صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۶۲

تقابل آمریکا و چین در خاورمیانه/ نفوذ چین در عربستان پایانی بر نفوذ یک جانبه آمریکا در منطقه است

برقراری رابطه راهبردی و استراتژیک چین با عربستان سعودی به این معنی است که پکن توانسته است با شریک راهبردی آمریکا در منطقه(عربستان سعودی) ارتباط عمیقی اقتصادی و سیاسی برقرار کند
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

نفوذ چین در منطقه به معنی تاثیرگذاری منفی بر منافع آمریکا در خاورمیانه است. برقراری رابطه راهبردی و استراتژیک چین با عربستان سعودی به این معنی است که پکن توانسته است با شریک راهبردی آمریکا در منطقه(عربستان سعودی) ارتباط عمیقی اقتصادی و سیاسی برقرار کند که این رویه بر خلاف انتظار و پیش بینی آمریکایی ها بوده است. این موضوع به معنی کاهش نفوذ و سیطره آمریکا بر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. به بیان دیگر کاهش توان و قدرت آمریکا باعث شده است که کشورهای شیرده و  بله قربان گوی آمریکا رویکرد متفاوتی نسبت به سیاست های این کشور در پیش بگیرند. بنابراین سفرشی جین پینگ به عربستان را باید در راستای ضعف ایالات متحده در نگه داشتن منافع خود در منطقه دانست. 

در همین زمینه وال استریت ژورنال نوشت: شی جین پینگ، رهبر چین عصر چهارشنبه برای دیداری که می تواند روابط بین بزرگترین واردکننده نفت جهان و بزرگترین صادرکننده آن را در بحبوحه تیرگی روابط ایالات متحده و عربستان سعودی تعمیق بخشد، وارد ریاض شد. وی در فرودگاه ریاض مورد استقبال شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور قرار گرفت.
هر دو طرف می گویند که روابط آنها در درجه اول اقتصادی است. چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی و بزرگترین خریدار نفت این کشور است، روندی که انتظار می رود سرعت بگیرد. اما جنبه‌های نظامی و ژئوپلیتیکی فزاینده تعاملات آنها، واشنگتن را نگران می‌کند.

این سفر نشان دهنده نفوذ رو به افزایش پکن در خاورمیانه است، جایی که چین همچنین روابط خود را با رقیب سعودی، یعنی ایران توسعه داده است و این در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کشورهای در حال توسعه علیرغم اصرار غرب سعی کرده اند بین روسیه و اوکراین بی طرف بمانند. ریاض اعلام کرده است که منافع خود را در اولویت قرار می دهد، اما می گوید که هدف از این کار جانبداری از مسکو یا پکن در مقابل واشنگتن نیست.
تحلیلگران می گویند که چین هنوز علاقه یا توانایی خود را برای جایگزینی نقش گسترده ایالات متحده در خاورمیانه نشان نداده است و به گفته تحلیلگران، سعودی ها واقعاً نمی خواهند ایالات متحده را به عنوان ضامن اصلی امنیتی خود کنار بگذارند. اما در سال‌های اخیر، چین به سعودی ها هواپیماهای بدون سرنشین فروخته، به ساخت موشک‌های بالستیک کمک کرده و در ساخت تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم در کنار ریاض بوده است. همچنین عربستان و چین درباره ساخت یک پایگاه دریایی در دریای سرخ، یکی از استراتژیک ترین آبراه های جهان، گفتگو کرده اند.
ایهم کامل، رئیس تیم خاورمیانه و شمال آفریقای گروه اوراسیا، در یادداشتی نوشت: در حالی که سعودی‌ها در سال‌های اخیر گام‌های فزاینده‌ای برای یافتن زمینه‌های امکان‌پذیر همکاری امنیتی و دفاعی با چین برداشته‌اند، تصور اینکه این بخش از روابط از طریق دیدار شی جین‌پینگ تقویت نشود، سخت است.
رهبر چین قرار است روز پنجشنبه با محمد بن سلمان 37 ساله که عملا دولت عربستان را اداره می کند، و پدر پیرش ملک سلمان قبل از شرکت در گردهمایی بزرگی از رهبران کشورهای خلیج فارس و عرب دیدار کند. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نوشت: در این اجلاس راه‌های تقویت روابط مشترک در همه زمینه‌ها و چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
رهبر چین چهار سال پیش در یک سفر به منطقه متعهد شد 23 میلیارد دلار وام و کمک به کشورهای عربی بدهد و گفت که می‌خواهد پکن به "حافظ صلح و ثبات در خاورمیانه تبدیل شود".

حال باید این سفر را در کنار سفر بایدن به منطقه ارزیابی کرد و تا میزان نفوذ دو کشور رقیب را مورد ارزیابی قرار داد. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جریان جنگ اوکراین به در خواست آمریکا در افزایش میزان تولید نفت جواب منفی داد و عملا این کشور در تحریم انرژی روسیه همراهی نکرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات