صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۱۳۰

باور مقامات آمریکایی پس از ۷ اکتبر: نقش ایران در خاورمیانه حساس و تاثیرگذار است

پس از برخورد و تنش‌ها در غزه، بسیاری از مقامات و افکار عمومی جهان، به نقش ایران در حمایت از گروه‌های فلسطینی و حامیان آن، چون حماس اشاره می‌کردند و بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر دنیا هم از تاثیر ایران بر تغییر معادلات جنگ می‌نوشتند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مبارکه صداقتی

پس از برخورد و تنش‌ها در غزه، بسیاری از مقامات و افکار عمومی جهان، به نقش ایران در حمایت از گروه‌های فلسطینی و حامیان آن، چون حماس اشاره می‌کردند و بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر دنیا هم از تاثیر ایران بر تغییر معادلات جنگ می‌نوشتند، اما پس از این موج رسانه‌ای و جنگ روانی بود که مقامات آمریکایی اعلام کردند خواهان جنگ و تنش با ایران نیستند و تنها از مواضع خود در منطقه دفاع میکنند.

همچنین خبرگزاری رویترز در یک مطلب به نقل از کاخ سفید نوشت: «ایران در حمله به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا و به طور مشخص خاورمیانه، نقش داشته است.» رویترز در ادامه مدعی شد: «کاخ سفید می‌گوید ایران به طور فعالانه برخی از حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا را تسهیل می‌کند.»

در ادامه این ادعا‌ها بود که جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «در هفته گذشته چنین حملاتی افزایش یافته است، اما ایالات متحده اجازه نخواهد داد تهدیدات علیه منافع خود در منطقه "بدون چالش" باقی بماند. او گفت: ایالات متحده معتقد است که این گروه‌ها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دولت ایران حمایت می‌شوند، که همچنین به حمایت از گروه‌های شبه نظامی حماس و حزب الله ادامه می‌دهد.» او گفت: «ما می‌دانیم که ایران از نزدیک این رویداد‌ها را رصد می‌کند و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری به نفع خود یا به نفع ایران سوء استفاده کنند، تحریک می‌کند.»
از زمان تشدید درگیری در اسرائیل در ۷ اکتبر که شبه نظامیان گروه فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل حمله کردند، حملات به نیرو‌های آمریکایی افزایش یافته است. کربی گفت: «ما عمیقاً نگران احتمال تشدید قابل توجه این حملات در روز‌های آینده هستیم».

این در حالی است که بایدن در دو هفته گذشته، نیروی دریایی شامل دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های جنگی دیگر و حدود ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی را به خاورمیانه فرستاده است. کربی گفت: "ما می‌دانیم که هدف ایران حفظ سطحی از انکار در اینجا است، اما به آن‌ها اجازه انجام این کار را نمی‌دهیم. " ما همچنین اجازه نخواهیم داد هیچ تهدیدی علیه منافع ما در منطقه بدون پرسش باقی بماند.»

گزارش و متن نوشته شده در خبرگزاری رویترز از طرف مقامات دولت ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که آنان معترف قدرت اثرگذاری و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند و این نقش می‌تواند به حدی پررنگ باشد که ایران رهبر گروه‌های مقاومت و فرمانده آنان در امور سیاسی، دیپلماتیک و نظامی باشد. در واقع نفوذ در اندیشه‌های رئالیستی روابط بین‌الملل نوعی از قدرت است که به کشور‌ها اجازه می‌دهد که در سیستم بین‌المللی به ایفای نقش فعال پرداخته و در معادلات بین‌المللی نقش تعیین‌کننده داشته باشند. مطالبه افکار عمومی جهان از ایران برای حمایت از حماس و نجات مردم غزه در کنار اذعان مقامات آمریکایی درباره نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که سیستم بین‌المللی و افکار عمومی و رسانه‌ای جهان، متوجه نقش اثرگذار ایران بر مسائل منطقه حساس و مهم خاورمیانه هستند.

By Steve Holland October ۲۴, ۲۰۲۳

گزارش توسط استیو هالند، دوینا چیاکو و آندریا شالال. ویرایش توسط دیپا بابینگتون و گرانت مک کول
https://www.reuters.com/world/white-house-bracing-more-iran-backed-attacks-us-bases-۲۰۲۳-۱۰-۲۳/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات