صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۲۳
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

پاک آیین: شکستن یک جانبه‌گرایی آمریکا در دستور کار مثلث ایران، روسیه و چین قرار دارد

کارشناس سیاست خارجی و مسائل سیاسی گفت: دیدار دیپلمات‌های ایران، روسیه و چین بخشی از دیپلماسی چندجانبه به شمار می‌رود که در وین صورت گرفته چرا که سه کشور یاد شده در چارچوب تقویت دیپلماسی چندجانبه با هم همکاری‌های قابل توجهی دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با محسن پاک‌آیین

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش بصیرت؛ محسن پاک‌آیین کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص دیدار و رایزنی دیپلمات‌های ایرانی، روسی، و چین برای تشکیل مثلث توسعه اقتدار و عبور از یکجانبه‌گرایی آمریکا گفت: دیدارهای سه‌جانبه نمایندگان کشورهای روسیه؛ ایران و چین در وین از جمله موضوعاتی است که همواره در بین نمایندگان و دیپلمات‌های کشورهای مختلف در مجامع بین‌المللی به وقوع می‌پیوندد بنابراین آنچه بین دیپلمات‌های سه کشور یاد شده اتفاق افتاده در جهان امروز امری مرسوم به شمار می‌رود که از آن به عنوان دیپلماسی چندجانبه یاد می‌شود.
* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: به این معنا که چنین دیدارهایی بخشی از دیپلماسی چندجانبه به شمار می‌رود که بین نمایندگان ایران، چین و روسیه در وین صورت گرفته چرا که سه کشور یاد شده در چارچوب تقویت دیپلماسی چندجانبه با هم همکاری‌های قابل توجهی دارند.
* محسن پاک‌آیین خاطر نشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که معمولا وقتی کشورها با هم اشتراکاتی دارند درباره مسائل مورد نظر با هم به بحث و تبادل نظر می‌پردازند تا در راستای تقویت اشتراکات همدیگر حرکت کنند و منافع ملت‌های خود را تا جای ممکن تامین کنند. با توجه به اشتراکات زیادی که در بخش‌های مختلف بین سه کشور ایران چین و روسیه وجود دارد در وهله اول برای مقابله با چند جانبه‌گرایی و زیاده‌خواهی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با مناسبات دوجانبه کشورها یا مناسباتی که در نهادها و مناطق دارند مثل ایران، چین و روسیه در آن عضو هستند صورت گرفتن این دیدارها طبیعی است و سران کشورها و دیپلمات‌ها درباره این مسائل با هم گفت‌وگو می‌کنند.
* وی در این‌باره تصریح کرد: آنچه در وین با توجه به مذاکرات لغو تحریم‌ها صورت گرفته به نظر می‌رسد سه دیپلمات ایرانی، روسی و چینی پیرامون چگونگی حفظ برجام و ایجاد راهکارهایی برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها و احیای کامل برجام مذاکراتی ترتیب داده‌اند، ضمن اینکه برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و تروئیکای اروپا در سازمان بین‌المللی و انرژی اتمی قطع به یقین هماهنگی‌هایی ایران، چین و روسیه بسیار موثر خواهد بود. در مجموع اقدام بسیار خوبی صورت گرفته و نشان‌دهنده این است که هر سه کشور به موضوع دیپلماسی برای حل مشکلات و تامین منافع ملت‌های خود توجه دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات