صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 30 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آن عزتی، اعتماد به نفسی، احساس اقتداری که از ناحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معنویت رزمندگان ما و جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عجیب و شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز - یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن - را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلتها، برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگترین نیازهاست. (24/06/1388)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز                 دفاع همچنان باقیست

در جهان معمولا پایان یا سالروز پیروزی در جنگ را گرامی می‌دارند و به علت تلفات و خسارات جنگ، یادآوری شروع آن جذابیتی ندارد. اما در کشور ما سالروز حمله ارتش بعث عراق به ایران در ۳۱ شهریور، به عنوان یادبود دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود. علت این امر را می‌توان این گونه‌ تحلیل کرد. روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، عراق به ایران حمله نکرد، بلکه ارتش بعثی صدام به نمایندگی از ابرقدرت‌های شرق و غرب یک جنگ جهانی علیه انقلاب نوپای ایران به راه انداخت. لذا باید شروع این هجمه همه جانبه برای ثبت و حفظ در اذهان، هر سال یادآوری شود. شروع دفاع مقدس، موجب ایجاد وحدت بی‌نظیری بین مسئولان، اقشار مردم و نیروهای مسلح در کشور شد، که این الگو در سایر بحران‌های سیاسی، امنیتی و طبیعی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما هر چند دفاع مقدس پایان یافت، اما تهاجم دشمن علیه ملت ایران تمام نشده است. اگر امروز به صحنه هماورد بین انقلاب و نظام سلطه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که با یک جنگ هیبریدی یا جنگ ترکیبی مواجهیم. کارشناسان و نظریه‌پردازان، جنگ هیبریدی را مجموعه‌ای از جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ‌های نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. ماهیت جنگ علیه ملت ایران به جنگ ترکیبی که مجموعه‌ای از جنگ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای می‌باشد تغییر شکل داده است. نمونه این موضوع را در تحولات چند روز اخیر مشاهده می‌کنیم که یک پدیده اجتماعی در عرض چند ساعت با فضای عملیات روانی دشمن و استفاده از پادوهای رسانه‌ای تبدیل به یک چالش امنیتی می‌شود.

 لذا این نکته مهم به نظر می‌رسد که نیروی انقلابی و دغدغه‌مند ما بداند که  تقابل حق و باطل یک تقابل دائمی و مستمر است لذا امروز باید در مقابل جنگ ترکیبی دشمن، دفاع ترکیبی انجام دهیم. در این مسیر البته ابزارها باید روزآمد و متناسب با نحوه جبهه‌گیری دشمن باشد. امروز یک توئیت، یک یادداشت، یک حرکت روشنگرانه و... شاید تأثیرش از یک گلوله آرپی‌جی بیشتر باشد و این همان مصداق بارز مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء است. هر چند ابزارها در جنگ ترکیبی باید به روز شود ولی ماهیت این جنگ نباید از دفاع مقدس انقطاع یابد چرا که تجربه دفاع مقدس می‌تواند یک چراغ‌راه و الگویی مناسب برای دفاع ترکیبی در مقابل تهاجم هوشمند و ترکیبی دشمن باشد.           (مصطفی علیجان‌زاده)


▼ گزارش روز                  
این ولنگاری را پایان دهید

این روزها و در شرایطی که با فضای بعد از فوت مهسا امینی جامعه دستخوش تلاطماتی ولو اندک شده است برخی رسانه‌ها، روزنامه‌ها و اشخاص مانند بنزینی شده‌اند که سعی دارند بر شدت و آتش این فضا بدمند.

گزاره‌های خبری: 1- یکی از روزنامه‌های داخلی که برخلاف اسمش در جریان غربگرا تعرف می‌شود با زیر پا گذاشتن رسالت حرفه‌ای خود مبنی بر خبررسانی دقیق در چند روز گذشته  با انتشار سه خبر دروغ آن هم در زمانی کوتاه و در شرایط فعلی به غبارآلود بودن فضای خبری جامعه و اخلال در امنیت‌روانی جامعه دامن زده است. امری که پیش از این هم اتفاق افتاده بود. 2- در این میان یکی از فوتبالیست‌هایی که علی‌رغم خطاهای متوالی شیفته کار در سیاست است با انتشار پستی موهن، ایران را به حکومت ضحاک تشبیه و ادبیات ضدانقلاب را نشر داده بود سعی کرده است به‌عنوان یک نشردهنده ادبیات ضدانقلاب و انتشار برخی مطالب کذب و تشویش‌دهنده اذهان عمومی یکی از چهره‌های مؤثر در التهابات اخیر باشد.

گزاره‌های تحلیل:

1- فوت مهسا امینی به‌عنوان یک انسان برای همه متأثرکننده بود و همین امر موجب گردید که با وجود اینکه دوربین‌های مداربسته نشان داد که هیچ تعدی به آن مرحومه نشده است مسئولین سه قوه در پیگیری و هم‌دردی با خانواده مرحومه پیش قدم باشند.

2- با وجود اینکه مجموعه نظام عزم خود را در همدردی با خانواده مرحومه نشان داد ولی به‌وجود آمدن التهابات نشان داد که ما با یک فضای پیچیده رسانه‌ای و امنیتی مواجهیم. 3- اما در این میان فضاسازی برخی سلبریتی‌ها و رسانه‌ها سعی در تشویش اذهان عمومی و رسانه‌ای دارند و این امر می‌تواند مصداق بارز اخلال در امنیت‌روانی جامعه محسوب گردد.

4- همه شئونات عقلی، شرعی، اجتماعی و... قطعا این استدلال را می‌پذیرند که همان‌گونه که با یک قمه‌کش در فضای حقیقی برخورد می‌شود با کسی که مخل امنیت‌روانی جامعه نیز هست باید برخورد شود. قوانین ما در حوزه برخورد با مجرمانی که امنیت جامعه را با تهدید سخت مواجه کنند مجازات‌هایی را در نظر گرفته است ولی در فضای مجازی و رسانه‌ای که امروز یکی از زیست‌گاه‌های جامعه ما است ما با یک ولنگاری و خلا قانون‌گذاری و اقتدار در حکمرانی مواجه هستیم.

نکته مهم اینکه فضای غبارآلود فعلی دیر یا زود خواهد خوابید ولی باید برای دو موضوع فکری اساسی باید کرد اول قانونمند کردن زیست مجازی و ثانیا برخورد با کسانی که در بزنگاه‌ها به جای کمک به فروکش کردن التهابات، آتش بیار معرکه و بنزین التهابات می‌شوند.

(یعقوب ربیعی)

▼ خبر ویژه                                        راز بی‌قراری سلبریتی‌ها

 حجاریان در 11 تیر 97 در روزنامه اعتماد نوشت «ممکن است، مردم جملگی اصلاح‌طلبان را پس بزنند و میان هسته سخت پالایش شده و دیگر اصلاح‌طلبان تمایزی نگذارند. اصلاح‌طلبان در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی باید سیاست‌های خود را به‌تعبیر مولانا از دهان غیر مطرح کنند. به این معنا که سیاست‌های‌شان را نخست با گروه‌های مرجع جدید شامل هنرمندان، مشاهیر و... در میان بگذارند و پس از دریافت بازخوردها و اعمال تغییرات احتمالی، سیاست‌ها توسط همان گروه‌های مرجع جدید در جامعه منعکس شود. یعنی عملا اصلاح‌طلبان در این فاز در پشت صحنه قرار بگیرند. لذا راز زیاد صحبت کردن برخی سلبریتی‌ها و اینکه سعی کرده‌اند در چند روز اخیر خود را به‌عنوان یکی از اضلاع التهاب اخیر معرفی کنند را یک خیمه شب‌بازی ببینیم که بازیگردانش اتاق فکر آشوب سال‌های 78، 88، 98 و... بود.

 

 



▼ اخبار

مذاکرات هسته ای در زمین نیویورک

با وجود اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد اما ظاهرا به این مذاکرات گره خورده است. رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است. این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و معاون سیاسی وزیر خارجه نیز روز سه‌شنبه به وقت محلی در نیویورک با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. مذاکره‌کننده ارشد ایران و معاون جوسپ بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، در این دیدار به بررسی روند مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداختند.

سزای بدعهدی غرب

رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی با اذعان به خطای غربی‌ها و بدقولی آنها در مذاکرات هسته‌ای نوشت: ایران بالاخره پس از سال‌ها ناظر بودن، به‌عنوان عضو رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای معرفی شد. اما این عضویت چه معنایی برای شرق و غرب دارد؟ سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی، به بررسی جوانب عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخته و دلیل گرایش ایران به شرق را توضیح می‌دهد. در آخر این رسانه آمریکایی به صراحت می‌نویسد اشتباهات و بدقولی‌های غرب ایران را به آغوش شرق فرستاد.

پاسخگوی جنایت خودتان باشید

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت در ملاقات ۹۰ دقیقه‌ای رئیس‌جمهور ایران و فرانسه که قرار بود ۴۵ دقیقه باشد، ماکرون صرفا یک جمله کلی درباره احترام به حقوق زنان گفت و حتی نامی از ایران نیاورد. رئیس‌جمهور اما در پاسخ بر دو نکته تأکید کرد: 1- پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب خیره‌کننده بوده و اگر خواستید با این واقعیت‌ها آشنا شوید به ایران سفر کنید. 2- مسائل ایران مربوط به ایرانی‌هاست. اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد درباره زنان بیانیه بدهد، درباره خشونت پلیس علیه زنان در آمریکا و غرب بیانیه بدهد. ضمن اینکه تحریم جنایت علیه بشریت است و زن و مرد هم نمی‌شناسد و غرب باید پاسخگوی جنایت خود علیه ملت ایران باشد.

همسایه بی‌چشم و رو

تماس تلفنی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با خانواده مرحومه مهسا امینی که ظاهرا با هدف هم‌دردی انجام شده، نشان می‌دهد که گروه‌های نزدیک به جریان تجزیه‌طلب مانند کومله که دستشان به خون ملت حتی مردم کردستان آلوده است، تلاش می‌کنند ماجرای درگذشت مهسا امینی را تبدیل به دوقطبی تنش‌آفرین کنند. انتشار عکس طراحی شده مرحومه مهسا امینی توسط یکی از بازیگران خارج‌نشین با نماد پرچم اقلیم کردستان نشان دهنده طراحی ایجاد تحرکات قومی در کشور است. این در حالی است که برخی برنامه‌ریزی گسترده برای ایجاد تجمع و تخریب اموال عمومی را نشانه‌ای از احتمال سناریوسازی برای ماجرای درگذشت مرحومه مهسا امینی می‌دانند. ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این رفتارها نوشت بارزانی می‌خواهد از نمد فوت مهسا امینی برای خود کلاه بسازد وقتی ما در حال دفاع از دختران ایزدی و کرد بودیم شما به دنبال لاابالی‌گری و پولشویی بودید. اگر دردتان دختران کردستان بود آن موقع می‌ایستادید و می‌جنگیدید.

چه کسی رفت؟ چه کسی آمد؟

مقایسه ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با کسانی که در سال ۱۳۹۶ از رهبر معظم انقلاب حکم گرفته بودند، نشان می‌دهد چهره‌هایی چون محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر به اعضای مجمع اضافه شده‌اند. همچنین افراد شاخصی چون جنتی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی، حسن روحانی و علی‌‌اکبر ناطق‌نوری در بین اعضای جدید حضور ندارند.

 

▼ اخبار کوتاه

تبعیض به سبک استعمار پیر/ در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس، «چارلز سوم» از دست‌دادن با یک مرد سیاه‌پوست خودداری می‌کند و او را نادیده می‌گیرد. این کار واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری او را یک «نژادپرست سرسخت» توصیف کرده‌اند.

وحشت صهیونیست‌ها از توسعه فناوری پهپادی ایرانی/ روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی از توسعه فناوری پهپادی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر که در قالب دکترین دفاعی کشور می‌باشد، ابراز نگرانی کرد. در این گزارش در راستای ایران‌هراسی ادعا شده که ایران در نواحی مختلف منطقه این پهپادها را به کار گرفته رژیم صهیونیستی را تهدید کرده است.

قفقاز بهانه است/  کارشناس ترک تلویزیون  1TELE  در واکنش به تحولات اخیر قفقاز گفت: می‌گویند کریدور می‌زنیم در مرز ایران و ارمنستان و ایرانی‌ها را سرجای‌شان می‌نشانیم. چه می‌گویید؟ از چه حرف می‌زنید؟ می‌خواهید ما را در خطر جنگ با ایران قرار دهید. هر که رسیده کارشناس قفقاز و قره‌باغ شده؛ شما نهایتا تا قمارخانه‌های گرجستان رفته باشید. نخستین کسی که در جنگ قره‌باغ به آنجا رفت من بوده‌ام‌ این‌ها همه یک نقشه است، مذاکرات به نتیجه نرسیده و می‌خواهند اینگونه به ایران فشار بیاورند.

ائتلاف روغنی‌ها برای گران‌فروشی/ نود اقتصادی نوشت چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روغن که بیش از ۸۰ درصد بازار را در دست دارند، در اقدامی مشکوک و هماهنگ، امسال تولید و فروش روغن و روانکارها را کم کرده‌اند. طی ۵ ماهه نخست امسال در شرکت نفت‌پارس که یکی از تولیدکنندگان بزرگ بازار است، تولید روغن پایه ۱/۴ درصد کم شده، تولید روغن موتور بنزینی ۱۳/۵ درصد و مجموع تولید شرکت نیز کاهش ۴/۲ درصدی داشته است.

آیا ارزشش را داشت؟/ رسانه بی‌بی‌سی انگلیسی در تحلیلی نوشت جنگ اوکراین باعث شده قیمت‌ها در ایتالیا افزایش پیدا کرده و برای مردم این سوال پیش بیاید که آیا واقعا ارزشش را دارد؟ صاحب یک کسب و کار می‌گوید جنگ جهانی کار ما را تعطیل نکرد اما بحران انرژی ما را بیکار می‌کند! برخی از احزاب سیاسی وعده داده‌اند در صورت پیروزی در انتخابات تحریم‌های روسیه را لغو خواهند کرد.

آموزش و پروش بدون سند 2030/ رئیس جمهور در اجلاس دگرگون‌سازی آموزش سازمان یونسکوگفت « ایران به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت‌بندی مسائل آن نقد بنیادین دارد. ایران سند بنیادین آموزش و پرورش خود را بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدی سکولار سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات