه‌گذاری این بخش و ورود سرمایه‌های بخش خصوصی و خارجی می‌تواند تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی روز برای کاهش هزینه‌ها ساخت مسکن نیز باید مد نظر باشد. به نظر می‌رسد عدم اختصاص زمین مناسب و ناتوانی اقشار کم درآمد در تأمین سرمایه اولیه دو دلیل اصلی کناره‌گیری بخش زیادی از متقاضیان واقعی مسکن از ثبت‌نام است و وزیر جدید باید با رفع این دو نقیصه، به فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه بخش مسکن بپردازد.       

(علی محمدی)

 

▼ گزارش روز

روابط متوازن ایران در قفقاز

علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در یادداشتی در روزهای اخیر در یادداشتی واکنشی به برخی مباحث شکل گرفته در فضای رسانه‌ای نوشته است: «در هفته‌های اخیر برخی از روی ناآگاهی و برخی از روی غرض‌ورزی شایع کردند که ایران می‌خواهد با جمهوری آذربایجان بجنگد، این ناجوانمردانه‌ترین تهمت به ایران است. ایران بنا ندارد که به هیچ کشور همسایه چه در قفقاز، چه نقاط دیگر به‌خصوص همسایگان خود کوچک‌ترین تعرضی داشته باشد، به‌ویژه مردم هم‌جنس، هم‌نژاد، هم زبان، هم‌دین، هم‌مذهب، هم‌سنت و هم‌تاریخ ما یعنی مردم جمهوری آذربایجان نور چشم ما هستند». وی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: «با اینکه به هر علتی بین ما و آذری‌های شمال ارس جدایی افتاده، ما درصدد این نیستیم که مرزها را برداریم و جایی را تصرف کنیم... سخن ایران در یک کلام یعنی مخالفت با هر تغییر غیرقانونی که برخلاف منشور ملل متحد است خلاصه می‌شود و مرزهای کشورها محترم است و فرقی ندارد ما باشیم یا کشور دیگری و هر کشوری بخواهد برخلاف این هنجار و قاعده عمل کند، ما با آن مخالفت می‌کنیم ولو این‌که یک یا چند همسایه ما باشد».
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ قفقاز و مرزهای آن از اهمیت «استرتژیکی» و «ژئوپلیتیکی» بالایی در سیاست خارجی ایران برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق تحولات این حوزه، بر حل‌وفصل مناقشات موجود بین ایروان و باکو با استفاده از سازوکارهای درون منطقه‌ای و با احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع و امنیت ملی کشورها تأکید دارد. 2ـ در این راستا آذربایجان از جمله کشورهای مهم حوزه قفقاز است که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ اولاً یک کشور مسلمان است، ثانیاً به نسبت جمعیت، دومین و بیشترین جمعیت شیعی در جهان بعد از ایران را دارد، ثالثاً از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، زبان و سنن مشترک با ایران برخوردار است که این مؤلفه فرصت ویژه‌ای است تا دو کشور به دور از هرگونه حواشی، مناسبات خود را به سطح راهبردی ارتقاء دهند. 3ـ سیاست مسلم ایران در قبال آذربایجان که تاریخ و تمدن مشترکی با این کشور دارد، همان سیاستی که در رابطه با سایر کشورهای حوزه قفقاز از جمله ارمنستان دنبال می‌شود و تهران از هرگونه توسعه «مناسبات راهبردی» در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی با باکو استقبال می‌کند. نکته مهم اینکه، ایران کشور بزرگ و قدرتمندی در منطقه است که به علت وجود ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، دفاعی و... قابل توجه، حسن نیت و رفتارهای صادقانه نسبت به همسایگان، تلاش برای حل و فصل مشکلات و مناقشات منطقه‌ای و رویکردها، اقدامات و تجارب مثبت و سازنده در زمینه مقابله با ناامنی و بی‌ثباتی و تأمین صلح و امنیت در منطقه، می‌تواند یکی از مقاصد مهم کشورهای همسایه از جمله آذربایجان برای تقویت همکاری‌های دو و چندجانبه براساس «منافع متقابل» باشد.

(حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه

آتش‌سوزی‌های مکرر با عاملان نامشخص

شرکت داروسازی CTS کریات‌ملاخی اسرائیل در روز گذشته دچار حریق شد. این آتش‌سوزی از جمله آتش‌سوزی‌ها زنجیروار در سرزمین‌های اشغالی است. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که با اعلام خبر آتش‌سوزی یک واحد صنعتی در شهر کریات‌ملاخی واحدهای اطفا حریق به محل اعزام شدند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که شرکت داروسازی CTS با کارویژه تولید داروها و محصولات پزشکی که در اسرائیل و برخی دیگر از نقاط جهان به بازار عرضه می‌شود، با حریق مواجه شده است. در حال حاضر اطلاعات جدیدی در خصوص این حادثه و اینکه عاملان این آتش‌سوزی چه کسانی بوده‌اند در رسانه‌ها منتشر نشده است. رژیم صهیونیستی قریب به ۱۰ روز است که درگیر حوادث در زیرساخت‌های خدماتی خود است.

 

▼ اخبار

1ـ پاشنه آشیلی به نام صندوق بازنشستگی

از هر ۱۰۰ نفر، بیش از ۵۰ نفر، با بازنشستگی پیش از موعد در ایران بازنشست می‌شوند این آماری است که سجاد پادام مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار می‌دهد طبق این آمار هیچ کشوری در دنیا نیست که زیر ۶۰ سال کارکنان خودش را بازنشسته بکند ولی میانگین سن بازنشستگی در کشور ما زیر ۵۳ سال است. پادام معتقد است هیچ صندوقی در دنیا نمی‌تواند با قواعد صندوق‌های بازنشستگی ما چند سال بیشتر دوام بیاورد. کدام صندوق بازنشستگی در دنیا می‌تواند مثل صندوق‌های ما ۲۲ سال بیمه دریافت کند و بیش از ۳۰ سال مستمری بپردازد.

2ـ عاقبت میدان دادن به تروریستها

عماد باجلان عضو حزب مسعود بارزانی در مناظره تلویزیون الحره مدعی شد ایران درگیر بحران داخلی شده و تلاش می‌کند این بحران را به اقلیم صادر کند. ایران می‌خواهد از طریق حملات به اقلیم پیامی به آمریکا بفرستد. انتظار می‌رود حکومت مرکزی عراق برای مقابله با این حملات کاری انجام دهد. محمد مرندی کارشناس ایرانی این برنامه و یکی از نزدیکان دیپلمات‌های وزارت خارجه در پاسخ به باجلان گفت در طول دو ماه گذشته شاهد ارسال حجم بالایی از سلاح از اقلیم کردستان عراق به ایران بوده‌ایم. نمی‌شود حکومت اقلیم به معارضان مسلح پناه داده، به آنها آموزش و پادگان در اختیارشان قرار دهد اما از ایران توقع داشته باشد واکنشی نشان ندهد. اقلیم یا مرزها را کنترل کرده و مانع قاچاق سلاح به ایران می‌شود یا تبدیل به میدان عملیات احتمالی نیروهای ایرانی می‌شود.

3ـ تناقض‌های یک ذهن بیمار!

مصی علی‌نژاد در گفت‌وگو با سعودی اینترنشنال از ناتو خواسته به ایران لشگرکشی کند! البته سابقه زندگی این شخص در گذشته و اظهارات عصبی و هیستریک او نشان می‌دهد که او از تعادل روانی برخوردار نیست. ادعای مردمی بودن با تلاش برای کشتن مردم یک تناقض آشکار است. البته اگر غرب کوچک‌ترین امیدی به راهکار نظامی برای انجام تغییرات دلخواه خود در ایران داشت، لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد و منتظر درخواست‌های ذلیلانه امثال علی‌نژاد نمی‌ماند. دست به دامان شدن دشمنان ایران مانند مکرون به چنین افراد متوهمی، نشان می‌دهد که احتمالا آن افراد هم خود از نوعی اختلالات روانی رنج می‌برند. پروژه تجزیه و نابودی ایران قطعا ناکام خواهد ماند، اما ملت ایران هیچگاه این حجم از پلیدی و خباثت را فراموش نخواهد کرد.

4ـ سیاه و سپید رمز ارزها از زبان برنده نوبل

پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۰۸ به مسائل پیرامون صرافی‌های رمزارز اشاره کرد که در واکنش به بحران‌های اخیر با قوانین نظارتی زیادی مواجه شده‌اند. او وجود صرافی‌ها را به کلی زیر سوال برد، چرا که در وایت‌پیپر بیت‌کوین از این رمزارز به عنوان وسیله پرداخت همتا به همتا یاد شده است تا حضور واسطه‌ها را حذف نماید. او به این مسئله اشاره کرد که بانک‌های سنتی و شرکت‌های رمزارزی به واسطه اعتماد مردم به امانت گذاشتن پول‌شان نزد این مؤسسات، به فعالیت می‌پردازند. او در مطلب انتقادی خود می‌گوید که اگر قیمت بیت‌کوین به صفر نزدیک شود(که این احتمال نیز وجود دارد)، بازار گسترده ارز دیجیتال که در طی دهه گذشته توسعه یافته است، می‌تواند در مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شود. او به طور کلی توکن‌های دیجیتال را بی‌معنی، بی‌ارزش و مورد استفاده در فعالیت‌های غیرقانونی توصیف کرد. برخی معنقدند تقریبا تمام رمزارزها غیر از بیت‌کوین «اوراق بهادار» ثبت نشده هستند و باید با صرافی‌های رمزارز مانند صرافی اوراق بهادار برخورد شود و تحت نظارت بورسی‌‌ها قرار گیرند. مسلم است توسعه بازار ارز دیجیتال نیازمند ابزاری مالی مناسبی برای رشد قانونمند این بازار است اما ابزار مالی که راه کنترل دولت‌ها را هموار سازد در واقع اصل بنیادی این صنعت را نقض خواهد کرد.

 

▼ اخبار کوتاه

پیشبینی شکست جمهوریخواهان با ترامپ/  از زمانی که ترامپ اعلام کرده است برای سومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد، کشمکش برای رهبری حزب جمهوریخواه شدید شده است. پل رایان رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا تلويزيون سي‌ان‌ان گفت هرگز دوباره از حامیان ترامپ نخواهم بود، چون ما با ترامپ شکست می‌خوریم.

دیگر هشدار نمی‌دهیم؛ مستقیما نفتکش را می‌زنیم/ نخست‌وزیر یمن درباره تلاش ناکام روز گذشته یک نفتکش خارجی برای غارت دو میلیون بشکه نفت این کشور با استفاده از پهپادهای یمنی، هشدار داد ارتش یمن دیگر هشدار نمی‌دهد، بلکه این بار نفتکش‌ها را مستقیما هدف قرار خواهد داد.

تجهیز نیروی دریایی ارتش به بالگرد هجومی/ فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت برای اولین بار بالگردهای هجومی و پهپادهای به روز با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر در نیروی دریایی رونمایی می‌شود. این توان را داریم که صدها پهپاد را همزمان به پرواز درآوریم. در چند ماه آینده، اجرای رزمایش مرکب در دستور کار داریم که در منطقه شمال اقیانوس هند با حضور بیشتر کشورهای عضو تفاهم نامه‌های دو یا چند جانبه هستند، اجرا خواهیم کرد.

پاسخ متقابل از سازمان انرژی اتمی/ سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و صبح روز دوشنبه تولید آن به مرحله پایداری رسید.

اوکراین و ایران بر میز مذاکره مشترک/ نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت به دنبال ادعای استفاده از پهپادهای ایران در درگیری‌های اوکراین، ایران درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را کرد تا این ادعاها را بررسی کند.

روند رو به بهبود مازاد بدهی دولت/ آمارهای وزارت اقتصاد حاکی از این است که در سه ماه بهار امسال، روند بدهی و مطالبات دولت، نزولی و روند بدهی و مطالبات شرکت‌های دولتی صعودی بوده است. با این حال، مازاد بدهی بر مطالبات در هر دو بخش دولت و شرکت‌های دولتی کاهش و بهبود یافته و میزان این کاهش به ترتیب 3/2 و 9/42 درصد بوده است.

آمریکایی‌ها پیگیر گزینه دیپلماتیک/ رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت ما به گزینه دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اعتقاد داریم. او مدعی شد ابزارهای دیگر برای برخورد با ایران همچنان وجود است. این ادعای گستاخانه در حالی است که به‌علت توانمندی ایران و با وجود استفاده از همه ظرفیت‌های فشار حاکثری مجبور به رویکرد سیاسی شده‌اند چرا که دستشان خالی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات