صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 20 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید مسلمانان در جامعه‌ اسلامی، از حالت بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر خارج بشوند. یکی از فصول زندگی رسول اکرم(ص) این بود که فضای بی‌تفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعه‌ همکار با یکدیگر تبدیل کند.(1368/7/28) ***ولادت با سعادت رسول اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) گرامی باد***

 

▼ حرف روز

پیامبر جنگ یا صلح؟

شیوه بسیاری از تاریخ‌نگاران ما یک شیوه هرودوتی یا یونانی است. در این شیوه آنچه ملاک قرار می‌گیرد برآمدن و یا اضمحلال یک سلسله حکومتی و روایت جنگ‌ها و کنش‌های سیاسی آن عصر است. بر همین اساس بسیاری از مورخین در هنگام پرداختن به زندگی پیامبر بر غزوات و جنگ‌های ایشان تمرکز بسیاری نموده‌اند. همین سبک پر از اشکال تاریخ‌نگاری و تأکید بیش از اندازه و پر از اسرائیلیات بر جنگ‌های عصر پیامبر اعظم(صلی‌ الله علیه و آله)، این فرصت را برای دشمن پدید آورده تا اسلام را به عنوان دین شمشیر و خشونت معرفی نماید. رفتارهای تکفیری‌هایی همچون داعش در رشد این نگاه مؤثر بوده و هست. از سویی برخی مانند نهضت آزادی و برخی لیبرال‌های مسلمان‌ـ که از این سمت بام افتاده‌اند‌ـ تعریفی از پیامبر ارائه می‌دهند که یک تعریف کاریکاتوری و مملو از تساهل و تسامح است.
لذا در عصری که این دو خوانش انحرافی برای خود مریدانی یافته‌اند، رسیدن به یک خوانش صحیح و اصیل امری ضروری است تا مانع از تحریف و مصادره نبوی(ص) به نفع یکی از این دو گروه گردد. امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در توصیف جنگاوری پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هنگامی که جنگ داغ می‌شد و نبرد به اوج می‌رسید ما در کنار رسول خدا و در پناه او با دشمن به کاروزار می‌پرداختیم و در این نبرد خود پیامبر‌(صلی‌ الله علیه و آله) بیش از دیگران بر دشمنان حمله می‌برد به گونه‌ای که هیچکدام از ما از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به دشمن نزدیک‌تر نبودیم.» اما همین پیامبر در زمانی که بر دشمن‌ترین دشمنان خود دست می‌یابد و عده‌ای در سپاه شعار می‌دهند که الیوم یوم الملحمة(امروز روز در هم کوبیدن است)؛ ناراحت شده و می‌فرمایند: شعار را عوض کنید و بگویید: الیوم یوم المرحمة (امروز روز رحمت است).
لذا امروز و در جنگ روایت‌ها بهترین خدمت در معرفی رحمه‌للعالمین پیامبر اعظم (ص)، خوانش صحیح و اصیل از سیره و رفتار اوست؛ بی‌شک پیامبری که اعراب جاهلی‌ که برای یک شتر ۴۰ سال جنگ با هم پرداختند‌ را به مرحله‌ای رساند که جان‌شان را در کف دست گرفته و فدایی اسلام و پیامبر شدند امروز می‌تواند مرید و راهنمایی بی‌نظیر برای برون‌رفت از جاهلیت مدرن باشد؛ البته این کار الزاماتی دارد اول آنکه خوب بشناسیم و دوم اینکه خوب روایت کنیم و بشناسانیم.

(یعقوب ربیعی)

 

▼ گزارش روز

تلاش آمریکا برای احیای نفوذ در افغانستان

بیش از یک سال از خروج آمریکا از افغانستان می‌گذرد. خروج آمریکا از افغانستان که به قول ژنرال «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش یک «شکست استراتژیک» بود، هرگز به معنای «پایان اهمیت افغانستان» در سیاست خارجی آمریکا نیست. آمریکا، تنها مأموریت نظامی خود در افغانستان را خاتمه داده است و همچنان برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی خود از جمله مقابله با روسیه، چین و ایران به «نقش‌آفرینی در افغانستان» نیاز دارد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ «احیای حضور و نفوذ مجدد» آمریکا در افغانستان، سیاست فعلی کاخ سفید در این کشور است، ولی نه در اشکال نظامی. واشنگتن در این زمینه با یک مانع اساسی مواجه است و آن «فقدان زیرساخت‌های اطلاعاتی» لازم برای این کار است؛ «ساختار رسمی» اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در افغانستان که در دوره اشغال از یک شبکه عظیم سازمان‌یافته و چند ده هزار نفری تشکیل شده و در نهادها و سازمان‌ها مختلف حضور داشتند کاملاً فروپاشیده است. 2ـ در افغانستان، نهاد، سازمان یا سازوکار «رسمی» که آمریکا با آن در راستای اهداف اطلاعاتی و امنیتی تعامل و ارتباط داشته یا مکاتبه کند وجود ندارد. همان‌طور که جان بولتن مشاور امنیت ملی دولت ترامپ تأکید کرده است، کاخ سفید عملاً «دسترسی‌های اطلاعاتی» خود در افغانستان را از دست داده است. حتی در محیط پیرامونی و کشورهای نزدیک نیز آمریکا فاقد هرگونه پایگاه نظامی هوایی جهت اقدامات نظامی، امنیتی و غیره در این افغانستان است. 3ـ فروپاشی ساختارهای رسمی اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در افغانستان، به معنای عدم اطلاع واشنگتن از تحولات داخلی این کشور نیست. فعالیت‌های جاسوسی آمریکا به صورت «غیررسمی» و «نیابتی» در افغانستان استمرار دارد که آثار آن را می‌توان در رخدادهای تروریستی و انفجارهایی که در این کشور در پوشش‌های مختلف رخ می‌دهد مشاهده کرد. به‌رغم این موضوع که شبکه جاسوسی الزاماً «ساختار رسمی» ندارد، لیکن در سطح نفوذ آمریکا در افغانستان حتی در داخل طالبان «فعال» است که اگر غیر از این بود، واشنگتن به این راحتی نمی‌توانست ایمن الظواهری را هدف قرار دهد. با کشته شدن الظواهری، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که سیا در داخل طالبان «جاسوس» دارد.
نکته راهبردی، با اینکه دست ایالات متحده از افغانستان کوتاه شده و حضور فیزیکی و نظامی به معنای سابق در آن ندارد و فرصتی هم حداقل در کوتاه‌مدت برای بازگشت به این کشور ندارد، اما بیکار ننشسته و در راستای اهداف منطقه‌ای خود از جمله مقابله با روسیه، چین و ایران، در حال «بازیابی» شبکه‌های جاسوسی و سازوکارهای اطلاعاتی خود در افغانستان است. علاوه بر این، اندیشکده‌ها و استراتژیست‌های آمریکایی هم به دولت بایدن پیشنهاد می‌کنند که رایزنی خود را با برخی کشورها از جمله هند، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف دایر نمودن پایگاه هوایی آغاز کنند.

(حمید خوش‌آیند)


▼ خبر ویژه

پروپاگاندا در مهندسی افکار و رفتار

قدرت پروپاگاندا در مهندسی افکار و رفتار در مقایسه دو ماجرای مهسا و سارا می‌تواند نکته مهمی در شناخت و آموزش سواد رسانه‌ای باشد. جست‌وجوی گوگلی واژه mahsa amini بیش از ۴۰ میلیون، و rdsarah evera کمتر از ۲ میلیون نتیجه دارد؛ یعنی اولی بیش ‌از ۲۰ برابر دومی. نکته مهم اینکه مهسا امینی در کنار یک پلیس زن ایرانی، بطور اتفاقی سکته کرده و در بیمارستان فوت می‌کند؛ ولی سارا بعد از تجاوز پلیس مرد انگلیسی، به طور هولناکی سوزانده و رها می‌شود! فوت یکی با پروپاگاندای رسانه‌های عبری‌ـ عربی‌ـ غربی، دستمایه‌ اغتشاشات چندهفته‌ای شده و آشوبگران به دنبال براندازی حتی پلیس بی‌تقصیر را هم آتش می‌زنند؛ در قتل دیگری، پلیس مقصر حتی اعتراضات آرام چندروزه مردمی را برنمی‌تابد و سرکوب مراسم یادبود را حق خود می‌داند! در این جنگ رسانه‌ای قضاوت با شماست کدام سو قرار بگیرید.


▼ اخبار

1ـ یک دقیقه یا 6 ساعت؟

مدیر و رئیس شبکه ماهواره‌ای ضد انقلاب من‌وتو در لندن نوشته، «از امشب هر شب ساعت ۹ همه چراغ‌ها را برای یک دقیقه خاموش کنیم». آقای نابغه البته فرار به جلو کرده وگرنه طبق گزارش اخیر سی‌ان‌ان به نقل از شبکه ملی توزیع برق انگلستان: «قیمت گاز و برق در طول زمستان در انگلیس بسیار بالا باقی خواهد ماند و احتمال قطع روزانه دست‌کم به مدت ۳ ساعت قطعی است که با احتساب محیط کار، به ۶ ساعت می‌رسد». بنابراین امثال کیوان عباسی باید خود را نه برای یک دقیقه، بلکه برای شش ساعت قطعی برق و گاز در سرمای استخوان‌سوز لندن گرم کنند! در اثر بحران قیمت انرژی در انگلیس، فقط ظرف سه ماهه آوریل تا اوت (اردیبهشت تا تیر ماه)، ۵۶۲۹ شرکت اعلام ورشکستگی کردند و طبیعی است که این آمار در زمستان شدت پیدا کند.

2ـ عمه به جای مادر

پس از خودکشی یک دختر جوان، رسانه‌های معاند مدعی هستند که سارینا اسماعیل‌زاده در اغتشاشات توسط پلیس کشته شده اما مادر سارینا این موضوع و تمام سناریویی که آنها در مورد فوت دخترش گفته‌اند را دروغ خوانده و می‌گوید هنگامی که دخترم از بالای پشت بام افتاده همسایه‌ها در محل حضور داشته‌اند. بعد از گفت‌وگوی قبلی مادر سارینا اسماعیل‌زاده، رسانه‌های ضدایرانی مدعی شدند که او مادرش نیست. مادر سارینا در مصاحبه‌ای جدید می‌گوید عکس عمه دخترم را به اسم مادرش منتشر کردند. این نشان می‌دهد که رسانه‌های مدعی شفافیت و حقوق بشر به هر ترفندی دست می‌زنند تا به اهداف خود برسند و این اوج رذالت سیاسی و رسانه‌ای است.

3ـ یک گام تا انتخاب رئیس‌جمهور

المیادین ادعا کرد عبداللطیف جمال رشید عضو اتحادیه میهنی کردستان (حزب متمایل به ایران و رقیب حزب دموکرات کردستان) و مشاور مرحوم جلال طالبانی مورد توافق گروه‌های کردی برای ریاست‌جمهوری عراق قرار گرفته است. وی ۲ دوره سمت وزیر امور آبی عراق را برعهده داشت و باجناق و مشاور ارشد جلال طالبانی اولین رئیس‌جمهور این کشور بود. لازم به ذکر است که نامزدی لطیف رشید برای سمت ریاست‌جمهوری، ابتدا مورد مخالفت جدی حزب دموکرات کردستان بود اما احتمالا با استعفای جریان صدر و تقویت جایگاه چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه در پارلمان عراق، در نهایت بارزانی از روی ناچاری به ریاست وی رضایت داده است.

4ـ یونان را اوکراین می‌کنیم!

رهبر حزب راست‌گرای ترکیه روز سه‌شنبه گفت که با قطع گاز طبیعی ترکیه به یونان، این کشور به اوکراین تبدیل شود. «دولت باحچلی» رهبر حزب راستگرای «حرکت ملی» گفت: که یونان نباید برای ترکیه مزاحمت ایجاد کند در غیر این صورت عرضه گاز طبیعی به این کشور از طریق خط لوله «تی‌ای‌پی» قطع خواهد شد. باحچلی گفت: «ترکیه امن‌ترین مسیر برای انتقال منابع غنی گاز طبیعی و نفت از خاورمیانه، مدیترانه شرقی و قفقاز به اروپاست. خط انتقال انرژی به یونان نیز «تاناپ» است. اگر یونان مزاحمتی برای ترکیه ایجاد نکند و صبر ما را آزمایش نکند، به نفع امنیت انرژی این کشور خواهد بود.»

5ـ کانادا به اوکراین وعده افزایش کمک نظامی داد

ارتش کانادا از سال 2015 به بیش از 33000 نفر از پرسنل امنیتی و نظامی اوکراین آموزش داد اما از ماه فوریه برخی از آموزش‌های خود به این نیروها را متوقف کرد. آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا در یک کنفرانس خبری در شهر ورشو گفت: «امروز من اعلام می‌کنم در هفته‌های آینده کانادا حدود 40 مهندس رزم خود را در لهستان مستقر خواهد کرد تا به آموزش مهندسان رزمی اوکراینی در زمینه عملیات‌های شناسایی مهندسی، بمب‌ها، کاشت مین و مین‌زدایی توسط نیروهای ارتش لهستان کمک کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

منافقین دست به دامن صهیونیست‌ها/ رسانه‌های آلبانی از دیدار رسمی سفیر رژیم صیهونیستی و مریم رجوی، سرکرده سازمان تروریستی منافقین خبر دادند. المیادین به نقل از وبسایت آلبانیایی تیراناوب گزارش داد که این دیدار در پایگاه منافقین در آلبانی صورت گرفته است. مریم رجوی پیشتر در ۲۷ سپتامبر از سفارت رژیم اشغالگر در آلبانی دیدار کرده بود.

روز تاریخی برای کشاورزان کشور/ بعد از ۱۳ سال با ابلاغ سند الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ روز تاریخی برای کشاورزان کشور رقم خورد. در طرح الگوی کشت پیش‌بینی شده با ایجاد مشوق برای محصولات استراتژیک و مشخص شدن تعرفه‌ها برای محصولات جالیزی و سبزی و صیفی تعادل بخشی ایجاد می‌شود.

صهیونیست‌ها در تور حزب‌الله/ ژنرال صهیونیستی اعتراف کرد که حزب‌الله در قضیه کاریش، اسرائیل را به زانو درآورد. اتفاق خطرناکی افتاد، حزب‌الله ما را تهدید کرد و ما قبل از انتخابات با سرعت زیادی به سمت مواضع لبنان عقب‌نشینی کردیم. حزب‌الله نیز به نوبه خود، اسرائیل را به زانو درآورد.

قانون بدون قدرت خرید/ قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون هوای پاک، موتورسیکلتی که ۲۰ سال کار کرده باید اسقاط شود اما مردم توان اینکه آن را اسقاط کنند را ندارند زیرا قدرت خرید این افراد اجازه نمی‌دهد موتورسیکلت معمولی ۴۰ میلیون تومانی را خریداری کنند.

اغتشاشگران در دید ریزپرنده‌‌های فراجا/ سردار کرمی، فرمانده یگان ویژه در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در یگان‌های ویژه فراجا به تجهیز ریزپرنده‌ها به دوربین اشاره کرد و گفت: در سطح مأموریت‌های شهری از این فناوری استفاده لازم را می‌بریم و اغتشاشگران در دید ریز پرنده‌ها هستند.

هجمه بی‌سابقه روس‌ها به اوکراین/ منابع نظامی روسی گفت: ۴۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کردیم، همچنین ۲۰ فروند پهپاد ارسال کردیم. ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که روسیه از دریای خزر با سلاح‌های دقیق برخی از زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار داده است.

غنی‌سازی با سانتریفیوژهای نسل جدید/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که سومین مجموعه از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IRـ6 که اخیراً در سایت غنی‌سازی سوخت در نطنز نصب شده‌اند، اکنون وارد جریان شده است.

فائزه دربند/ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت فائزه هاشمی فعلا در بازداشت است. فائزه هاشمی به موجب دادنامه ششم بهمن ماه ۱۳۹۹، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۵ ماه حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی محکوم شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات